Packlista - Lättpackning

Det där ser man lite här och var på forum och så. Varför ska alla kläderna i packningen tas på samtidigt? Det kanske bara är jag som inte fattar poängen med det. :)
Är det om det plötsligt skulle bli jättekallt?

Ja det kan ju bli kallt vid toppturer tex men annars också. Gillar idén att sakerna man har mer sig har fler funktioner. Att nattkläder även kan has som värmelager eller att bomullsskjortan (som för mig) kan ha 4-5 eller ännu fler funktioner (reskläder, handduk, mitella, mössa/sjal eller värmelager).
 
Hur gör du för att packa om myggmedel och deo? Jag har rollon på både myggmedel och deon. Gör du hål i förpackningen och häller i småflaskor som du sedan duttar ut på dig vid användning? Jag skulle gärna ha mindre förpackningar av dessa.
Jag kör med spray, myggmedel några pumptag per dag, deo har jag bara om jag ska resa med offentlig transport efter en längre tur, då har jag en liten (1-2 ml?) sprayflaska som det var ett parfymprov i från början. Annars tvättar jag mig med såpa (multibruk som disk- och tvättmedel också) varje dag, så håller jag mig på en acceptabel "stinknivå". :)
Jag har läst, men inte testat att man kan bända bort och sätta tillbaka kulan i toppen på en roll-on.
Deo-stick kan man lägga i vattenbad och smälta och sedan hälla i en tom hylsa till Lypsyl eller liknande typ av läppsmörja.

Intressant packlista, har du någonstans resonerat lite om dina val - eller listat en "skarp" lista för en längre tur?

Även om jag själv aldrig kommer så lågt (jag skulle frysa som attan om natten), så är den inspirerande.
Har tänkt starta en form av friluftsliv-blogg-hemsida-aktigt, men det har inte blivit av, främst för att jag är totalt kass på datorer. Därför har jag ingenstans där jag motiverar valen jag tagit. Allt, utom den nya ryggsäcken och bivyen är utrustning jag testat under liknande förhållanden. Tarpen planerar jag beställa ny, men jag har god erfarenhet av både tarp och Cuben (eller Dyneema Composite som det heter numera) från förr, så där vet jag att jag kommer att få en lättare tarp som tål både vind och väta bättre.

Det nya (för mig) med denna turen är att det blir många OCH långa dagar. 2-3 veckor ute och ca 40 km vandring per dag, därför har jag prioriterat mat, bärkomfort, liggkomfort och naturligt rörelsemönster i tillägg till låg vikt, liten prioritet på boyta, värmande lager och tillagningen av maten.
 
Jag kör med spray, myggmedel några pumptag per dag, deo har jag bara om jag ska resa med offentlig transport efter en längre tur, då har jag en liten (1-2 ml?) sprayflaska som det var ett parfymprov i från början. Annars tvättar jag mig med såpa (multibruk som disk- och tvättmedel också) varje dag, så håller jag mig på en acceptabel "stinknivå". :)
Jag har läst, men inte testat att man kan bända bort och sätta tillbaka kulan i toppen på en roll-on.
Deo-stick kan man lägga i vattenbad och smälta och sedan hälla i en tom hylsa till Lypsyl eller liknande typ av läppsmörja. [...]

Det gick visst utmärkt att ta bort kulan från både deo och mygga. Så nu har jag hällt över i mindre burkar. Inte med sprayfunktion men med pip så man kan dutta ut innehållet. Tack för tipset. Jag vet att många anser att deo är onödigt, men för min egen komfort så undviker jag gärna armhålsstanken :)
 
Det gick visst utmärkt att ta bort kulan från både deo och mygga. Så nu har jag hällt över i mindre burkar. Inte med sprayfunktion men med pip så man kan dutta ut innehållet. Tack för tipset. Jag vet att många anser att deo är onödigt, men för min egen komfort så undviker jag gärna armhålsstanken :)



Jag har smält delar av ett deostick och gjutit det i en fd arméns hudsalva-burk. Funkar klockrent.
Tvål från nåt hotellbesök väger inte många gram.
Då min frisyr av ålder och mognad blivit obefintlig är schampobehovet ett minne blott.
Tandkräm i pyttetub från Apoteket.
 
Det gick visst utmärkt att ta bort kulan från både deo och mygga. Så nu har jag hällt över i mindre burkar. Inte med sprayfunktion men med pip så man kan dutta ut innehållet. Tack för tipset. Jag vet att många anser att deo är onödigt, men för min egen komfort så undviker jag gärna armhålsstanken :)

Till vardags har jag Nivea dry impact stick som inte är speciellt hård utan mer packat pulver med lite vätska i som går att smeta ut, ingen roll-on deo.
Enkelt att skära loss en lämplig bit och lägga i dubbla mini zippåsar.
Så beställde jag precis några 10ml och 20ml pet-flaskor med säkerhet och pipettkork för 5kr styck till myggoljan, handsprit och liknande.

Sorry för OT.
 
Jag brukar göra så att när en roll-on deo börjar ta slut så lägger jag den bland friluftssakerna. Då har jag alltså en "nästan tom" deo med mig. Visserligen väger en tom stor behållare mer än en liten, men jag slipper i alla fall släpa på deo som inte går åt. Och jag har kulan kvar för applicering alltså.

Att "gjuta om" stick har jag funderat på men inte känt behov av ännu.

Myggmedel kör jag med djungelolja och då kan man ha en rätt liten burk. Generellt försöker jag använda kläder som skydd mot mygg istället för jag tycker inga myggmedel funkar tillräckligt bra.

Även för solskydd föredrar jag kläder men brukar ha en filmburk med SPF runt 10 med mig. Dessutom brukar jag ha ett läppcerat med solskyddsfaktor 30 eller nåt sånt.

Har man ingen liten hotelltvål kan man alltid försöka dela på en vanlig tvål. Blir kanske en del spill, men det funkar hyfsat att lägga i blöt och sen krama ihop till en fast bit.

Numera kör vi mest med flytande två hemma men för 15-20 år sen körde vi med hårdtvål och då plockade jag undan när det var nästan slut (just för att ha en liten bit att ha med när man var ute).

Jag brukar inte ha nåt fodral/skydd till tandborsten, tycker det funkar bra ändå. Man sköljer ju av den och skakar ur vattnet så den är ju knappt fuktig när man packar ner den. Och inte deformeras den direkt av att ligga nerpackad.
 
Lärt mig att tandborste, nagelborste (liten), tvål och engångshyvel räcker i plastpåsen som toilettväska, jag har lyxat till det med lite tandkräm och en halv weetexlapp istället för handduk.

Ficklampa och pannlämpa behövs inte sommatid norrut.

Såg går bra att ersätta med under en rot eller två täta stammar för brytning om du inte gillar makeld.

En flyttlåda rutad i decimetersrutor är utmärkt för volymmätning av packningen.
 
Ot

Hej alla, jag tror den här tråden blir med användbar om vi bara lägger in (alternativt länkar till) våra packlistor. Finns massor med andra "nyttiga knep & tips"-trådar, även i lättpackningsavdelningen.
 
Tältet kan du spara mycket på.

Annars har jag också funderat på den kombon som du har för att sova förutom kudden som icke är namngiven.
 
Hej, ska vandra GR20 och startar i Conca (söder-norr) 13:e juni.

Här är min packlista hittills:
https://lighterpack.com/r/ecojrv

Vad tycker ni? :)


Sovlösningen verkar tung. De normala proportionerna mellan kläder på och kläder i reserv är de omvända - men Korsika är inte normalt. Minns min första etapp (jag började söderifrån) - jag hade minimalt med kläder, men dessa var genomblöta efter någon timme. Det parti där packningens vikt är mest kritisk är Cique de la Solitude, speciellt norrifrån. Jag bar själv för mycket, men till Le Cirque hade jag nog fått ned packningen till 13 kg.

Jag provianttrade en hel del, men på vissa ställen var utbudet deprimerande, mest stora konserver. Kolla i början av turen vilka stugställen (man får bara tälta där på Korsika) som säljer torrmat. Säkert fler än när jag gick 2002 ( http://www.huthyfs.com/corsegal/corseindex.html ). Och förmodligen serveras mat på fler ställen än då.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mikael.johansson Hjälp med att banta packlistan Lättpackning 5
Kimkim Lätt och billig packlista Lättpackning 365
oavsett.vad Packlista för 3-4dagar i Fjällen. Lättpackning 22
Ulvskog Min packlista - halv-lätt / halv-tung Lättpackning 15
dave1 Packlista för septembervandring Lättpackning 42
justsafe Kommentera Justsafe packlista Lättpackning 23
alven Kommentera Alvens packlista Lättpackning 74
Tranan Nu kommer jag inte längre - ännu en packlista Lättpackning 11
brigas hela min långa packlista:75 olika saker,enskilt/par Lättpackning 7
thomalin Min Solo packlista 2007! Lättpackning 73
magnus ul Meetup i Stockholm om lättpackning, 12e Dec Lättpackning 1
Still Alive Lättpackning vintertid Lättpackning 0
Vindaloo Lättpackning - syntet eller merinoull? Lättpackning 24
Jörgen Fjaderlatt.se Utbildning i lättpackning? Lättpackning 41
såg kan man som solo ha lättpackning Lättpackning 4
Jörgen Fjaderlatt.se Lättpackning - ökar eller minskar försäljning? Lättpackning 25
tompa_m Överdriven lättpackning? Lättpackning 6
snowhound Lättpackning med hund - problem och lösningar Lättpackning 38
Jörgen Fjaderlatt.se Lättpackning med 9-åring Lättpackning 1
Jörgen Fjaderlatt.se Lättpackning med barn Lättpackning 12
Jörgen Fjaderlatt.se Lättpackning - bara skåpmat Lättpackning 9
Jörgen Fjaderlatt.se Lättpackning och hängmattor Lättpackning 5
Martin Fjäderlätt Getout satsar vidare på lättpackning Lättpackning 0
Razzle-Dazzle dansk lättpackning Lättpackning 3
Martin Fjäderlätt Lättpackning är inte UL Lättpackning 56

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...