Prepping

Det jag skulle börja med att fokusera på är inte hur jag ska bygga upp mitt matförråd, det är hur jag ska omsätta det. Maten håller ju inte hur länge som helst utan måste regelbundet förnyas. Annars sitter man snart där med ett förråd med oätlig mat som man måste kasta.
 
Det är ju inga problem så - man äter ju upp en del av maten inom ramen för den normala verksamheten och som jag som kör väldigt mycket uteliv har ju inga omsättningsproblem.

Jag är inte prepper så men jag håller utökade föråd för och slippa handla varje gång jag skall ut.

Jag har tre dygn i ryggsäcken och 2 st 5 dygns utökningar som fyller på mat,batterier och rakhyvel t.ex

Sen är frilufts och matförådet ganska stort och jag fyller på några gånger per år.
Jag har väl för 1-2 månader utan ransonering utan några nackdelar alls.

Det är smart och minipreppa iaf - verkar vara lite känsligt på friluftsforum - haha.
 
Det är ju inga problem så - man äter ju upp en del av maten inom ramen för den normala verksamheten och som jag som kör väldigt mycket uteliv har ju inga omsättningsproblem.

Det förutsätter ju att den mat man lagrar är sån mat man regelbundet äter. Vi äter t.ex. väldigt väldigt lite konserver hemma, skulle vi alltså ha ett lager av en massa konserver skulle vi behöva äta konservmat regelbundet för att omsätta förrådet och det tycker i alla fall inte jag låter så himla roligt. Det lär ju kosta en del också... känns som det är vettigare att lägga pengarna på annat.
 
Jag ser inga större problem med att lagerhålla friluftsmat och diverse för en/två månader och se till att efter 24 månader sprida ut det för ett års förbrukning i samband med friluftsliv.

Inga kostnader heller - tvärtom man vinner ju på det
 
Mina tankar om att "preppa".
Tror inte på någon stor kollaps av samhället men man bör nog ändå tänka till och förbereda sig lite för strömavbrott, extrem kyla, vattenbrist, storm, sjukdom etc. Gissar att de flesta friluftsmänniskor här på forumet redan har det mesta hemma som kan behövas om något händer.

Jag har en väldigt liten "ryckväska/BOB" och den är bara till för att ta med om det börjar brinna. Den innehåller hårddisk med backup på foton, negativ till vanliga foton, kontanter (till taxi, hotellrum, kläder mm), försäkringspapper, pass mm. Hade en kollega som vaknade av att det brann i huset och familjen klarade sig ut i underkläderna. Resten brann inne. Läste om en kvinna som råkade ut för en liknande sak och hon tog med sig något helt galet typ en blomkruka i ett försök att rädda något. Jag vet vad jag ska rycka om vi måste ut fort.

När det gäller mat så är det som tidigare sagts bra att ha ett förråd med konserver/torrvaror som man äter av och fyller på allt efter som. Som ensamstående med barn så har jag råkat ut för både magsjuka, ryggskott mm som gjort det omöjligt att gå och handla och att då kunna klara sig i några dagar på det man har är guld värt. Det behöver inte kosta mycket att ha ett lite extra lager som man roterar genom att äta det som är äldst. Räknar man sedan in havregryn, mjöl, ris, bönor, knäckebröd, pasta mm som håller länge skulle jag nog utan problem kunna klara oss någon/några veckor. Det går bara ut på att köpa nytt innan det gamla är slut. Då får man ett naturligt lager.

Om vattnet stängs av är det bra att ha någon form av dunk att kunna hämta vatten med (från tankbil eller dyl) eller spara vatten innan det stängs.

Övrigt som kan vara bra att ha hemma.
Lampa med batterier.
Fotoskenlykta med bränsle.
Ljus, tändare, tändstickor.
Lite förbandssaker.
Något sätt att laga mat typ spritkök.
Varma filtar/sovsäckar om strömmen går under vintern och det blir kallt hemma.
Några uppsättningar papperstallrikar med muggar och bestick för att kunna äta även om man inte kan diska under en tid. Ex pga vattenbrist.
Batteriradio för att kunna få information.
Termos.

Att behöva lämna hemmet och bosätta sig i skogen tror jag inte blir aktuellt som läget ser ut idag.
 
När jag ser vanvettiga preppers på youtube, nyhetsblaskor, outsiders m.m så börjar man ju undra. I många fall ser man personer som viger sina liv åt att kunna överleva under all möjliga omständigheter. Men om vi återgår till att vara darwinister så hade det väl inte varit så tokigt att tillse att man har en god grundkondition och fysik. Väldigt många har helt bortsett från den aspekten, man behöver kanske inte ha gladiatorfysik men att vara någorlunda mobil är ju en stor fördel. En annan sak att sitta framför datorn och dreggla över dyra prylar och fantisera om hur bekvämt man kommer att ha det, eller då i förhållande till hur andra kommer att ha det.

Hur jag själv skulle vilja praktisera "prepping" lutar snarare åt självhushållning och oberoende än åt att klara sig i krig eller liknande. Det skulle vara en kul utmaning. Kanske inte helt 100% offgrid men känslan av att klara sig. Solceller, solvärme, vindkraft, vedspis . Exempelvis om jag i framtiden bor mitt ute på landet och det snöar igen totalt eller något liknande, att man blir avskuren från samhället någon vecka. Då bör man ha en sjysst och relativt välfylld matkällare, en vattenkälla(snö kanske), värme och skydd mot väder, gott om stearinljus och oljelampor. Gärna ha något som fördriver tiden så som böcker, radio eller något vettigt hantverk/pyssel, verktyg att ordna om något går sönder. Helt enkelt lite bonnförnuft. Att ha lite konserver hemma så man klarar sig ett par dagar ifall ifall.

Eller varför inte dagen då kylskåpet är helt tomt och du blir magsjuk, får influensan, och kanske saknar nära och kära som kan handla åt dig och du inte vill ringa till hemtjänsten... bara en sån sak. Och det händer relativt ofta för det vet jag =)

Jag har i perioder haft ganska bra lager med mat hemma. Ett par veckors problem med matförsörjningen tror jag skulle kunna ske ganska lätt. Nu satsar vi på självhushåll. Kommer krisen är vi dock de första som får en kula i huvudet. Det är de kortsiktiga och våldsamma med vapen som överlever en kris. Det är därför människan är funtad som den är. Det har hänt förr.
 
Ett ganska intressant ämne detta och jag anser det vara sunt att själv ta sig en funderare på Hur sårbar man själv är i ett kris-scenario.

Strömmen försvinner, pengarna tryter, matförsörjningen kollapsar. Hur många har sina hushåll baserade på att funka vid extrema strömavbrott med uppvärmning etc

De flesta kommer nog att säcka ihop rätt fort och den "starke/medvetne" överlever, helt enligt Darwins teori.

Ser själv ingen nytta i att gräva ned mängder av mat utan istället lära sig att ta vara på det som naturen ger samt självhushåll genererar överlevnad på sikt....back to basic

Som sagt inte alls fel att ta sig en funderare bland alla inköp av prylar :) Men Utsidan folket tror jag klarar sig bättre än medelsvensson där ute.

Start Kit :)
http://www.preppad.net/store/p/nödproviant-147054/ultimata-nödförrådet-235152
 
Senast ändrad:
Ganska dyrt och köra frystorkat så där va..

Bättre och köra:

Makaroner, snabbvariant för låg energiåtgång
Ris, snabbvariant för låg energiåtgång
Potatismos

Tonfisk
Makrill
Bönor

Varma koppen
Knorr Spageteria
Torrmjölk
Nudlar
Torrkafe

Matolja
Salt
Socker
Tabasco
Tomatpure

Bara med det här får man en del billiga maträtter te.x
Enkelt och skifta ut också vid användning hemma,jobb eller friluftsliv - några av mina dygnsmåltider är nån av dom här när jag är ute t.ex

Makaroner+matolja+tabasco
Makaroner+matolja+tabasco?Tonfisk+tomatpure
Makrill+Makaroner
Potatismos+torrmjölk och makrill
Ris+matolja matolja osv
Varma koppen+ris
 
Din bästa baspunkt i oroliga tider är nog din bostad.
Sveriges i särklass dugligaste i branschen har skrivit en lärobok i ämnet Överleva i det sårbara samhället. Den är läsvärd och mycket tankvärd. ICA gav ut den och bibblan har den. ISBN 91-534-1486-1

Att utan erfarenhet av friluftsliv tro att skogen är en vän är att kasta ut sig själv med badvattnet.
Att bo i tält i ett grönt land betyder att du måste hålla dig torr, ute, sju dar i veckan. Det kräver träning för annars fryser du ihjäl.

Lite mat hemma för närmaste veckan har väl de flesta men lite extra rot och torrvaror kan man lätt fyrdubbla den tiden.

Utan grannsamverkan har aldrig folk överlevt. Känner du dina grannar? Vad kan de för praktiska saker som du inte kan? Läkare, tandläkare, smeder och elektriker som kan improvisera kommer att stå högt i kurs.

Glöm du den där bug out bagen och fundera på riktigt vad kan du göra? Lära dig? Förbättra?

Där jag bor brukar EON bjuda på övningar i att klara oss utan ström ett tag, det är inget märkvärdigt. Man tänder ett ljus, en fotogenlampa, en förgasarlampa.
Sen riggar man sitt fotogenkök och lagar mat.

Radio kan man lyssna på med batterier. Sen kan man ju läsa oxså. Blir det svalare inomhus, tar ma på sig mera kläder man kan sova i sovsäck och blir det riktigt kallt inomhus kan man sova i tält, det blir betydligt torrare än att sova i skogen.
go tur
 
Det jag skulle börja med att fokusera på är inte hur jag ska bygga upp mitt matförråd, det är hur jag ska omsätta det. Maten håller ju inte hur länge som helst utan måste regelbundet förnyas. Annars sitter man snart där med ett förråd med oätlig mat som man måste kasta.

Nermander har tänkt, det här gäller även för bensin mm.
 
Ett litet urval av vad din Räddningstjänst, Civilförsvarsförening, Kommun och bibliotek kan bidra med. Sen finns det ju antkvariat oxså samt Amazon.
go tur
 

Bilagor

  • IMG_0823.jpg
    IMG_0823.jpg
    52.4 KB · Visningar: 1,480
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Avslutatmedlemskap161229 Överlevnad/Bushcraft/Prepping intresse i Örebro området? Överlevnad 1

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...