Jonas Vildmarks metod för överlevnadsträning

Förstår inte riktigt om vitmossa funkar lika bra som våtservetter så borde ju flinta funka lika bra som en kniv allting handlar ju bara om bekvämlighet under färden .
vill man pinas så varsågod men vilket syfte

En egg av flinta duger inte lika bra till att tälja med som en egg av stål. Jag anser inte heller att det nödvändigtvis är en pina att använda vitmossa till det hygieniska. Och är det den totala bekvämligheten man vill ha så är inte överlevnadsövningar det bästa att företa sig.
 
En egg av flinta duger inte lika bra till att tälja med som en egg av stål. Jag anser inte heller att det nödvändigtvis är en pina att använda vitmossa till det hygieniska. Och är det den totala bekvämligheten man vill ha så är inte överlevnadsövningar det bästa att företa sig.

Gilla knappen?
 
En egg av flinta duger inte lika bra till att tälja med som en egg av stål. Jag anser inte heller att det nödvändigtvis är en pina att använda vitmossa till det hygieniska. Och är det den totala bekvämligheten man vill ha så är inte överlevnadsövningar det bästa att företa sig.

Sen är det ju *lite* lättare att hitta och nyttja vitmossa än att hitta en bra flintbit och forma den till en kniv också...
 
Sen är det ju *lite* lättare att hitta och nyttja vitmossa än att hitta en bra flintbit och forma den till en kniv också...

Precis. Faktum är att jag är en flitig brukare av vitmossa. Jag använder den både som toapapper och för rengöring av händerna också. Under perioder av torka brukar det ofta ändå gå att hitta blöt vitmossa. Under den tid på året då marken är frusen och snötäckt får jag tyvärr avstå från vitmossan.:(
 
Fortsätter mitt planerande av min "JVMS 6, 60, 60" i juni, känns kul!
Jag kommer att byta ut kastrullen, från min ursprungliga packlista ovan, mot en 1-liters vattenflaska i rostfritt stål.
Är det någon av Er som har tips om en bra stålflaska som fixar att koka vatten på elden?
Just nu lutar det åt att jag plockar med mig Primus stora modell.

Vänligen

Länk till metodbeskrivningen av JVMS:
http://www.jonasvildmark.se/2012/12/jonas-vildmarks-metod-for.html
 
Fortsätter mitt planerande av min "JVMS 6, 60, 60" i juni, känns kul!
Jag kommer att byta ut kastrullen, från min ursprungliga packlista ovan, mot en 1-liters vattenflaska i rostfritt stål.
Är det någon av Er som har tips om en bra stålflaska som fixar att koka vatten på elden?
Just nu lutar det åt att jag plockar med mig Primus stora modell.

Vänligen

Länk till metodbeskrivningen av JVMS:
http://www.jonasvildmark.se/2012/12/jonas-vildmarks-metod-for.html


Trots att jag inte gillar Bear Grylls produktserie så finns det ett litet guldkorn. Vattenflaskan! Sjukt smart!

http://www.amazon.com/Gerber-31-001062-Grylls-Canteen-Cooking/dp/B006M9NJFG
 
Jag fattar fortfarande inte vitsen med metoden. På vilket sätt gör den att man blir bättre på överlevnad? Varför skulle 6/60/60 på nåt sätt vara bättre än 7/30/40? Visst, enklare att "räkna", men handlar inte det hela om att lära sig överlevnad?
 
Nu kanske du bor i andra skogar än jag, men vad tänker du dig för scenario där en CAT kommer till användning?

Att nyttja en CAT är en drastisk åtgärd (och mycket smärtsam) och bör isf ha föregåtts av någon form av utbildning på ämnet (exempel: http://www.jonasvildmark.se/2011/03/sjukvardskurs-att.html ). Men om man är medveten om konsekvenserna med att snöra av en kraftigt blödande lem så kan ett avsnörande förband i bästa fall hjälpa en ensamvandrare att vinna lite tid, och blod, för att försöka lägga ett första förband i väntan på hjälp. Om Olyckan riktigt är framme så kan ju en kraftig blödning orsakar av t.ex. en öppen fraktur, en slintande kniv eller stört vilt. Jag plockar gärna med mig min lilla CAT och hoppas innerligt att den får ligga kvar orörd i mitt nödkit under mina utflykter.

Vänligen
 
Det riktigt intresanta i en överlevnadsövning tycker jag är att tänka ut ett scenario och sen agera utifrån det.
Tex du kör fast med bilen mitt i skogen under en storm. Använd det du normalt har på dig och det du har i bilen.
Att krysta till det och köra utan kalsonger eller strumpor bara för att följa en minnesramsa blir överdrivet och orealistiskt tycker jag. Det är ju bara att göra som joanna föreslår och sy en egen onepiece suit deluxe så klarar du utrustningskravet.
Bättre att tänka till angående vad man har på sig/ med sig vid olika tillfällen och sen nyttja det.

Även om man överlever utan mat i 2,5 dygn så tar det inte lång tid för kroppen att bränna de reserver som finns, ffa om du ska förflytta dig 60 km.

Tänker man sig att man ska ha med ett nödkit, så ska det innehålla ngt för att höja blodsockret. Det absolut viktigaste att ha med sig i en överlevnadsituation är huvudet, att kunna tänka och när du tömt dina reserver så tänker du sämre och långsammare. Extra viktigt om du går själv.
Vid ett tillfälle på en organiserad överlevnadsövning så gick jag längs en grusväg och letade ätliga växter. Jag var halvt borta och har en minneslucka på ca en km. Hittade lite bär, piggnade till lite och tog mig tillbaka.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Owl Metod för att torka tände Överlevnad 10

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...