Jag vill leva i vildmarken en längre period, möjligen över vinter.

Det var en intressant tråd du grävde upp handske, tackar för en stunds förströelse!

Håller med om bedömningen att det mest görbara sättet att lyckas hålla sig borta från samhället en längre tid är att hyra/köpa ett litet torp med vedspis, kallkällare och fiskerätt. Naturligtvis måste man ha rent vatten i näraliggande vattendrag eller egen brunn också. Dessutom behöver du skogsmark, eller åtminstone köpa dig rätten att veda för husbehov, helst i närheten.

Sedan stockar man med det man behöver, fiskar och odlar potatis. Kan verkligen rekommendera höns som husdjur, mycket charmiga djur som ger bra med kött i förhållande till hur mycket mat de kräver. Ägg ska inte heller underskattas :).

Jakt ger jag inte mycket för när det kommer till att skaffa mat för dagen, i Norrland är det snarare fiskevattnen som stått för livets nödtorft för den bofasta befolkningen, jakten har för all del inte varit oviktig, men mer som en extra inkomstkälla och en källa till lite extra lyxmat ;).

Fasen, ge mig en bra solpanel och ett net1-modem och jag flyttar in på stört :D.
 
Problemet är ju att det finns inte direkt nån "fri" vildmark idag. All mark ägs av nån, vilket gör att om man försöker leva "utanför samhället" så kommer man att snylta på någon annans resurser.

Nybyggartiden är för länge sen förbi.
 
Problemet är ju att det finns inte direkt nån "fri" vildmark idag. All mark ägs av nån, vilket gör att om man försöker leva "utanför samhället" så kommer man att snylta på någon annans resurser.

Nybyggartiden är för länge sen förbi.
Fast... har man fiskerätt och vedningsrätt och nog mark i köpet/hyran för ett potatisland ser jag inte att man snyltar på nån annans. Behöver inte vara vansinnigt dyrt att skaffa tocket tillsammans med en liten stuga i Norrlands inland nånstans heller.

Beror väl på vad man klassar som "utanför samhället", för all del, men på de premisser jag beskriver kan man klara sig själv tämligen långa tidsrymder. Man torde behöva köpa nytt salt med jämna mellanrum, men det är långt ifrån omöjligt att fiska och odla potatis för husbehov, och med hönsen som backup har man säker tillgång till lite kött och ägg, till priset av lite mer potatis...
 
Det är ju bra att veta vad man gör oxså, fler än en har ätit olämpligt och harsvält har vi hört och läst om.
Men den som frågar vilken kniv, vilket kapitel i vilken bok, som är inte öppen för sidoinformation som är så viktig, om man är rädd om pälsen.

Troll eller bara dålig attityd det kan kvitta men visst vore det synd om han hade ihjäl sig innan han fått chansen att lära sig ett och annat grundläggande som hut och hyfs.

Go tur
 
Fast... har man fiskerätt och vedningsrätt och nog mark i köpet/hyran för ett potatisland ser jag inte att man snyltar på nån annans. Behöver inte vara vansinnigt dyrt att skaffa tocket tillsammans med en liten stuga i Norrlands inland nånstans heller.

Du måste vara en del av samhället för att kunna skaffa dig detta. Det var det som var min poäng.

Hur gör du om nån annan kommer och använder din mark? Polisen är en del av samhället som du vill stå utanför.

Hur gör du om det blir skogsbrand? Förväntar du dig att räddningstjänsten hjälper till med släckningen eller löser du det på egen hand?

(Du här nu syftar inte på dig utan den som vill "leva utanför samhället".)
 
Du måste vara en del av samhället för att kunna skaffa dig detta. Det var det som var min poäng.

Hur gör du om nån annan kommer och använder din mark? Polisen är en del av samhället som du vill stå utanför.

Hur gör du om det blir skogsbrand? Förväntar du dig att räddningstjänsten hjälper till med släckningen eller löser du det på egen hand?

(Du här nu syftar inte på dig utan den som vill "leva utanför samhället".)
Nä, du har rätt, min version är att leva i *utkanten* av samhället, inte *utanför* det.

Men om målet nu bara är att slippa andra människor nåt år eller så skulle jag nog påstå att min version är klart mysigare och mer görbar än att leva i en buss och skjuta ekorrar :D.
 
Jag har tänkt i dessa banor ett tag nu, det har mest bara varit tankar/drömmar men nu på sistone känns det som jag kanske bara skiter i allt och gör det!

Frågan är: vart börjar man? Jag tänkte börja med att köpa böcker och lära mig allt om överlevnad, växter osv. Sen köpa ett luftgevär, pilbåge eller armborst (vad är bäst?) och bemästra det så bra jag kan innan jag ger mig ut.

Sen hade jag tänkt köpa kläder, kniv, fiskeutrustning, multiverktyg, sovsäck och allt sånt som man kan tänka sig behöva. Om jag förstått det rätt så är mat en av de svåraste sakerna att få tag på ute i vildmarken, stämmer det? När det kommer till sådana här saker är jag väldigt stark psykiskt, finns perioder jag har utfört fysiskt arbete i flera dagar utan att äta bara för att testa mig själv och det gick helt utmärkt. Jag skulle inte heller ha problem med att äta insekter och vilket djur som helst som är ätbart, även om det smakar skit.

Min största fundering i dagsläget är vart i Sverige man skulle kunna göra något sånt här, jag vill helst inte stöta på några andra människor alls.

Finns det någon här som gjort något liknande, hur gick det? Är det jag tänker göra ens utförbart i Sverige, speciellt under vintern? Är jag alldeles för naiv och kommer ge upp inom en vecka? :)

Jag vet att erfarenhet är viktigt men erfarenhet får man igenom att göra saker. Därför tänkte jag spendera kanske 1-2 månader att bara läsa och memorera ALL information jag kommer behöva (tänker inte släpa med böcker så klart). Sen bemästra och öva de viktigaste sakerna (luftgevär/pilbåge/armborst), göra eld osv. Sen helt enkelt ge mig ut och se vad som händer. Jag har lite sparade pengar så jag kommer kunna köpa kvalité utrustning och allt sånt.

(Och ja, jag har sett into the wild men jag har haft dessa tankar innan jag sett filmen)

All information/tips/idéer som ni kan dela med er uppskattas!
Hör av dig till mig så kan vi prata för jag bor i skogen
 
Tror det finns många unga idag som blir "skogsromantiker" efter idogt tittande på bushcraft-klipp på youtube. De drömmer sig bort till en annan verklighet, en enklare, men som egentligen är betydligt svårare.
Det ser ofta så enkelt ut i klippen, man hugger lite ved, bygger en koja, gör några fällor, låter skägget växa osv, men när magen pajar, huvudet eller ryggen värker är det nog inte så kul längre.

Såg nåt avsnitt av nån vildmarksserie nyss på TV, med utplacerade människor som skulle klara sig så länge som möjligt helt själv. En deltagare fick för sig att det var en bra idé att leva på bark eller cellulosa, det tunna fina innanför barken. Han fick så ont i magen att han fick bryta. Förstoppning troligen :D
 
Såg nåt avsnitt av nån vildmarksserie nyss på TV, med utplacerade människor som skulle klara sig så länge som möjligt helt själv. En deltagare fick för sig att det var en bra idé att leva på bark eller cellulosa, det tunna fina innanför barken. Han fick så ont i magen att han fick bryta. Förstoppning troligen :D
Det låter som Alone, om jag inte minns fel säsongen i Mongoliet. (Jag har bara sett t.o.m. säsong 7 än så länge.)
 
Det låter som Alone, om jag inte minns fel säsongen i Mongoliet. (Jag har bara sett t.o.m. säsong 7 än så länge.)
Ja, det stämmer nog, för det var i Mongoliet. Bara sett det avsnittet. En del fick mycket fisk och såg ut att må bra, men den här killen åt bara bark :). Han åt den som den var färsk, han torkade i strimlor för att mala till mjöl att baka med, och säkert andra sätt också, men blev för mycket för magen.
Låter extremt svårsmält och fattade inte varför han bara åt detta. Galet.
 
Jag har tänkt i dessa banor ett tag nu, det har mest bara varit tankar/drömmar men nu på sistone känns det som jag kanske bara skiter i allt och gör det!

Frågan är: vart börjar man? Jag tänkte börja med att köpa böcker och lära mig allt om överlevnad, växter osv. Sen köpa ett luftgevär, pilbåge eller armborst (vad är bäst?) och bemästra det så bra jag kan innan jag ger mig ut.

Sen hade jag tänkt köpa kläder, kniv, fiskeutrustning, multiverktyg, sovsäck och allt sånt som man kan tänka sig behöva. Om jag förstått det rätt så är mat en av de svåraste sakerna att få tag på ute i vildmarken, stämmer det? När det kommer till sådana här saker är jag väldigt stark psykiskt, finns perioder jag har utfört fysiskt arbete i flera dagar utan att äta bara för att testa mig själv och det gick helt utmärkt. Jag skulle inte heller ha problem med att äta insekter och vilket djur som helst som är ätbart, även om det smakar skit.

Min största fundering i dagsläget är vart i Sverige man skulle kunna göra något sånt här, jag vill helst inte stöta på några andra människor alls.

Finns det någon här som gjort något liknande, hur gick det? Är det jag tänker göra ens utförbart i Sverige, speciellt under vintern? Är jag alldeles för naiv och kommer ge upp inom en vecka? :)

Jag vet att erfarenhet är viktigt men erfarenhet får man igenom att göra saker. Därför tänkte jag spendera kanske 1-2 månader att bara läsa och memorera ALL information jag kommer behöva (tänker inte släpa med böcker så klart). Sen bemästra och öva de viktigaste sakerna (luftgevär/pilbåge/armborst), göra eld osv. Sen helt enkelt ge mig ut och se vad som händer. Jag har lite sparade pengar så jag kommer kunna köpa kvalité utrustning och allt sånt.

(Och ja, jag har sett into the wild men jag har haft dessa tankar innan jag sett filmen)

All information/tips/idéer som ni kan dela med er uppskattas!
du kan skriva till mig om du har frågor jag bor i skogen och har hållt på med överlevnadsteknik i många år , du behöver inte ha mycket utrustning om du har tillräcklig kunskap men för vintern kommer du att behöva en varm somvsäck och gott om underlag samt vara på en riktigt skyddad plats
koja är bättre en tält du kan elda hålla värmen och skyddar mer.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...