Jag vill leva i vildmarken en längre period, möjligen över vinter.

tjena förstår hur du känner av egen erfarenhet då jag själv funderat på att göra det många gånger
men det som jag har fallit på, så att säga, är inte lagar och regler (dom hade jag skitit i) men just att det inte går att överleva en längre tid av naturen här i sverige, finns helt enkelt för få resuser
du överlever tyvärr inte på växter, heller inte på småvilt då du riskerar protein förgiftning av det magra köttet, större djur är svårt att fälla om du inte har riktiga jaktvapen.
men det finns en sak du kan göra, det är att va offgrid under säsong, säg från april-september då du ändå har en hyffsad chans, men såklart med medhavd proviant och utrustning och utöver det få tag i mat från naturen

Jag instämmer. Det finns fullt med folk som har fått nog av det civila livet, och dragit till skogs. Flera har köpt en tipi, och bunkrat upp för några månader framöver. De har gjort förläggning ganska nära vatten, och helt enkelt funderat över livet helt i sin ensamhet en period.

Om du tycker att tillvaron är jobbig med andra människor kanske detta kan vara ett alternativ för dig. Att göra det till en överlevnadsövning behöver ju inte vara ett mål i sig. Du kan ju dessutom alternera dessa två modeller. Var ute med proviant längre perioder, och överlevnadsövningar kortare.
 
Ett "ödemarksalternativ" som inte nämnts hittills är en enslig stuga på någon kobbe i skärgården. Och det kanske av förklarliga skäl - finns oftast inte mycket som växer där... Men det borde finnas fisk oc ev andra djur. Men börja med, som andra skriver, att bara vara - tänka över livet i stort. Det gör man bäst med medhavd mat. När jag vandrat på egen hand har det sociala varit det som påverkat mig mest, dvs att inte ha någon att dela tankar och upplevelser med. Testa i någon månad, med mat, men i halvtaskigt väder och helt solo hur du funkar. Livet i yttre kustbandet kan vara hårt nog...

Förstår lite lite hur du känner men gör inget dumt som du, eller någon som står dig nära, får lida för senare...
 
Ett "ödemarksalternativ" som inte nämnts hittills är en enslig stuga på någon kobbe i skärgården.
Men om man ska göra det på vintern så kommer det ju komma en massa jävla Utsidan-medlemmar som ska dit och åka skridskor.

I Sverige tror jag det är mer eller mindre omöjligt, om man inte äger mark själv. Annars kan man nog räkna med påhälsning från polisen efter ett tag. Men det borde väl finnas ställen i andra länder där man kan lösa en någorlunda billig jaktlicens för småvilt och slå upp ett tält någonstans? Ryssland? Kanada?
 
Det är klart att det inte är omöjligt. Hela Sverige är ju fyllt med stora skogsmarker. Att hitta en plats där man får vara ifred måste ju vara i princip omöjligt att misslyckas med. Såvida man inte ska röja rejält i skogen betvivlar jag dessutom att speciellt många skogsägare skulle ha något emot att ha någon som bor där några månader.
 
Alaska?
Det verkar upfylla dina krav. Såg på en dokumentär om en som skulle överleva i vildmarken. han pallade 50 dagar men det som var intressant var att det verkade vara ok att skjuta småvilt men inte storvilt där. Skulle vara intressant om någon visste mer.
 
Finns länkat högre upp i tråden. Jag tycker också att man ska spänna bågen lagom i början. Varför kan ingen börja långsamt utan det är från partypingla till Sarek or die ungefär. Att sitta hemma och läsa är ju bra men bättre att göra 1-2 övernattningar på helgen och prova att sova ute i snö osv. Tror det är bäst att försöka under barmarksperioden och inte fjällen där man kan ha snö i juli.

Good luck till TS men tycker att du har taggarna lite väl utåt. Flera skriver bra tips och har erfarenhet. Kolla också ordentligt på den 2½ timmars dokumentären. Den är inte någon sensationsfilm utan från Discovery om jag kommer ihåg rätt. Han pallade inte med ensamheten och bristen på mat till sist. Det där var nog mycket tuffare än det verkar på TV.

Alaska?
Det verkar upfylla dina krav. Såg på en dokumentär om en som skulle överleva i vildmarken. han pallade 50 dagar men det som var intressant var att det verkade vara ok att skjuta småvilt men inte storvilt där. Skulle vara intressant om någon visste mer.
 
Vissa säger att det går, vissa säger att det inte går, vad är det riktiga svaret? :p

Att det går men är väldigt svårt och i bästa fall väldigt obekvämt? antar jag?

Vart kan man hitta information specifikt om att överleva svensk vinter?

Och jag har fortfarande inte fått tips om vilket vapen som är bäst att satsa på, någon som har någon rekommendation? :)
 
Jag tycker att du ska glömma att jaga utan fokusera på fiske om du inte har erfarenhet och utbildning i att hantera vapen. Det jag annars skulle rekommendera är hagelbössa för att skjuta skogsfågel men då har du jakttider att hålla dig till och måste ha jägarexamen för att få köpa vapen. Pilbåge och armborst är inte tillåtet i Sverige. Jag som aldrig varit ute mer än 1½ vecka tror att månader i sträck låter väldigt lätt på pappret och internet.

Och jag har fortfarande inte fått tips om vilket vapen som är bäst att satsa på, någon som har någon rekommendation? :)
 
Vissa säger att det går, vissa säger att det inte går, vad är det riktiga svaret? :p

Att det går men är väldigt svårt och i bästa fall väldigt obekvämt? antar jag?

Vart kan man hitta information specifikt om att överleva svensk vinter?

Och jag har fortfarande inte fått tips om vilket vapen som är bäst att satsa på, någon som har någon rekommendation? :)

Skaffa en hel hop av sponsorer som kan hjälpa med utrustning
matförråd och annat elektronisk hjälpmedel som du kan kontakta omvärlden ifall det går åt skogen
 
Kommer osökt att tänka på filmen into the wild där en kille drar till alaska och svälter ihjäl.

En snabb googling på överlevnads bok vinter gav driekt svar. Du kanske skulle börja med att använda sökverktyget google, mycket användbart
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...