I skogen mellan stugor?

Jag bor i Skåne och har inte tillgång till snö särskilt många veckor om året. Men funderar på en vintertur ungefär som man gör stugturer på sommaren, alltså, skida från stuga till stuga. Upp till tre mil om dagen orkar jag nog med en ryggsäck på ryggen, om det är spårat. Kanske fyra - fem etapper är lagom.

Jag tänker mig nere i skogen snarare än uppe på kalfjället av två anledningar - dels är man är mer utsatt för väder och vind uppe på kalfjället, dels tar det längre tid att ta sig dit (från Skåne). Så länge det finns gott om snö och någorlunda spår så är jag nöjd.

Så, finns det jag söker? Spårade långa skidleder genom skogen, samt boende i stugor med max tre mils mellanrum?
 
Vindskydd finns på låglandsleder men stugor är mindre vanliga i varje fall för 5-dagars tur. Hur är det i Bergslagen?

Långt i norr finns t ex Muddus med ett antal stugor i skogen. Har för mig att det finns liknande leder mellan stugor även i norra Finland.

Thure
 
Bruksleden och Bergslagsleden har stugor. Även runt Malingsbo-kloten finns det vissa stugor. Dock är det ospårat vintertid, om inte någon kört skoter.
 
Det är väl blandat med stugor, vindskydd, campinghyttor, B&B, vandrarhem och pensionat mm på gångavstånd från vissa delar av sörmlandsleden mm.

Bergslagsleden likaså
http://bergslagsleden.se/etapper/

Och det finns också en Värmlandsleden beskriven hos STF, samt på
https://varmlandsleder.se

och i Dalarna
http://www.visitdalarna.se/sv/sodradalarna/gora/aktiviteter/vandra/

Höga kusten har en led med boenden angivet
https://www.hogakusten.com/sv/upplevelser/natur-friluftsliv/vandring

Det finns nog fler.

Det knepiga är nog att hitta en lämplig sträckning, som vintertid är spårad och med snö så det räcker, där boenden också har öppet den årstiden.
Jag har inga tips om just det, tyvärr.
 
Norge!

I Norge finns hytter också i skogen. Kolla in ut.no, sök på förslag på skidturer t.ex. på Östlandet. Du behöver DNT-nyckel för att komma in i hytterna.
/Lotta
 
Intressant aktivitet som även skulle locka mig. Men om du jämför turskidåkning mellan STF-stugorna i fjällen, uppvärmda och bemannade, så är det enkla svaret att något liknande inte finns i Sveriges skogsland.

Inget hindrar att du själv lägger upp en tur, men det blir ett kryssande mellan ouppvärmda stugor, vindskydd och ett och annat hotell i någon tätort. Och några skidspår kommer du inte att hitta, i bästa fall skoterspår.

En lösning kan möjligen vara att du bejakar skotertrafiken och lägger upp en tur längs nätverket av skoterleder i Norrland. Kanske längs någon av de outbyggda älvarna. Du kan ju skicka ett mail till några turistbyråer och be om förslag.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
KLAGER Nordenskiöldsloppet flyttas till skogen och kortas med 40 km Turskidåkning 1
mindful Turskidor på platten/skogen med stugor? Turskidåkning 10
vonolsson Turskidor till skogen Turskidåkning 15
TFTF Pulka eller ryggsäck mellan stugor? Turskidåkning 10
Jackiie Tältplats mellan Fossbakken och Narvik? Turskidåkning 0
AndersSupertramp Kryssmarkering finns det mellan Allesjaure och Unna Allakas Turskidåkning 3
Jackiie Turskidor mellan städer (Västerås-Uppsala)? Turskidåkning 4
Glännman Tips på turskidetur mellan stugor påsken 2017 Turskidåkning 4
gide Gena mellan Herrklumpen och Fruntimmersklumpen Turskidåkning 1
thureb April och maj mellan Nikkaluokta och Katterat Turskidåkning 3
Promenad Skillnad mellan längdpjäxa och turpjäxa? Turskidåkning 8
Gly Upphittat, Solglasögon mellan Abiskojaure och Alesjoure 2013-03-03 Turskidåkning 0
sofiah Tips önskas! Tur/längdskidor i närheten av E20 mellan Gbg och Laxå? Turskidåkning 2
StellanK Kite med tuskidor mellan Abisko - Keb Turskidåkning 6
Spinspider Skidtur mellan stugor vid nyår? Turskidåkning 3
paugusts Flacka spår mellan Gbg-Borås-Alingsås? Turskidåkning 1
Silverfox Snötillgång mellan Abisko - Nikka Turskidåkning 6
Charlotte_LL Avstånd mellan STFs stugor? Turskidåkning 7
tjolanta Tur mellan Ritsem och Kebnekaise Turskidåkning 2
japp Led mellan Storlien och Hemavan? Turskidåkning 5
Grinchen Vildmarksleden mellan Skatås Hindås Turskidåkning 1
rannug Förslag till tur mellan jul och nyår? Turskidåkning 0
Silverfox Klassiskt mellan Abisko & Keb Turskidåkning 3
Moltebaer Ej-STF-stugor (i Sarek) Turskidåkning 7
majjen Stugor vintertid i Abiskotrakten Turskidåkning 12
LeonardC gyllbergen stugor alt annat turförslag Turskidåkning 1
majjen Stugor i Lunndörrfjällen Turskidåkning 2
polkovodets DNT:s stugor: hur skaffa nyckel? Turskidåkning 1
i95_lab Påsktur med stugor - ej kungsleden eller Padjelanta Turskidåkning 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.