Norska fjällen

Hej! Jag tänkte vandra mellan Kebnekaise och Katterat i sommar, via Gautelishytta - passet mellan Dulbbot och Trehakfjellet - Smailieriehpas - Lossivatnet - Rienatvaggi - Hunddalshytta - Katterat.

Det jag mest funderar på är passet mellan Dulbbot och Trehakfjellet samt Rienatvaggi. Är det någon som har några erfarenheter från dessa pass? Jag har läst både ”ojoj, värsta någonsin” och ”jag gick där med min mormor” (ungefär).

Jag är skapligt vältränad, har erfarenhet från ett flertal fjällvandringar, har gott omdöme och god utrustning (nu lät det som en kontaktannons 😉, men jag skriver detta för att underlätta för er att komma med goda råd. Annars brukar ju svaret bli ”det beror på så många faktorer, hur vältränad du är, hur van du är, etc 🙂 ...”).

Så: är det någon som har gått den vägen och som har några råd? Förresten: Jag vet redan att bron mellan Hukejaurestugan och Gautelis är trasig 😀

Tack på förhand och hoppas att ni får fina vandringar i sommar!
 

avslutad210712

Gäst
1. Det jag mest funderar på är passet mellan Dulbbot och Trehakfjellet

2. Förresten: Jag vet redan att bron mellan Hukejaurestugan och Gautelis är trasig 😀

1. Om du har läst så mycket om det passet och berättelserna är så olika så är det knappast någon ide att jag skriver min upplevelse för andra, tredje eller kanske fjärde gången. Vet dock var det är lättare att gå.

2. Intressant. Var vadar man den jokken om bron är raserad?
 
Mycket fin vandring! Jag har passerat passet från Gautelishyttan och störst bekymret var att det tog tid att ta sig fram tack vare alla stenblock. När jag hade passerat passet tycket jag att det var svårt att hitta leden och vadet. Men det löste sig för det gick bra att vada vid älvens utlopp i sjön.

Länsstyrelsen ger följande info och gissar att de kommer att meddela när ersättningsbron är på plats!

En hängbro längs leden mellan Hukejaurestugan och Gautelishytta i Norge, har gått sönder i samband med snösmältningen. Arbete pågår för att så fort som möjligt få dit en ersättningsbro.
 
Gick du norrut?

Hej Ing-Marie,

Stort tack för ditt svar! Utifrån ditt svar tror jag att jag vågar mig på passet vid Dulbbot. Jag får beväpna mig med massor av tålamod :)

Fortsatte du norrut efter att du hade passerat passet? Gick du mot Cunojavrrehytta? Eller gick du västerut, mot Lossivatnet? Kom gärna med ett tips på vilken väg du rekommenderar, om du har tid. Det uppskattas!

Vänligen,

Martin Karlberg
 
Björn/avslutad210712

Hej Björn/avslutad210712,

Jag formulerade mig nog dumt. Jag har inte läst massor om de två passen som jag frågar om. Jag har bara läst några inlägg, men tyvärr har de varit lite motstridiga, därav mina frågor :)

Jag har läst två olika berättelser om hur det var att passera passet mellan Dulbbot och Trehakfjellet. En berättelse var skriven av två norska kvinnor, på något norsk forum. Enligt dem så var passet lite jobbigt att ta sig över, men de beskrev också hur de hade gjort sällskap med en tysk man som hade med sig en nioåring. Då tänker man ju att det inte kan vara särskilt svårt. Sedan läste jag en berättelse om hur det var så stenigt och svårt att ta sig fram att det nätt och jämnt gick vägen.

Sedan har jag läst någon berättelse om hur det var att gå i Rienatvaggi, men kommer inte ihåg närmare, mer än att det var stenigt.

Ing-Marie hade vänligheten att svara att det tog tid, men att det var vackert (du har säkert läst hennes svar). Om du har mer information så skulle det vara jättesnällt ifall du kan dela med dig av den. Jag brukar tänka att en vandringstur är resultatet av en del tur med vädret men framför allt goda förberedelser. Din beskrivning skulle onekligen hjälpa mig med det senare.

Björn (och andra), har du gått igenom passet i Rienatvaggi? I så fall, hur upplevde du det?

När det gäller bron mellan Hukejaurestugan och Gautelis så verkar det som att en ersättningsbro kom på plats i fredags, jag såg någon som hette Ivar delade denna information på Facebook. Skönt att slippa vada denna jokk. Jag gissar att bron finns där av en anledning :)

Med vänlig hälsning, Martin Karlberg
 
Det är storblockigt utmed leden norr om passet, att du fått olika beskrivningar av hur svårgånget det är kan bero på att det är högt uppe och kan vara snötäckt, vilket ju underlättar betydligt. Utan snö är det lite klättrande mellan stenar. Men man kommer ju till Caihnavagge, det kompenserar för mycket.
 
Lotta

Hej Lotta,

Tack för förklaringen! Det skulle ju förklara en del! :)

Jag vet inte om jag ska hoppas på snö eller inte... Snö gör ju att det blir mer lättgånget, men när jag går på snö är jag alltid lite orolig för att den inte ska hålla... Ja ja, det spelar ju ingen roll vad jag hoppas. Det blir som det blir.

Med vänlig hälsning, Martin Karlberg
 
Jag gick Hukejaure - Gautelihyttan - Caihnavaggihytta - Cunojavrrehytta sedan till Abisko via Unna Allkas. '

Eftersom jag inte har gått mot Lossi kan jag inte jämföra men det var lätt utför = lättgått ner mot Cunojavvrre.

Har gått också mellan Cunojavrrehytta - Hundalshytta - Katterat och mitt tips är att du använder norska kartor - länkar till Norgeskart där det går att skapa och skriva ut egna kartor: https://www.norgeskart.no/#!?project=norgeskart&layers=1002&zoom=4&lat=7197864.00&lon=396722.00

Anledningen är att den markerade leden mellan Hundalshyttan - Cunojavrrehytta inte riktigt följde Lantmäteriets karta ;- ) Och den norska borde stämma bättre.
 
Rock it!

I Narvikfjellen är det mycket sten. Väldigt mycket sten :)
Det är långa sträckor utan en led i form av enupptrampad stig.
Svårt är det däremot inte. Men tungt kan det vara. Stenarna och en taggig geografi gör att vandringen tar betydligt längre tid än vad de flesta är vana vid. Upplevelserna och vyerna är fantastiska!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Tagetes Tips på tur i Norska fjällen ca 5 dgr? Fjällvandring 10
landonia Någon som har tips på tur i svensk-norska fjällen under juli månad 2010? Fjällvandring 6
tombjo Hund i norska fjällen och i närheten av kungsleden? Fjällvandring 8
linda_a Karta över Norska fjällen? Fjällvandring 9
Ulrikaannahelena Glömt vår norska nyckel Fjällvandring 2
Pohman Norska terrängkartor digitalt Fjällvandring 6
elinalicia En kortis i norska fjäll? Fjällvandring 2
westcoasthikers Tips mottages kring vandring i Jämtlandsfjällen + Norska sidan Fjällvandring 3
Wibrån Vandra frånSkäckerfjällen till norska Skjaekerfjella Fjällvandring 1
Göran_ Norska vandringsleder Fjällvandring 2
JuliaL1 Sylarna från Norska sidan? Fjällvandring 11
Helsing Stabbursdalen i Norska finnmark i augusti? Fjällvandring 1
mattiasevolv Norska vs Svenska fjäll Fjällvandring 23
Roxendal 5-6 dagar i Norska fjäll Fjällvandring 7
piaea Köksutrustning norska hytter Fjällvandring 2
Lisa A Norska fjällstationer Fjällvandring 4
stormtrivs Ritsem (Sitasjaure) till norska kusten Fjällvandring 5
majjen Fråga 1: Gatterjavri - Unna Allakas på norska sidan Fjällvandring 4
majjen Transport Jäkkvik - norska gränsen? Fjällvandring 4
tagge Norska siten etojm.com har gått i graven Fjällvandring 0
millimeter Sylarna från norska sidan Fjällvandring 3
neleh Stugtur på norska sidan av jämtandsfjällen? Fjällvandring 1
perlarsson Norska fjällstugor Fjällvandring 1
il C web-kameror i norska fjäll Fjällvandring 4
Lars G A Norska fjällvandringsböcker? Fjällvandring 6
Dalafjällen eller norska fjäll Fjällvandring 2
Sivsdotter Vandring med äldre Fjällvandring 38
cloud76 Lämplig färdväg upp på fjällen direkt väster om Vaisaluokta Fjällvandring 2
Sandalf Katterat till Abisko - Alene i fjällen Fjällvandring 3
insco Tåg eller bil till fjällen? Fjällvandring 3
arp Häst till högfjällen Fjällvandring 11
cbs "Nästanfjäll" eller isolerade fjällmiljöer utanför de egentliga fjällen? Fjällvandring 18
Fjorr Mobiltäckning svenska fjällen 2022 Fjällvandring 100
elinalicia Vacker och njutningsfull vandring i svenska fjällen? Fjällvandring 25
Vattenvargen Fjällen om hösten - när och vart? Fjällvandring 10
majjen Naturvårdsverkets "Vegetationskarta över de svenska fjällen" Fjällvandring 6
JustIvan Kan en tjej använda stratos 36? Fjällvandring 4
hsp Ta vandrings stav vid start i fjällen Fjällvandring 48
avslutat_medlemskap_2012 Fjällen 2020 Fjällvandring 8
pajaflow Vädersiter för fjällen Fjällvandring 4
Mapalon Toppturer, svåra? Fjällvandring 3
Mapalon Tältplatser i fjällen Fjällvandring 8
haiwa blött i fjällen? Fjällvandring 4
ybe Fjällen i oktober? Fjällvandring 14
jalanjalan vandring max fem dagar i fjällen Fjällvandring 3
Onesport Varmt i fjällen - hur påverkas myggen? Fjällvandring 12
iceman123 Vandra i fjällen i oktober Fjällvandring 7
Moga Barfotaskor i fjällen - det gick ju bra! Fjällvandring 5
KimmyA Stöldrisk i fjällen? Fjällvandring 13
urbanolo Kläder till fjällen Fjällvandring 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.