Hydrofila icke-porösa membran - erfarenheter?

...alltså fr a olika versioner av Dermizax (från japanska Toray) och Sympatex. Bortsett från några svåråtkomliga amerikanska märken används det förra främst av Bergans och svenska Stellar Equipment, bägge mest i plagg för lite tuffare alpin användning. Det senare används ju mest i skor, men av bl a Vaude även i ett par skalplagg.

Av vad jag kan läsa mig till, håller de genomgående minst 20 000 mm VP, och åtminstone nyare versioner som Dermizax NX redovisar mycket höga värden för ångpermeabilitet (30-50 000 g/m2/24h). De påstår sig vara både hållbarare och mer lättskötta jämfört med mikroporösa membran (som Goretex m fl), både p g a sin stora elasticitet och för att det inte finns några mikroporer, som kan sättas igen av salter, oljor eller tvättmedelsrester. Att de är PTFE-fria och lika enkelt återvinningsbara som PET-flaskor känns ju också bra.

Jag har haft händerna på dels 2,5-lagers Bergans Miendalstind, dels Stellars 3-lagers Ultralight. Bägge "känns" mer robusta än min nu för andra gången havererade 2,5-lagers Montane Minimus i Pertex Shield+ (se denna tråd). Ultralight är samtidigt overkligt lätt för en trelagersjacka.

Men jag vill ju inte stå där igen med ett sönderfallande membran om några år. Recensionerna på nätet är positiva, men sparsamma och utan fokus på långvarig användning. Finns det någon bland oss Utsidare, som använt någon av t ex Bergans Dermizax-jackor under lite längre tid, och som kan dela med sig av sina erfarenheter?
 
Jag har fyra Bergans-plagg i Dermizax NX, två jackor och två byxor. Har haft dem i fem år nu. Ganska välanvända till olika aktiviteter, skidåkning, skoterkörning, fjällvandring, cykling, segling osv.

Jag har inte haft några problem med dem alls, de är fortfarande hela och täta.
 
Jag har fyra Bergans-plagg i Dermizax NX, två jackor och två byxor. Har haft dem i fem år nu. Ganska välanvända till olika aktiviteter, skidåkning, skoterkörning, fjällvandring, cykling, segling osv.
Jag har inte haft några problem med dem alls, de är fortfarande hela och täta.
Tackar! Är de två- tre- eller rentav 2,5-lagers (NX kan uppenbarligen ingå i alla dessa utföranden)?

Jag blir ju betänksam, när jag nu djupgrävt på Utsidan och hittat denna tråd. Håller ALLA dessa dyra produkter så erbarmligt dåligt i förhållande till vad de lovar (och kostar)? Ännu värre, om Bergans inställning till reklamationer fortfarande är lika kass som beskrivet. Förhoppningsvis har både materialet och Bergans kundtjänst bättrat sig sedan denna sorgliga historia från 2015... eller?

Ursäkta om jag låter frustrerad, är gammalmodig nog att ha inställningen att en jacka ska hålla i minst 10 år.

Som jämförelse har jag under varenda vinter, ofta i flera veckor, slitit på rätt billiga skidbyxor från Stadium med TCS2000-membran, vilket bara är deras eget namn på Torays Dermizax. Det är först nu, efter ca två decennier, jag börjar märka, att de börjar bli lite utslitna och småläcka på lårens översidor.
 
Senast ändrad:
10 år, WPB och lättvikt låter som önsketänkande i mina öron.

Har ingen av produkterna du nämner men en Norröna Bitihorn dri1 som också är hydrofil.

Jag upplever att jag blir mindre svettig i den än "vanliga" (gtx) regnjackor men jag är å andra sidan den typen som kan gå i regnkläder långa stunder utan att vara särskilt besvärad.

Kan inte uttala mig om kvalitén m.a.p. slitage. Min började läcka efter två och fick ny på garantin (5 år). På ersättaren lossnade en tejpning i somras och det lagades i butik på stående fot.

Jag är av åsikten att lätta regnplagg är förbrukningsvara.

Just nu kör jag en gore-tex shake dry. 140 gram. Ingen DWR men vattnet bokstavligt forsar av p.g.a. permanent hydrofob (inget yttertyg). Får se hur länge den håller. Fortsätter det som den här sommaren kan det nog bli många :)

Det finns ju trelagers gtx pro på ca 300 gram om hållbarheten är viktig.
 
10 år, WPB och lättvikt låter som önsketänkande i mina öron. (...)
Vikten bestäms ju mest av yttertyget (och ev. innertyg), och i det avseendet har mina lätta Pertexjackor hållit hur bra som helst - inte ett spår av något slitage trots en hel del tuffa äventyr. Samma med mina ganska tunna skidbrallor. Det är den plötsliga delamineringen, som tydligen är ett återkommande problem för flera membranfabrikat (dock som sagt inte för mina billiga skidbyxor).
Har ingen av produkterna du nämner men en Norröna Bitihorn dri1 som också är hydrofil. Jag upplever att jag blir mindre svettig i den än "vanliga" (gtx) regnjackor (...) Kan inte uttala mig om kvalitén m.a.p. slitage. Min började läcka efter två och fick ny på garantin (5 år). På ersättaren lossnade en tejpning i somras och det lagades i butik på stående fot.
Tackar, då har man en till variant att söka på, utbudet av dermizaxjackor som passar mina syften verkar rätt begränsat och de just nu rådande färgskalorna gör det inte större :(. En lossnad tejpremsa är ju inte lika "systemiskt" som ett delaminerande membran, och Norröna har tydligen bra kundservice.
Jag är av åsikten att lätta regnplagg är förbrukningsvara.
Jag går gärna upp ett par hundra gram, om det innebär längre livslängd - bättre för både plånboken och miljön. Men sambandet verkar inte fullt så enkelt.
Just nu kör jag en gore-tex shake dry. 140 gram. Ingen DWR men vattnet bokstavligt forsar av p.g.a. permanent hydrofob (inget yttertyg). Får se hur länge den håller. Fortsätter det som den här sommaren kan det nog bli många :)
Hmm, tack, ska kollas närmare. Lockande trots en del frågetecken om miljö och hållbarhet. Återkom gärna när du slitit på jackan i ytterligare ett par säsonger :)
Det finns ju trelagers gtx pro på ca 300 gram om hållbarheten är viktig.
Detta är ju ett försök att komma bort från PTFE-baserade membran. Visst kan man fråga sig, om inte en påtagligt längre livslängd ändå är bättre för miljön i slutänden. Men om de hydrofila membranen håller vad de lovar, så är de minst lika hållbara i 3L-utförande - och PTFE-fria...
 
Jag har också en Bergans Storen jacka i Dermizax NX. 3-lagers.
Haft den i två år, men inte använt den tillräckligt för att ge någon totalt bild av den men den är absolut bäst av de skaljackor jag haft hittills.
Andas bäst, helt tät, "tyst" och lite stretchig.

Har även en superlätt regnjacka från Outdoor Research ( Helium II ) i Pertex 2,5 som jag haft i fyra år utan problem. Ska hålla koll på den efter ditt inlägg om Pertex Shield.

Däremot min North Face jacka i 2.5 Hy-Vent (tror jag?) har de-laminerat totalt och är inte tät någonstans. Kanske klarar vissa måndags-exemplar av membran inte svett så bra? Det är en gissning bara.
 
Samtliga är 3-lagerskläder, en Stryn-jacka, ett par Sirdal-byxor och ett Super Lett-ställ av första upplagan, samtliga utgånga modeller sedan en tid tillbaka. Samtligt inköpta hösten 2013. Jag har ju som synes inte behövt prova Bergans kundtjänst, men förhoppningsvis har de ju bättrat sig.

Tackar! Är de två- tre- eller rentav 2,5-lagers (NX kan uppenbarligen ingå i alla dessa utföranden)?

Jag blir ju betänksam, när jag nu djupgrävt på Utsidan och hittat denna tråd. Håller ALLA dessa dyra produkter så erbarmligt dåligt i förhållande till vad de lovar (och kostar)? Ännu värre, om Bergans inställning till reklamationer fortfarande är lika kass som beskrivet. Förhoppningsvis har både materialet och Bergans kundtjänst bättrat sig sedan denna sorgliga historia från 2015... eller?

Ursäkta om jag låter frustrerad, är gammalmodig nog att ha inställningen att en jacka ska hålla i minst 10 år.

Som jämförelse har jag under varenda vinter, ofta i flera veckor, slitit på rätt billiga skidbyxor från Stadium med TCS2000-membran, vilket bara är deras eget namn på Torays Dermizax. Det är först nu, efter ca två decennier, jag börjar märka, att de börjar bli lite utslitna och småläcka på lårens översidor.
 
Även jag har en Bergans Storen sedan tre år. Den är den tidigare modellen med asymmetriskt blixtlås. Jag använder den inte så oerhört mycket då jag föredrar andra jackor så länge vädret tillåter, men den har varit med på fyra fjällveckor både sommar och vinter och en del på hemmaplan. Inga skador eller läckage hittills. Andniningen tycker jag är sådär men så är det väl med alla skaljackor. Man får öppna när man svettas. Hittills har jag inte tvättat den men nu syns det att den är smutsig så det är nog dags.

Enda nackdelen är att den neongröna färgen är rätt ful. Synd att jag inte insåg det när jag köpte den.
 
Jag blir ju betänksam, när jag nu djupgrävt på Utsidan och hittat denna tråd. Håller ALLA dessa dyra produkter så erbarmligt dåligt i förhållande till vad de lovar (och kostar)? Ännu värre, om Bergans inställning till reklamationer fortfarande är lika kass som beskrivet. Förhoppningsvis har både materialet och Bergans kundtjänst bättrat sig sedan denna sorgliga historia från 2015... eller?

Det står givetvis var och en fritt att välja bort Bergans utifrån nämnda tråd. Frågan är vad man ska välja istället? Söker man på, och utanför, utsidan hittar man gott om trådar som diskuterar problem i samband med reklamationer av delaminerade membranplagg.

Är verkligen Bergans sämre än andra företag i branchen?
 
Puckofråga

Puckofråga: varför vill man ha ett hydrofilt material? Istället för ett hydrofobt? (Eller, funkar inte mina språkkunskaper riktigt för att använda till de förmodat önskade egenskaperna på ett regnplagg? Uppskattar rättning.)
 
Det står givetvis var och en fritt att välja bort Bergans utifrån nämnda tråd. Frågan är vad man ska välja istället? Söker man på, och utanför, utsidan hittar man gott om trådar som diskuterar problem i samband med reklamationer av delaminerade membranplagg.
Är verkligen Bergans sämre än andra företag i branchen?
Nej, självklart dömer jag inte ut Bergans p g a denna enskilda händelse, som man dessutom inte vet hela bakgrunden till. Det finns ju, precis som du skriver, flera liknande delamineringsfall beskrivna, både i samma tråd och andra.
Att jag ö h t leddes in på Dermizax-spåret beror på en nödlånad Bergans-jacka, som faktiskt räddade min senaste fjälltur. Surade bara lite extra när jag skrev inlägget, eftersom mitt forumgrävande sammanföll med flera dagars tystnad efter en enkel fråga till deras kundtjänst. Men nu ser jag att de både svarat och ursäktat sig för segandet.

Tack alla som bidrar med era erfarenheter!
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...