Letar efter ny torrdräkt

Skillnad med Gote-Tex eller....

Har en Artitiv Vellino (Kanotcetrum i Göteborg). Trevlig bra passform, anständigt pris och... Men, den blir jävliig varm oc jag blir sjöblöt i mitt ullunderställ. Skall det behöva bli så. Är Goretex så mkt bättre. Har Goretex i cykelkläder, bra men inte 100, alltså ungefär som tockholmare. Har någon av er son har GOreTex dräkter idag kört billigare förut och upplevt stor skillnad, den är stor i pris, är det så i funktion åxå...skall jag lägga7000 til för stt få en Kokatat expeditionü
 
Om du blir jävligt varm i din torrdräkt, vid vilka temperaturer (i luften och i vattnet) använder du den?

Jag använder numer bara min torrdräkt när temperaturen kryper ner mot nollan i luften, då blir det sällan några problem med svett och kondens i dräkten (nöjer mig oftast med ett ullunderställ under plus ett extra lager runt skrev och rumpa). Blir lätt kall om fötterna så där kör jag även med extra varma strumpor. men det gäller att avväga det hela perfekt så att man först inte svettas för då blir man blöt och sedan kall.

Under "normal" paddelsäsong maj-oktober så får torrdräkten vila till förmån för tuiliqen, enda tillfället jag plockar fram tordräkten är vid forspaddling, men jag funderar starkt på att gå över till paddeljacka och våtdräktsbyxor där istället.

Torrdräkten är ett fantastiskt plagg så länge den håller tätt, men så fort man får det minsta lilla problem med fukt i den så upplever iaf jag att andra klädlösningar känns bättre. För trots membranet så är ju en torrdräkt i princip lika bra på att hålla inne stora mängder fukt som den är på att hålla det ute. Så fort du svettas mer än vad membranet klarar att transportera så kommer du bli blöt och det kommer inte att torka förrän du tar av dig dräkten.

Håller man tex på med fors- och surfkajak (inte surfski) så ska man vara medveten om att de flesta torrdräkter inte riktigt pallar med det vattentryck som ofta uppstår. Muddarna håller inte tätt och membranmaterialet kan delaminera från yttertyget.

Jag har en Ursuitdräkt som är 5 år nu och den har sett sina bästa dagar och klarar inte längre av att hålla mig torr vid fors och surfpaddling. En bov i dramat är halsmudden som har torkat något i kanten (jag borde ha kunna undvika detta med bättre underhåll) byter jag den så blir det nog bättre, men synar jag dräktens insida så kan jag se att mebranet har börjat släppa från yttertyget på vissa ställen, tror knappast att detta är bra för funktionen.

Jag är heller inte speciellt imponerad av passformen hos Ursuit, man känner ju sig som en teletubbie när man går runt i dem definitivt alldeles för stor volym kring magen dräkten lägger sig i stora veck under tuben till kapellet och under flytvästen trots att jag är helt normalbyggd.

Skulle jag köpa en ny dräkt idag skulle jag leta upp någon med riktigt bra passform och sedan kolla på detaljerna - det lutar mycket åt Kokatat om jag ska vara ärlig, trots priset. Men som sagt, frågan är om jag ens bryr mig om att skaffa mig en ny torrdräkt när den nuvarande får gå till de sälla jaktmarkerna.
 
Det enda som hindrar mig från att skaffa ett Reedkapell är att alla jag känner som haft dem tycker att de håller alldeles för dåligt och har bytt upp sig till Snapdragons neoprenkapell.

Nja... du känner ju mig och jag har faktiskt bytt (upp mig) från Snapdragons kapell TILL Reedkapell. Skillnaden är enorm eftersom reedkapellet faktiskt håller tätt (även efter 4 säsonger) på min Tahe greenland OC till skillnad från snapdragon som aldrig har gjort det...

Men visst är reeds material betydligt känsligare, man får verkligen tänka sig för när man tex kamraträddar, nu är ju min sittbrunnsöppning så liten så jag kan ju enkelt undvika att dra kamratens kajak över min egen sittbrunnssarg vid räddningar så då är ju detta ett väldigt litet problem.

Ber om ursäkt för OT... :p
 
Här har jag inte läst på ett tag..

det märks för nu får jag skriva lite allt möjligt :)

Jag märker skillnad med min nya dräkt. Inte när jag paddlar på snabbt men efteråt, då ventilerar fukten ut snabbare. Det bygger så klart på att man lämnar så mycket yta som möjligt för membranet att verka. Dvs med ett kapell och flytväst som inte täcker så mycket yta.
Inga membrantyger klarar högre aktivitet. Hade jag inte fått ett toppenerbjudande hade det blivit en annan dräkt. Ev hade jag köpt tvådelat, känner en som tycker det funkar.

Sen blir jag inte så varm och svettig vid normal paddling.

Mattias, när jag bytte till Snapdragon från Reed blev det plötsligt nästan helt tätt. Var ett område vid vänstra höften där det läckte in på den gamle grönländaren.
Har du sett Tuiliqen med byxor från Comfort Paddling?
http://comfortpaddling.net/
 
Nja, om jag skall försöka svara på Mattias frågor så jag paddlar mest rakt fram, snurrar jag så är det utan avsikt sannolikt för att jag ramlar ur sittbrunnen på min Ocean, och såhär års paddlar jag mest för motion. I både plus och minusgrader utan större skillnad i resultat. Blött sådant, inifrån. Turerna brukar vara 1,5-2 timmar. Padling mest hela tiden. Oftast ensam. Därför vill jag ha tryggheten i torrdräkt även om jag inte korsar oceaner. Får kanske leva med fukten/sjöfallet. Trodde kanske att exvis Ursuits svarta eller Kokatat goretex light vad den nu heter var bättre...
 
Du skriver att du paddlar motion, vilket innebär att du tar i när du paddlar?

Det ihop med torrdräkt rimmar inte särskilt bra utan att bli plaskblöt av svett, det är mina erfarenheter.

Den bästa jag testat är Ursuit MPS, den andas hyfsat och är enkel att vädra ut genom att dra ner dragkedjan till halstätningen en liten bit. Men det är fortfarande inget man är torr i efter att ha tagit rejält.
(De andra dräkterna jag har är Peak UK Adventurer och Typhoon MS4 som jämförelse.)
 
svettproblem i torris

Skrev det här till en annan kille på FB men det kan ju passa här med:
att du blir blöt av svett på överkroppen när du använder torris beror ofta på fel plagg närmast kroppen. När jag paddlar (hårt tempo i surfski eller med surfkajak på vintern) så transporteras fukten ut till utsidan på den yttre tröjan. Jag använder sandilines matrix (finns tyvärr inte längre men det finns liknande tröjor på marknaden) och utanpå den en polartech superstretch. När det är riktigt kallt har jag även ännu en funktionströja mellan dessa tröjor. Jag känner mig aldrig blöt på kroppen.

Ingen torrdräkt kan transportera ut all fukt när man kör hårt, särskilt inte när den är blöt.
 
Har en Artitiv Vellino (Kanotcetrum i Göteborg). Trevlig bra passform, anständigt pris och... Men, den blir jävliig varm oc jag blir sjöblöt i mitt ullunderställ. Skall det behöva bli så. Är Goretex så mkt bättre. Har Goretex i cykelkläder, bra men inte 100, alltså ungefär som tockholmare. Har någon av er son har GOreTex dräkter idag kört billigare förut och upplevt stor skillnad, den är stor i pris, är det så i funktion åxå...skall jag lägga7000 til för stt få en Kokatat expeditionü

Äldre tråd men säkert aktuellt ämne för många.

Jag får erkänna att jag "kröp till korset" efter många år då jag varit mer eller mindre anti mot GT/Gore-Tex (kostnad kontra uttag = Negativt) då har jag ändå haft en uppsjö av GT-kläder inom yrkesliv, jakt och friluftsliv och intensivt användande sedan 90-talet.
Gällande vanliga kläder i GT så funkar det inte alls tillfredsställande för mig utan en fullgod ventilations funktion i plaggen.

Nu tömde jag madrassen och investerade i min första GT Torrdräkt dessutom en med erkänt bra passform - Kokatat Exp. Då min förra "ekonomimodell" kändes som ett mindre förtält och ett bastuprojekt vid paddlingen.

Idag åker jag med torrisen på mig hemifrån och paddlar heldag samt reser hem med densamma på, Jag har aldrig upplevt en sådan härlig fräsch känsla, under har jag Ull/Aclima i olika lager beroende på temp. Visst blir det blött MEN det nya för mig är att det faktiskt ganska snart känns behagligt igen.

Torrisen släpper ut ånga oerhört effektivt och känslan av att torrisen sitter obemärkt är minst lika avgörande för den ekonomiska motiveringen. Nu går Kokatat upp ca 10% p.g.a dollarn - 14.000kr Helt *-* sjukt !

Men jag är inne på att det var värt pengarna OM dräkten fortsätter att fungera så här tillfredsställande många år till. (Dock finns det delade meningar om detta men skötseln styr nog detta mest)......


/Glad Påsk
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Villevillut Letar efter tips på kanot. Paddling allmänt 11
Martin på Elsa H efter mkt funderande blev det en i trä Paddling allmänt 10
hirro Avdomnad hand efter 30 minuters paddling Paddling allmänt 12
PEUN Mår illa/yr efter rollar Paddling allmänt 18
NorthernLight Höftproblem efter långpaddling Paddling allmänt 13
fraewu Hur man botar rädsla efter paddelolycka Paddling allmänt 6
kajakmicke Hur stretchar man efter paddling? Paddling allmänt 3
tango kajakvagn att ha med sig i/på kajaken (ej efter cykel) Paddling allmänt 35
losvahmaldav Topptur efter Hårkan !?? Paddling allmänt 0
danhaa Skarvar borta efter skövling Paddling allmänt 24
annie Kajak efter cykel! Paddling allmänt 7
knatte Lärdom efter helgens i/urstignings träning i kajaken. Paddling allmänt 9
morre HEJ JAG SÖKER EFTER NEOPREN TILL ETT KAPELL Paddling allmänt 1
MrP Torrdräkt för kajakpaddling? Paddling allmänt 4
tango Välja rätt torrdräkt för paddling? Paddling allmänt 15
anholl Lång och smal torrdräkt dam, tips? Paddling allmänt 0
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Skor till torrdräkt vintertid Paddling allmänt 10
Livetiskuggan Byta muddar på torrdräkt Paddling allmänt 5
Mats L Tips torrdräkt Paddling allmänt 5
Kajakistan Köper torrdräkt/tuiliq för vintern Paddling allmänt 5
Knall Val av torrdräkt Paddling allmänt 23
Kaffekopp Läckande torrdräkt Paddling allmänt 4
Peterspeed Palm Bora Torrdräkt Paddling allmänt 2
hejpådig UL Torrdräkt för Packrafting i fjällen? Paddling allmänt 7
friluftaren Torrdräkt hobieshop? Paddling allmänt 0
friluftaren Erfarenhet kring denna torrdräkt? Paddling allmänt 2
avslutmedlemskap0904 Torrdräkt Paddling allmänt 24
thureb Tips och tricks sköta och trivas med torrdräkt Paddling allmänt 8
McO Problem med våt-/torrdräktsstorlek Paddling allmänt 6
pelle.k Ursuit torrdräkt Paddling allmänt 5
Johan60 Var köpa Kokatat torrdräkt? Paddling allmänt 9
gale warning Erfarenhet av Palm Lofoten Torrdräkt? Paddling allmänt 7
martallen Vilken torrdräkt håller längst? Paddling allmänt 4
khmd Torrt i torrdräkt? Paddling allmänt 12
Veon Nya muddar på torrdräkt Paddling allmänt 6
utesälen Passform torrdräkt Paddling allmänt 4
L.A. Torrdräkt, fluor och miljö Paddling allmänt 3
manlan Torrdräkt - normalt slitage? Paddling allmänt 11
utesälen Vilka skor till torrdräkt Paddling allmänt 9
Lgm Byte av sockar på torrdräkt Paddling allmänt 1
friluftaren Underställ under torrdräkt? Paddling allmänt 46
avslutat_17_06_20 Reparation/byte av latexmuddar torrdräkt Paddling allmänt 6
Lgm Torrdräkt Paddling allmänt 14
Lgm Torrdräkt Paddling allmänt 7
arild rolla med torrdräkt Paddling allmänt 9
Anders V muddar på torrdräkt Paddling allmänt 18
manlan Hiko torrdräkt - erfarenheter? Paddling allmänt 12
Kal-P-Dal Hur fort simmar man i en torrdräkt? Paddling allmänt 60
tcj Modifiera torrdräkt Paddling allmänt 10
hs Torrdräkt och flytväst? Paddling allmänt 16

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.