Hur vadar du?

ok, men joggingskor är alltså bekvämare än sandaler då? funderar på om jag ska ha med foppatofflor eller joggingskor. tofflorna är såklart lättare men antagligen kallare att vada i än joggingskor som jag antar är varmare men såklart tyngre att bära på.

Ja, joggingskor är bekvämare. För mig är de dessutom ingen extravikt eftersom de är de enda skor jag har med. Jag går i dem när jag inte vadar också.

Skickat från min C6603 via Tapatalk 2
 
Cover Boots

Mina Lundhags CoverBoots är alltid en fantastisk tillgång! Dom funger alldeles utmärkt. Vid dom flesta vad räckter dom till som dom är, dom räcker upp precis under knäna. Vid lite tuffare vad drar jag ner regnbyxorna över bootsen och spänner remmar över smalbenen. På detta viset kan jag vada i vatten nästan upp till grenen utan att bli våt. Jag har aldrig frusit vid ett vad!!! Detta ökar också säkerheten eftersom jag inte har brottom att komma över (eftersom jag inte fryser). Dessutom har jag stödet från kängan och säkerheten av att inte tappa känseln. Jag har bl,a, kunnat gå omkring i besvärliga vad och prova/hitta bästa vägen över. Som längst har jag varit ute i ett vad i c:a 15 minuter
Bootsen är användbara på ett annat sätt också, dom är perfekta att lägga på marken i absiden och kliva på när man ska ut och in i tältet för att slippa bli våt.
Tyvärr har Lundhags slutat tillverka Cover Boots! så det gäller att vara rädd om dom man har nu.
Men det kanske har dykt upp något annat bra märke, vad vet jag...

MVH ///Claes
 
jag skulle vilja kapa denna tråd och helt enkelt ställa en nybörjarfråga:

Vad är de viktigaste sakerna att tänka på när man vadar över ett vattendrag? Tillgång till vandringstavar finnes. Ska vandra i Lapplandsfjällen (Padjelanta/Sulitelma)
 
Ja, det är en bra fråga och kommer nog att få många sakkunniga svar. Mina viktiga saker: Planera rutten så att du inte behöver vada. Om du än behöver vada, så kolla vilka är möjligheterna att överleva om du faller i (etc vattenfall, fors, djup ravin nedströms). Försök att hitta ett bred ställe i strömfåran, helst så att det är många fåror. Helst vada inte om det är vatten över knän.
 
Ja, det är en bra fråga och kommer nog att få många sakkunniga svar. Mina viktiga saker: Planera rutten så att du inte behöver vada. Om du än behöver vada, så kolla vilka är möjligheterna att överleva om du faller i (etc vattenfall, fors, djup ravin nedströms). Försök att hitta ett bred ställe i strömfåran, helst så att det är många fåror. Helst vada inte om det är vatten över knän.

hur använder jag stavarna bäst? :)
 
Du kan ha stavarna som extra stödpunkter, så att du alltid har tre stödpunkter, Mest hjälper stavarna till om du måste balansera mellan hala stenar i strömmen.
 
hur använder jag stavarna bäst? :)

Korsa vattnet genom att gå sidledes, med ansiktet uppströms. Flytta en stödpunkt (fot eller stav) i taget. Om du har justerbara stavar så förläng dom innan vadet så du kan ta stöd mot botten även om du står på en sten.

Och så en grundläggande sak: Vada inte barfota. Du tappar snabbt känseln i fötterna och en blöt känga är mycket bättre än en sönderskuren fot.
 
Att gå snett mot strömmen ger bättre kontroll på balansen. Flytta bara en stödpunkt åt gången stav eller fot. Stavarna kan med fördel användas för att reka plats att flytta foten till. Är ni flera kan en repsäkring av kamrat som står en bit uppströms vara trygg.

Thure
 
Att gå snett mot strömmen ger bättre kontroll på balansen. Flytta bara en stödpunkt åt gången stav eller fot. Stavarna kan med fördel användas för att reka plats att flytta foten till. Är ni flera kan en repsäkring av kamrat som står en bit uppströms vara trygg.

Thure

Instämmer fullständigt, gå snett mot strömmen för bästa balans. Lyft även den fot du flyttar så lite som möjligt både för balansens skull men även för att känna dig fram över botten. Det senare speciellt viktigt i ex glaciärvatten med dåligt siktdjup där det dessutom är bra att känna sig fram med ena staven innan man flyttar foten. Inte kul att kliva ner i en djuphåla eller rullsten och tappa balansen...
Vada inte heller ovanför ett vattenfall eller glaciär (trillar man där och sugs med vattenströmmen riskerar man bli fornlämning:()
 
- Vid kortare vad, ta av kläder och kängor och byt till sandaler (ska sitta fast ordentligt runt hälen och gärna ha täckt tå så du inte riskerar tappa dem eller skära upp tårna vid ev. halkning, kolla in t.ex. Keen).
- Ha gärna med tunna neoprensockar då dessa gör att fötterna håller sig varma betydligt längre. Även om benen hinner frysa ordentligt tycker jag att dessa sockar gör oerhört stor skillnad, att fötterna behåller känseln lite längre är guld värt.
- Om dina kängor är av skalvariant skulle jag överväga att ha dessa på istället för sandaler. Gäller särskilt vid längre/mer besvärliga vad.
- Ha teleskopskavar med dig och ha alltid tre punkter på botten, alltså flytta endast en stav eller en fot åt gången.
- Gå snett uppåt mot strömmen för bästa balans.
- Om det blir för djupt/strömt/ojämn botten i mitten eller slutet av vadet, tveka inte inför att vända tillbaka. Hellre göra om på ett enklare ställe än att chansa.
- Var extra försiktig där vattnet har dålig/obefintlig sikt i kombination med stenig/ojämn botten. Det kan snabbt bli farligt när du inte ser om du sätter ner foten i ett djuphål. Försök hitta så jämn botten som möjligt. Jag går hellre på en jämn botten med lite starkare ström än genom ett stenfält med halvmeterdjupa hålor och svag ström.
- Försök läsa på i förväg vilka tips som finns om aktuella vad i din vandringsplan. Finns massor här på utsidan men också mycket bra i guideböcker över olika områden.

Lycka till!
 
En sak till, eftersom du sa att du är nybörjare;

- Vada i breda vattendrag (ju bredare ju bättre), oftast är dessa grundare och vattnet är mindre strömt. Lite beroende på var du går kan du ofta slippa ta av dig både skor och kläder om du letar lite efter just det bredaste stället innan du bestämmer dig för var du ska korsa.
 
Peter

Förr när man vandrade med gummistövlar som räkte till knäna var det ju inga problem. Jag har precis kommit hem efter att ha vandrat från Abisko till Kvikkjokk. Denna Gång använde jag kängor. Där vattnet var för högt tog jag av underdelen av mina byxor , bytte kängorna mot vadarskor.
Kanonbra
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Var vadar man Tarfalajåkken Fjällvandring 11

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.