Att snöra eller inte snöra, det är frågan...

Hej Igen!

Nu är jag igång med ännu en fråga på detta eminenta forum!

Jag hoppas att denna fråga kan leda till lite exuberant diskussion kring en säkerhetsaspekt och vara till gagn för fler än mig.

Jag har sett lite olika ideér kring om man ska ha en säkerhetslina mellan sin lekamen och kajaken eller ej. Själv tyckte jag att det verkade smart, för att går det lite vågor och blåser lite vind kan ju kajaken driva iväg väldigt snabbt. Utan båt i havet är man ju rökt.

Igår paddlade jag glad i hågen ut för att försöka surfa lite i vänern. Det var barnsligt roligt och jag tjoade av förtjusning... i cirka 15 minuter. Sen låg jag i vågskvalpet brevid kajaken. Med VKV´s finfina pontonsystem var jag snabbt uppe igen, men det blev några fler kantringar innan jag gav upp.

Det blev dock ganska snårigt med repet mellan mig och kajaken och repet mellan kajaken och paddeln. Det var mycket mer besvärligt än jag hade föreställt mig att blåsa upp pontoner och få allt på plats när sjön gungade och trasslet på alla rep ställde till det ytterligare.

Så till min lilla undran; snören överallt verkar kunna förvärra eländet när man försöker komma tillbaka i kanoten. Men om båten driver iväg är man ju ännu mer nödställd.

Använder ni lina eller ej? Vilka faror / fördelar överväger?

High paddel på er alla!

Marcus
 
En lina räcker

Nu paddlar jag i och för sig surfski men... en lina räcker, antingen mellan kajak och paddel eller mellan kajak och paddlare.
 
En tom kanot driver väldigt snabbt i vinden medan en paddel ligger där man lagt/tappat den. Bra färg på paddeln så ser du den lätt. Att ha lina till paddeln kan vara bekvämt om du pausar och bara släpper den bredvid kanoten och du sen driver iväg med kanoten.
Själv har jag ingen lina fastbunden men däremot en fyra meter lång lina fastbunden på fördäck och sen lös mellan benen. Skulle jag tippa så får jag med mig linan och får hejd på kanoten innan den blåser iväg. Linans huvudsyfte är som lod för att hitta nya ställen att gå med segelbåten. Linan har en tyngd i änden och knutar på varje halvmeter...
 
Numera paddlar jag så lite, men... Att kajaken blåser ifrån en när man plurrat är ju en klar risk, särskilt om den är tom.

Men som alternativ borde en lina funka, och för att slippa ha den i vattnet under färd skulle den ju kunna ligga på akterdäck. Är den försedd med ett mycket enkelt drivankare så sträcks linan ut och kanoten bromsas och man bör hinna få fatt på den.

Har själv varit nära att bli utan kanot vid en plurrning p g a den ville blåsa iväg, men jag hann ta två snabba simtag innan den hann få fart. Att annars simma ikapp den hade nog varit fullständigt omöjligt. Paddeln har jag aldrig haft snöre till.
 
Men som alternativ borde en lina funka, och för att slippa ha den i vattnet under färd skulle den ju kunna ligga på akterdäck. Är den försedd med ett mycket enkelt drivankare så sträcks linan ut och kanoten bromsas och man bör hinna få fatt på den.

Ett drivankare är enkelt att göra själv av en blomkruka (billigaste modellen dia ca 15-20 cm) av plast. Fäst tre snören jämt fördelat längs överkanten och fäst dessa i en längre lina som fästs i kanoten. Hålen i blomkrukan stabiliserar den när den ska dras genom vattnet. Stoppa ner linan bakom ryggen innan du sätter dit kapellet och låt krukan ligga på däck lös bakom ryggen. Tippar du och lämnar kanoten så sjösätts krukan och du har en chans att hinna simma ikapp.
 
Hängslen och livrem eller inte

Så här tänker jag.

När man trillar ur en havskajak så ser jag det som mindre sannolikt att man tappar kontakten med båten. Man faller ju liksom inte helt handlöst ur en sådan båt så som man kan göra från tex en surfski eller annan båt med stor sittbrunn. OM det nu skulle vara så att en våg eller stark vindpust griper tag i kajaken så krävs det en ganska rejäl lina som är väl förankrad i både i båt och paddlare på ett sätt som inte orsakar skada eller rentav livsfara. Jag skulle inte vilja ligga i vattnet med ett snöre som har hamnat om halsen när den tunga lastade havskajaken får för sig att rulla runt ett varv i vågorna. Och som du redan har erfarit så blir det lätt trassel.

Nä, ingen leash på havskajaken tycker jag, men på paddeln kan dels vara bekvämt och ge en ökad säkerhet. Även om paddeln kanske inte driver iväg okontrollerat så räcker det ju att den är precis utom räckhåll för att man inte ska få tag i den. Släpper man båten en kort sekund så kanske man är utan båt. Och kommer man upp i båten och sitter där utan paddel så är man ju ändå ganska "rökt" så att säga såvida man inte har en lättillgänglig reservpaddel att tillgå förstås.

Så...
Paddel-leash. Ja om man vill.
Kajak-leash. Nej (om man inte paddlar surfski för då är det ett rungande ja)

/Jonas
 
Med surfski

är nog risken störst att kajaken skall blåsa iväg. En lina till paddeln från kajaken kanske får paddeln att funka som ett tillräckligt drivankare? Går man runt med en långfärdskajak så blir sittbrunnen normalt delvis vattenfylld vilket minskar benägenheten för kajaken att snabbt driva med vinden. Lina mellan paddlare och paddel kan göra att kajaken driver bort eftersom paddeln bromsar simning.

Thure
 
Så få snören som möjligt

Jag har, ibland, snöre, elastisk lina, mellan paddel och kajak, förenklar hanteringen vid ilägg, bekvämt på sjön att bara kunna släppa paddeln och, inbillar jag mig, den bromsar kajaken en smula om vi skulle separeras vid eventuell vältning. Två linor är bara att inbjuda till trassel.
Mikael
 
På fördäck har jag ett relativt kort snöre typ "telefonlurstråd" med kardborrfäste för paddeln. Jag kopplar den vid behov vid pauser etc. men ogillar att paddla med den. Jag blir distraherad av den och enligt Murphys lag kommer den ju att trassla fast nånstans precis vid en kritisk manöver, paddelstöd eller roll. "Telefonlurstråd" på tvinn är bättre än gummicord som kan bli farlig om den först fastnar nånstans och sprättar till då den lossnar. Om det verkligen gäller låter jag paddeln rymma iväg och håller koll på kajaken med reservpaddeln.
 
Beträffande risken för att man tappar kontakten med kajaken så är de sant att man inte trillar ur kajaken några meter i från den, men det kan mycket väl bli en meter eller drygt, mellan personen och kajaken, och då är det nog tillräckligt att man först sträcker sig efter paddeln/vattenflaskan eller drar luggen ur ansiktet, för att kajaken ska hinna börja blåsa iväg om den är på läsidan.

En lastad kajak är det kanske lugnt med, men jag har definitivt erfarenhet av att en tom kajak flyter så högt och har så liten masströghet att den snabbt får fart, och då rör den sig snabbare än vad man kan simma. Har dock aldrig själv haft snöre, men om jag skulle paddla där det är stor potential för plurr och en stor olägenhet att kajaken blåser iväg, då skulle jag nog kunna tänka mig en sån där släplina.
 
Tack för många tänkvärda svar!

Hittils verkar de flesta vara emot lina mellan kajak och kanotist, men som jag trodde är det inte en enkel svart/vit fråga.

Men i mitt fall var det nog optimistiskt att ha två linor. Jag kom nyss på en ide jag tänker prova, om jag nu trots denna tråd ska vara fastknuten så kan man ha några meter rep fästade i kajaken med paddeln i andra änden, men dra repet genom kapellet. Då blir den endast en lina att hålla ordning på.

Då har man dessutom kvar fördelen att ha en lina i handen vid landstigning, vilket inte är så dumt.

Det där med drivankare låter faktiskt inte heller så dumt. Jag kanske ska binda ihop en blomkruka med några snören och undersöka effekten.

Finns det någon som har upplevt stor nytta av att vara fastbunden?

Hight Paddel!

/ Marcus
 
Nja

Jag tycker inte man ska ha ett snöre mellan sig och kajaken som man inte bombsäkert,110%, kan få loss på nolltid, att dra snöret/repet mellan kajak och paddel genom kapellet skullle jag inte göra, även om paddeln sitter med kardborrband kan linan trassla sig i kapell och flytväst. Jag vill kunna frigöra mig om det behövs
M-J-Bs kommentar om gummicord är relevant, det finns risk att nåt kan fastna och sen snärta iväg ordenligt, jag accepterar den risken eftersom jag med cord kan dra isär eventuell linstump som rullar sig kring hals eller så.
Jag har aldrig känt att jag hade behövt eller ens haft fördel av vara fastknuten i vare sig kajak eller paddel, paddel och kajak däremot praktiskt ibland att de sitter ihop.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
HjalmarGL Bergans Ally, tips ang 16,5 eller 17? Paddling allmänt 7
Fiskens Uppblåsbar eller med ram? Paddling allmänt 25
Schwemil Rodervajer eller Roderlina? Paddling allmänt 6
stefan.svard Prijon Kodiak eller Grizzly ? Paddling allmänt 5
tango Billig grönlandspaddel, gärna kolfiber (eller glasfiber)? Paddling allmänt 12
CAX tips på paddelvatten nära Göteborg eller Örebro Paddling allmänt 4
MartinR Kajakpaddel till barn, vingpaddel eller inte? Paddling allmänt 4
Camomilchen Aktivitetsklocka eller liknande Paddling allmänt 16
memyc Seabird, Seahawk, Seayak eller något annat? Paddling allmänt 4
Rastabob Härån eller Lagan med packraft? Paddling allmänt 3
Quantumlight tipps för Å eller älv paddlingsled Paddling allmänt 13
MieEss Är större eller mindre kajak att föredra? Paddling allmänt 44
Ralphandersson Vento Arc 4.9 Eller Havspaddeln Jokkmokk till hustruns skärgårdspaddling? Paddling allmänt 3
PK Neelix Är det någon som har erfarenhet av Oru eller Nortik? Paddling allmänt 10
tango Förvara kajak med packluckor stängda eller öppna? Paddling allmänt 10
Wibrån Transportkapellets vara eller inte vara vid bilfärd Paddling allmänt 13
CAX MRS Adventure X2 ISS eller Alpacka Oryx? Paddling allmänt 4
Kal-P-Dal Lättrollad eller svårrollad kajak... Paddling allmänt 15
Andreas80 Tahe Reval Midi eller annan första kajak? Paddling allmänt 5
erik_sylvan Vet ni något om kajakerna Ramberg eller Wassara Paddling allmänt 1
paddla Kajakpaddel – alu eller glasfiber i skaftet? Paddling allmänt 12
saffran Köpa på hösten eller våren? Paddling allmänt 1
Utvandraren Sitta tajt eller rymligt? Paddling allmänt 2
Flamingon Vattentät solcellsladdare eller annan lösning? Paddling allmänt 29
Flamingon Huva eller mössa i neopren? Paddling allmänt 8
magnushjersen_gmail.com Skynda fynda - eller grundlurad? Paddling allmänt 40
RoineK Paddla i Vaasa eller Larsmo skärgård Paddling allmänt 7
Sigi Ally kanadensare, dr 15 eller dr 16,5? Paddling allmänt 8
McO Val av kajak (PE eller glasfiber) under 10.000 kr? Paddling allmänt 10
BSundgren Mad River eller Wind River? Paddling allmänt 0
anna.kristiansson Tahe lifstyle solo eller annan kajak till 9-åring? Paddling allmänt 5
acke93 Köpa eller inte köpa Paddling allmänt 4
Jones Aquilo K1 GF proXplore, bra eller dålig? Paddling allmänt 13
Raftö Skäddakajak eller roder? Paddling allmänt 29
Haga17 VKV Paddel, Vind eller Euro-Speed? Paddling allmänt 7
anlu Laga eller slänga? Paddling allmänt 7
Långben Surfski eller kajak? Paddling allmänt 21
Klurar Gumotex Palava eller Baraka Paddling allmänt 15
avslutad140107 Skada i glasfiber eller endast färg/gelcoat? Paddling allmänt 16
decido Epic V8 eller Seabird Wave 5.5 Paddling allmänt 4
Henkes 1-lagers eller 3-lagers? Paddling allmänt 11
agadiver Plast eller aluminium för kanadensare Paddling allmänt 4
Jörgen Larsson Var kan man köpa delbar kajak i Sverige eller Europa? Paddling allmänt 59
puckelsnook Tjockis-kajak - Prijon Kodiak eller Yukon Expedition Paddling allmänt 13
plenty1 "Man får vad man betalar för" eller? Paddling allmänt 31
JonasBergdahl Braveheart, Xcite, Alaw Bach vs CetusMV, eller Beaufort? Paddling allmänt 42
Utvandraren Prijon Kodiak eller Marlin. HTP eller PriLite Paddling allmänt 12
MarkusF Faltkajak K1 eller K2? Paddling allmänt 19
FredrikÖ Knätub eller nät? Paddling allmänt 2
lordglassbot Hastighet, tandemkajak eller två enkelkajaker Paddling allmänt 36

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...