Gör det själv Förbättra och laga

Svara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2020-02-11, 17:33
4623 4623 är inte uppkopplad

Hammock till brorsdottern!

Brorsdottern beställde en campinghammock i helgen. Problemet är att hon är längre än jag och barnen. Hammocken blir därför tre våder tyg a 120 cm (bredden blir alltså 180 cm, tyget blir dubbelt), så hon kan ligga skönt på diagonalen. Någon som minns hur man räknar ut längden? Vet att det finns en formel, men varken minns eller hittar den!
Svara med citat
Gammal 2020-02-11, 18:05
Karolina P Karolina P är inte uppkopplad

Är det Pythagoras sats du tänker på?

Svara med citat
Gammal 2020-02-11, 18:18

Nej, men den skulle kanske också gå att använda. Det jag letar efter är nig en "faktor"; när du ska ligga diagonalt i hängmattan bör tyget vara = kroppslängden × y. Söker y!
Svara med citat
Gammal 2020-02-12, 05:13
DK13 DK13 är inte uppkopplad

Jag har inget minne av att jag sett någon formel för att räkna ut längden. Men det är mer än 10 år sedan jag tillverkade mina hängmattor också.
Min första var en med dubbelt lager tyg, men den hade jag bara en sommar. Gjorde en ny med bara ett lager och av lättare tyg och den anväder jag fortfarande varje år.

Jag reagerade på att du ska göra en som är 180 cm bred. Det tycker jag verkar vara lite väl brett.
Min är gjord med bara en 3 meter lång våd (mins ej bredden, men mellan 130-150 cm skulle jag tro)
Jag är 188 cm lång.
Svara med citat
Gammal 2020-02-12, 07:58

Bred

Ja, det kan bli väl brett... Hon provade min mexikanska och den är ju jättebred, det var lite det hon fastnade för. Ska nog ta och testa igenom beståndet här hemma, det kanske räcker att dra långsidorna lite mindre hårt? Så man inte får en lika "djup" ficka, utan kan ligga planare. Hade jag haft ett tyg på 150 cm bredd hade det nog blivit perfekt, hon är 170 cm lång.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:31.

Logga in