Bombardera mig med era vinterturtips!

Detta trots att det var många långa år sedan man räknade på termodynamik på Chalmers :)

Felet enligt min uppfattning är att ditt resonemang i princip förutsätter att luft/avgasblandningen som kommer från köket mer eller mindre skulle vara mättad med vatten.Nu har jag inte med mig någon hygrometer i fält direkt, men jag skulle snarare vilja påstå att den relativa ånghalten är mycket låg ovanför köket. Det mesta som stiger uppåt är uppvärmd luft, inte avgaser.

Bra med en bildad person att diskutera med. Det är korrekt att jag har gjort detta antagande. Vilket kanske är fel när man tänker efter. Ångan/avgaserna ligger nog inte på daggpunkten, i alla fall inte den luftblandning som når skorna. Frågan är hur långt ifrån den ligger. Någonstans finns en brytpunkt där det kostar mer än det smakar att värma med ”fuktig” luft, men jag får tro på dina fältstudier att köket ligger på rätt sida. Tältanalogin köper jag.

Det handlar sannolikt om att det är avgaser blandat med uppvärmd och från början torr luft som stiger uppåt precis som du skriver. Men jag är nyfiken på att ta reda på var gränsen går. Kanske behöver jag inte vara så nitiskt orolig för detta.
 
Jag är övertygad att tipset om att inte torka kläder i sovsäck en redan är med i tråden, men däremot kan man lägga de fuktiga kläderna i en tät påse väl försluten i sovsäcken.
Då får du på morgonen fortfarande fuktiga kläder, men varma. Det är en väldig skillnad mot stela iskalla kläder. Och går allt bra så torkar kläderna av kropsvärnen under dagens skidåkning.
 
Ett överkurstips är att inte förvara bensinpumpen i komprimerat läge. Röret är koniskt och i sträng kyla så krymper flänsen i sitt minsta läge om man förvarar den i komprimerat läge och lyckas därför inte pumpa upp ett tillräckligt tryck för att driva köket.

Jag var tvungen att avbryta en tur då jag inte förstod detta. Hade jag vetat detta hade det räckt med att värma upp pumpen i fickan för att få flänsen aft återgå i sin normala läge.
 
På längre tältturer kan det vara bra att ha med ett reservkök, utan kök blir det jobbigt med mat och inte minst problem att få tag i vatten.
 
Jag är övertygad att tipset om att inte torka kläder i sovsäck en redan är med i tråden, men däremot kan man lägga de fuktiga kläderna i en tät påse väl försluten i sovsäcken.
Då får du på morgonen fortfarande fuktiga kläder, men varma. Det är en väldig skillnad mot stela iskalla kläder. Och går allt bra så torkar kläderna av kropsvärnen under dagens skidåkning.

Det kanske kan variera med hur man funkar som värmeproducent, men jag tycker mig med god framgång kunna torka saker i min sovsäck. Det får inte vara för mycket och inte för blött förstås, men går gör det iaf.
 
Det kanske kan variera med hur man funkar som värmeproducent, men jag tycker mig med god framgång kunna torka saker i min sovsäck. Det får inte vara för mycket och inte för blött förstås, men går gör det iaf.

Ja det går alldeles utmärkt att torka kläder i sovsäcken men sovsäcken kommer att absorbera stor del av fukten från kläderna, beroende på temperatur och längd på turen kan detta få ödesdigra konsekvenser.
 
Ett överkurstips är att inte förvara bensinpumpen i komprimerat läge. Röret är koniskt och i sträng kyla så krymper flänsen i sitt minsta läge om man förvarar den i komprimerat läge och lyckas därför inte pumpa upp ett tillräckligt tryck för att driva köket.

Jag var tvungen att avbryta en tur då jag inte förstod detta. Hade jag vetat detta hade det räckt med att värma upp pumpen i fickan för att få flänsen aft återgå i sin normala läge.

Det var ett kanon-tips som jag inte hade en aning om.Väldigt bra att veta om köket skulle strejka. Själv hade jag sönder pumpen på en tur, men hade lyckligtvis en i reserv med mig.
 
Ett överkurstips är att inte förvara bensinpumpen i komprimerat läge. Röret är koniskt och i sträng kyla så krymper flänsen i sitt minsta läge om man förvarar den i komprimerat läge och lyckas därför inte pumpa upp ett tillräckligt tryck för att driva köket.

Jag var tvungen att avbryta en tur då jag inte förstod detta. Hade jag vetat detta hade det räckt med att värma upp pumpen i fickan för att få flänsen aft återgå i sin normala läge.

Jag förstår inte. Menar du att inte förvara flaskan trycksatt eller att förvara flaskan med pumphandtaget utskjutande ur flaskan med risk att det går av?
 
Jag förstår inte. Menar du att inte förvara flaskan trycksatt eller att förvara flaskan med pumphandtaget utskjutande ur flaskan med risk att det går av?

Har alltid förvarat pumpen i flaskan och inskjuten, har aldrig haft några problem med att den fastnat eller inte tätat. Kör med Primus Omnifuel. Instämmer att det låter riskabelt att ha den utskjuten.
 
Försöker också bli en bättre vinterturare. Bekvämlighet är en viktig punkt efter säkerhet för mig.

Bekvämt är för min del...

...tillgång till rinnande vatten. (Segt o tinna snö) Brukar tänka på detta när jag planerar turen även fast de är svårt att veta alltid.

...varmt vatten i termos ifall de blir kallt på natten. Först blir man varm, sen sprider sig värmen ut i säcken.

...konserverade matpåsar istället för frystorkat då man inte behöver vatten. Kanske bäst för kortare turer pga vikten såklart.
Annars är coscos, blåbands soppa, nån typ av matfett och torkat renkött eller grönsaker absolut billigast. Glöm inte tandtråd om du väljer torkat kött! Grymt drygt med något mellan tänderna en längre tid+att den är en stark tråd att laga grejer med.

...att ha med en dagsrygga utöver pulkan. Har inte haft de ännu. Men kommit på att de är bra då jag vill på dagsturer från tältet ibland... eller rätt ofta för min del.

Härlig tråd för övrigt!
 
Jag menar så klart vatten i flytande form. Men tror de flesta fattar. Sen har jag inte varit på så många ordentliga vinter turer så jag vet inte hur ofta man hittar rinnande vatten. I sarek har jag hört att de är bara de större V-dragen som är öppna.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...