Vapenskåp

Tjenare!
Jag bor i lägenhet, så jag var inte direkt sugen på att bulta fast mitt skåp.
Det jag gjorde var att köpa lösa vikter som passade i botten på skåpet, för att du komma upp i 150kg så man slapp bulta. Detta kan rekommenderas då det var ytterst smidigt!
 
Senast ändrad:
Det är väl ganska lätt att bulta fast ditt skåp. Det finns egentligen inga lagar eller förordningar på hur du skall förankra ditt skåp. Jag bulta med två skruvar i betongvägg. Har du gips får du antagligen använda Molly-skruv.
 
Ska du fästa skåpet mot en betongvägg är det bäst att använda expanderbult,8 eller 10 mm diameter.Att använda mollyplugg i gipsvägg måste vara ett skämt,istället letar du upp regeln bakom gipsskivan,som är av trä eller stål,och fäster med lämplig kraftig skruv.
 
Jag skulle verkligen rekommendera ett skåp på över 150 kg. Mest troligt kommer det lilla lätta skåpet bli för litet ganska snabbt. Det blir ju dessutom än mindre med extra tyngder i botten. Att det blir för litet beror dels på att förutom vapen så tar ammunition rätt mkt plats (lerduveskott köper man med fördel minst 250 åt gången). Och dels är det fiffigt att kunna låsa in kameragrejer, hårddiskar och andra dyrgripar. Ett tyngre skåp är oftast högre och då får man en värdefull extra hylla. Själv har jag ett SP-88, grymt nöjd men ångrar att jag snålade och inte tog kodlås.
 
Jag har kärnvapensäker betong i min lägenhet. Körde med borrhammare två drygt 100 mm djupa hål och 10 mm expanderbultar. Jag borrade lite extra djupt så när jag flyttar kommer jag att kapa bultarna med vinkelslipen, slå ner dem under golvytan och fylla hålen med plastiskt trä så det kommer att bli relativt osynligt. Skåpet står på skivan på bilden för att inte skada golvet.

PS. Ta det där med att man kan växa ur skåp på allvar. Har precis idag sagt ett sista farväl till pappa och har nu fyra vapen istället för två.
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    26.7 KB · Visningar: 7,077
Senast ändrad:

Cannonball

Gäst
Jag hängde mitt skåp på väggen, ca 30cm över golvet.
Det sitter fast med fyra franska bult 12*90 i en 4" timmervägg, ingen risk att det ger sig iväg.

Överväg att bulta det en bit upp om det finns möjlighet, det är betydligt trevligare att ha en vettig höjd på skåpet.
 
Just det, kodlås är väldigt smidigt. Jag låser in pass, bilnycklar och lägenhetsnycklar mm för att försvåra för eventuella inbrottstjuvar. Pga kodlåset så använder jag skåpet mer för såna saker än jag skulle om jag hade nyckel.
 
Instämmer i att man "växer ur" skåpet efter ett tag. Däremot måste man inte förvara ammunition i skåpet.
Så, gå åtminstone på ett gevärsskåp från början även om du börjar med en .22 pistol!
 

avslutad210712

Gäst
Skåp över 150 kg behöver inte bultas fast men jag lovar att ett skåp på 165 kg som inte är fastbultat är väldigt lätt att flytta ensammen om man bara kan dra en kärra dvs om man slipper trappor uppför eller nerför. Så om buset har en helt vanlig magasinskärra så är skåpet borta på tio minuter om de har ett släpvagn.

Kodlås är guld värt.
 
+1 på föregående inlägg.

Det räcker inte att bulta i gipsvägg...
Det SKA fästas i byggnadsstomme...
Ammunition ska förvaras inlåst men det behöver inte vara i ett vapenskåp.

Och som sagt tidigare, man fyller snabbt ett litet skåp.
Jag har själv två, ett SP-88 till bössorna och diverse småplock och ett gammalt lika stort till ammunition och dokument.
Då är SP-88 gjort för upp till 16 vapen så det är rätt stort...

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Forslund007 Litet vapenskåp Jakt 7
Mr_pink Vapenskåp Jakt 16

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...