I skogen mellan stugor?

Jag har vandrat en del i Gävleborgs län. Ovanåkers, Bollnäs' och Söderhamns kommuner. Där finns gott om skoterstugor i vrierande skick. Du kan följa skoterspåren, så behöver du inte spåra själv. Dessa stugor kan vara svåra att hitta info om på nätet, men om du är intresserad ger jag gärna mer detaljerade upplysningar.
 
Tack för alla svar!

Att sova i vindskydd vågar jag nog mig inte på eftersom jag inte är van vid klimatet, hade varit skönt att komma in i en stuga - helst uppvärmd sådan.

Inget klockrent alternativ låter det som, men att Bergslagsleden verkar vara det populäraste förslaget. Ni får ursäkta en skåning med noll koll, men - i vilken mån kan man lita på att det är snö där? Vågar man boka något månader innan? Är början av mars då det brukar finnas mest snö?

Skoterspår kan duga i brist på skidspår. Lika så "manuellt spårade" leder, dvs igen spårmaskin men att nån skidat där före en själv. Men man kanske ska nöja sig med 2 - 2.5 mil per dag i så fall.

Kan inflika att jag provat på att bo några dagar i Rättvik en vinter och några dagar strax utanför Östersund en annan vinter. Då bodde jag i samma stuga några nätter och gjorde dagsturer ut på skidspåren i närheten. Det gav mersmak - både naturen och motionen - och jag tänkte att jag kanske vågade göra ett snäppet större äventyr nu till vintern...
 
Ett enklare alternativ borde vara Nordmarka i Oslotrakten med basläger eller ett par olika boenden för variation i ruttval. Skönt att kunna minimera medhavd packning under själva skidåkningen. Snötillgången i februari resp början av mars är troligen OK 8-9 år av 10 både i Kilsbergen och Nordmarka. Gyllbergen bättre än Kilsbergen.

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
KLAGER Nordenskiöldsloppet flyttas till skogen och kortas med 40 km Turskidåkning 1
mindful Turskidor på platten/skogen med stugor? Turskidåkning 10
vonolsson Turskidor till skogen Turskidåkning 15
TFTF Pulka eller ryggsäck mellan stugor? Turskidåkning 10
Jackiie Tältplats mellan Fossbakken och Narvik? Turskidåkning 0
AndersSupertramp Kryssmarkering finns det mellan Allesjaure och Unna Allakas Turskidåkning 3
Jackiie Turskidor mellan städer (Västerås-Uppsala)? Turskidåkning 4
Glännman Tips på turskidetur mellan stugor påsken 2017 Turskidåkning 4
gide Gena mellan Herrklumpen och Fruntimmersklumpen Turskidåkning 1
thureb April och maj mellan Nikkaluokta och Katterat Turskidåkning 3
Promenad Skillnad mellan längdpjäxa och turpjäxa? Turskidåkning 8
Gly Upphittat, Solglasögon mellan Abiskojaure och Alesjoure 2013-03-03 Turskidåkning 0
sofiah Tips önskas! Tur/längdskidor i närheten av E20 mellan Gbg och Laxå? Turskidåkning 2
StellanK Kite med tuskidor mellan Abisko - Keb Turskidåkning 6
Spinspider Skidtur mellan stugor vid nyår? Turskidåkning 3
paugusts Flacka spår mellan Gbg-Borås-Alingsås? Turskidåkning 1
Silverfox Snötillgång mellan Abisko - Nikka Turskidåkning 6
Charlotte_LL Avstånd mellan STFs stugor? Turskidåkning 7
tjolanta Tur mellan Ritsem och Kebnekaise Turskidåkning 2
japp Led mellan Storlien och Hemavan? Turskidåkning 5
Grinchen Vildmarksleden mellan Skatås Hindås Turskidåkning 1
rannug Förslag till tur mellan jul och nyår? Turskidåkning 0
Silverfox Klassiskt mellan Abisko & Keb Turskidåkning 3
Moltebaer Ej-STF-stugor (i Sarek) Turskidåkning 7
majjen Stugor vintertid i Abiskotrakten Turskidåkning 12
LeonardC gyllbergen stugor alt annat turförslag Turskidåkning 1
majjen Stugor i Lunndörrfjällen Turskidåkning 2
polkovodets DNT:s stugor: hur skaffa nyckel? Turskidåkning 1
i95_lab Påsktur med stugor - ej kungsleden eller Padjelanta Turskidåkning 7

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...