Ledhundsjakt

Jag tror inte löshundsjakten blir förbjuden för att rovdjurföreningen vill det.
För dom så är inga uppoffringar för stora, (andras uppoffringar) för att proppa riket fullt av varg.
Jag tror nog politikerna känner igen odören av fanatiska ideer.

Enligt Tony Blair memoarer så ångrade han beslutet om löshundsjakten.
Men det kommer upp igen för omprövning. Deras jaktmetod att låta hunden bita ihjäl bytet,
var inte snyggt. Rätt så vanligt i sydländerna. Bättre att dom studerar vår metod.

USA s etiska metoder stämmer inte heller med vår uppfattning, tex pil och båge.
Trafikeftersök lär heller inte förekomma där- enligt personlig rapport.
Undrar hur det är med kraven på eftersökshund? nån som vet?

likväl, löshundsjakten blir inte förbjuden.. jag skulle fortfarande inte släppa en hund i vargtäta områden.. oavsett vad vi tycker om rovdjurspolitiken så tänker i alla fall inte jag riskera livet på en kamrat och familjemedlem för att bevisa en poäng..

när det gäller eftersökshund så har vi pratat om det tidigare, svenska jägarkåren är rätt oduglig på eftersök om man jmf med tex tyskland där man har en helt annan tradition av eftersök än här.. men vad ska vi göra, vi får nöja oss med vad vi har.. tack och lov så räcker det ofta även om arbetet kunde gjorts bättre med en bättre utbildad och rustad jägarkår..

man kan vända och vrida i oändlighet, vad som är bäst, sämst eller inte.. faktum är att vi lever i en föränderlig värld och vi måste anpassa oss till den.. människor som borrar ner hälarna i backen och vägrar se framtiden brukar bli från sprungna och lämnade bakom.. så istället för att tala om hur kass det är med något du egentligen inte har någon erfarenhet av, så försök vara konstruktiv med din erfarenhet som jägare vilket är odiskutabel, titta lite utanför lådan. var kreativ och positiv till nyfikna som vill prova och testa..
 
Löshundsjakt i täta buskage

"55-åringen stod beredd till skott på en älg när broderns gråhund Eskil hade ståndskall i ett buskage intill."

"– Plötsligt kommer djuret utrusande och jag tror först att det är något fel på ”älgen” Då ser jag att det är en björn. Jag får upp bössan och skjuter ett skott från några meters håll, men björnen är då framme och kastar sig över mig. Jag trodde jag skulle dö."

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article14284737.ab

,
 
"55-åringen stod beredd till skott på en älg när broderns gråhund Eskil hade ståndskall i ett buskage intill."

"– Plötsligt kommer djuret utrusande och jag tror först att det är något fel på ”älgen” Då ser jag att det är en björn. Jag får upp bössan och skjuter ett skott från några meters håll, men björnen är då framme och kastar sig över mig. Jag trodde jag skulle dö."

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article14284737.ab

,

Jag ser spontant inte att resultatet hade blivit stort annat bara för att hunden suttit i en lina?
 
likväl, löshundsjakten blir inte förbjuden.. jag skulle fortfarande inte släppa en hund i vargtäta områden.. oavsett vad vi tycker om rovdjurspolitiken så tänker i alla fall inte jag riskera livet på en kamrat och familjemedlem för att bevisa en poäng..

när det gäller eftersökshund så har vi pratat om det tidigare, svenska jägarkåren är rätt oduglig på eftersök om man jmf med tex tyskland där man har en helt annan tradition av eftersök än här.. men vad ska vi göra, vi får nöja oss med vad vi har.. tack och lov så räcker det ofta även om arbetet kunde gjorts bättre med en bättre utbildad och rustad jägarkår..

man kan vända och vrida i oändlighet, vad som är bäst, sämst eller inte.. faktum är att vi lever i en föränderlig värld och vi måste anpassa oss till den.. människor som borrar ner hälarna i backen och vägrar se framtiden brukar bli från sprungna och lämnade bakom.. så istället för att tala om hur kass det är med något du egentligen inte har någon erfarenhet av, så försök vara konstruktiv med din erfarenhet som jägare vilket är odiskutabel, titta lite utanför lådan. var kreativ och positiv till nyfikna som vill prova och testa..

Ang eftersök så har dom redan i Danmark speciella eftersöksekipage som åker runt
på diverse uppdrag i hela riket. Dom är inte proffersionella men nästan.
Det funkar inte riktigt så här. Men det är bara vissa utvalda som åker ut på respektive distrikt.

Om framtiden ska bli bättre måste vi spara på dom goda erfarenheter vi har sen tidigare,
och kombinera med nya bra saker som vi hittar på senare.
I detta fall så har vi ett kort minne...vi glömmer gamla kunskaper.
I huvudet på en 80-årig gubbe finns en massa användbar fakta och vi bör lyssna på honom.
Men eftersom han inte har någon "examen" eller kan referera till någon "länk".
-så slänger vi hans kunskaper i glömskans hav.
Det betyder att det vi vinner i framändan det tappar vi i bakändan..!

Fråga en politiker och du vet att han ljuger fram ett svar, pga han måste säga så.
Fråga en gräsrot så får du ett ärligt svar..

-Världen dräller av exempel på då vi borde ha lyssnat på gamla kunskaper.

I övrigt så släppte jag inte hunden idag eftersom vargvarning var utfärdat.
I detta var jag lite splittrad eftersom det rapporterades synobs på varg i natt 5 km bort.

Men det behövde jag inte vara eftersom jag gick på färska vargspår nästan omgående.
-sen har jag spårat varg i ca 3 timmar..
 
Vadå vi? Sen när blev du talesperson för alla Sveriges hundförare?
För mig som inte bär på 30kg övervikt så ser jag inga problem med om jakt med hund skulle räknas som en av klassikerna:)

I stort så har alla hundförare bättre kondition än genomsnittet.
Dom med 30 kg övervikt sitter på pass...
Vi för väntar oss att h*n håller sig i rörelse hela dagen. När det skjuts så kommer föraren och hämtar hunden och börjar om. Det blir mycket fram och tillbaka genom markerna.
Hundföraren brukar slippa och jobba med slakten på kvällen för att h*n ska få tillfälle att torka
kläder och vila tills nästa dag.
Den maximala ansträngningen skall sparas till ett eventuellt eftersök.
 
Det är en väldigt skillnad på 10 km eller 2, 3 eller 4 mil :) Jag går mellan 2-8 km/h i fjällen med 20-30 kg på ryggen. Jag tror att jag på GPS fått 15 km som mest när vi jagat ripa på kalfjäll, lätt packning, och det är rätt dryga dagar pga mycket upp och ner . Sambon jobbar på djurklinik så hon har honom i personalstall på dagen, går till och från jobbet, på lunchen och två kortare rastningar. En bra dag så får han springa lös i jättestor hästhage också. Jag skrev inte att det är "för långt" men att regelmässigt gå 3-4 mil i skog eller på fjäll tror jag är undantag men jag kan ha fel. Fyra mil bör ta minimum fem timmar konstant gående, troligen mycket mer.

Jag går dagligen 1 - 2 mil med mina hundar utan att det är jakt, utan för ren motion för både mig själv och hundarna. I bland på vägar och stigar och ibland i råterräng. Varför skulle jag då inte kunna gå 3 - 4mil när det är jakt?

Hur länge eller hur långt går ni med era hundar till vardags om ni tycker det är för långt?
 
i norge är det vanligt med led/bandhund, sök på norska jaktforum, dom är både duktiga och trevliga även om jag av princip håller mig från norge ^^
 
Idag som den här: En jäkla fin vinterdag och lagomt snödjup, så behövs inga bandhundar.
Man spårar bäst själv. Dessutom slipper man få spåren söndertrampade innan man hinner läsa av dom.
Men det hade varit suveränt om man kunnat släppa hunden idag. Spårsnön ger drevjakten
en till dimension -man kan studera hundens arbete både före och i efterhand.
Jag spårade varg i 3 timmar idag , som jag skrev tidigare, och ingen kommenterar detta.

Det stärker min teori...inte många är intresserad av varg egentligen.......
 
Området ligger nära bebyggelse. Spåren gick några hundratal meter från villaområdet.
Området har vi betraktat som tämligen säkert från rov. Tänk vad fel man kan ha..!

Folk i allmännhet brukar ta en runda ca 1 km upp i skogen med sina bull-hundar.
Ofta släpper dom sina bandhundar eftersom dom är i "vildmarken".
-Hur "vild" den är kanske dom snart kommer att få veta!
Varje dag så brukar ryttare ta samma vända, likaså löpare och skidåkare.

Förmodligen har det nog inte varit så mycket vargspår där på 150 år!
-Fortsättningen ska bli intressant...
 
i norge är det vanligt med led/bandhund, sök på norska jaktforum, dom är både duktiga och trevliga även om jag av princip håller mig från norge ^^

Jag har beställt en bok som en norrman skrivit

302 kr
Elghunder & elgjakt av Kåre Vidar Pedersen
Inbunden - 2010 - Norska (bokmål) - ISBN: 9788252933055
En guide til et moderne elghundhold, full av gode tips og råd til både nye og erfarne hundeeiere om hvordan de får elghunden til å vise seg fra sin beste side både hjemme og på elgsporet. Boka er også et uunnværlig verktøy for alle andre som jakter…
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...