Skillnad med carvingskidor?

Jag har ett par gamla Elan Telemark-skidor, de heter TMB tror jag..röda och är väl från 90-talet men har lite midja men ytterst lite.

Jag är sugen på att satsa lite mer på telis och undrar om det är stor skillnad att åka på ett par nyare carving-pist-skidor? Är det möjligt att få mjukare skärande svängar som vid vanlig åkning?

Just nu blir det mest hasande svängar då de inte svänger speciellt bra.
 
Jag som aldrig riktigt har åkt på raka skidor har snarare svårt att hasa i svängarna, det bromsar ju så mycket! :)

Carving är perfekt till telemark, rocker är faktiskt riktigt trevligt då man inte blir lika beroende att belasta skidorna lika, men å andra sidan måste man kanta med ordentligt. :)
 
Svar Ja

det blir ett lyft med carvingskidor och anpassade bindingar och skor.

NTN är väl mest modernt idag. Skaffade det till dottern som är nöjd. Själv kör jag på rätt gamla och låga Garmont plastpjäxor Libero sedan nästan 20 år men har uppgraderat skidor till Scotty Bobtails och har 7TM utlösningsbindningar med förhöjning. Mycket nöjd men är lite sugen på att testa NTN vid tillfälle.

Thure
 
NTN kommer jag inte köra med då jag mest åker telis som sidohobby för att hålla igång kunskapen. Har problem med ett knä så kan sällan åka hela dagar utan åker mes i lokala backen för att det är kul men vill kunna carva lite då alltid kört med raka skidor.

har ett par Cripsi-pjäxor i plast med 3 spännen som är hårda och bindningarna är med klackar och rejäla så jag tänkte bara köpa ett par begagnade skidor som har midja.

Längden på skidorna...? 10 cm kortare än mig lagom? Kan man ha för mycket midja på dem så att det ger någon nackdel?
 
Gissar att

du menar att bindingarna sitter på förhöjningsplattor och det är bra för du måste kanta mycket för att svänga med carvingskidor.

I pist behöver inte skidorna vara så breda. Mycket insväng tror jag snarast är en fördel med telisskidor. Din längd eller 1 dm kortare blir nog bra.

Thure
 
du menar att bindingarna sitter på förhöjningsplattor och det är bra för du måste kanta mycket för att svänga med carvingskidor.

I pist behöver inte skidorna vara så breda. Mycket insväng tror jag snarast är en fördel med telisskidor. Din längd eller 1 dm kortare blir nog bra.

Thure

?

Finns fler än jag som säger att man bör ha minst sin egen längd, i alla fall nybörjare, jag har saxat skidorna (bakom bindningen) dvs man för fram skidan på fel sida...lite för många ggr. Ta hellre ett nummer mjukare än kortare... Fast i pist vill jag ha hårda skidor på hårt underlag.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
stol Stighudar till feta carvingskidor ??? Telemark 10
föhl Nöd-spets till carvingskidor Telemark 1

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...