Pedaler/Skor

Du behöver en rejäl förlägnare på fasta nyckeln och glöm inte att vänsterpedalen är baklängesgängad.
Värme, cocacola, Caramba kan behövas oxså.

go tur
 
Har bytt en gång tidigare på annan cykel och då har jag för mig att det gick bra med bara en vanlig fast nyckel men de här satt som berget. Ska försöka igen sen. har ingen förlängare tyvärr. Svårt att ta i också när det snurrar
 
Försök få nyckeln att sitta så skaftet hamnar nära pedalarmen, så du liksom klämmer ihop skaftet och pedalarmen som en tång. Då är det inga problem med att det snurrar eftersom du klämmer dem mot varandra.
 
Mitt val blev en hybrid, crank brothers mallet dh, ett annat system som funkar på alla MTB skor, dessutom har pedalen en plattform som gör det lättare att hitta rätt när det är stökigt i skogen.dessutom kan man välja att köra med vanliga skor om man vill.. (mycket snyggare och coolare än shimanos kombipedaler)

Åh, kände inte till dessa! På sommarcykeln, en singlespeed 80-talsracer tycker jag att det passar bäst med Shimanos kombi. Köpte precis skoskydd och samma pedal till vintercykeln (ful gammal MTB med dubbdäck) men detta hade kanske varit bättre! Har inte monterat än så kan lämna tillbaka. Funkar dom alltså med SPD-plattan som sitter under skorna?
 
Senast ändrad:
Åh, kände inte till dessa! På sommarcykeln, en singlespeed 80-talsracer tycker jag att det passar bäst med Shimanos kombi. Köpte precis skoskydd och samma pedal till vintercykeln (ful gammal MTB med dubbdäck) men detta hade kanske varit bättre! Har inte monterat än så kan lämna tillbaka. Funkar dom alltså med SPD-plattan som sitter under skorna?

Hittade svaret själv. Dom är inte kompatibla. Antagligen behåller jag kombinationspedalen. Tror inte jag orkar med att byta ut klotsarna under skorna varje säsong.
 
Fick bort pedalerna härom dan och testat lite med de nya. Pedalerna verkar sköna. Vet inte vad jag tycker om strapsen än, men kanske inte höjer effektiviteten så jättemycket vad det verkar. Man kan ju tex inte dra ända nerifrån och upp för då åker ju foten ur. Pedalen måste ju börja "gå uppåt-framåt" igen för att strapsen ska ge nåt stöd.

men men har ju inte testat mer än ett par tre kilometer än, men kan förstå att de är bättre för liggcykel
 
Eller så är alistrapsen konstiga. Det där med att dra uppåt, det är det nog ingen som klarar. Det är ett stridsämne i cykelsammang, så jag borde inte ta upp det. Det gjordes ett vetenskapligt test för att bl.a. utröna vad som skiljer elitcyklister från amatörer, vad som gör dem bättre. Man kom fram till att elitcyklister var effektivare därför att de höll emot mindre med den inaktiva foten. Alltså, när man trampar neråt med vänster så forsätter höger att pressa på pedlalen när den är på väg upp. Elitcyklister gör alltså detta i mindre grad. Ingen drog uppåt...
 
Eller så är alistrapsen konstiga. Det där med att dra uppåt, det är det nog ingen som klarar. Det är ett stridsämne i cykelsammang, så jag borde inte ta upp det. Det gjordes ett vetenskapligt test för att bl.a. utröna vad som skiljer elitcyklister från amatörer, vad som gör dem bättre. Man kom fram till att elitcyklister var effektivare därför att de höll emot mindre med den inaktiva foten. Alltså, när man trampar neråt med vänster så forsätter höger att pressa på pedlalen när den är på väg upp. Elitcyklister gör alltså detta i mindre grad. Ingen drog uppåt...

Låter rimligt. Och då lättare att slappna av / lyfta den passiva foten om klickpedalen tillåter att man inte har något tryck nedåt på den passiva foten och att man inte riskerar att skon lossnar från pedalen.

Thure
 
Ok, jag trodde det var själva idén med att ha fötterna fastsatta - att man kunde va aktiv med båda benen samtidigt? att det skulle ge mer power, men jag såg också klipp på tuben att det kanske inte alls gav så mycket mer.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...