Hur planera dricksvatten?

Hur rent blir vattnet av dessa saker? Om man skulle avvakta lite med någon sådant som diskuteras ovan vad rekommenderar ni då? Kokning? Vattenreningstabletter?
 
Ungefär så här tänker jag. Finns säkert andra åsikter:

Kokning - bra men tar bränsle om man inte använder ved eller liknande. Ofta kan man också vilja grovfiltrera vattnet från stora partiklar, men framförallt är denna metod väldigt seg om man är törstig mitt i sommarvärmen och man måste gulpa i sig kokhett vatten. Alternativt vänta då.

Filter - bra för att det går någorlunda snabbt och vattnet förblir kallt. Dåligt för att man måste ha en till pryl, prylen kostar ibland en del och har dåligt skydd från virus (fast det brukar nog inte vara mycket virus i svenska vatten).

Kemikalisk rening - lätt och ganska billigt. Nackdel att man måste vänta ett tag, beroende på kemikalie kan vattnet smaka illa och jag personligen ogillar att gulpa i mig mycket extra kemikalier.

Rening via UV_Ljus/Steripen - har jag ingen erfarenhet av.
 
Jag vandrade hela leden för några månader sedan och använde Sawyer Mini vattenfilter till sjövatten men även de flesta kallkällor. Att använda filter istället för att chansa på kvalitén gör jag gärna.
Det som jag har att anmärka på när det gäller leden är att sjöar och källor finns det gott om fram till etapp 37. Resterande etapper till 62 var det betydligt glesare med dessa, då fick jag ta vatten där det fanns och bära med mej, både tungt och otympligt.
 
Intressant

Utvecklingen går ju framåt.

Förr fanns det väl bara mekaniska filter (d.v.s. som tog partiklar) och sen kolfilter.

Sen kom kolfilter med silver, som gör att filtret inte gror igen och dessutom fungerar som jonbytare och därmed tar en del kemikalier?

Sen kom de keramiska filtren, där började man kriga om att få ner porstorleken för att kunna stoppa virus.

Det som de moderna filtren bygger på är väl membran i samma stil som diffusionsplagg (ex. GoreTex). Det är nån form av plast som sträcks ut så man får små små porer. Porerna sitter antagligen mycket glesare än i keramiska filter, men eftersom man tillverkar membranen som slangar så kan man sätta en hel knippe slangar vilket ger en stor effektiv yta. Det är väl samma princip som när man tillverkar dialysmembran (det kanske är från den forskningen man fått fram dem t.o.m.?).


Mycket intressant, det kam ju förklara en del! Tack
 
Ett annat alternativ till bärbar vattenrening - dock tyngre (550 g), dyrare och med 20 års garanti - är Katadyn Pocket. En schweizisk kvalitetsprodukt.

På amazon.de kan man numera få den fraktfritt för 280 Euro (i dagsläget ca. 2800 kr). Pris i Sverige: mellan ca. 3500 och 5000 kr.
 
Ett annat alternativ till bärbar vattenrening - dock tyngre (550 g), dyrare och med 20 års garanti - är Katadyn Pocket. En schweizisk kvalitetsprodukt.

På amazon.de kan man numera få den fraktfritt för 280 Euro (i dagsläget ca. 2800 kr). Pris i Sverige: mellan ca. 3500 och 5000 kr.

Jag har helt gått över till att enbart koka vattnet. Det kan smaka illa, men är du inte då kräsen så fungerar det alldeles utmärkt.
Det räcker att vattnet stormkokar, som talesättet "Big bubbles no troubles"
Sedan kan du slänga tillbaka flaskan i sjön på kylning om du vill.
Jag har provat katadyn vario, men efter att fått fel på två stycken så har jag slutat med filter.
 
Såna där filter, de må ta bakterier, men hur är det med kemiska föroreningar? Är man långt uppe i fjällen är det kanske inte ett problem, men i jordbruksbygd torde det väl vara det.
 
Såna där filter, de må ta bakterier, men hur är det med kemiska föroreningar? Är man långt uppe i fjällen är det kanske inte ett problem, men i jordbruksbygd torde det väl vara det.

Ja, det kan vara ett problem om det är din primära vattenkälla där du bor. Men det är inget problem alls om du bara är ute och vandrar. Vad är det för "kemikalier" folk är rädda för???
 
Det beror ju helt på vad som finns och har funnits i närheten av ens vattenkälla. Och vad folk kan ha hittat på att dumpa där.
 
Ett alternativ

Några droppar Xinix Aqua Care. Vattnet behåller sin bruna färg men blir - enligt tillverkaren- virus och bakteriefritt. Lätt att ta med. Drygt.
Frågan är väl om det över huvud taget är några problem att dricka rinnande vatten som det är.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.