Letar efter ny torrdräkt

Även jag köpte nyligen en Palm Cascade, och har idag provat den för första gången.

Har bara provat Reeds paddeldräkt förut så det var lite annorlunda med en riktig torrdräkt. Jag upplevde den som välfungerande, hyfsat smidigt tyg och bra passform som inte störde rörelsefriheten när jag paddlar, men tyvärr var det lite prassligt. (Det är väl dom flesta liknande material tänker jag mig). Andas hyfsat, det blev lite kvalmigt ett tag men om jag tryckte ur all luft ur den och rollade ett par gånger så sjönk kroppstemperaturen och jag fick paddla på för att få upp värmen.

Köpte från Escape Watersports för 340 £, väldigt bra pris, http://www.escape-watersports.co.uk/clothing/palm-cascade.

Och chansningen på storlek blev bra, den sitter väldigt bra när jag paddlar men känns nästan lite kort när jag går, framförallt benen är korta. Är 182/80 och köpte en Large.

Mycket roligt att kunna rolla och bada och vara helt torr efteråt =)
 
Har för mig att frakten kostade blott en 20 pundare.

Passade på att beställa vantar, mössa och skor också till riktigt bra pris som faktiskt också passade bra =)

Ingången är framifrån, dvs kedja från axeln ner tvärs över bröstet.
 
Gul Scapa

hade samma funderingar som Jonaslink, ville förlänga paddlingssäsongen så i måndags köpte jag en en enklare och billigare torrdräkt (Gul Scapa) 3400 kr. Har inte använt den än då jag tycker det verkar för varmt än, men den sitter bra på kroppen, lite trångt runt halsen möjligen och aningens svårt att få igen dragkedjorna den sista centimetern.

Investerade även jag i min 1:a torris efter mångårig högintensiv vinterpaddling i våtdräkt (dock i en strömsatt å med nära till land och hus/50m så säkerheten har varit hög trots detta)

Köpte en i mina ögon prisvärd Gul Scapa hos OneDesignCenter och efter samtal med deras expert skulle en XL passa mig perfekt - 186/100 Men jag är orolig att den är för stor, då mest på längden men även överdel trots att "chest-måttet" ser perfekt ut enl Gul:s mått tabell.
Gul skall även vara "väl tilltagna i storlek" (fick jag veta i efterhand)? stämmer detta?

(Jag har även klätt mig med max underställ/fleece-bibs som jag kan tänkas anv vid extremkyla) Tyvärr har jag ingen återförsäljare i närheten av torrisar överhuvudtaget...

Jag upplever torrisen, framför allt ben/byx partiet som stor/byltig och ser man bilder på andra så är den nog byggd som en rymligare/byltigare model - bedöms detta som en säkerhetsrisk med för långa/vida ben och mer plats för luft i det byltiga byxpartiet? Samtidigt kan ju inte alla ligga i mitten på storleks-spannet....

Jag är i valet och kvalet om jag skall behålla torrisen eller inte. Kommer mest att användas i sjöpaddling denna årstiden och fram till våren och ej i högintensiva pass för då drunknar man väl innifrån :)

Ps tack Henkes för dina synpunkter i PM, jag tycker som du att Scapan ser Ok ut om man tänker på priset - helt klart!

Jag råkar fm ligga i underkant på en Scapa XL (längden på torrisen 193cm) men kan ej anv en L som blir för trång


Vad säger ni torris-experter, Var går gränsen för att använda en torris som är för stor och då den blir en säkerhetsrisk ?

Alt 2 blir en http://www.brighton-canoes.co.uk/productpages/dry-suits/typhoon-ps220-xtreme.htm MEN hur stämmer storlekarna där?
 
Senast ändrad:
Ställ dig på huk när du tagit på dräkten och kläm ihop dräkten samtidigt som du har ett finger ner i halstätningen. Då försvinner massor av överskottsluft och du minskar risken att ballongflyta och inte kunna simma. Eventuellt kan du gå ner i vattnet så får du ännu effektivare lufttömning...
 
Ställ dig på huk när du tagit på dräkten och kläm ihop dräkten samtidigt som du har ett finger ner i halstätningen. Då försvinner massor av överskottsluft och du minskar risken att ballongflyta och inte kunna simma. Eventuellt kan du gå ner i vattnet så får du ännu effektivare lufttömning...

Jo det vet jag men anser du att volymen/storleken kan vara en säkerhetsfara?
 
För mycket

luft kan försvåra simning speciellt om luften hamnar nedanför midjan och tippar ned ansiktet i vattnet om man försöker simma på mage.

Testa i vatten helt enkelt.

Thure
 
Helt riktigt Erik, hamna upponer är ingen hit så tillvida att man som dykare ska besikta en fartygsbotten för då går jag gärna upponer med luft i benen.

"Farlig för att den är för stor" finns inte, ur med luften så kan du ha en luftballong som torrdräkt utan att det blir det minsta farligt. Sen ett tips, simma på rygg annars kommer du nästan ingenstans men på rygg kan du utan problem bogsera en badbrygga för det har jag själv gjort.
 
Även jag köpte en riktig torrdräkt istället för byxor/jacka. Det blev en Typhoon Racer Ezeedon på rea hos engelska Wetsuit Outlet. 275£ inkl. fleeceunderställ. Tyvärr fanns det bara två storlekar kvar, så jag fick ta en "mb", medium broad alltså. Å andra sidan hade det inte varit kul om man beställt en dräkt som sedan visat sig vara för trång i midjan. Hursomhelst.. Den är verkligen "broad". Jag är 176cm och väger 82kg. Lite extra magruta om man säger så. Torrdräkten är bra i längd, men väldigt rymlig på bredden. Jag hade nog utan problem kunnat väga minst 100kg, antagligen mycket mer. Så den rymmer mycket luft. Brukar lätta lite på halskragen och lufta ur så mycket som möjligt när jag väl sitter i kajaken. I vattnet kan man lufta lite extra, men den rymmer iallafall så mycket luft i överdelen och armarna att det är svårt att få huvudet under vattenytan även om man försöker doppa sig helt. Simma går sisådär. Ryggsim går hyfsat, framförallt om man luftar ur dräkten så mycket som möjligt först.

Dräkten har väldigt få finesser. Ingen tunnel, jylf, huva eller fickor. Sockor i samma material som resten av dräkten och neoprenmuddar i handleder och hals. Dragkedja fram, vilket verkar vara ett måste om man paddlar själv. Har svårt att tänka mig lyckas dra ihop en dragkedja på ryggen, och det är ju väldigt viktigt att man lyckas dra ihop den helt. Missar man nån mm blir man blöt om man hamnar i vattnet. Ser man till att den är helt stängd så håller den tätt, men man blir fuktig av kondens när man paddlar. Den verkar andas en del, annars skulle man bli ännu blötare när man paddlar och rör sig ordentligt. För lugna aktiviteter som att fiska lite efter paddlingen verkar den andas fullt tillräckligt.

Eftersom den inte har huva kompletterade jag med en GUL neopren-beanie. En enkel neoprenmössa alltså. Ful i svart och orange, men med orange mössa så kanske man syns lite bättre om man hamnar i vattnet.

På fötterna drar jag ett par våtsockor utanpå dräkten, och ett par billiga foppatofflor utanpå det när man rör sig på land.

På händerna blev det först ett par Typhoon 3mm neoprenvantar, men de blir blöta inuti och skitkalla så jag köpte ett par Camaro seamless 3mm från Swima. Sådana som nämndes här på forumet i tråden om handskar. De håller tätt vid paddling och klarar dopp i vattnet, men så fort jag började simma så var de vattenfyllda. Det är ju fortfarande en neoprenvante, så trotts 4 grader i vattnet höll sig händerna tillräckligt varma för att kunna simma en liten stund.
 
Så P-E! Vad tycker du om grejerna då, du låter inte allt för nöjd med vare sig dräkten eller handskarna.

Ska du behålla dem?

Det var nog jag som skrev om Camarohandskarna i den tråden. Och jag gillar de som fan. Var ute igår på första långpaddlingen i svalt väder. 1 grader i luften, vindstilla, sol, 7 grader i havet. Paddlade 1,5 mil i mina Camaro + GUL Scapa i hyfsad fart. Det var de sista 3 km jag började känna mig kall om fingrarna.

Btw så hann jag knappt börja paddla innan en säl tittade upp 25m framför mig. Första ggn jag ser säl i sundet mellan Hölö-Mörkö.
 
Grejerna duger gott till de få turer som blir nu. Visst skulle det sitta fint med en dräkt med lite bättre passform, men det fungerar. Lite kondens blir det ju, men jag har svårt att tänka mig att det blir bättre med en annan liknande dräkt.

Handskarna från Camaro är väldigt mycket bättre än de från Typhoon (som är skön på handen men läcker som ett såll och blir kall som sjutton när det är kallt ute). Har man torra händer när man börjar paddla håller de händerna torra så länge man inte börjar simma med de... Har svårt att tänka mig få tag på en bättre fingervante i 3mm neopren. Men egentligen borde man kanske valt en tummvante istället. Jag behöver ju inte lösa fingrar när jag paddlar. Bara tummen.

Nä, jag klarar mig rätt bra med den här dräkten, Camaro-handskarna och den fula neoprenmössan från GUL. Ska testa med en extra undertröja under flis-stället nästa gång få se hur det känns. Så fort jag slutar paddla blir jag nämligen snabbt väldigt kall i hela överkroppen. Kanske ett annat material ger en torrare känsla också.
Funderar också på ett par tunna innervantar till händerna. Det får inte vara något tjockt och man får såklart se upp med att blöta ner de. Liiite varmare kan det få vara, även om man klarar en timmes paddling utan att förfrysa vilket inte var känslan med de läckande Typhoon-handskarna. Typhoon-handskarna verkar förresten finnas under flera olika namn. Tror GUL har precis samma handske t.ex. Den sitter jätteskönt och man känner inga sömmar som kan irritera, men blir för kall när den är blöt och det är kallt i luften.
Kan väl nämna att jag har problem med händerna även när jag åker skidor. Tröttnade på tunna handskar för längdåkning och köpte ett par mjuka slalomhandskar istället så fungerade det bättre. Vet inte hur det är nu, men förr har jag haft rätt tjockt blod och troligen lite kass cirkulation i händer och fötter. Kanske lite känsligare än snittet med andra ord.
 
Även igår när det runt nollan i luften hade jag bara tunn funktionsmaterialoverall + långkalsong i ullfrotte + extra andaströja. Det räckte. Så länge man rör sig blir jag inte kall i överkroppen,benen är ju rätt stilla så där hade jag mer. Fleece låter för varmt nästan.

Sent from my ZTE BLADE III using Tapatalk
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Villevillut Letar efter tips på kanot. Paddling allmänt 11
Martin på Elsa H efter mkt funderande blev det en i trä Paddling allmänt 10
hirro Avdomnad hand efter 30 minuters paddling Paddling allmänt 12
PEUN Mår illa/yr efter rollar Paddling allmänt 18
NorthernLight Höftproblem efter långpaddling Paddling allmänt 13
fraewu Hur man botar rädsla efter paddelolycka Paddling allmänt 6
kajakmicke Hur stretchar man efter paddling? Paddling allmänt 3
tango kajakvagn att ha med sig i/på kajaken (ej efter cykel) Paddling allmänt 35
losvahmaldav Topptur efter Hårkan !?? Paddling allmänt 0
danhaa Skarvar borta efter skövling Paddling allmänt 24
annie Kajak efter cykel! Paddling allmänt 7
knatte Lärdom efter helgens i/urstignings träning i kajaken. Paddling allmänt 9
morre HEJ JAG SÖKER EFTER NEOPREN TILL ETT KAPELL Paddling allmänt 1
MrP Torrdräkt för kajakpaddling? Paddling allmänt 4
tango Välja rätt torrdräkt för paddling? Paddling allmänt 15
anholl Lång och smal torrdräkt dam, tips? Paddling allmänt 0
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Skor till torrdräkt vintertid Paddling allmänt 10
Livetiskuggan Byta muddar på torrdräkt Paddling allmänt 5
Mats L Tips torrdräkt Paddling allmänt 5
Kajakistan Köper torrdräkt/tuiliq för vintern Paddling allmänt 5
Knall Val av torrdräkt Paddling allmänt 23
Kaffekopp Läckande torrdräkt Paddling allmänt 4
Peterspeed Palm Bora Torrdräkt Paddling allmänt 2
hejpådig UL Torrdräkt för Packrafting i fjällen? Paddling allmänt 7
friluftaren Torrdräkt hobieshop? Paddling allmänt 0
friluftaren Erfarenhet kring denna torrdräkt? Paddling allmänt 2
avslutmedlemskap0904 Torrdräkt Paddling allmänt 24
thureb Tips och tricks sköta och trivas med torrdräkt Paddling allmänt 8
McO Problem med våt-/torrdräktsstorlek Paddling allmänt 6
pelle.k Ursuit torrdräkt Paddling allmänt 5
Johan60 Var köpa Kokatat torrdräkt? Paddling allmänt 9
gale warning Erfarenhet av Palm Lofoten Torrdräkt? Paddling allmänt 7
martallen Vilken torrdräkt håller längst? Paddling allmänt 4
khmd Torrt i torrdräkt? Paddling allmänt 12
Veon Nya muddar på torrdräkt Paddling allmänt 6
utesälen Passform torrdräkt Paddling allmänt 4
L.A. Torrdräkt, fluor och miljö Paddling allmänt 3
manlan Torrdräkt - normalt slitage? Paddling allmänt 11
utesälen Vilka skor till torrdräkt Paddling allmänt 9
Lgm Byte av sockar på torrdräkt Paddling allmänt 1
friluftaren Underställ under torrdräkt? Paddling allmänt 46
avslutat_17_06_20 Reparation/byte av latexmuddar torrdräkt Paddling allmänt 6
Lgm Torrdräkt Paddling allmänt 14
Lgm Torrdräkt Paddling allmänt 7
arild rolla med torrdräkt Paddling allmänt 9
Anders V muddar på torrdräkt Paddling allmänt 18
manlan Hiko torrdräkt - erfarenheter? Paddling allmänt 12
Kal-P-Dal Hur fort simmar man i en torrdräkt? Paddling allmänt 60
tcj Modifiera torrdräkt Paddling allmänt 10
hs Torrdräkt och flytväst? Paddling allmänt 16

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.