Tarfala - Kebne fjällstation bakvägen via "Drakryggen" - Hur ser sträckan ut?

Jag har aldrig tidigare vandrat sträckan enligt bild, har försökt hitta information på nätet och läst några tidigare trådar, men tänkte kolla om någon sitter på mer färsk information kring hur det ser ut?

1: Hur lång är sträckan innan man kommer till Kungsleden. Är uppskattningen någorlunda korrekt på 13 km?

2: Jag förstår att det inte är en ut-märkt led, men hur lätt är det att hålla sig "på leden" finns det tydliga nerslitningar och en "naturlig väg" att följa, eller behöver man guida sig med hjälpmedel?

3: Om du har gått sträckan i närtid, är det mycket snö och is? Snöbroar och annat läskigt?

Tack på förhand.
 

Bilagor

  • Skärmavbild 2019-07-14 kl. 15.47.02.jpg
    Skärmavbild 2019-07-14 kl. 15.47.02.jpg
    31.3 KB · Visningar: 476
Hej!

Jag har ingen färsk info om passagen från Tarfalasjön och upp förbi glaciären, men jag har förstått att förhållandena ändrats sedan jag senast var där. Från och med Svarta sjön ger det sig tämligen av sig själv hur man ska gå. Det är svårt att ”gå fel” och inga större vattendrag att passera för att komma ner till Tjäktjavagge. Ska du vidare söderut kanske du måste ta dig ner till bron längs Kungsleden. Ska du norrut kan du snedda runt dalmynningen och skråa ner till leden på härligt sviktande fjällhed.

Mvh F
 
Hej!

Jag har ingen färsk info om passagen från Tarfalasjön och upp förbi glaciären, men jag har förstått att förhållandena ändrats sedan jag senast var där. Från och med Svarta sjön ger det sig tämligen av sig själv hur man ska gå. Det är svårt att ”gå fel” och inga större vattendrag att passera för att komma ner till Tjäktjavagge. Ska du vidare söderut kanske du måste ta dig ner till bron längs Kungsleden. Ska du norrut kan du snedda runt dalmynningen och skråa ner till leden på härligt sviktande fjällhed.

Mvh F

Tack för info. Jo av det jag förstått verkar det som att problembiten är just starten, men det är kanske enklare när man börjar från Tarfala och gå uppåt än tvärtom.
 
Glaciären har smält en del på senare år, men ”leden” följer moränryggen upp för att sedan runda till vänster. Därefter i blockterärräng förbi svarta sjön och vidare. Var alltså försiktig med glaciären.
 
Glaciären har smält en del på senare år, men ”leden” följer moränryggen upp för att sedan runda till vänster. Därefter i blockterärräng förbi svarta sjön och vidare. Var alltså försiktig med glaciären.

Tack för svar, jo är rädd för snö och is så håller mig borta!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
andreas.lindholm.5 Vandring Kebne-Tarfala-Nallo - Tjätka (Sälka)- Kebne Fjällvandring 6
nicko_ Gå Svartsjön/Gaskkajavri-Tarfala eller omvänt -- är det möjligt i början av september? Fjällvandring 11
filainu Sälka-Tarfala versus Tjäktja-Nallo Fjällvandring 13
Tompaa Alternativ rutt Kebnekaise-Nikkaluokta via Tarfala mot Cievrralahku Fjällvandring 4
Mellon Vandring Tarfala-Nikkaloukta Fjällvandring 3
Ooscar Abisko till Nikkaloukta via Siellavaggi, Mårma, Kaskasavagge och Tarfala Fjällvandring 14
stormfrog Keb runt Vistas -> Keb fjällstation via Tarfala: Över Duolbanjunecohkka eller Längs Drakryggen? Fjällvandring 10
553344 Tarfala till Vistas Fjällvandring 9
Struensee Nikkaloukta -vistasdalelen tillbaka via Tarfala Fjällvandring 3
nicko_ Abisko-Ballinvagge-Aliseatnu-Mårma-Vistas-Tarfala-Cevrraláhku-Nikkaluokta Fjällvandring 26
Fock_it Vistas Tarfala Keb Fjällvandring 5
Kraftverket Nikkaloukta-Vistas-Tarfala-Kebnekaise-Nikkaloukta Fjällvandring 10
Janost ”Ofarbar” JOJO leden över Kebnepakteglaciären till/ från Tarfala Fjällvandring 31
Jojosurf Snö läget mellan Nikk - Tarfala? Fjällvandring 2
IvanQ Singi - Kebnekaise Topp - Tarfala - Kebnekaise fjällstation Fjällvandring 5
Pakr888 Tarfala till kaskavagge (sommarbro) Fjällvandring 4
SugarGlider Kebnekaise summit staying at Tarfala and Singi huts Fjällvandring 9
Jojosurf Nikkaluokta - Tarfala: torsdag - söndag - tips? Fjällvandring 8
christian_hh Vistas - Kaskasvagge - Tarfala: Experience needed Fjällvandring 6
Evelinaeng Frågor om turen: Abisko-Lapporten-Mårma-Vistas-Kaskavagge-Tarfala-Nikkaluokta Fjällvandring 6
yakman Tarfala Fjällvandring 0
Guck framkomlighet Unna, trepass och tarfala?. Fjällvandring 4
Karpaterna.se Tips på dagsturer längs sträckan Vakkotavare-Singi-Tarfala-Nikkaluokta Fjällvandring 4
monterey Galet snöläge i Tarfala Fjällvandring 0
elihe1 Tarfala Fjällvandring 9
haiwa svartasjön tarfala Fjällvandring 4
Gustav Cronhamn Turfundering i Tarfala Fjällvandring 0
camlun Tarfala-Nikkaloukta Fjällvandring 2
fjallenv34 Tarfala - Singistugorna - tältplats? Fjällvandring 4
Gunnar81 Vandringsrapport Ballinvagge - Mårma - Unna Räita - Tarfala Fjällvandring 18
haiwa kaisepakte-mårma-tarfala-nikkaluokta Fjällvandring 0
Namn Led mellan Nikkaloukta - Tarfala Fjällvandring 4
vago tarfala-kaskavagge i 1:a v. i juli Fjällvandring 4
Vonsan Från Sälka mot Tarfala Fjällvandring 10
apk Tarfala - Vistas Fjällvandring 4
andersgd Tarfala - Vistas - Nallo - Kungsleden Fjällvandring 4
millimeter Kring Tarfala Fjällvandring 17
claesf Abisko - Mårma - Unna Räita -Tarfala: snö och vatten Fjällvandring 3
JohanCla Hur är sträckan mellan Tarfala och Sälka Fjällvandring 11
femma Tältplats mellan Nikkaluokta och Tarfala via Cievrrajavri? Fjällvandring 5
fjallpinglan TARFALA från vistas! Fjällvandring 5
millimeter Mobiltäckning längs Abisko-Mårma-Tarfala Fjällvandring 15
millimeter Tältplats i Tarfala Fjällvandring 7
millimeter Toppar längs Abisko-Mårma-Tarfala Fjällvandring 0
Vonsan Tarfala-Vistas Fjällvandring 3
Overland Tarfala mot Singis? Fjällvandring 3
Per P Snö och vattenlägen Tarfala- Vistas- Mårmastugan? Fjällvandring 0
charlie mike Tarfala-Kuopervagge-Drakryggen-Kebnekaise topp Fjällvandring 6
piaea Vandring Tarfala till Sälka Fjällvandring 9
sarawak Tarfala - Guobirvaggi - Singistugorna Fjällvandring 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.