Vindelälven - hela

Jag fick igår en tanke, att paddla hela, eller i alla fall stora bitar av vindelälven, som en långtur. Jag är för tillfället endast havspaddlare så det här skulle i så fall bli ett projekt. Kanske mitt livs projekt.

Frågan jag ställer här riktar sig till dig som har paddlat mycket fors och har paddlat på vindelälven...

är det möjligt?


Om det är möjligt så vill jag göra det. Det är kul att ha mål och det svenska inlandet är i mitt tycke något av det största som finns.


Tydligare frågor:
Finns det några sträckor som inte går att paddla?
Skulle det vara möjligt att ta sig förbi alla sträckor med en kort och lättsvängd havskajak, typ valley avocet? Plast är förmodligen att föredra
Om havskajak är omöjligt, finns det något sätt att göra en kompromiss, typ slalomlåda med liite packutrymme.


Tacksam för feedback så att jag vet om det är någon mening att fortsätta drömma.


MVH

Petter Willner Hjelm
 
Den lilla bit av vindelälven jag har paddlat är ren forspaddling i klass 3/4 fors vid ekorrsele ca 10-12 mil från kusten, i en stor guibåt för 7-11 man.. Det är klart det går att klara sig förbi lite smidigare än mitt i strömfåran men nog fan är det strömt alltid! Dom 2 större forsarna vi paddlade genom där var båda dryga kilometern långa..

Pappa har stuga nere vid Hemselforsen nedanför Vindeln och även där bedrivs forspaddling.

Så du får nog förbereda dig på att bli blöt om inte annat.. :)

Edit: Sen får man komma ihåg att vattenståndet varierar MYCKET i en så pass lång och oreglerad älv, vårfloden kan komma både 2 och 3 gånger.. men efter säg midsommar så börjar det blir lägre och lägre iaf..
 
Senast ändrad:
Kanotguiden har lite skrivet om Vindelälven.
http://www.kanotguiden.se/lapps/index.htm

Vindelälven övre: Ammarnäs - Gillesnoule
Vindelälven mellersta 1: Sorsele - Råstrand
Vindelälven mellersta 2: Råstrand - Rusksele
Vindelälven nedersta 1: Rusksele - Vindeln
Vindelälven nedersta 2: Vindeln - Umeälven

Däremot fattas beskrivning på delen ovanför Ammarnäs dvs från Vindelkroken om det nu var där uppe du tänkt att starta. Det är ju lite knepigt att ta sig dit med flytetyget och jag vet inte hur vattentillgången är så högt upp i systemet.

Ofarbara forsar lär det finnas men du kanske hittar information om det i länken annars är det bara att googla.....
 
Så här ser det ut vid vindelkroken:

9bced55f9692e52af45d007a89246cc9.jpg


Några km uppströms blir det vattenfall.

Nerströms vid Vitnjul:

42698b248f34688adc45b3f3abdfc043.jpg


och ner mot Ammarnäs är det mer farbart till Ammarnäs. Nerströms Ammarnäs vet jag inte.

Har du tänkt starta vid källflödena blir det alltså en del lyft.

Raskesven
 
Du ska såklart ha en kanadensare som är lite forsstuk på. Finns massor att välja på. Det är det enda rätta på sådana här expeditioner då du bär packning. Det känns också rätt historiskt att solopaddla en kanadensare utför älven motför att ta nåt så malplacerat som en kajak. Har sett stora delar av vindelälven och tror nog absolut att det är möjligt men du får faan inte vara rädd av dig. Man klarar otroligt mycket mer fors med en öppen kanadensare än man tror om man bara övar.
Beställ http://www.cackletv.com/canoeing/this-is-canoeing/ och se den, man blir grymt sugen då man ser filmen, den är bra på alla vis och klart värd sitt pris. Bara att beställa direkt från cackle tv..
//
 
Det måste ju vara så att 99 % är paddelbart, med tanke på att genomsnittslutningen är ca ett par promille. Vindelälven är ju också till stora delar rätt bred. Så visst blir det en och annan fors som du måste lyfta förbi om du inte är forspaddlare, och självklart gäller det att ha koll på när dessa kommer, men sammantaget kan det inte handla om några längre sträckor. Eller?
 
Tack för alla svar

Jag är tacksam för de mycket fina svar jag fått, och när jag skrev hela så menade jag inte nödvändigtvis varenda fors utan just det att forcera hela, eller så stor del som möjligt, av sträckan. Jag är också fullständigt på det klara med att det kommer att krävas en hel del mod och övning för att fixa det men det är ju fint att ha något att se fram emot.

Jag planerar att i sommar börja samla på mig älverfarenhet med något lite mer lugnflytande men ändå forsigt. Jag har sneglat lite på torneälven. Vad vet folk om denna. Jag tänker mig att den är, överlag lite bredare och lugnare. Kanske har jag fel. Kanske vill någon berätta lite om den.

För övrigt så har jag gått igång lite på kanadensaridén och om man kunde lära sig att paddla kanadensare i sig, klass II-III borde så skulle man förhoppningsvis kunna ta sig ner för stora stycken av våra stora älvar. Eller?
 
Jag är tacksam för de mycket fina svar jag fått, och när jag skrev hela så menade jag inte nödvändigtvis varenda fors utan just det att forcera hela, eller så stor del som möjligt, av sträckan. Jag är också fullständigt på det klara med att det kommer att krävas en hel del mod och övning för att fixa det men det är ju fint att ha något att se fram emot.

Jag planerar att i sommar börja samla på mig älverfarenhet med något lite mer lugnflytande men ändå forsigt. Jag har sneglat lite på torneälven. Vad vet folk om denna. Jag tänker mig att den är, överlag lite bredare och lugnare. Kanske har jag fel. Kanske vill någon berätta lite om den.

För övrigt så har jag gått igång lite på kanadensaridén och om man kunde lära sig att paddla kanadensare i sig, klass II-III borde så skulle man förhoppningsvis kunna ta sig ner för stora stycken av våra stora älvar. Eller?

Uppsala Paddlarklubb har kört nybörjarkurs i forspaddling med kanadensare.
http://www.upk.se/?p=289
 
Har bara paddlat delar av Vindeln, då som forspaddlare och tycker det verkar som en roligt ide. Visst finns det stora vatten men tror att det mesta är farbart med en forskajak. Nästan så man blir sugen på att hänga med

Mitt tips är du lär dig paddla fors och försöker dig på hela vindeln. Val av kajak får man kompromissa, bäst vore att få tag på en gammal slalomlåda, typ Perception Reflex i plast eller dy.l. Där kan man packa i bak (om du frigör sittbrunnen) samt en liten väsla mellan knänan, du får en kanot som klarar hård fors samt är snabb på slätvattnet.

Du får dock vända till UL-forumet för tips om packning. Go tur!
 
Jag tror på det soderkisen skriver. Att ge sig på hela Vindelälven måste vara helt fantastiskt.

Vi hyrde något slags plastlådor någonstans ovanför Vindeln en gång, och det var ju lite tungt motströms, men gick galant åt andra hållet!
 
En dylik färd med bärvänliga kanoter och minimal packning, behöver antagligen support då mycket tid kommer att gå till bärning och torkning. Vidare behövs trp till startpunkten. Sannorlikt för dokumentationen oxså. Vet inte om jag skulle vilja paddla fors med stora filmkameran.
Men som äventyr och projekt låter det fullt möjligt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
markushhh Hela Kalix älv, Nikkalouokta-Kalix Forspaddling 4

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...