Galdhöpiggen och Glittertind

Tänkte bestiga både Galdhöpiggen och Glittertind om ett par veckor. Planen är att utgå från Spiterstulen.

Är det något en bör tänka på innan vi ger oss av? Jag har förstått det som att det är väl markerade leder då det är populärt att gå upp för bergen.

Hur är det med tältplatser kring fjällstationen?

Är inte total nybörjare men ingen expert heller.
 
Finns bra tältplatser norr om fjällstationen, är man snål håller man lite avstånd så man slipper betala. Liten bit att gå till Glittertind men inga problem, tydlig led osv. Samma på Galdhöpiggen.

I kiosken på Galdhöpiggen ska man ha jämna pengar, när jag var där fick jag köpa en extra chokladbit istället för att få växel.
 
Kom just därifrån. Tältning i anslutning till hyttan sker på "anvisat område" i närheten. Kostar vad jag förstod 90 kr per person och dygn och såg fint ut. Annars såg jag flera som tältade en bit bort, antingen uppströms eller nedströms.
Vi var uppe på Galdhöpiggen, inga konstigheter, väl markerad led. Det enda är väl att ta med någon liter vatten; få möjligheter att fylla när man kommit upp en bit.
Det är ju mycket folk vilket jag tycker är trevligt, det blir lite folkfest om det är fint väder.

Glittertind lär vara liknande men något längre att gå.

/Nils
 
Var uppe i Jotunheimen förra sommaren och besteg då både Galdhöpiggen och dagen efter Glittertind. Välmarkerade leder så man kan ej gå fel. Leden upp till Glittertind är väldigt seg och stenig. Vi fortsatte sen vidare ner till Glitterheim så vi hade full utrustning med oss över toppen så vi fick slita i den steniga stigningen. men väl värt mödan.
Rekommenderar att betala för tältplatsen vid Spiterstulen, väl värt pengarna och en bra "campingplats"
Som redan nämnts se till att ha jämna pengar! På Spiterstuelen är det endast täckning med telenord, medan man uppe på topparna kan ringa även med Telia.
Skickar med en länk från min vandringsblogg med bilder från båda turerna (Piggen den 5 juli och Glitter den 6)
http://www.jarkenstedt.se/Vandringsdabok/2018/01jotunheimenrunt/blogg/2018bloggstart.html
Lycka till!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jontti80 Galdhöpiggen, Glittertind m.m Fjällvandring 6
SirSnejk Gjendesheimen runt via Glittertind och/eller Galdhöpiggen Fjällvandring 15
Thavox Jotunheimen med bestigning av Galdhöpiggen och Glittertind Fjällvandring 5
mellgren Glittertind og Galdhöpiggen? Fjällvandring 3
8Bald Galdhöpiggen början juni Fjällvandring 0
Kakiz Höjdrädd Galdhöpiggen och Predikstolen Fjällvandring 3
AJogefors 4-5dagars tur inklusive dagstur upp Galdhöpiggen. Tips? Fjällvandring 10
Team Hagbard Bestiga Galdhöpiggen vintertid Fjällvandring 6
marmit Nordiska toppar Fjällvandring 6
Vanish Besseggen och Galdhöpiggen på 2 dagar? Fjällvandring 19
desireman Kebnekaise vs Galdhöpiggen Fjällvandring 10
jonsa1977 Galdhöpiggen?! Fjällvandring 1
Leo_73 Säkraste leden upp på Galdhöpiggen med hund? Fjällvandring 14
erikin62 Galdhöpiggen Fjällvandring 1
ludde__mannen Förslag på tur galdhöpiggen 5dagar? Fjällvandring 13
Boreal Galdhöpiggen i december? Fjällvandring 4
Tidenztand Galdhöpiggen och Jotunheim om två veckor Fjällvandring 12
Juventus88 Galdhöpiggen Fjällvandring 2
Tom Bombadill Galdhöpiggen? Fjällvandring 9
Juventus88 Galdhöpiggen Fjällvandring 2
Silverfox Galdhöpiggen Fjällvandring 1
adjo Galdhöpiggen i September? Fjällvandring 2
Vålnaden Galdhöpiggen lätt??? Fjällvandring 2
Nyman Jotunheimen & galdhöpiggen på kristi himmelfärd Fjällvandring 2
Nyman Galdhöpiggen i påsk? Fjällvandring 1
Nyman Galdhöpiggen- hur sent kan man gå upp? Fjällvandring 0
Amylie Tältplatser nära Glittertind Fjällvandring 2
Olander Aktuell höjd för Glittertind? Fjällvandring 0
jnn79 Glittertind i Oktober? Fjällvandring 7
Juventus88 Glittertind & G,piggen Fjällvandring 2
Dr.Jones Spec. utr. Glittertind Fjällvandring 3
Mountaineer Glittertind från Glitterheim möjlig med fyraåring? Fjällvandring 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.