Slutvandrat kring Hålahult?

That's it..? Inget vite eller annat? Jag tolkar det som att det är okej att sätta upp sådana skyltar, det värsta som kan hända är att de tas ned?!
Ett vite är inte böter. Ett föreläggande (dvs ett krav som en myndighet i ett enskilt fall ställt på en enskild part) kan förenas med ett vitesbelopp. Syftet är då att tvinga den enskilde att utföra en viss åtgärd, annars kan denne tvingas betala vitesbeloppet. Utför denne åtgärden som önskas kan man inte kräva ut vitet. Dvs i det här fallet hade man kunnat vitesföreläggande fastighetsägaren att ta ner de olagliga skyltarna, men eftersom det räckte med att informera fastighetsägaren att skyltarna inte fick sitta uppe utan tillstånd fanns ingen anledning att vitesförelägga, än mindre att begära utdömande av vitet. Vidare; att sätta upp skyltar som avvisar allmänheten från ett område där den annars skulle haft tillträde är inte straffsanktionerat. Så även om man privat kan tycka att det rätta vore att slå ihjäl skyltägaren med hans egen skylt, begrava honom och sätta upp skylten som gravvård så finns det för tillsynsmyndigheten inte något sådant lagrum att stödja sig på.
 
Jag ser ofta "Tillträde förbjudet" och liknande skyltar när jag är ute och spankulerar. Oftast struntar jag i dem. Om det verkar osannolikt att det skulle vara förbjudet att gå på ett visst ställe, så tycker jag att jag med gott samvete kan strunta i förbudsskylten.
 
Vi var där idag 21-05-08 och fick oss en utskällning, för att vi var på "privat mark" vi var då på vägen framför sanatoriet. Kvinnan skrek om att vi var obehöriga i hennes "trädgård" vi försökte vara vänliga och sa att vi genast skulle lämna platsen men hon var bara rasande... Och bröt på skånska... ;-)
 

Bilagor

  • hålahult.jpg
    hålahult.jpg
    236.2 KB · Visningar: 207
Det tog alltså kommunen drygt tre år att se till att de här småpåvarna som satt upp de rättsvidriga skyltarna uppmanades ta bort dem. Ja vad säger man, tre år...
Under tre år har kommunen sett mellan fingrarna och struntat i att åtgärda detta. Att det finns människor som tror de har rätt att skrämma, hota och köra bort folk som rättsligen har stöd i lagen att passera, vistas, vandra, plocka bär och svamp där allemansrätten så föreskriver är inget nytt. Tyvärr förstår många inte att dessa marodörer bryter mot lagen och borde själva vara i fokus för att ”beivra”
Jag har själv inte haft någon större erfarenhet av dessa odågor och tur är väl det. Jag är både stor, ilsken och min käft är glödgad vid ett sådant möte som beskrivs här ovan.

Allemansrätten ska försvaras.
 
Utmed Ålakusten finns ett antal olagliga skyltar motorfordonstrafik förbjuden. Har ett par gånger blivit på sprungen av sommarstugeboende som ifrågasatt min rätt att komma fram till allmänningen med motorfordon. En enkel fråga vilken skylt och med vilket litteringsnummer i vägverkets förteckning brukar få dem att krypa tillbaka snällt. Numera hälsar t o m några av sommarstugefolket där.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
camoscio Slutvandrat även på låglandet? Vandringsleder 24
cnoevil Enklare fjällvandring för handikappad kring Abisko? Sarek? Åre? Vandringsleder 6
Ut i skogen Sörmlandsleden - övernattning kring Tullgarn? Vandringsleder 8
haraldseb Vandring i trakterna kring Siljan Vandringsleder 1
Tiran Tips på vandring kring nordöstra Småland? Vandringsleder 5
gusfallca Dagsturer kring Göteborg Vandringsleder 5
MattiasL Tips på fina vandringsleder kring Örebro Vandringsleder 4
gusfallca Tips på vandringsleder kring Jämtland och Hälsingland Vandringsleder 3
fekki Förslag på 3-dagarsvandring kring Stockholm Vandringsleder 7
Gaion Era tips på vandring utanför lederna kring Stömstad-Halden-Ed. Vandringsleder 3
fekki 3-dagars vandring kring sthlm Vandringsleder 2
kraftdjur_vargen Vandra kring hudiksvall. Tips på leder? Vandringsleder 4
arfsnarf Vandringstips tre dagar kring Stockholm Vandringsleder 7
pajaro Vandring kring Stockholm Vandringsleder 9
Elle_belle Tips på vintervandring kring Stockholm Vandringsleder 11
Humran Fin vandring kring Immeln? Vandringsleder 2
Branten Fasta vindskydd kring Tyresta / Paradiset Vandringsleder 11
Sjobbe Tips för helgen kring Göteborg Vandringsleder 5
thomalin Vandringsleder kring Omberg Vandringsleder 8
tivolimix Vandringstip i och kring Stockholm Vandringsleder 4
skogstösen Vandring kring sthlm Vandringsleder 7
jimbo högalpina leder kring kebnekaise?? Vandringsleder 0
Filip J Rolig vandring kring Sthlm och omnejd Vandringsleder 3

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...