Jotunheimen - vad?

Är det generellt sett gott om broar i Jotunheimen eller ska man vara beredd på några svåra vad vid vandring i detta område?

Mer specifikt på sträckan jag markerat i bifogad bild.
 

Bilagor

  • 2019-07-02 16_43_02-Norgeskart.jpg
    2019-07-02 16_43_02-Norgeskart.jpg
    69.3 KB · Visningar: 523
Har gått sträckan två gånger med undantaget att jag gått via Leirvassbu och de vad jag haft är ovan nämnda samt ett enklare vid russvatnet.

Rekommenderar att gå via Leirvassbu och en topptur upp till Kyrkjas spets, riktigt fint!

Ungefär så här gick jag förutom att jag tog båten till Memurubu.
https://www.utsidan.se/cldoc/turforslag-jotunheimen-runt-pa-8-dagar_13801.htm

Siten Tilltopps är bra.

http://www.tilltopps.com/index.php?menu=0&eng=0

Thomas

Tack för finfina tips!
Tilltopps har jag hunnit spana in sedan tidigare men tipset om Kyrkja har jag inte tänkt på, det kan vara ett alternativ att lägga till i rutten. Vilken av dessa etapper bedömer du som den tuffaste?
Vilket håll tror du turen gör sig bäst, medsols som i ditt turförslag eller moturs? Vi hade tänkt att vi kanske skulle börja med Besseggen.
 
Tack för finfina tips!
Tilltopps har jag hunnit spana in sedan tidigare men tipset om Kyrkja har jag inte tänkt på, det kan vara ett alternativ att lägga till i rutten. Vilken av dessa etapper bedömer du som den tuffaste?
Vilket håll tror du turen gör sig bäst, medsols som i ditt turförslag eller moturs? Vi hade tänkt att vi kanske skulle börja med Besseggen.

Jag har gått medurs båda gångerna och avslutat med Besseggen. Tuffast är Spiterstulen-Glitterheim blockterräng stora delar och det har snöat/regnat och blåst när jag gått. Lättast är Leirvassbu -Spiterstulen. Finast är nog Memurubu -Gjendebu, med en jobbig men fin stigning upp på Memuru. Gick dock aldrig ner till Gjendebu utan gick ner fr Memuru högre upp.

Kyrkja är en trevlig topptur som är relativt enkel men lite luftig sista knixen upp på toppen som är rätt så spetsig.

Besseggen är ju fin men trängseln drar ner upplevelsen lite.
 
Jag gick den här turen medurs 2017 och kommer inte ihåg att vi behövde vada en enda gång utan vi gick på stenar över Skauta. Vi gick ganska sent på säsongen, precis innan stugorna stängde och hade det soligt och torrt hela veckan :)

Dag 2 gick vi Spiterstulen - Galdhøpiggen och bortsett från den sträckan så var den jobbigaste biten för mig att gå ner till Memurubu eftersom jag hela tiden tänkte på att jag måste gå upp för den backen igen dagen därpå ;)
En liten tröst i det hela är att det är väldigt fina tältplatser intill sjön Gjende där nere och att det var riktigt gott med en kall öl inne i Memurubu-hyttan.

Det är en del stigning efter varenda fjällstation på den turen och första dagen när vi gick Gjendebu - Spiterstulen kommer jag ihåg som en ganska lång dag men inget omänskligt.
Jag var rätt grön på fjällvandring när jag var där men det är den bästa turen jag gått. Minns att Urdadalen var helt magisk att gå igenom när man "bara" hade sett Jämtlandsfjällen innan :)


Ni har en väldigt fin vandring framför er!
 
Jag hade en vadolycka när jag försökte korsa Hjelledøla söderifrån år 2000. Alldeles i onödan ty det fanns en trygg omväg, med bro, över Fremre Hjelledalen. Händelsen har beskrivits i nr 3/2003 av Fjällklubbens tidning Fjället.

En annan knepig övergång var den som beskrivs 9 augusti i denna dagbok: http://www.huthyfs.com/jotnewgal/jotindex.html Stengång av det mer akrobatiska slaget. Men även där fanns alternativ, utmed en väg väster om T-stigen.

Annars kan jag inte erinra mig några som helst vadsvårigheter från mina sju besök i Jotunheimen (av vilka denna vandring, 2002, var min bästa fjällvandring någonsin.)

PS: I samma nr berättar Birgitta v Otter om hennes och makens (K-O Feldt, då 72) vedermödor vid vandring "sent i livet" i Dovrefjell. Jag hoppas vandra i Alperna på min 75-årsdag. Men jag har inte haft cancer (ännu).
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Pohman Jotunheimen frågor Fjällvandring 3
silverjuggler Inför familjetur Jotunheimen Fjällvandring 0
Pohman Jotunheimen med hund Fjällvandring 0
Johankjellgren Stora Memurutinden, östtoppen Fjällvandring 0
81nahoj Samåka Gbg-Jotunheimen v32? Fjällvandring 1
Kimkim Olavsbu i Jotunheimen Fjällvandring 6
dcmoriarty Bra kartor för jotunheimen Fjällvandring 2
JEK91 4 dagars rundtur i Jotunheimen Fjällvandring 0
labbman 2 Alternativ i Jotunheimen Fjällvandring 14
Andieb Tips på tältplats i Sogndal och Jotunheimen Fjällvandring 0
Maalla Trängsel i Jotunheimen? Samt andra tips om området! Fjällvandring 3
kajsakarin Tälta vid Juvashytta Jotunheimen? Fjällvandring 1
hansjr Jotunheimen Fjällvandring 0
Evajar Proviantering i Jotunheimen Fjällvandring 6
Moh Vägar i Jotunheimen "offseason" Fjällvandring 2
sternad Jotunheimen och en fjord på 4-5 dagar? Fjällvandring 3
Signeld Söker sällskab på fjällvandringen, tex till Jotunheimen i sommar?! Fjällvandring 2
annicag Tips på bra leder i Jotunheimen Norge Fjällvandring 3
Jimmyx Vandringskompis/sällskap. Jotunheimen Fjällvandring 3
ludde0719 Tips på kort tur i Jotunheimen! Fjällvandring 4
Anders80 Vandringstips Jotunheimen Fjällvandring 2
mewaan Jotunheimen i juni Fjällvandring 5
Dennis Andersson Jotunheimen eller Rondane Vecka 44 Fjällvandring 1
ssamuel Vandringskompis sökes till 4dagarstur (plus minus en dag) i Jotunheimen Fjällvandring 0
orren86 5-dagars rundtur i Jotunheimen? Fjällvandring 4
kmyrefelt Jotunheimen "mellankort" tur Fjällvandring 1
pura Sällskap i Jotunheimen v 33 Fjällvandring 0
anorthernsoul Jotunheimen Fjällvandring 15
sofus81 Jotunheimen Fjällvandring 35
Askel När försvinner snön i Jotunheimen? Fjällvandring 5
niklas_gripen Tips på vandring i Jotunheimen? Fjällvandring 6
jimmysjogren Behöver en vandringskompis v33-34 till Jotunheimen Fjällvandring 4
herbert.m Jotunheimen Fjällvandring 6
tomhylsan Boende i Jotunheimen? Fjällvandring 3
danisko Rundtur kring Jotunheimen med barn? Fjällvandring 0
tomhylsan Äta i Jotunheimen? Fjällvandring 6
Tillander Vandringskompis jotunheimen Fjällvandring 15
orren86 Jotunheimen känns 2011, vad nu? Fjällvandring 1
davst Film från Hurrungane, Jotunheimen Fjällvandring 6
Paasta Jotunheimen - Fyra dagarstur Fjällvandring 8
tinab66 Tips på flott vandring i FjordNorge eller Jotunheimen Fjällvandring 2
ellie82 Någon som vandrat i Jotunheimen slutet av juni? Fjällvandring 5
szvinto Jotunheimen under kristi himmelsfärdshelgen Fjällvandring 4
helena.w Vandringssällskap Jotunheimen i sommar? Fjällvandring 5
af65 Jotunheimen i augusti ? Fjällvandring 1
Vägslav Vandrings plan Jotunheimen! Fjällvandring 3
Nils Petter Till Jotunheimen från Sundsvall/Sthlm Fjällvandring 4
82-barn 1-veckas turförslag Jotunheimen /Hardangervidda Fjällvandring 15
helena.w Vandring i Jotunheimen Fjällvandring 13
Clas Gustav Jotunheimen i Norge Fjällvandring 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.