Låg aktivitet på Utsidan?

Nä, telefonerna är smarta. Det är användare som ofta är dumma.

Telefoner är inte smarta, de är bara teknik (nämligen datorteknik). Att kalla dem smarta är bara ett marknadsföringsknep som alla numera accepterat som en beskrivning. Jag kan ge åtskilliga exempel på hur mina senaste två mobiler betett sig okunnigt och korkat. Ibland (men inte alltid) går dessa problem att lösa via inställningarna eller på annat sätt. Men för att göra det ordentligt borde jag gå på kurs (det är inte att vara "dum", bara okunnig). Och kursverksamhet är ju lika smart som inlärning alltid har varit. Fast några sådana kurser finns väl inte, alla användare förväntas av egen drivkraft lägga ner de hundratals timmar av övning/användande som inlärningen kräver.

Hans (som har ett ambivalent förhållande till mobiltekniken)
 
Håller med totteman, bandersson, nickegrahn, thureb m.fl. Utsidan har genom åren gett mig mycket nöje och inspiration till egna turer. När vardagen känns trist och arbete hindrar en från att sticka ut på längre turer är det underbart att för en stund försjunka i en välskriven berättelse med fina foton och drömma sig bort. Vissa blogginlägg eller artiklar återvänder jag till om och om igen. Jag är oerhört tacksam för utsidan och dess innehåll, också riktigt gamla inlägg. Facebookgrupper kan inte ersätta dessa för utsidan bjuder på fördjupning i mycket högre grad. Jag vill verkligen tacka alla ”gamla rävar” för att de delat med sig! Jag har t.ex. ännu inte fått till någon längre tur i Sarek men har njutit av att gotta ner mig i Fowwes många fina beskrivningar av sina färder i området. Majjens entusiastiska berättelser om ”Abiskoalperna” och brigas turer har jag också glatt mig mycket åt. Jag hoppas att utsidan kommer att finnas kvar länge för mig och andra att inspireras av!
 
Skriver inte så ofta, men läser regelbundet, ibland av stort intresse, ibland som ett gott alternativ till slötittande på tv. Har haft mycket nöje o nytta av Utsidan genom åren.
Det bästa är den stora kompetens som finns samlad här, lätt att få svar inför inköp o turer. Trevligt att läsa om de som grottar ner sig i ett ämne även om man själv inte orkar nörda så mycket.
Några bloggare har jag följt med stort intresse, vissa är väldigt duktiga skribenter.
Har förståelse att vissa rutinerade blir less på "nybörjarfrågor", men tänker att alla varit barn i början, kanske bättre att hoppa vidare istället för att muttra om sökfunktionen. Det är ju inget tvång att svara.
Med detta sagt vill jag säga att jag uppskattar även de lite buttra rävarnas sakkunskaper o erfarenheter.
Go tur!
Lars
 
Jag har varit med sedan den tiden då nya medlemmar fick en platypusflaska (Någon som har kvar den? Min försvann någonstans på vägen)

Jag skriver inte lika mycket som jag gjorde förr, men jag följer fortfarande utsidan mer eller mindre dagligen.
Bortsett från konkurrensen från facebook och andra nyare plattformar så finns det ett ytterligare skäl att jag blivit mindre aktiv. Det är att forumet (liksom hela sidan) är hopplöst att läsa på en mobilskärm. Alltså hänger jag bara här när jag
a) sitter framför en "riktig" dator
b) har tid över från det jag borde använda datorn till.
 
Håller med

Jag har varit med sedan den tiden då nya medlemmar fick en platypusflaska (Någon som har kvar den? Min försvann någonstans på vägen)

Jag skriver inte lika mycket som jag gjorde förr, men jag följer fortfarande utsidan mer eller mindre dagligen.
Bortsett från konkurrensen från facebook och andra nyare plattformar så finns det ett ytterligare skäl att jag blivit mindre aktiv. Det är att forumet (liksom hela sidan) är hopplöst att läsa på en mobilskärm. Alltså hänger jag bara här när jag
a) sitter framför en "riktig" dator
b) har tid över från det jag borde använda datorn till.

Även om jag är relativt aktiv så känns forumets tekniska utformning endast anpassat för större stationär bildskärm. Jag ger mig aldrig in i det om jag är "mobil".
 
Utsidan har en bredd och djup som få, men en riktigt dålig sökfunktion.
Läser dagligen, nästan.
Den passar inte för handhållna datorer benämnda smarta telefoner för de har för liten bildskärm.
Alla omtagen på Utsidan kan härledas till den erbarmliga sökfunktionen.
Allteftersom hjulet gått sina varv och intressanta skribenter avslutar eller minskar sina upplägg här finns det mindre att läsa och underhållas av.

Tips, råd och diskusser är de bestående höjdpunkterna. Därvid är Utsidan genom sina deltagare fenomenal.

Färdspårs artiklar och bloggar är både intressanta och lärande.

Att utveckla sökfunktionen så att den blir allmänt brukbar är en nöt att knäcka för redaktionen.

go tur
 
Själv använder jag ofta moblen för att surfa runt och skriva inlägg, men utan att zooma in med tummarna blir det svårt . Har föreslagit mobilanpassad sida, men de verkar inte hinna med att fixa det. Finns ju Tapatalk-appen, men har slutat använda den för länge sedan då den blev sämre och slukade batterier.
 
Ledsnade på Facebook. Insåg att jag bläddrade så fort att jag varken hann se eller läsa någonting..då måste man inse att det är nåt fel.

Saknar inte FB, sånär som då man ska sälja bort någon liten pryl, där värdet är mer att det kommer till användning än att det kastas.

En sån annons på Blocket äter upp kostnaden för saken ifråga.

Här på Utsidan upplever jag att man läser inläggen mer i harmoni, man väljer själv vilka trådar man vill läsa i. Man får inte en massa onödig information som man inte bett om.

Tycker dessutom att här verkar många vara riktigt erfarna och seriösa. FB hade så mycket "pajkastning" att jag spydde ibland.

Ett problem här, för nya, kan vara att sökfunktionen rätt kass. Tycker att den funkar rätt mediokert, och det blir ju inte bra upplevelse om man kommer som ny men en fråga om något och får till svar "Använd sökfunktionen.."

Funkar den kasst, då är ju risken stor att vi missar en del nya medlemmar som faktiskt har något att tillföra.
 
Jag är lite ny här och tycker att det händer inte så mycket på forumet. Få nya trådar, och även många trådar med bara få svar. Det lockar ju inte (ny)folk och man får då inte heller bra respons/info. Själv är jag inte alls intresserat i 'välj din kniv' och 'gissa var jag är i stockholm' och de två trådarna är ju nästan de enda som lever.
Att sökfunktionen funkar dåligt hjälper inte heller att jag kommer nyfiken tillbaka. Dessutom är jag ofta på långtur (med tält os) och att kolla/svara Utsidan på mobilen är mer ett straff än ett nöje.
Jag är också mer en cyklist än en fjällvandrare och Utsidans cyklingforum är nästan död så jo, då finns det inte så mycket som lockar mig till forumet.

Men stämningen är bra och det finns mycket kunskap här, så jag läser ändå gärna några trådar :)

Facebook har jag förresten inte, usch vad hemskt tycker jag.
 
Bra om man vet var man ska läsa

Jag är lite ny här och tycker att det händer inte så mycket på forumet. Få nya trådar, och även många trådar med bara få svar. Det lockar ju inte (ny)folk och man får då inte heller bra respons/info. Själv är jag inte alls intresserat i 'välj din kniv' och 'gissa var jag är i stockholm' och de två trådarna är ju nästan de enda som lever.
Att sökfunktionen funkar dåligt hjälper inte heller att jag kommer nyfiken tillbaka. Dessutom är jag ofta på långtur (med tält os) och att kolla/svara Utsidan på mobilen är mer ett straff än ett nöje.
Jag är också mer en cyklist än en fjällvandrare och Utsidans cyklingforum är nästan död så jo, då finns det inte så mycket som lockar mig till forumet.

Men stämningen är bra och det finns mycket kunskap här, så jag läser ändå gärna några trådar :)

Facebook har jag förresten inte, usch vad hemskt tycker jag.

Jag tycker att forumet berikar och det knepiga med ämnena/trådarna blir när diskussionen om kängor glider över i löparskor...att hålla sig till ämnet har vissa svårt för.

Men, oftast läser jag det som jag för tillfället är intresserad av, eller vill veta mer om. Så, innan jag köpte en kamera läste jag det mesta under Foto, och landade i en handfull kameror som jag kunde tänka mig köpa för att ha med på vandring. Jag köpte sedan en kamera då den var nedsatt, tur för mig.

Reseberättelser, eller andra berättelser, tycker jag är kul att läsa. Jag håller själv på att skriva om en vandring i Muddus...vet att det finns en förväntan på att jag ska skriva den klar (Lugn...det kommer!)
Sedan har jag tänkt att skriva om en vandring i Lunndörrsfjällen...kanske blir julskrivandet, vad vet jag.

Det är färre troll som skriver här, så det är bra. Inte heller så mycket personliga angrepp i inläggen. Sådant får man nog av på exempelvis FB.

Jag är inte på Utsidan med min mobil, om jag inte ska läsa någonting nytt. En stor skärm är det som gäller, alltså stationär eller bärbar dator om man ska skriva ett blogginlägg eller länka in en bild i forumet..

När det gäller cykling och diskussioner kring det tycker jag happyride.se är riktigt bra. Men där finns också troll.

En bra sak med forumet på Utsidan är att man kan skapa nya ämnen/trådar.

Det här med nischade ämnen gör det bara charmigt. Jag läser inte allt i "Välj din kniv", men jag kan kika lite ändå, om det är så att jag är ute efter en ny kniv.

Så, sammanfattningsvis tycker jag att forumet är bra, ta bara allt om att torka mat själv. Det är en guldgruva med information och recept mm.

Reseskildringar tycker jag är intressant liksom artiklar där folk verkligen nördat ned sig i ett ämne såsom kartor eller annat.

Jag kommer att fortsätta att i princip dagligen gå in på Utsidan.se och forumet.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...