Torka mat

Har en Evermat temperatur? 16 timmar är mer OK än 29, i vilket fall...

De är torra på utsidan, men som härliga, ugnsstekta tomater inuti. Måste bli torrare. Föreslog manualen fel temperatur, så att de fick ett skyddande "läderlager"? Det var bara knappt 500 g på fyra brickor, så överfull var den inte direkt. Snarare ganska tom, eftersom det är ett test.

Klart den har! Har inte skrivit upp det, men skulle tro max 50 °.

Med inte helt torra menar jag som russin ungefär.

Har du förresten tänkt på att flytta runt tomaterna, vända på dem o.s.v. under torkningen? Det gör ganske stor skillnad.
 
"In the lactic acid fermented vegetable products, depending on the correct
manufacturing practice, 20 to 70% of the initial vitamin C content is retained (KOPEC, 2000). At the end of fermentation, the juices contained more than 80% of L-ascorbic acid present in raw materials"

https://doi.org/10.1556/AAlim.34.2005.3.5

Hur menar de där? Om max 70 % bevaras, hur kan 80% finnas någonstans? Eller syftar 20-70 % på själva grönsaksbitarna bara?
 
Alea iacta est. Efter att ha torkat bananskivor utan särskilt stor skillnad mellan 10-18, så ökade jag temperaturen 10 grader och de var fina vid 22:30.

Min Excalibur fluktuerar inte normalt i temperatur, utan den är helt enkelt trasig/felinställd. Den är konstant runt 10 grader under rätt temperatur. Jag har upprättat ett reklamationsärende, och håller nu alla tummar för att det ska gå snabbt och smidigt.
 
Hur har det gått med reklamationen?

Har en fråga till er som torkar kött. Om man vill lägga upp ett lager i god tid är ju rekommendationen att frysa det torkade köttet. Nåt tips om hur man bäst förpackar det för att undvika att fukt kommer åt det om man saknar vakuumapparat? Räcker det med en tillknuten fryspåse?

En idé jag fick är att för säkerhets skull torka om det man ska ta med sig ut lite snabbt för att driva ut eventuell fukt som letat sig in. Rätt tänkt eller dumt?
 
Hur har det gått med reklamationen?

Har en fråga till er som torkar kött. Om man vill lägga upp ett lager i god tid är ju rekommendationen att frysa det torkade köttet. Nåt tips om hur man bäst förpackar det för att undvika att fukt kommer åt det om man saknar vakuumapparat? Räcker det med en tillknuten fryspåse?

En idé jag fick är att för säkerhets skull torka om det man ska ta med sig ut lite snabbt för att driva ut eventuell fukt som letat sig in. Rätt tänkt eller dumt?

Latmansvakuum finns det många lösningar på:
*Suga ur påsen med mun eller dammsugare (lägsta effekt) och snabbt försluta.
*Sänka ner påse och allt i vatten och sedan försluta. Vattnet trycker ut luften.
Tips från coachen när det kommer till vakuumpackning av hemmatorkad mat - Även om du har riktiga vakuumpåsar så kommer den vassa maten att punktera påsen om du har undertryck i påsen. Nöj dig därför med att bara suga ut överskottsluften.



Problemet med frysen är att plastpåsar tenderar att gå sönder.
Skiftande temperatur kan leda till kondensering av luftfukten, och då får du droppar med vatten på ytan. Beroende på livsmedlets förmåga att jämna ut denna punkt-fukt kan det eventuellt bli problem med mögel.

Ditt förslag är därför inte dumt.
Lägg det i torken igen innan du ska ut. Låt det ligga tills maten har uppnått rumstemperatur.


Har du på allvar tänkt lagra torkad mat så är det inte så stora investeringar som behövs.
En vakuumpackare kostar under tusenlappen. Förutom att vakuumpacka är den bra till att svetsa igen dina förpackningar i köket (inga fler olyckor med pyttipannan i frysen). Med rätt tillbehör kan man även vakkumpacka glasburkar.

Syreabsorbenter kostar ungefär 1 kr/st (du behöver dock en vakuumpackare för att återförsluta påsen med absorbenter) .

Fina aluminiumpåsar kan beställas från utlandet för ungefär samma pris som du betalar för vanliga vakuumpåsar i Sverige.


Men testa först vad du tycker.
Torkad mat håller länge, även om den tappar kvalitet snabbare om man lagrar "fel".
 
Jag skulle tro att det är ungefär lika "riskabelt" att frysa torkad mat med tanke på kondens och fukt som det är att bara låta den ligga i skafferiet.
Det borde räcka att skydda maten från syre och ljus.
Undantaget är kanske om man har en frysbox, och lägger den torkade maten långt ner, samt inte använder frysboxen för infrysning av några större grejer under tiden. Men risken för fuktproblem vid upptining kvarstår.. så OM du fryser maten är det nog en jättebra idé att torka ur den försiktigt!
 
Hur har det gått med reklamationen?

Har en fråga till er som torkar kött. Om man vill lägga upp ett lager i god tid är ju rekommendationen att frysa det torkade köttet. Nåt tips om hur man bäst förpackar det för att undvika att fukt kommer åt det om man saknar vakuumapparat? Räcker det med en tillknuten fryspåse?

En idé jag fick är att för säkerhets skull torka om det man ska ta med sig ut lite snabbt för att driva ut eventuell fukt som letat sig in. Rätt tänkt eller dumt?

Endast teoretisk erfarenhet, men ja, alla skriver att man bör torka torkad mat igen, om den har varit fryst, eftersom kondensen kan ge blöta "fläckar" som förstör maten. Vill minnas att det varit uppe även i denna långa tråd tidigare.

Och tack, angående min reklamation så accepterades den med vändande post, men eftersom de inte hade någon tork i lager, så har det tagit en stund att få hem den nya. Den har just anlänt, och jag står redo för att starta upp och testa igen. Hoppas att denna håller temperaturen. :)
 
Tack för svaren!

Aha, man bör alltså torka igen! Tänk att lilla jag kunde komma på nåt alldeles själv. Nåja, jag är inte oerfaren som torkare, bara vad gäller proteinbiten.

Jag har en sån här manuell vakuumsug. Det blir bra, men inte lika bra som om man gör det riktigt förstås. Kanske om man lägger påsen i ett konserveringglas (burk med bygel och gummitätning) och sen ändå kör en snabbortkning när man ska använda.

Har du på allvar tänkt lagra torkad mat så är det inte så stora investeringar som behövs.
En vakuumpackare kostar under tusenlappen. Förutom att vakuumpacka är den bra till att svetsa igen dina förpackningar i köket (inga fler olyckor med pyttipannan i frysen). Med rätt tillbehör kan man även vakkumpacka glasburkar.

Jodå, jag menar allvar. Jag tänkte börja med att göra ett lager köttfärs, för det verkar enkelt och för att lära mig. Och eventuellt skinka, för det har jag överlager av i frysen, både kokt och rökt. Och vegetabilier förstås.

Jag har haft en billig vakuummaskin. Den var så dålig att jag gav bort den. Plus att det var ett elände att få tag i påsar till den. Så känner mig inte jättepepp på det.

Tror planen blir att förvara i större påsar, suga ur luften med min lilla pump och eventuellt frysa påsarna i glasburkar. Sen när jag ska använda torkar jag om och packar i portionspåsar och suger ur luften.
 
Då jag inte har lust att gå igenom hela tråden tänkte jag bidra med halloumi

Spännande! Jag har försökt torka halloumi med dåligt resultat tidigare men är nu sugen på att ge mig på ett försök igen när du skriver att du torkat det med bra resultat.

Hur har du gjort när du torkat den och hur har du sedan tillagat den?
 
Även om du har riktiga vakuumpåsar så kommer den vassa maten att punktera påsen om du har undertryck i påsen. Nöj dig därför med att bara suga ut överskottsluften.

Det är inget olösbart problem. Några "knep":

- Försök gör mat som inte har vassa kanter
- Förpacka maten i papper innan den läggs i plastpåsen
- Använd tjockare plastpåsar
- Använd dubbla plastpåsar
 
Det är inget olösbart problem. Några "knep":

- Försök gör mat som inte har vassa kanter
- Förpacka maten i papper innan den läggs i plastpåsen
- Använd tjockare plastpåsar
- Använd dubbla plastpåsar

Olösbart är det inte, men jag tycker inte att det är värt omvägen. Även vanliga saker som lök, paprika, och tomat blir vassa när de torkar. Man kan visserligen torka skivor istället för bitar, men då tar återfuktningen längre tid.
Vakuumpåsar är ändå så pass dyra att man inte vill dubbla.

Hållbarheten ökar knappast mer än försumbart om jag går från mycket lätt till ordentligt undertryck. Förpackningen är i stort sett syrefri, och något nytt syre kan inte komma in.
Den enda fördelen med rejält undertryck (hårt paket) är att man definitivt märker om man har läckage =)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
everest4ever torka mat Friluftsmat 12
MarcusPantani Torka mat med Evermat Friluftsmat 3
Lasse Åbom Torka mat i varmluftsugn Friluftsmat 3
hannulan Torka mat som innehåller mjölkprodukter Friluftsmat 5
mipert Torka mat i eldriven kylväska? Friluftsmat 7
vmemam Hur torka och lösa upp mat....? Friluftsmat 1
nermander Torka mat (igen?!:-), "lagom fukthalt"? Friluftsmat 16
linus.palm Torka mat Friluftsmat 1
mgaarder Mat att torka Friluftsmat 9
el_duderino Torka stekt korv Friluftsmat 8
magnusk750-2 Torka köttgryta? Friluftsmat 7
Nosse Torka konserverad majs? Friluftsmat 12
statemachine Torka bär/göra bärpulver Friluftsmat 7
nordängen Torka kassler Friluftsmat 9
Skogskungen Går det bra att torka nötfärs ävrn fast den varit frusen? Friluftsmat 3
seasteel Torka hemmalagat potatismos? Friluftsmat 9
Virrhönan Torka fläskfilé Friluftsmat 6
lokatten Torka fetaost, fråga Friluftsmat 3
lokatten Torka kött, fråga Friluftsmat 25
Immo Torka kött temperatur? Friluftsmat 13
danordgren Att torka flera saker samtidigt? Friluftsmat 1
magnusk750-2 Torka sylt? Friluftsmat 25
Gusram Behöver man torka frystorkade ärter? Friluftsmat 10
josia Torka kokt kött Friluftsmat 7
Darkblack Torka djupfrysta kantareller? Friluftsmat 8
Henkes torka vildsvinsfärs? Friluftsmat 16
josia Torka djupfrysta grönsaker Friluftsmat 8
fjallenv34 Torka kött Friluftsmat 10
grodanbolle Torka skinka? Friluftsmat 11
hallonraden torka avocado Friluftsmat 4
Mjateznik Torka hemma "how-to" Friluftsmat 10
Beat it Torka räkor? Friluftsmat 16
Tobias.Åsman Torka kött Friluftsmat 3
macher Torka blodpudding Friluftsmat 9
Rayban Torka lever till hundsnacks Friluftsmat 4
Ewerhof Torka i microvågsugnen? Friluftsmat 13
JenniferS Torka ajvar relish? Friluftsmat 6
Gorica Torka tomatsoppa och dylikt? Friluftsmat 7
Melker63 Torka dina grönsaker Friluftsmat 10
Wolf25 Torka sås? Friluftsmat 9
Trilla Torka renkött Friluftsmat 39
oskarlin Torka spenat? Friluftsmat 12
marcusleyon Torka utan fläkt & värme? Friluftsmat 1
Pialin Torka lax? Friluftsmat 4
Virrhönan Torka quorn?? Friluftsmat 7
tbergman Real-torka Friluftsmat 16
grodanbolle Går det att torka köttfärs i gasugn? Friluftsmat 8
Solstråle torka krossade tomater?? Friluftsmat 4
anton_karlsson_78_yahoo.se Torka creme fresh, bad idea? Friluftsmat 9
affischa Torka tonfisk Friluftsmat 11

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...