Stoere Tjovre från Mjölkvattnet?

Jag håller på att planera en 3-dagartur (två nätter) i hyffsad närhet till Östersund. När jag kikar runt på kartor så verkar det kunna vara ganska fint att ta sig till Offerdalsfjällen.
En tur jag skulle kunna tänka mig är att parkera vid Mjölkvattnet och gå därifrån via Oldfjällen till Offerdalsfjällen, och ta en topptur upp på Stoere Tjovre/Stuore-Tjåure.. Jag hittar dock inga utmarkerade leder där emellan.

Är det någon som gått den vägen? Går det att ta sig fram?
 
Jag gick rakt igenom området för några år sedan och minns kalfjället som väldigt lättvandrat hela vägen. Backen ner mot Mjölkvattnet (och samma sak ner mot Torrön någon dag senare för min del) var däremot brant, trasslig och snårig. Så om ni bara kämpar på genom eländet rakt uppför backen, så är det jättefin vandring när ni väl är uppe på fjället.

https://www.parlindh.se/fjallvandring/?A=1606&B=160622
 
När jag tittar på kartan så ser jag att man kanske måste parkera en bit söder om Mjölkvattnet innan bommarna. Då kan man ju följa bilvägen upp mot Korsvattnet och vika av när vegetationen glesnar så slipper man trasslet.
 
Väldigt fina fjäll där man får vare ensam. Väldigt få vandrare där. Finns inga leder alls där förutom nån skoterled. Precis som redan är nämnt i tråden så måste man parkera vid bommen i långsådalen. Tror oxå det är enklare att gå vägen mot Korsvattnet istället. Får dock parkera i Långsådalen även då. Annars är det en rätt lätt topp. Vi satt tältet vid den mindre sjön strax norr om nordligaste delen av Korsvattnet. Gick upp på toppen därifrån.
 
Tack för ännu ett bra svar!

Det lutar nog lite mer åt att påbörja turen från Stensjön nu, men det är inte helt bestämt. Är det någon av er som har koll på vägbommen och vägen som går där alldeles söder om nedre lill-stensjön? Brukar bommen vara öppen, och går det att parkera där längsväggrenen någonstans?
En till fundering är att, om bommen är öppen, köra och parkera alldeles under övre lill-stensjön och sedan knata på ovansidan av stor-stensjön och sedan mot Mehkene och ta oss upp där.
 
Jag har varit där en gång på sommaren, den gången var bommen öppen. Men vi tordes inte köra i utan parkerade alldeles utanför. När vi kom tillbaka 2 dagar senare var bommen låst.

Vägen går ju in till några hus där. Sommarviste för samebyn. Går kanske att kontakta dom och höra om bommen
 
Ett tips är att gå från västra sidan på sösjöfjällen rakt väster om stapeln.Där går en liten väg in till höger som slutar med en liten vändplan. Du kommer snabbt upp på kalfjäll, ingen tät vegetation och många toppar att välja på. Kyrkan är en fin brant topp som ger fantastisk utsikt.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.