Råd kring tur i Sarek

Tack för alla svar!

Jag är inte riktigt med på hur man skall ta sig över alep bastajåhkkå, är det något som den bifogade bilden som är bäst? Passerar man inte alep bastajåhkkå två ggr då?

På bilden här har jag ringat in ungefär där vi vadade. Det var ett enklare vad än de tre längre upp i Bastavagge. Det finns många fina förgreningar och vi tog oss bitvis mellan varje liten ö. Tror det blev 3 fåror vi passerade.
 

Bilagor

  • _20190710_133607.jpg
    _20190710_133607.jpg
    56.2 KB · Visningar: 376
Vaden i Basstavágge

Bifogar en till bild. Är det en bra rutt eller bättre att ta den rutt som stigen går?

Vägvalet du har i bilden (inlägg #9) fungerar bra och innebär en fördel om man som ni kommer från Ruohtesvágge och Bielavallda. Alep Basstajåhkå bör i princip alltid vara vadbar vid deltat före sjön. Jag har ritat ut vägen på Sarekkartan 100 000 med grönt. Denna gröna väg är lättvandrad och trevlig. Det röda krysset visar var man vanligtvis brukar korsa jokken om man istället följer fjällkartans stig. Stigen är säkert kortare men vid det röda krysset är jokken smal och kan ibland vara strid.

Tänk på att när du kommit över och förbi Alep Basstajåhkå så finns ett par jokkar till som vid höga vattennivåer kan vara svåra att korsa: jokken från Lulep Basstajiegna och (framför allt) jokken från Skájdásjvágge. Men ibland vållar de inga problem alls, det beror på väder mm. Som redan nämnts: undvik glaciärerna, gå för säkerhets skull inte ens i närheten av dem.

Ni ska förstås vara optimistiska och planera för att färden i Basstavágge blir okomplicerad. Skulle det visa sig att det just då är väldigt mycket vatten i Sarek så kan en reservplan vara att gå över bron i Guhkesvágge, sedan mellan bergen Sluggá och Vuovres och nå Saltoluokta därifrån.

/Hans
 

Bilagor

  • Alep_basstajåhkå_100k_vaden.jpg
    Alep_basstajåhkå_100k_vaden.jpg
    161.4 KB · Visningar: 362
Röda krysset på fowwes karta är där vi vadade förra året ungefär, om än från andra hållet. Minns jag rätt hade jokken fin och slät botten medan de nästkommande två längre in i Bastavagge hade större stenar och bumlingar. Men sånt kan väl ändra sig.

En taktik för att klara alla dessa tre vad om ni går på södra sidan Alep Basstajåhkå under lite enklare förhållanden är att komma lagom till krysset när ni slutar knata för dagen. Gå till sängs tidigt och kliv upp i ottan (04 eller liknande) och riv av samtliga 3 innan 9-kaffet :)

Jag och min fru tog de två öster ut under halvsen eftermiddag. Var ganska läskigt med tanke på att dessa var våra första riktiga vad någonsin :p men vi överlevde utan problem. Efter oss kom en far och son som hade tagit längre lunchrast och sovit en stund. De fick vänta in ottan då solen stekt på hela dagen och gjort vaden för strida innan de skulle passera det första. De kom gående när vi just ätit frukost ca kilometern öster om krysset i höjd med passet där vi slog läger kvällen innan.
 
Låter tight, det finns åtminstone ett vad i Pastavagge som jag fått vänta in en av gångerna jag gått där.

En liten historia från när vi fick vänta in detta vadet:

Vi kom fram till vadet sen eftermiddag, det var höga flöden med rullande stenar, och efter någon timmes letande efter lämpligt vad så hittade vi två potentiella ställen utmed jokken, de var dock fortfarande för strida och djupa så vi beslutade vi att övernatta och göra ett nytt försök tidigt dagen efter. Strax efter vårt beslut kom en flock med renar från andra hållet. De påbörjade samma process med att leta lämpligt vad som vi gjort tidigare. De kom fram till exakt samma slutsats som vi, de två ställen som var bäst, men att de just nu hade för höga och strida flöden.

De gjorde helt enkelt som vi, hela flocken på andra sidan la sig ner och vilade.

Tidigt dagen efter så gick jag upp för att kolla vattenflödena, efter en stund så började några renar i flocken att testa de två utvalda vadställena som både vi och de valt ut dagen innan. Till slut så valdes ett av vadställena och hela flocken gick över. Det var bra att se för på så sätt fick jag en ganska exakt uppfattning av djupet.

Vi packade snabbt ihop våra två tält och gick över på samma ställe som renarna valt åt sig, och oss.

Thomas
 
Trevlig berättelse och anekdot, vlket visar att vi har mycket att lära av renarna, inte minst viltstigarna där renarna tar sig fram är mycket effektiva att följa. De har en fantastisk förmåga att läsa terrängen och var det är bäst att ta sig fram.
 
Trevlig berättelse och anekdot, vlket visar att vi har mycket att lära av renarna, inte minst viltstigarna där renarna tar sig fram är mycket effektiva att följa. De har en fantastisk förmåga att läsa terrängen och var det är bäst att ta sig fram.

Ja, händelsen är ett minne för livet. Magiskt att sitta en tidig morgon i Sarek, sippandes på nybryggt kaffe, och betrakta renarnas metodiska val av en lösning på ett gemensamt problem.
 
När det skrivs vattendelaren är det förgreningen vid sjön eller vid glaciären? Jag har tolkat det som att det är vid sjön där det fögrenar sig.

Bifogar en till bild. Är det en bra rutt eller bättre att ta den rutt som stigen går?
Minst två gånger har jag gått typ som du ritat, i regn, och då har det stått tält och flera sällskap som väntat på bättre tider på vadet där stigen gått, på båda sidor av vadet. Men vadet vid deltat har varit mycket enkelt. Så jag var mycket nöjd med vägval de gångerna.

Jag tror inte att det finns någon bra grund till varför stigen går över ett klurigare vad än vad som är nödvändigt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
syftkompass Råd kring Låktatjåkka - Abisko (via Trollsjön) Fjällvandring 14
sanoj89 Råd om ensamvandring Grövelsjön Fjällvandring 10
jojjebros Har gått Abisko-Nikkaluokta två ggr. Vart ska jag nu? [Råd och tips] Fjällvandring 21
JPPswe Att fly folkmassorna - råd om vägval, Visttasvagge Fjällvandring 8
Östregård Tips och råd kebnekaise? Fjällvandring 24
Majkis Råd inför Sarekvandring sökes! Fjällvandring 1
naturälskaren Vandra i Norge - råd? Befinner mig i Flåm Fjällvandring 1
andy69 Behöver tur-råd SÖ om Staika! Fjällvandring 17
seasteel Råd om Lunndörren/Anaris - terräng? Fjällvandring 7
Matilda3 Råd: Vandring med svagt knä. Tips på bra resa Fjällvandring 7
caelus Råd angående vandringsskor Fjällvandring 26
Laufrakan Tips & Råd av erfarna - Abisko - Nikkaluokta Fjällvandring 24
johannatillfots Råd för vandring genom Sarek Fjällvandring 6
Benjamin.g Efterlyser tips och råd till vår Islands resa Fjällvandring 6
fjording Hela Kungsleden Aug-Sep. Råd? Fjällvandring 2
helenaochrolf.svensson Råd om tidpunkt för Kebnekaisevandring i sommar Fjällvandring 5
Loijzan Nybörjare: Abisko-Nikkaluokta. Tips och råd, tack! Fjällvandring 61
oscar.nystromer Råd önskas av vana: Sova i kvällssolen, Trangia kök, ont i ryggen och GPS: Fjällvandring 13
Lasse-A Tips och råd för vandring Kvikkjokk-Hemavan! Fjällvandring 16
resqual Behöver tips och råd - friluftsyxa Fjällvandring 8
cmnielsen Råd om bra termos Fjällvandring 13
Tältmannen Kort vårvandring i fjällen, behöver råd Fjällvandring 8
virre-valle Sarek- vill ha tips och råd Fjällvandring 11
Undrande Råd sökes om vårvinter-tältning i Abiskofjällen Fjällvandring 4
lökenresare Vandring Abisko oktober månad, råd och tips sökes! Fjällvandring 17
Picea Hela familjen går ut i fjällen :) Goda råd? Fjällvandring 21
Otterstadh Tips och råd till höstvandring. Fjällvandring 1
henrik.sandstrom Flatruet - Helags - Några tips / råd och dåd? Fjällvandring 5
westcoast Råd om kängor Fjällvandring 23
Igelkotte Råd om att tälta på bergstoppar Fjällvandring 42
Igelkotte Innehållet i Christophers ryggsäck efter alla råd&tips Fjällvandring 47
tahoma Första tur Hemavan-Tärnasjön råd och tips önskas Fjällvandring 13
stinaL nybörjare-tips råd osv Fjällvandring 6
freddoc Råd om tur i Sarek Fjällvandring 12
JonathanW Råd ang. vandring i Kebnekaiseområdet Fjällvandring 22
roger_uusitalo Tips och råd efterfrågas inför expedition nordkalotten Fjällvandring 0
Silvio Behöver råd om vandring Fjällvandring 3
Fredrik Nilsson Råd inför Fjällvandring 1
Eka84 Kebnekaise, fjällvandring. Råd/tips sökes! Fjällvandring 82
Lars G A Fler goda råd Fjällvandring 2
Fleischer Jag skulle vilja få några RÅD på vägar i Sarek Fjällvandring 3
5315 Sarek i september - tips och råd Fjällvandring 5
cloud76 Erfarenheter för området kring Márggo (nordväst om Ritsem)? Fjällvandring 7
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 4
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
lovikkavanten Tur kring Sarvesvagge? Fjällvandring 4
trod Sarekkänsla kring Finse? Fjällvandring 3
markus-l Vintertur kring Helags Fjällvandring 0
Merckx Funderingar kring vandringsfilmer Fjällvandring 60

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.