Spindlar

Hej, måste bara fråga en sak. Det har med spindlar att göra. Jag är inte jätterädd för dem, men tycker inte de är trevliga heller. Brukar krypa i grottor då och då, och det är alltid kul tills man råkar rikta pannlampan mot den här jättespindeln med tjocka, brunspräckliga ben och uuhh! då kan jag inte njuta mer av att vara instängd med alla dessa spindlar. Min fråga är: vill spindlar helst vara vid grottöppningar, och där det är blött? Jag tycker det brukar vara färre längre ner. Finns det farliga spindlar i svenska grottor?

Sara

ps. jo, jag är nog ganska jätterädd ändå... :eek:)
 
Spindlar vill vara där det finns mat åt dem, svenska spindlar äter endast insekter + andra spindlar. Det finns inte mycket mat åt insekter långt ned i en grotta, därför inte heller många spindlar.

Det verkar ju vara mycket enkelt att bota fobier för tex spindlar och ormar. Jag förstår inte varför inte fler gör det, många kan ju i princip inte gå där det inte är asfalterat pga rädsla för fästingar, spindlar och ormar. Och det kan ju leda till handikapp.

Även om man inte har fobier utan bara känner "obehag" så borde det också kunna ändras till "nyfikenhet" och intresse istället.

http://www.aftonbladet.se/vss/halsa/story/0,2789,64294,00.html
 
KLAGER; sa:
Tog mig friheten att rätta din länk, Kurt.

Min kära mor borde kanske göra nåt åt sin spindelfobi. När ingen annan är i närheten, som kan oskadliggöra krypet så:
1) lämnar hon platsen/rummet och återkommer inte förrän hon hittat hjälp
2) eller, om det nåt som verkligen måste göras där och då, så tar hon på sig ett par innetofflor och sedan farsans trätofflor och trampar ihjäl den stackars spindeln (förutsatt att spindeln finns i "trampbart" läge, annars 1)).

/Håkan
 
KLAGER; sa:
Spindlar vill vara där det finns mat åt dem, svenska spindlar äter endast insekter + andra spindlar. Det finns inte mycket mat åt insekter långt ned i en grotta, därför inte heller många spindlar.

Det verkar ju vara mycket enkelt att bota fobier för tex spindlar och ormar. Jag förstår inte varför inte fler gör det, många kan ju i princip inte gå där det inte är asfalterat pga rädsla för fästingar, spindlar och ormar. Och det kan ju leda till handikapp.

Även om man inte har fobier utan bara känner "obehag" så borde det också kunna ändras till "nyfikenhet" och intresse istället.

http://www.aftonbladet.se/vss/halsa/story/0,2789,64294,00.html

Glöm inte Kärrspindeln som äter även småfisk.
Kan bli som handflatan på en man.

http://www.bioresurs.uu.se/myller/sjo/sjofaktaspindlar.htm
 
rolfs; sa:
KLAGER; sa:
Spindlar vill vara där det finns mat åt dem, svenska spindlar äter endast insekter + andra spindlar. Det finns inte mycket mat åt insekter långt ned i en grotta, därför inte heller många spindlar.

http://www.aftonbladet.se/vss/halsa/story/0,2789,64294,00.html

Glöm inte Kärrspindeln som äter även småfisk.
Kan bli som handflatan på en man.

http://www.bioresurs.uu.se/myller/sjo/sjofaktaspindlar.htm

Jag tror knappast att du träffar på kärrspindeln inne i grottor.
/g
 
De spindlar jag hittar i huset låter jag leva då de är rovdjur och förhoppningvis käkar upp flugor som jag tycker är värre än spindlar.
 
rolfs; sa:
Glöm inte Kärrspindeln som äter även småfisk.
Kan bli som handflatan på en man.

http://www.bioresurs.uu.se/myller/sjo/sjofaktaspindlar.htm

Det är nog inte så vettigt att påpeka sånt om man har att göra med fobier.

Det kan få folk att sluta bada.

Angående kärnfrågan så verkar det inte som du har någon fobi, inte någon allvarligare sådan i alla fall.

Om du vill komma tillrätta med problemet kan du prova kognitiv beteendeterapi vilket är effektivt mot fobier. Jag har för mig att det fungerar i ungefär 70 procent av fallen beroende på fobi för att sedan ÖKA med tiden. Några sessioner brukar räcka kanske, 5-10 gånger.

Men det är nog inget staten betalar.

Det finns giftiga spindlar i sverige men de är inte farliga.

Den erfarenhet jag har av spindlar i grottor är att de är längre in men det var i en stor grotta som var öppen. Där gick det inte att gå på grund av allt spindelnät. Annars så är mina erfarnehet att det inte brukar finnas så mycket spindlar i grottor men jag pratar då större som knappt finns i sverige.

Nä bli vän med spindlarna i stället. De är ganska snälla.

[Ändrat av crazy 2004-05-28 kl 13:26]
 
crazy; sa:
rolfs; sa:
Glöm inte Kärrspindeln som äter även småfisk.
Kan bli som handflatan på en man.

http://www.bioresurs.uu.se/myller/sjo/sjofaktaspindlar.htm

Det är nog inte så vettigt att påpeka sånt om man har att göra med fobier.

Det kan få folk att sluta bada.

Angående kärnfrågan så verkar det inte som du har någon fobi, inte någon allvarligare sådan i alla fall.

Om du vill komma tillrätta med problemet kan du prova kognitiv beteendeterapi vilket är effektivt mot fobier. Jag har för mig att det fungerar i ungefär 70 procent av fallen beroende på fobi för att sedan ÖKA med tiden. Några sessioner brukar räcka kanske, 5-10 gånger.

Men det är nog inget staten betalar.

Det finns giftiga spindlar i sverige men de är inte farliga.

Den erfarenhet jag har av spindlar i grottor är att de är längre in men det var i en stor grotta som var öppen. Där gick det inte att gå på grund av allt spindelnät. Annars så är mina erfarnehet att det inte brukar finnas så mycket spindlar i grottor men jag pratar då större som knappt finns i sverige.

Nä bli vän med spindlarna i stället. De är ganska snälla.

[Ändrat av crazy 2004-05-28 kl 13:26]

Sorry! Det var i terapisyfte... jag tycker inte om spindlar, men det har blivit bättre ju mer jag lärt mig.
 
Botemedel

Okej, vad går kognitiv beteendeterapi ut på då? är det nått man kan utföra själv?

ibland kan jag lugna mig och säga till mig själv att inte vara rädd. men ibland (ofta ifall jag är med andra som är midre rädda än mig) så blir jag skitskraj istället.

Tack för alla vettiga svar, kul diskussion. Bada vågar nog iaf jag göra, fast kanske ska man överväga växtrika sjöar i framtiden...

:)
 
rolfs; sa:
Sorry! Det var i terapisyfte... jag tycker inte om spindlar, men det har blivit bättre ju mer jag lärt mig.

Det är ingen fara.

Det bästa är nog att skaffa sig så mycket information som möjligt ibland. Bara man inte blir fanatisk.

En som tycker spindlar kan vara obehagliga vilket är delvis naturligt och nedärv i övelevnadssyfte.

Hoppas ni inte skaffar er fobin mot fobier nu. Jag kommer inte ihåg vad den heter? :)

Här kommer några självhjälpsråd.

Hur tänker du, hur känner du, hur reagerar du inför rädslan?

Strukturera rädslan och tänk logiskt, tänk inte på orsaken utan nu och framåt.

Ta små steg i taget.

Forcera inte fram obehagliga situationer utan ta det lugnt.

mvh
 
Det finns bara en giftig spindel i Sverige och det är korsspindeln, och den är inte giftig nog för att skada dig. Det är en vacker spindel. Du känner igen den på att den har ett kors på ryggen.

Kärrspindeln lever i fuktiga kärrmarker (inte direkt badplatser alltså) och sitter ofta på ett blad med en (eller flera) fot i vattnet för att känna insekters rörelser på vattnet. INSEKTERS rörelser....

Spindlarnas jobb är att hålla mängden insekter i schack. De flesta spindlar ser du aldrig, det finns ca 700 arter i Sverige och de förekommer i otroliga mängder ute i naturen.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...