Fjällräv

(osäker på om detta är rätt forum; snälla moddar bit itne huvudet av mig om jag felar)

Jag har en planerad tur med en kompis till sommaren ut på något lite nordligare fjäll i en 2-3 dagar. Han är en semi-profisionell fotograf som fått upp ögonen för naturen ("Jag vill fota snö") och jag är ju infödd via scouterna.

Vi satt häromdagen och diskuterade målet med denna tur, mer äna tt gå och kom fram till att leta upp något (ganska självklart) är det naturliga. Här kommer ni in! Jag vill få kort på en fjällräv.
Är detta ens lagligt? Alltså att ta sig nära nog att fota? (Om inte så får vi givetvis hoitta på något annat) Vad hittar man fjällrävar i bra vandringsområden?
Och vad kan tänkas behövas för kameraspec. för att kunna ta kort stillasisttande i snön ett längre tag?
 
Ärligt talat så vet jag inte. Men varför skulle det inte vara tillåtet att fota dem? Med sunt förnuft så att man inte stör dem så borde det väl vara ok.

Dock är det nog inte det lättaste att hitta dem. Killen i Mitt i naturen fick kämpa bra nog i kyla och blåst.
 
Man hittar inte fjällrävar om man inte vet exakt vart en bebodd lya finns . Och mängden fjällrävar varierar ju otroligt mycket, så den lya som var bebodd förra året, behöver inte vara det detta år.

Åk till Sarek och fot maffiga älgar i stället.
 
Först svaret på frågan: Jag vet inte. Eller... jag vet ju att de finns i såväl Sarek och Padjelanta som i Tärnafjällen och i Jämtland när det är bra år. Själv har jag haft turen att få se en fjällräv en gång (Sarek 1977). Jag hoppas dock att de få personer som faktiskt VET var lyor finns håller tyst med detta. Skulle det bli allmänt känt var fjällrävarna har sina lyor, så skulle de helt säkert störas. Låt dem få vara ifred. Låt det få bli en fantastisk överraskning när man någon gång - kanske - råkar stöta på dem.

HåkanF
 
Jag har själv varit med och räknat fjällräv en sommar! :)
(nåja, en kompis gjorde det och jag besökte honom på fjället)

Visst får man fota fjällräv och (försöka) komma dem nära.
Däremot håller jag med om att de som vet var fjällrävarna finns bör hålla tyst om detta.

Specifikationen för att ta bra bilder t.ex. fjällräv är en bra kamera med ännu bättre teleobjektiv.
Lägg så mycket Du har råd med på objektivet.
Gluggen är ofta mycket viktigare än antalet megapixlar.

Investera även i en stor ryggsäck fylld med tålamod. ;)

/Peter
 
Själva fotograferingen går på någon hundradel, se till att du har en kamera med telobjektiv, serieexponeringsmöjlighet. Tid och tålamod samt varma kläder och mat med dig för väntan lär bli lååång...........
 
Naturvårdsverket har utarbetat ett åtgärdsprogram för fjällräven som finns att hämta via följande länk:

http://www.ac.lst.se/files/kDGG88d7.pdf

Där rekommenderar utredaren att fotografering av lya endast bör ske efter tillstånd av Länsstyrelserna och att uppgifter om påträffad lya inte bör spridas av privatpersoner (och inte av myndigheter heller). Det är en hel del "bör" här och jag kan inte finna uttryckliga förbud. Men man förstår av detta att man ska undvika att störa fjällräven vid lyan (uppenbar störning är alltså olaglig). Och att man i övrigt ska använda sitt sunda förnuft vad gäller möten med en akut hotad djurart som ju fjällräven är.

Om man stöter på en fjällräv långt från lyan, t ex när man vandrar, behöver man inte vidta några särskilda försiktighetsåtgärder.

Med tanke på hur sällsynt och svårsedd fjällräven är - särskilt vid dåliga lämmelär - är väl det största problemet att överhuvudtaget hitta någon. Själv har jag aldrig sett någon på mina fjällvandringar. Då är det mycket enklare att fotografera älg som "majjen" föreslår. Ett bra förslag och en utmaning det också. Vill man ha en ännu större utmaning kan man ju försöka spåra upp en björn ;-).
 
Uppenbara

sättet att få bilder vore åtel. Men jag vet inte om detta är tillåtet i Sverige. Det har funnits ett fjällrävsprojekt men jag tror att det går lite på sparlåga i Sverige nu. Finns motsvarande i Norge. Att få bilder i anslutning till dessa prrojekt kanske kan vara en idé men chansen att träffa på och plåta fjällräv spontant är liten.

Jag har gjort det en gång på alla mina fjällturer (sammanlagt >60 fjällveckor de flesta på vintern och i dalafjäll)

Thure
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...