Rex med 5-speed Torpedo, Vad händer??

Okej

Okej,

Idag gjorde jag ett försök att ställa in växeln utifrån 4ans växel istället.

Jag spände båda lagom och justerade fram och tillbaka lite grand 6-7 gånger men det var alltid någon växel som hoppades över och ofta någon växel där man bara "trampade i luften".

Kedjorna som går in i navet rör på sig vid alla lägen när jag rör reglaget genom registret, dock väldigt lite på några växlar.

Jag tänkte jag skulle ta och byta vajrar och se hur det hjälper, kanske kan jag undvika att öppna hela navet.

Roland var är det för specialverktyg?
 
Satsa på Alfine 11

Gillar du cykeln och cyklar mkt föreslår jag byte till bättre nav t ex Sachs 7 växlat eller Shimano 8 eller 11 växlat.
Om det blir så att du ska byta själva navet tycker jag att du inte bör nöja dig med mindre än Shimano Alfine 11-delat, SG-S700, det är det bästa av Shimanos växelnav, det enda som är bättre, oavsett fabrikat, är det svindyra Rohloff.
http://cycle.shimano-eu.com/content...rivetrain/internal-geared-hubs/sg-s700-s.html
http://bikeshed.johnhoogstrate.nl/bicycle/drivetrain/shimano_alfine_inter_11/

Till skillnad mot Rohloff går det dessutom att hitta både kompletta hjul och tom kompletta uppgraderingssatser med Alfine 11-navet för bra pris, under hösten -16 vet jag en komplett Alfine 11-uppgraderingssats såldes för endast 279 Euro!
 
Hej igen,

* Frågan om specialverktyg. Jag relaterar till sprängskissen som seobserver har lagt in. Del nr 20 är någon form av planetväxel (kan tyvärr inte korrekta termen). På den träs en plasthylsa/verktyg för att fixera växlarna. Tveksamt om den finns kvar som reservdel längre. Fråga hos välsorterad cykelbutik. En del cykelmekaniker säger att det går att serva navet utan verktyget. Om du plockar upp navet, se till att undvika att röra för mycket på denna del.

* Förbered dig på en tidsödande och frustrerande justeringsprocedur.

* Undvik att köpa på dig reservdelar innan du vet om saker är trasiga.

* Kolla exempelvis om "armarna" i växelreglaget är hela. Om någon arm är sprucken så fungerar växlingen dåligt. Kolla också att vajrarna löpet lätt i höljena innan du köper nya. En fulfix kan vara att olja in vajrarna.

* Kedjorna som går in i navet skall vara lätta att böja. Om dom är rostiga och stela försämras funktionen.

*Grundinställningen på 4:ans växel, skall vara så att vajrarna precis börjar dra ut växelkedjorna ur navet, dvs. vajern är spänd, men drar inte ut växelkedjan.

* Varje växel skall som jag minns, bara påverka en av vajrarna. Växla upp och ned och studera hur vajrarna rör sig.

* Ge dig ut och cykla. Växla upp och ned. Observera vilken/vilka växlar som fungerar dåligt. Justera ett snäpp åt gången på den/de vajrar som är korrelerade till den felande växeln. Iterera tills du får alla 5 växlar att fungerar, eller tills du inser att du skall starta om med en ny grundinställning.

* Jag fick ofta 3-4 växlar att fungera, antingen 1-4 eller 2-5. Jag nöjde mig oftast med det, och valde den kombination som fungerade bäst för mig.

* Om du öppnar navet, memorera/anteckna hur du plockar isär det. Lägg upp delarna framför enligt sprängskissen, så att du inte blandar samman dom.

Om inget fungerar, så är det bättre att satsa på en ny cykel, istället för att lägga tid och pengar på en gammal cykel. Det går att köpa en modern hybridcykel, med bra komponenter för 4-5 tkr vid kampanjer.

Alfine-11 som nämns ovan verkar vara ett bra nav. Man servar det ungefär som en bilmotor eller växellåda. Lossa en plugg, låta oljan rinna ut, sedan i med sköljolja, veva runt, häll ut och i med ny olja. Inget isärplockande för att torka ut gammalt fett.

Det kom en efterföljare till navet, också 5 växlar, men bara en vajer. Det passar i navet. Misstänker att det finns kvar i sortimentet, men under SRAM's varumärke. Hör med cykelhandlare/importör.
 
Navet rengjort.

Ålrajt.

Då har jag till slut med hjälp av Youtube och Sprängskiss plockat isär navet, rengjort och smort upp.

Men inga större framsteg tyvärr och jag misstänker kanske att någon öppnat det här navet tidigare och satt ihop det felaktigt.

Om man jämför min axel på bilden med den axeln som används i den här videon: (6:40-ca 8 -minuter in)
https://www.youtube.com/watch?v=BZag31UbSo8&t=518s

Så har videons axel inte den fjäder till höger om kugghjulet som mitt har (han har istället en till fjäder på andra sidan). och jag har inte den ring han i videon trycker tillbaks sin fjäder med (6:48)

I övrigt är mitt nav EXAKT likadant som tysken i videons är.

Kan det vara så att det är såna här små skillnader på naven pga olika årsmodell eller vad det nu kan vara?

Eller kan det vara så att jag helt enkelt behöver den här ringen som han sätter på vid (6:48) och att jag helt enkelt ska flytta över min fjäder som då är felplacerad på höger sida om det här kugghjulet (se bild)
 

Bilagor

  • bild (2).jpg
    bild (2).jpg
    53.4 KB · Visningar: 495
Du förefaller ha den större fjädern på fel sida och sakna den brickan han har mellan den korta och den långa fjädern. Reservdel.

Växellådor är känsliga tingestar och fungerar bara om allt är helt rätt.

go tur
 
Sprängskiss

Ja det är en möjlighet helt klart.


Men om jag tolkar den här sprängskissen rätt så ser den ut att ha en fjäder på den sida min axel har en fjäder.

Se del 21 på bild.
 

Bilagor

  • SACHS H5111.jpg
    SACHS H5111.jpg
    42 KB · Visningar: 1,226

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...