Finnar "räddade" i Abiskofjällen

Skulle vara intressant att höra hur många här på forumet som utgår från att smartphone eller annan mobil är att räkna med som högst troligt ska fungera när man är i fjällen eller i skogen eller till havs.
Att man blir förvånas om det inte fungerar och kanske också kartappen inte går att använda.
För min del är det en bonus om det funkar men inget jag räknar kallt med. Säkerhetstänkandet är större än så.
 
Sunt förnuft säger ju att om man ger sej upp i fjällen eller ut i skärgården så är man inte nåbar med telefon på flera dagar. Det är ju ren dumhet att inte inse detta, eller slöhet i att inte ta reda på hur det funkar. Tror du att telebolagen kommer sätta upp basstationer på alla ställen vi frilufsare ”springer runt”. När jag vandrar och paddlar får jag klara mig utan säker kommunikation några dar utan att jag eller omvärlden får panik. Det har funkat hitills och jag har ändå blivit 60 plus.... Och ja i båten har jag kortvågsradio och högantenn :)

Jag tror du missförstår hela min poäng. Det jag menar är att den chans till kontakt är via mobil, även i fjällen. Sedan bör man kanske ha lite bättre rutiner för vad som ska göras och när.
 
Skulle vara intressant att höra hur många här på forumet som utgår från att smartphone eller annan mobil är att räkna med som högst troligt ska fungera när man är i fjällen eller i skogen eller till havs.
Att man blir förvånas om det inte fungerar och kanske också kartappen inte går att använda.
För min del är det en bonus om det funkar men inget jag räknar kallt med. Säkerhetstänkandet är större än så.

Jag tror aldrig jag varit utan täckning i tre dar i vart fall. Inte ens i fjällen. Nu skulle jag iofs aldrig komma på tanken att bygga säkerhet baserad på mobil, den kan ju sluta fungera av andra orsaker. Fast hade jag täckning skulle jag skicka hem sms med koordinater för vart jag är nånstans. I övrigt så lämnar jag inte nån närmare färdbeskrivning mer än att jag går från a till b och det tar nog en vecka eller så.
 
Nu har väl det inget med saken som sådan att göra men i Finland så har man monterat ner det trådbundna telefonnätet helt!
Dvs. det finns inga fasta telefoner längre, inte ens på landsbygden. Det fick man göra enbart om man kunde garantera att alla skall ha mobiltäckning i hela landet vilket medför att Finland har i stort sett 100 % täckning i mobilnätet, även i fjällen och obygden.
Det kan ju vara lätt att tro att det är samma i Sverige i så fall...
 
För de av er som ev. tror att mobiltelefonnäten är något att lita på
så är det råa tråkiga faktabundna svaret: Nej det är de inte!

Inte ens inne i 'civilisationen' - det räcker med ett strömavbrott på några få timmar
så är basstationernas UPS:er urkörda. Reservkraftsdieslar finns bara i vissa större
mobilmaststationer, och inte ens i alla nätägarnas teknikhyddor då - även om de
delar på själva masten. En mig närstående mast har ett dieselelverk i en av de tre
teknikhyddorna - jag säger inte vilken nätoperatör som är bra och vilka två som är
dåliga - men jag vet vilken operatör jag rekommenderar bekanta i området om de
frågar...

Själv skulle jag ALDRIG NÅGONSIN varken lita på att jag kan meddela mig med
yttervärlden via mobilnät, eller låta någon tro att de kan få tag i mig via mobilnäten,
när jag är på resande fot. Vare det med flyg, bil, båt - eller till fots.

Vad jag däremot skulle räkna med att kunna använda i nästan hela världen är en
satellitkommunikation av lämplig utformning. Är det uppdragsgivaren (arbetsgivare/
militären/ NGO's e.dyl.) som betalar - så får det bli via satellittelefon, med solcells-
laddning som energibackup. Är det mina egna pengar som betalar - så blir det i
första hand via min Garmin inReach Explorer+ (möjligen med en EPIRB som ren
och skär nödbackup). En oväntad mobiltäckning kan ju ses som en kul bonus då,
men mer än så är det inte.

kan ev. anhöriga få sitt hett eftertraktade livstecken så ofta som jag tycker det
är läge för det. Och de kan mezza mig - om de nu nödvändigtvis inte kan sitta still
i båten mer än några dygn... De flesta jag känner inser att när det gäller mig så:
"ont krut förgås inte så lätt" resp. min mors klassiska kommentar om oss grabbar:
"de lär säkerligen dyka upp när de blir tillräckligt hungriga" resp. om när vi var "ute
på hajk": "de dyker nog upp hemma igen när käket är slut". Det var en trygg upp-
växt och ingen jagade upp sig om någon hade gone walkabout för ett par dagar,
eller tog sig runt i hela EUropa under en sommarmånad (med få telefontillfällen)...
Man ska inte jaga upp sig. Svarar ingen i telefonen på någon vecka - så är hen
nog på semester och har valt att vara off-grid...
/Odd
62+ för den delen...

PS
Såg att XXL just nu kränger den orange inReach Explorer+ för bara 4389:-
- vilket är lägre än vad de andra nasarna normalt tar för den gula inReach SE+
 
Nu har väl det inget med saken som sådan att göra men i Finland så har man monterat ner det trådbundna telefonnätet helt!
Dvs. det finns inga fasta telefoner längre, inte ens på landsbygden. Det fick man göra enbart om man kunde garantera att alla skall ha mobiltäckning i hela landet vilket medför att Finland har i stort sett 100 % täckning i mobilnätet, även i fjällen och obygden.
Det kan ju vara lätt att tro att det är samma i Sverige i så fall...

Det var konstigt? Trådtelefonen funkade i alla fall igår.
Men det kan nog vara svårt att få mobilkontakt på många ställen i skärgården.
 
Min inställning till elektronik i fält är att det är + om den funkar, dock inget jag litar på, både laddning, täckning mm kan strula. Samma sak med navigering, har aldrig fått batteritorsk på karta och kompass...

Sedan så använder jag ju ny teknik ute i busken om den funkar, men ser till att jag kan klara mig om den inte funkar.

Är 50 bast och jobbat inom IT 25.
 
Bortförklaring?

Läs igen vad jag menade.

Mitt inlägg var en kommentar till: "Är man novis förstår jag men det skulle tydligen varit någon med erfarenhet med."

Vilket jag var naiv nog att tro att det skulle framgå utan citering.

Åldern handlade alltså om hur man skulle kunna ha erfarenhet av fjällvandring utan att samtidigt ha erfarenhet av hur dålig mobiltäckning det är i fjällen.

Om man fjällvandrade årligen under hela 70-talet på kan man väl säga att man har erfarenhet av fjällvandring? Men om man sen inte vandrat nåt förrän i år så har man kanske ingen erfarenhet av hur dåligt det är med mobiltäckning.

Jag menade alltså inte på nåt sätt att folk som är 60+ generellt skulle ha dålig koll på mobiltelefoni, utan att just de som detta handlade om var sådana som hade dålig koll på mobiltelefon och inte hade vandrat de senaste 20-30 åren eller så. Och för att kunna uppfylla de kriterierna behöver man vara 60 eller äldre.

Du menade kanske 49+ när du skrev ditt yttrande.

Justa människor ber om ursäkt när dom släpper ut ett obetänkt yttrande. En del andra gör allt för att förklara bort det!
 
Det var konstigt? Trådtelefonen funkade i alla fall igår.
Men det kan nog vara svårt att få mobilkontakt på många ställen i skärgården.

Var då Jesper?
Jag har hus i Finland och uppskattar inte att tråden försvunnit, försökte hålla kvar det så lång tid som möjligt.
Saken är att oftast så fungerar mobilen men internet är ju hur trögt som helst.
Nåväl, detta är ju inte riktigt vad tråden handlar om men vore ändå kul att veta var i Finland tråd fungerar, mina trådar är kvar så ...
 
Skulle vara intressant att höra hur många här på forumet som utgår från att smartphone eller annan mobil är att räkna med som högst troligt ska fungera när man är i fjällen eller i skogen eller till havs.
Att man blir förvånas om det inte fungerar och kanske också kartappen inte går att använda.
För min del är det en bonus om det funkar men inget jag räknar kallt med. Säkerhetstänkandet är större än så.

Om det är av intresse så ...
Jag stänger av telefonen innan jag påbörjar vandringen och sätter på när jag kommit fram.
Har förklarat för familj att jag inte kan nås under tiden samt hur många dagar jag blir borta + säkerhetsdagar för uppkomna problem, självklart vet de förväntad färdväg också.
Så jag har ingen som helst koll på var det eventuellt finns täckning.
 
Intressant tråd...

Hela tråden går i stort sett ut på att man inte kan lita på att mobilen fungerar när man behöver den. Täckning är tveksam både i skärgården och i fjällen. Och jag håller med.

Men hur rimmar det med att det allmänt sett nu navigeras med mobilen?
Som är värdelös när det regnar, syns dåligt i starkt solljus och har taskig batterikapacitet. Allt jämfört med en vanlig handhållen GPS.

I kanoten har jag en vanlig knapp-mobil tillgänglig, en smartmobil avstängd i packningen och GPS att navigera med.
Samt en avstängd reserv-GPS i packningen.
Och givetvis har jag en PLB.
Då är de trygga hemmavid och oroar sig inte i onödan.

Alltså 2 mobiler, 2 GPS:er och en PLB.
Naturligtvis måste man ha med sig lämpliga extra batterier också, annars kan man ju inte ens lita på ficklampan.

mvh thomas
 
Skulle vara intressant att höra hur många här på forumet som utgår från att smartphone eller annan mobil är att räkna med som högst troligt ska fungera när man är i fjällen eller i skogen eller till havs.

Nja, tror inte medlemmarna här är ett genomsnitt av befolkningen, eller av oroliga anhöriga. De flesta här har ett friluftsintresse och då skaffat sig både kunskaper och erfarenheter. Anhöriga hemma kanske saknar både och, men är inte medlemmar här heller.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...