Sitoälvsbron - Aktse - Skierfe - Njunjes - Rapaselet tips

Just så ;). Är man van vid brant blockterräng och lyckas välja en bra väg har han rätt. Fallerar det med bägge sakerna tror jag "skrämmande" är ett bra ord. I mitt inlägg #7 hade jag ett par länkar, bland annat om detta.
Läste din utmärkta text en gång till. Det var ju precis denna väg du beskrev, men med lite mer bra detaljer och från andra hållet. Om jag fattar det rätt är det bättre att gå rakt upp för "Gierdo" till hyllan söder om toppen.
a1325c671efeb0102eeab1302bb6031a.jpg


Sent from my SM-N960F using Tapatalk
 
Det var ju precis denna väg du beskrev, men med lite mer bra detaljer och från andra hållet. Om jag fattar det rätt är det bättre att gå rakt upp för "Gierdo" till hyllan söder om toppen.

Det du ritat in med ett blått streck mellan de svarta stämmer bra med hur jag tycker man ska gå för att undvika den brantaste blockterrängen. När uppförsbacken är slut blir det flack blockterräng och sedan jämnt och bra på hedmark en lång bit utför.

Många går nog ungefär som det undre svarta strecket och då blir det väldigt brant skrågång med risk för många stora block. Jag gick den vägen på min första tur i området men har undvikit den sedan dess.
 
Jag vill rikta att stort tack till Fowwe som kom med så tydliga ock bra beskrivningar. Vi fick en fantastisk tur och upplevde inga svårigheter förutom ett svårare vad vid Vassjajågåsj som jag valde att undvika för att inte riskera något för sonen (Jag kom över ganska lätt, men det drog bra i benen.). Vi nådde vårt mål att se Rapaselet.

Stigningen uppför Gierdogiesjtjåhka blev helt oproblematisk och nästan ett antiklimax. Snöfält på sluttningen och lätt packning gjorde det hela lätt ( Jag gick ut med ca 14kg och sonen med 9kg. Det inkluderade mat för två för en vecka.). Bifogar bild på lägerplatsen vid foten av slutttningen. Vi fick dock vänja oss vid mer block på resten av turen, men det blev inte mer än att jag faktiskt kan säga som Grundsten: "lite jobbigt".

Lätt packning och stavar gör det så mycket enklare. Inga problem för mig eller sonen med lågskor heller trots att det kändes som att vi gick många kilometer obanat i block.

På vägen tillbaka valde vi att gå via Vassjavagge och Abmojaure för att gå en annan väg. Vi ville inte ner i Rapadalen på grund av myggen. Jag ville också testa på Vassjavagge som alternativ in till selet ( Tänkte mig båtskjuts från Sitojaure.). Första delen fram till Abmojaure var rätt trälig med mycket block och lite lagom svåra vad ( Perfekta för träning av sonen). Efter Abmojaure lättvandrat till Skierfe.

Vad gäller lift från Tjåmotis till Sitoälvsbron är det nog ganska stor chans att få då det var en hel del bilar på parkeringen. Men jag skulle först och främst kontakta Tjåmotis-Lasse som kanske kan köra eller kan hänvisa till Skarins barnbarn som kanske kan köra om de är där.

https://www.facebook.com/Tjåmotis-Lasse-226174420744096/
Telnr: 070-3351441
 

Bilagor

  • 20190719_171117.jpg
    20190719_171117.jpg
    61 KB · Visningar: 288
  • 20190720_160541.jpg
    20190720_160541.jpg
    46.5 KB · Visningar: 270
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Hemskis Sitoälvsbron - båtbryggan, stigen mot Aktse? Fjällvandring 1
lovikkavanten Alternativ väg till Skerfe från Sitoälvsbron? Fjällvandring 2
AndersSupertramp Cykelstigen Sitoälvsbron-Lajtávrre Fjällvandring 2
Christoffer_123 Frågor Rapadalen/Sitoälvsbron Fjällvandring 6
AndersSupertramp Cykla med cykelvagn Sitoälvsbron- Laidaure Fjällvandring 3
arvidl Samåkning Umeå till Sitoälvsbron mitten av augusti Fjällvandring 0
gerritholl Finns Harry Skarins "fjälltaxi" Tjåmotis – Sitoälvsbron fortfarande 2013? Fjällvandring 14
petternyqvist Dela taxi från Jokkmokk till Sitoälvsbron 4:e augusti? Fjällvandring 2
Joakim Ambrosson Sitoälvsbron = bro? Fjällvandring 11
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
Welena Aktse men sen då? Fjällvandring 8
labbman Enklaste vägen mellan Saltoluokta och Aktse via Rapadalen Fjällvandring 2
Sverigesnationalparker.nu Aktse - Skierfe - Låddebakte - Sourva Fjällvandring 7
Hemskis Följa Sareks gräns från Aktse och norröver Fjällvandring 2
Friluffarna Tips önskas: Vita sten till Aktse eller Rinim till Aktse? Fjällvandring 2
Karolina86 Aktse och Skierfe efter midsommar Fjällvandring 2
nicko_ Sarek, Ritsem-Ruothesvagge-Sjielmmagredde-Snarvvavagge-Rapa-Aktse-Saltoluokta Fjällvandring 10
HikingMike Vandringstips Keb->Sarek->Aktse Fjällvandring 5
zlate Båtar Aktse(Sarek) Fjällvandring 2
leona1 Alternativ väg tillbaka Aktse - Saltoluokta? Fjällvandring 8
oscarsundholm Dela helikopter Stora Sjöfallet-Aktse (31 juli) Fjällvandring 0
rottemark Transport till Aktse Fjällvandring 8
rakepang Sarek, frågor om: Aktse - Rapadalen - Basstavagge Fjällvandring 17
Amandaa Dela helikopter Kvikkjokk-Aktse 22a juli Fjällvandring 0
osiriz Saltoluokta - Aktse (Total nybörjare) Fjällvandring 9
Addeandersson Helikopter Stora Sjöfallet-Aktse Fjällvandring 0
Härlundabo Från Aktse till Ritsem Fjällvandring 3
Nordpilen Höstvandring Aktse Fjällvandring 3
HansLöfgren Sarek Nammatj - Aktse Fjällvandring 5
Rivieralöparen Är Aktse värt ett besök? Fjällvandring 6
Daddy Aktse-Nammatj-Skierfe-Aktse Fjällvandring 2
niklaz Helikopter till Aktse? Fjällvandring 4
lundegard Rinim via Alep Valek till Aktse? Fjällvandring 3
fowwe Båttrafiken vid Aktse nästa år Fjällvandring 11
pennan Aktse - läget just nu? Fjällvandring 6
Olander Att ta sig till Aktse - Skierffe Fjällvandring 6
stormtrivs Aktse - Saltoloukta, Transport till och från Fjällvandring 1
thomalin Norr om Pårek mot Aktse Fjällvandring 4
pennan Rekognosering från Aktse Fjällvandring 4
freddoc Cykelvägen till Aktse Fjällvandring 19
claes_t Aktse till Ritsem Fjällvandring 12
Sander United Sarek - Padle i kano fra Sitoälvsbroen til Aktse ?? Fjällvandring 7
Paltmannen Gå från aktse via alen valak till Rinim Fjällvandring 2
niklas_klinte Parkering vid Aktse Fjällvandring 2
matito Suorva - Sarektjåkkå Nordtopp - Aktse Fjällvandring 5
Silverfox Priser Aktse - Tjåmotis Fjällvandring 3
HELS Båt till Aktse? Fjällvandring 4
HELS Sarek: Bästa vägen mellan Aktse - Ruohtesvágge Fjällvandring 6
danha Tälta norr om Aktse Fjällvandring 8
BIF Tjåmotis-Aktse-Rapadalen Fjällvandring 43

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.