Kajak o VHF

trillade över en äldre tråd om långfärdsskridskoåkning och VHF.
Med kajak kan man ju komma mycket längre bort från ALLT än med skridskor så jag undrar Är det någon som har med en VHF eller övervägt men lagt ner det projektet?
 
Passa på och gå en SRC-kurs (short range communication = VHF) hos något studieförbund i vinter. Ger massor av information om fördelar och nackdelar med VHF respektive mobiltelefon.
En stor fördel med VHF är att den kan nå alla i närheten utan att man behöver veta telefonnummer. Den är också pejlingsbar för alla räddningsenheter.
En vattentät hand-VHF kostar från 595:- (mässpris i våras) så kostnaden behöver inte vara något problem. Skaffar man abonnemang hos Stockholm Radio så ingår Sjöassistans. Med handhållen VHF så kan man gå upp på toppen av en ö och kanske få kontakt när man har radioskugga nere i viken. Gäller iofs även mobiltelefon men där är det få operatörer som har bra täckning i ytterskärgården.
Ser inte mobiltelefon och VHF som konkurrenter utan som komplement!
 
Jo jag vet vad en VHF är o.s.v. har seglat i över 40 år. Frågan är om någon i kajak använder VHF.
 
Senast ändrad:
Hej,

Jag har så gott som alltid med mig en VHF i flytvästen när jag paddlar, både för kommunikation inom gruppen men kanske framförallt för kommunikation med omvärlden.
Den modell jag använder för tillfället går att ladda med USB kabel vilket gör det lätt att ladda VHF även ute i fält med hjälp av ett extrabatteri. På en tripp till Norge i somras med 8 paddeldagar laddade jag upp VHF två gånger och då var den alltid på när vi paddlade, mycket mer radiotrafik (och tyngre fartyg) än i Stockholm skärgård...

MVH

Pelle
 
Jodå - men kanske av tvivelaktiga skäl?

Jodå, min VHF hänger allt fortfarande med på kajakturer och andra båtturer i skärgården. Min är vattentät, har lång batteritid och fungerar alltid. Men behöver jag den? Tveksamt. Den får följa med mest av nostalgi och som "dödsreserv". Använder jag den? Ytterst sällan.
 
Har en VHF

men tycker inte att jag har nån nytta av den numera. Upplevde nytta vid några tillfällen t ex vid paddling Märket- Understen och när jag ledde paddling med oerfarna på Strömmen i Stockholm. Väderlekstapporterna var också bra men det här var kring 1990.

Skulle överväga ta med den vid paddling tvärs en farled där fartyg håller 15 knop och mera.

Thure
 
Vad det gäller nyttan av en VHF så är det en intressant diskussion. Jag har aldrig haft nytta av vare sig första förband eller flytväst, ändå är det självklara saker som följer med. Jag har aldrig haft nytta av min oxybox, ändå följer den med när jag åker iväg och dyker. Jag har aldrig haft nytta av mitt reservhjul i bilen, ändå får det ligga kvar. Jag har aldrig haft nytta av min EpiPen, ändå släpar jag runt på den och köper ny när datumet är på väg att gå ut. Varför ska jag behöva ha haft nytta av min VHF för att låta den följa med?
 
De senaste 6-7 åren har jag nästan alltid haft med VHF.
  1. Dels viktigaste skälet är ju om något skulle hända - och en gång har jag ropat på sjöräddningen för att undsätta en annan paddlare.
  2. Dessutom lyssnar jag på kustväderprognosen - och då speciellt under mina HBB-paddlingar då jag enkelt kan sätta på VHF:en ute i kajaken.
  3. Det tredje användningsområdet är som ledare för större grupper då det är bra att kommunicera med andra ledare.
 
Jag har aldrig behövt använda min paddelflottör, min reservpaddel, eller min flytväst.

I våras träffade jag en som hade behövt en reservpaddel.

Min f.d kollega skulle behövt en till VHF eller en EPIRB för hans fina dyra VHF hade gått sönder.

Då hade han nog blivit upplockad efter en dag eller 2 i stället för som det nu blev efter 80 dagar
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=69910&highlight=ensamseglare

Per
 

Bilagor

  • Trasig paddel P5110044.jpg
    Trasig paddel P5110044.jpg
    35.7 KB · Visningar: 1,360
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Snödrivan Padda som gps och karta på kajak Paddling allmänt 3
Vindrot Första distanspaddlingen! Larv - Lidköping Paddling allmänt 4
erikmanhold 450KM, vad för typ av kajak? Paddling allmänt 12
Snödrivan Packluckor Vally kajak Paddling allmänt 0
Snödrivan Toppcoat på kajak Paddling allmänt 2
LoveLins Trapper Salmon K2 Combi reparation Paddling allmänt 6
tango Bra röd lampa för biltransport av utskjutande kajak i mörker Paddling allmänt 35
Perambulate Hjälp om vad detta är för Kajak? Mysteriet med den förlorade modellen. Paddling allmänt 4
MrNiklas Tips på kajak till kort person Paddling allmänt 8
kursiv Söker boken "Paddla kajak i bohuslän" Paddling allmänt 7
stefan.svard Daglåda kajak Paddling allmänt 8
Rune E Stulen kajak Paddling allmänt 11
stefan.svard Kajak i Karskrona skärgård med start i Verkö Paddling allmänt 5
mojson Kajak och Sup Lofoten Paddling allmänt 3
WästyKajaky Expedition/ Långfärdspaddling Norge-Sverige.... Paddling allmänt 2
sten-o efterlysning stulen kajak Paddling allmänt 0
Tibbelit Köpa paddel till kajak - Seahawk? Paddling allmänt 5
EmmaBylin Behöver råd ang kajak Paddling allmänt 3
Attila1 Vilken typ av kajak bör jag välja? Paddling allmänt 2
Estland Hjälp en nybörjare! Paddling allmänt 18
tapinim köpråd till min första kajak Paddling allmänt 8
anglah Hyra kajak som överviktig? Paddling allmänt 27
patoll Vad är detta för kajak? Paddling allmänt 10
randomnilla Kajak som nybörjare i Bohuslän Paddling allmänt 4
Tomas_H Iläggningsplats för kajak och parkering Stockholm skärgård Paddling allmänt 4
Camomilchen Flytta K2 kajak och upphängning Paddling allmänt 12
memyc Seabird, Seahawk, Seayak eller något annat? Paddling allmänt 4
Crimper Skydd för kajak vid förvaring Paddling allmänt 12
Granstubben Vikbar kajak från Outl1 Paddling allmänt 0
malaurin Vad är det här för kanot/kajak? Paddling allmänt 1
MieEss Är större eller mindre kajak att föredra? Paddling allmänt 44
catnil Kajak med både skädda o roder Paddling allmänt 9
orjanraberg Kajak på bilar med rails med endast två fötter? Paddling allmänt 16
Moga Lägga i kajak från is? Paddling allmänt 17
Sewen Köpa kajak med skädda Paddling allmänt 15
MrBjorn Transportera kajak Paddling allmänt 12
Moga Kikare från kajak? Paddling allmänt 15
Skogsäventyret Hjälp ställa in pedaler, Seabird kajak Paddling allmänt 4
tango Förvara kajak med packluckor stängda eller öppna? Paddling allmänt 10
Rinte Vatten vid långpaddling Paddling allmänt 14
jonas_skoglund Värdeing av kajak Paddling allmänt 0
marale_kth.se Köpes dubbel kajak Paddling allmänt 0
smejen87 Hjälp med kajak Paddling allmänt 12
Hannafors Var köpa fyrkantigt lock till kajak? Paddling allmänt 3
dmitrij 2-manns uppblåsbar kajak Paddling allmänt 11
KaptenKrok Vad heter eran kajak/båt? Historie bakom namnet? Paddling allmänt 17
Kal-P-Dal Lättrollad eller svårrollad kajak... Paddling allmänt 15
winston Köpa kajak Paddling allmänt 17
krilars Att åka bekvämt med kajak på taket Paddling allmänt 13
Martin 0725 Vad har jag köpt för kajak;)? Paddling allmänt 5

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...