Packlista - Lättpackning

smaken är olika. personligen tycker jag att det detaljerade gör det intressant. vill se exakt vad folk har för utrustning.

jag blir inte så hungrig när jag är ute, så klarar mig på ett mål om dan förutom vissa jobbigare dagar. Sen räknade jag med att kunna köpa renkött/fisk/bröd på slutet av färden vilket jag också kunde. hade mat kvar till slutet.
 
Ännu en lista.... :)

Min lista är beräknad för 6 dagar och egentligen spelar det ingen roll om det är 4 eller 9 dagar, det enda som växer är maten med 670g om dagen samt en S gas om jag är ute längre än 6 dygn(gasen bör räcka i 7-8 dygn), just in case :)

Jag kan kapa gram, ja nästan kilo...men det är Mitt minium vs comfort :).
Har valt ett större och tyngre tält just på grund av det, har testat mindre modeller typ Akto men gillar inte att åla som en mask när kläder ska av/på och vill kunna sitta upprätt och äta.

Tidigare har jag testat att ha bara ett halvt cellplast/kläder under kroppen och ryggsäcken under benen som liggunderlag, men det ger betydligt bättre komfort att addera ett par hundra gram på den punkten :).

Alla kläder/sovsäck är i strl Xl, så det ger ju också en liten viktökning.

Basvikten är på 6543g.

https://lighterpack.com/r/8gawfa
 
Tack för synpunkter. Jag gillar att lägga in allt för full kontroll :)

Jag har faktiskt aldrig haft regnskydd utanpå utan använder just packpåsarna för att hålla det viktiga torrt. Har inte haft några besvär av det hittills, och vi löste det på samma (eller tja, enklare.. soppåsar) sätt i lumpen.

Sittdyna är nog en bra ide, nu när jag går över från cellplast blir det plötsligt en aktuell fråga.

Hej. Jag är också lite grön på just lättpackning, men man blir ju intresserad! Jag blir lite fundersam på hur ni tänker när ni lämnar regnskyddet hemma, en blöt ryggsäck väger väl mer än ett regnskydd? Och i värsta fall får ni bära på den dyblöta ryggsäcken en hel vandring om vädergudarna är emot er, och är det något som blivit tydligare med erfarenheten så är det att det är onödigt att bära på vatten :)
Mvh
 
Lätt OT om regnskydd

(...) Jag blir lite fundersam på hur ni tänker när ni lämnar regnskyddet hemma, en blöt ryggsäck väger väl mer än ett regnskydd? (...)
Jag tänker precis som du. Enda undantaget är de gånger jag haft anledning att packa i min MH Scrambler ULT 30 som är en helt renskalad klättersäck utan några skrymslen, utanpåfickor, stoppat bärsystem eller andra detaljer som kan lagra fukt. I det fallet lämnar jag regnskyddet hemma, men har jag packat i en mer fullriggad vandringssäck (Osprey Exos eller på senare tid Mammut Creon Light), så följer Ospreys fina regnskydd med. Det väger ca 80 g, dvs säkert mindre än den mängd vatten som kan samlas i/på ryggsäcken, och sluter tätt utan fladder tack vare hopknäppningen i övre delen och att höfbältet träs igenom "släpp" i det elastiska kantbandet.
Jag har ett par olika storlekar och bägge har hittills varit mycket pålitliga, men naturligtvis packar jag ändå sovsäck och natt/ombytes/förstärkningskläder vattentätt inuti säcken (i mitt fall i en avklippt byggavfallspåse med vanlig kökspåsklämma. Den är grovt sett lika bred som ryggsäcken och blir mycket lättare att stuva in det mjuka innehållet i så det verkligen fyller ut dess botten. Jag uppskattar enkelheten och att den i princip öppnas på bredden; det är ett elände att stuva in saker i "klibbiga" silnylonpåsar med smal öppning).
 
Hur mycket går ni ner?

fler än en som har lite mat med sig tycket jag
Hur mycket går ni ner? Bryter ni ner muskler pga stort energiunderskott?
 
OT om kost och viktförlust

fler än en som har lite mat med sig tycket jag
Hur mycket går ni ner? Bryter ni ner muskler pga stort energiunderskott?
Jag kaloriberäknar min mat så den täcker minst 150% av min vardagsförbrukning vid vanlig (= lågintensiv) vandring. Mer om det ska vara mer alpint betonat, med mycket höjdskillnader vid anmarscher, kamvandringar och toppbestigningar. Fettandelen är rejält hög, men även proteinandelen. Däremot är andelen kolhydrater mycket låg, men det är den även i min hemmakost.

Det går att utan avkall på smaklighet och näringsvärde komponera ihop proviant med snittvärdet 600-650 kcal/100 g, vilket i mitt fall resulterar i lite drygt 400 g/dag för att ge mig 150% av mitt normala dagsbehov. Naturligtvis blir det motsvarande mer för t ex en kille som t ex väger 50% mer än jag och/eller har större andel muskler på kroppen.

Får jag ner all den mat jag kalkylerat med går jag inte ner, men inte sällan orkar jag helt enkelt inte äta så mycket. Då kan det hända att jag tappar ett par kilon på en tiodagarstur, samtidigt som jag kommer hem med oäten mat. Men har man så små reservlager på kroppen att den inte vid behov kan frigöra några ynka kilon fett, så har man nog större problem än muskelförlust vid fjällvandring.

Jag har rätt synliga muskler, och åtminstone för ögat ser jag inte ut att tappa dem vid en sådan måttlig och långsam viktförlust. Inte ens de få gånger jag av olika anledningar gått ner ännu mer än så. Mina benmuskler blir tvärtom (ännu...) tjockare än vanligt av allt traskandet och klättrandet :p. Märker inte heller av någon styrkeförlust i armarna - det blir precis lika många chins och armhävningar som vanligt vid hemkomsten ;)

Allt ovan med förbehåll för att det verkar finnas stora individuella skillnader i hur snabbt och lätt man ställer om till fettförbränning. Jag verkar ha ovanligt lätt för detta - ingen aning om det är av rent genetiska skäl, för att jag redan är van vid lågkolhydratkost, eller både och.
Andra kanske både mår sämre och tappar mer muskler redan vid måttligt kaloriunderskott.
 
Hej. Jag är också lite grön på just lättpackning, men man blir ju intresserad! Jag blir lite fundersam på hur ni tänker när ni lämnar regnskyddet hemma, en blöt ryggsäck väger väl mer än ett regnskydd? Och i värsta fall får ni bära på den dyblöta ryggsäcken en hel vandring om vädergudarna är emot er, och är det något som blivit tydligare med erfarenheten så är det att det är onödigt att bära på vatten :)
Mvh

Jag är inte helt övertygad att det är bäst utan regnskydd heller, men det är skönt att slippa fippel med att ta av och på någonting. Dock tycker jag inte att min Exos suger åt sig särskilt mycket vatten, visst blir den fuktig men vetitusan om den inte blir det även med regnskydd. Ofta använder jag ju paraplyet också som skyddar mycket.

Men nu sist funderade jag på att skaffa det som Joanna nämner ovan, det är ju som sagt inte särskilt mycket vikt.
 
OT ryggsäcksskydd (forts)

Det är väldigt litet fipplande med Ospreys skydd, den elastiska kanten är mycket eftergivlig och jag når ryggsäckens sidofickor "on the go" precis lika lätt som utan. Toppfickan nästan lika lätt. Jag gillar dessutom att den håller ryggsäcken ren och torr när jag ställer den ifrån mig eller lagrar den i absiden över natten.
Jag har lätt att få jobbiga hudsprickor på fingrarna när de utsätts för mycket väta och kyla, så jag uppskattar också om jag i möjligaste mån slipper hantera våta spännremmar o.d.
På min senaste Norgetur nyss kom skyddet på första dagen (det regnade/snöade alla dagar utom två) och åkte av först två veckor senare i Oslo (26 grade varmt och solsken...)
 
fler än en som har lite mat med sig tycket jag
Hur mycket går ni ner? Bryter ni ner muskler pga stort energiunderskott?

Vad är "lite"? På mina båda kontinentala vandringar iår bar jag sju dagsportioner mat, à c:a 7 hg. Eftersom den första turen var 19 dagar provianterade jag, men först efter 10 dagar - det blev en natt på en posto tappa i Italien, och en i tält invid en gîte d'étape i Frankrike, och sju fria nätter, innan dess. På den andra turen, 9 dagar, bodde jag en natt på hotell i Österrike och en på ett Berghaus i Schweiz.

Detta åt jag: Morgonmat med fetaste müslin och fet torrmjölk. Middag med någon påsmat, mörk choklad och proteinkaka. Under etappen: nöt- och fruktblandning (alltså mer kolhydrater). Tillräckligt för att inte bli seg eller hungrig. Jag har räknat på proteinerna och de verkar räcka gott och väl. Säkert blev det ett visst energiunderskott, men jag hade många dagar möjlighet att ta ett enkelt mål på någon rifugio/refuge efter c:a halva etappen.

Jag kanske tappade ett eller två kilo på den första resan; svårt att veta för jag hann ju äta ikapp en del på hemresan. På tre veckor är det ingen drastisk viktminskning. Och jag har enligt min våg en fettprocent på c:a 14-16 (hyfsat för en 72-årig herre) så jag hade råd att mista lite.
 
Kom gärna med kritik på min packlista. Det är fortfarande mycket jag ska lägga till och ändra men detta är ett första utkast.
Om ni äger och har använt något av grejjerna på min lista så svara gärna vad ni tycker och era grejjer.
Av de större grejjerna äger jag bara kängor än så länge och dom väger 1.6kg, vilket är lite mycket.

När det kommer till köksgrejjer funderar jag på att köra på freezer bag cooking och slimma ner vikten på på köks-kitet. Och själva kastrullen blir nog en 0.55 eller 1L billig på XXL (runt 50:)

Jag ska nog skicka 2-3 packet med mat som jag plockar upp efter vägen och kommer bära mat för runt 5-10 dagar åt gången är tanken.

https://lighterpack.com/r/13mwes
 
Jag är jättenöjd med min gossamer mariposa ryggsäck! Skön, gedigen och lätt! Dock blir man svettig om ryggen såklart..
Jag tenderar att skippa regnskydd och har mina torra grejer i en vattentät kompressionssäck :)
 
Personligen vill jag alltid ha en kastrull på absolut minst 1 liter med mig. Beror såklart lite på vad du lagar för mat, men till och med om allt är frystorkat är det ganska skönt att kunna koka upp både mat- och tevatten samtidigt istället för i två omgångar.

Om man sedan gör lite egna blandningar som ska värmas/kokas upp etc så har jag ibland även funderat på att gå upp ännu en storlek från min egen 1,1 eller 1,2 kastrull.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Kimkim Lätt och billig packlista Lättpackning 365
oavsett.vad Packlista för 3-4dagar i Fjällen. Lättpackning 22
Ulvskog Min packlista - halv-lätt / halv-tung Lättpackning 15
dave1 Packlista för septembervandring Lättpackning 42
justsafe Kommentera Justsafe packlista Lättpackning 23
alven Kommentera Alvens packlista Lättpackning 74
Tranan Nu kommer jag inte längre - ännu en packlista Lättpackning 11
brigas hela min långa packlista:75 olika saker,enskilt/par Lättpackning 7
thomalin Min Solo packlista 2007! Lättpackning 73
magnus ul Meetup i Stockholm om lättpackning, 12e Dec Lättpackning 1
Still Alive Lättpackning vintertid Lättpackning 0
Vindaloo Lättpackning - syntet eller merinoull? Lättpackning 24
Jörgen Fjaderlatt.se Utbildning i lättpackning? Lättpackning 41
såg kan man som solo ha lättpackning Lättpackning 4
Jörgen Fjaderlatt.se Lättpackning - ökar eller minskar försäljning? Lättpackning 25
tompa_m Överdriven lättpackning? Lättpackning 6
snowhound Lättpackning med hund - problem och lösningar Lättpackning 38
Jörgen Fjaderlatt.se Lättpackning med 9-åring Lättpackning 1
Jörgen Fjaderlatt.se Lättpackning med barn Lättpackning 12
Jörgen Fjaderlatt.se Lättpackning - bara skåpmat Lättpackning 9
Jörgen Fjaderlatt.se Lättpackning och hängmattor Lättpackning 5
Martin Fjäderlätt Getout satsar vidare på lättpackning Lättpackning 0
Razzle-Dazzle dansk lättpackning Lättpackning 3
Martin Fjäderlätt Lättpackning är inte UL Lättpackning 56

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...