Håec - forspaddling med vkv seagull elite?

Jag planerar att köra Åre extreme challenge i sommar och funderar på att använda den seagull elite som jag har.

Är det någon som har synpunkter på hur den är jämfört med de andra kajaker som brukar användas? Som jag har förstått det används allt från multisportkajaker till surfskis och havskajaker (både glasfiber och plast). Det jag framför allt tänker på är om den kanske är för rank. Att vikten är lite högre än en del andra kajaker är jag klar över. Att den är rankare än de flesta havskajaker som jag har sett att deltagare använt kan jag tro. Men hur är den jämfört med de andra lite snabbare kajakerna?



/Tomas
 
Beror på hur van forspaddlare du är. Slår du runt och simmar och måste tömma kajaken tappar du enormt mycket tid.

Paddlar man med strömmen klara man sig med i princip vad som helst. Skall man vända in kajaken i bakvatten och liknade behövs en mer manöverbar kajak

Hans Friedel
 
Nu är jag ingen vidare paddlare, men bor dock i Åre och har följt tävlingen (med stort intresse) några gånger och kan säga följande:

Ta dej upp till Åre och provpaddla sträckan innan tävlingen, först då får du ett grepp om vad du behöver/funkar bäst - testa ett par olika kajaker och bekanta dej med lyftet vid Tegeforsen...

Ibland kan paddelsträckan vara stängd (som förra året då vattenståndet var för högt, som jag förstod det) och då paddlade man en ren slätvattenbana på åresjön...

Lycka till med träning och tävling!

Peace
 
Tack för svar!

Paddlade sträckan på torsdagen innan tävling, vilket kändes bra. Klarade mig från att välta både på genompaddlingen och under tävling. Under själva loppet var jag, vad jag såg, dessutom ensam om att ha en stor kompass på fördäck.

Om det blir aktuellt att köra tävlingen ingen så skulle jag gärna köra en surfski, Jag testade en Epic V8 häromdagen som kändes stabilare än min kajak och som bara var lite snabbare. Någon lite rankare surfski kanske skulle fungera bra.

Några veckor innan kursen gick jag en kurs på två dagar (multisport) med kajaktiv i Dala-Floda. Den andra dagen använde jag min kajak och välte två gånger. Forsarna där jag välte kändes lite värre än hur det senare var i Åre vid tävlingen. Det kändes därför som en riktigt bra upplägg med kursen innan tävling.

/Tomas
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...