Eldningsförbud, vad gäller/praxis?

Nya uppmaningar från myndigheterna (stulen bild)
 

Bilagor

  • Eldningsförbud jpg_525_1.jpg
    Eldningsförbud jpg_525_1.jpg
    135.4 KB · Visningar: 695
Det var ett svar till en som frågade om man fick använda kök i ett vindskydd och med mitt överdrivna svar så förtydligade jag att oavsett omständigheter får man inte använda kök ute, ingenstans skrev jag att jag hade tänkt göra det.

Ja, givetvis, sett så så är ditt svar egentligen ett ganska bra förtydligande om att ett förbud är ett förbud.

Min ryggmärgsreaktion är ju p.g.a. det som jag skriver mot slutet, har sett och läst så många konstiga konstruktioner för att slå hål på förbjudet och olika svar när förbjudet dragits till sin spets. (Ibland är det enklare att hantera barn - där kan man säga att ett nej är ett nej och så är diskussionen slut.)
 
Stormköksläget i Norrland 2/8

Kollade vad de olika länstyrelserna i Norrland och Dalarna säger om användande av det vi kallar stormkök eller portabla liknande. Förbjudet i Gävleborg, Västernorrland, Jämtland, även Dalarna. Däremot är det tillåtet i Norrbotten om man har underlag av sten eller sand eller liknande underlag. Västerbotten har hävt eldningsförbudet. Man hänvisar generellt även till kommunerna som har möjlighet att göra undantag från de generella reglerna. Exempelvis Vilhelmina kommun ger tillåtelse om man fjällvandrar men inte annars. Så vill man veta exakt måste man kontrollera vad för information den aktuella kommunen har.
 
Senast ändrad:
Kalmar län

De flesta kommuner i Kalmar län har återinfört nästan totalt eldningsförbud ( tillåter grillning på egen tomt) idag om någon hade planerat en tur där.
Det är lite klurigt med eldningsförbud, både länsstyrelser och kommuner kan införa, kanske kan kommunerna även göra undantag från länsstyrelsernas förbud.
 
Det stämmer nog.

Spritkök är ju oftast samma sak som Trangia för de flesta, och vem har inte hållit på med ett Trangiakök. Men trots att många olyckor skett just för att det är vanligaste köket så är även det en mycket mer riskabel hantering än gas just genom den tekniska aspekten. Risken att få en felaktig antändning är större vid sprit än fotogen och t.o.m bensinkök.

Det här har belysts i tidigare trådar. En annan tanke är att antagligen är de som använder multifuelkök mer tekniskt införstådda med hanteringen. Påfyllning av spriten till spritkök däremot är en riskabel hantering. Det vanligaste är att brännaren tycks ha slocknat och det behövs fyllas på igen men den är fortfarande igång. Ett annan risk är gnistbildning som antänder spriten i flaskan. Det är ju av dessa anledningar som Trangia tagit fram säkerhetsflaskan men antagligen använder de flesta flaskan man köpt spriten i.

Är fortfarande nyfiken hur man resonerat rent tekniskt och säkerhetsmässigt när man förbjöd fotogen och bensin.

Min pappa var litet darrig på handen och spillde alltid ut sprit när han fyllde på köket, så att marken under tog eld. Snacka om brandrisk! En av anledningarna till att jag bytte till gas.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...