mm vattenpelare?

Vattenpelare? Vilket jäkla skituttryck. Egentligen inte uttrycket i sig jag är irriterad på, utan på sättet det används. Antingen är plagget vattentätt eller så läcker skiten, punkt. Men vi prylbögar och friluftsmänniskor, är enkla byten för de stora tillverkarna. En stor tillverkare vill få oss att betala för deras höga hästar, vad det gäller miljön. Missförstå mig inte, tycker det är beundransvärt att det satsas på miljön. Men om tillverkaren i varenda mediachans vill profilera sig som grön. Ska kunden då betala hela priset? Ursäkta min något utsvävande frågeställning. Men är 10.000 mm vattenpelare vattentätt? "Nej inte om du är ute länge", " Nej inte om du bär ryggsäck". Nehej häng skiten på vindtät då, med förtydliga det, "vind kan tränga igenom vid vindar över 8 m/s". Sen kan jag köpa mitt regnställ i galon istället, trehundra för hela stället.
 
Välkommen till Utsidan! Det var en ovanligt gnällig entré. Köp galon som du säger, helt vattentätt. Noll ventilation.

Den fattar jag inte kopplingen till miljötänk men jag anser mig att vi konsumenter får betala. Se det som en eftertaxering för alla år vi slarvat med miljötänk. Nu kommer verkligheten i kapp och vi får betala vad det kostar.

Anders
 
Måttet mm vattenpelare i kombination med ånggenomsläppligheten ger väl viss vägledning vad gäller kläder, och när det gäller tältgolv och yttertält så är uppgiften av klart intresse - för mig iaf.
 
Absolut och jag förstår klassningen. Problemet jag opponerar mig mot, är att det säljs regnkläder som inte är täta under vissa förhållanden.
 
Absolut och jag förstår klassningen. Problemet jag opponerar mig mot, är att det säljs regnkläder som inte är täta under vissa förhållanden.

OK, då "är jag med". Den överdrivna, för att inte säga vilseledande, marknadsföringen av membrankläder har tidigare diskuterats i några trådar här på Utsidan. Inte minst har man reagerat på påståendet att plaggen "andas" - men samtidigt har väl ingen kommit på ett bättre ord som beskriver egenskapen att (under de flesta förhållanden och under rimligt lång tid) hålla ute regnet men släppa ut (en del) svett i form av ånga.
 
Just det, ventilation. Hur menar du att du märker det i praktiken?

En kall dag med väldigt låg luftfuktighet och hög temp på insidan fungerar membranplaggen absolut.

Som regnplagg för svenskt sommarbruk är de dock en katastrofalt dålig investering och det är väl där marknadskrafterna lyckats med den största akrobatiken.
 
Absolut och jag förstår klassningen. Problemet jag opponerar mig mot, är att det säljs regnkläder som inte är täta under vissa förhållanden.

Det där handlar ju om grundläggande fysik. Inte ens "plast" är vattentätt under vilka förhållanden som helst, är trycket tillräckligt högt så kommer vattenmolekyler att tränga igenom till viss del.

Det är just därför man använder begreppet, det går inte att säga "antingen är nåt vattentätt eller inte". Det indikerar bara okunskap att uttrycka sig så.
 
Nu tror jag bestämt att storebror lagt sig i diskussionen. Menar du verkligen Peter, att det inte finns plagg som är 100% täta? "Vittnar om okunskap". Vi pratar trotts allt regn här, inte djuphavsdykning.
 
Nu tror jag bestämt att storebror lagt sig i diskussionen. Menar du verkligen Peter, att det inte finns plagg som är 100% täta? "Vittnar om okunskap". Vi pratar trotts allt regn här, inte djuphavsdykning.

10 000 mm vattenpelare motsvarar ju trycket på 10 meters djup. Visst, det är inte djuphavsdykning, men även plagg som tål 10 000 mm vattenpelare kan släppa igenom vatten när det regnar. Själva regnet slår kanske inte rakt igenom, men om man sitter på en våt yta eller t.ex. har band från ryggsäcken som ligger på och trycker så kan det momentant pressas upp i tryck över 10 000 mm vattenpelare på enstaka punkter (och då pressas vattnet igenom).

Och det är det hela frågan handlar om här, hur många mm vattenpelare räknar du som "vattentätt"? 10 000? 20 000? 50 000? (Nu närmar vi oss snart djuphavsdykningen.)

Det är just därför som man inte pratar om "vattentäta" och "icke vattentäta" plagg, för det finns ingen fastställd gräns för vad som räknas som vattentätt eller inte.

Traditionellt har man räknat plagg som klarar 2000 mm vattenpelare som "regnplagg".
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...