Handleden?

Jag vet inte om paddlare kan drabbas av karpaltunnelsydrom.
Thure

Känner personligen till ett flertal fall så jo.
Och domningar brukar höra till.... Det är som sagt alltid svårt att "gissa diagnosen" över ett forum...

Tack Thure för en annan vinkling på problemet...paddelskador är ett "kärt" ämne för mej.
 
På spåret

Låter som ett väldigt bra tips att öppna påskjutshanden, måste genast testa det. Jag tror också att övrigt ni beskrivit kan vara en del av problemet, jag kör med en Bracsa VIII Min så kanske ska jag prova med en ännu mindre... men jag älskar paddeln.

Hursomhelst, att experimentera med mindre vinkel än 30 grader är enkelt så det ska jag prova, men att gå till en grönlands- eller plattpaddel känns inte som något alternativ. Helst vill man ju se ut så här när man paddlar :)

http://www.youtube.com/watch?v=9gfEOTMwnkg
http://www.youtube.com/watch?v=KGATHwnvIFs
 
Minskad vinkel är nog helt klart det enklaste och därför behöver du börja där. Du skrev tidigare att du använder handledsvärmare i neopren. Blir det bättre eller sämre med värme? Hur länge har du haft symptomen? Hur känns det om du kyler ner handleden? Upplever du att det pirrar, sticker eller domnar någonstans?
 
Låter som ett väldigt bra tips att öppna påskjutshanden, måste genast testa det. Jag tror också att övrigt ni beskrivit kan vara en del av problemet, jag kör med en Bracsa VIII Min så kanske ska jag prova med en ännu mindre... men jag älskar paddeln.

Hursomhelst, att experimentera med mindre vinkel än 30 grader är enkelt så det ska jag prova, men att gå till en grönlands- eller plattpaddel känns inte som något alternativ. Helst vill man ju se ut så här när man paddlar :)

http://www.youtube.com/watch?v=9gfEOTMwnkg
http://www.youtube.com/watch?v=KGATHwnvIFs

Jag provade Bracsa FW, IV min och VII min innan jag köpte och fastnade då för IV min. Senare har jag kompletterat med en Bracsa X min som är ganska lik IV:an i egenskaper men aningen mindre.

Läs gärna på bloggen motionspaddla som Lars från Sundsvall skriver. Kom bara ihåg att han är en elitmotionär så du inte hakar på¨i hans tempo ;-)
http://bloggen.motionspaddla.nu
 

Bilagor

  • P8150028_2.jpg
    P8150028_2.jpg
    40.2 KB · Visningar: 388
Lite svårt att förklara men det uppstår lätt både en vinkling/belastning i leden vid hög paddelföring.
De flesta får inte problem men trådskaparen har symptomen iaf.

Klart att man kan tycka smal europaddel/grönlandspaddel inte är optimalt för motionspaddling men om en paddlare med carpaltunnelsyndrom fortsätter i samma banor är risken för operation stor,kanske inte så önskvärt mitt i sommaren.

Måste nog säga emot, kalla mig gärna envis och obetingat. :)
Det handlar om att lära sig paddla rätt och skadefritt. Öppnar man handen vid påskjut, och håller löst, kan man hålla handleden helt rak. Både vid låg och hög paddelföring. Bladvinkeln påverkar mest isättningen och är inte primärt ett problem, men om man medvetet eller omedvetet kompenserar för en icke optimal vinkel, kan man lätt spänna fattningen, och vrider därmed handleden.
Ett annat område att tänka på, upptaget. Om man drar paddel
N väldigt långt bak innan upptag, är det också lätt att vinkla handleden. Tag gärna upp paddeln ungefär vid höften, längre tag än så ger inte mycket extra fart framåt, och kan dessutom få kajaken att guppa upp och ner. Draghanden greppar ju dessutom hårdare om skaftet, och en vinkling där får större oönskad effekt. Hög paddelföring, låt paddeln välja väg själv, d.v.s. Utåt ungefär i vinkel med svallet, ger i alla fall mig en rätt avslappnad paddelföring m.a.p. Handlederna.

Vår olika syn på paddlingsteknik kan ju bero på att målet är olika, eller hur? :)

(Ett litet netikettsråd: om man citerar, editerar man inte i någon annans text.)
 
Med hög paddelföring går det att ha helt raka handleder nästan oavsett paddelvinkel. För mig funkar det fint med raka handleder trots en paddelvinkel på 75 grader. Det är en teknikfråga som nog kräver instruktion men du kan ta en titt på den här tråden http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?p=499925#post499925.

Mvh, Kla

Men du öppnar och stänger fortfarande handen. Om senorna är infekterade så är risken överhängande att även den rörelsen retar området...men det är ju bara att prova...
 
Men du öppnar och stänger fortfarande handen. Om senorna är infekterade så är risken överhängande att även den rörelsen retar området.

Nej, min erfarenhet är att rörelser under lätt belastning (som att öppna o stänga handen) snarare hjälper till att läka och förebygga inflamationer. Som jag fått det förklarat för mig är det genomblödningen i vävnaden som ökar vid rörelser under lätt belastning. Detta till skillnad från långvarig statisk belastning (som att krama skaftet hårt hela tiden) som mig veterligen minskar genomblödningen.

Det faktum att TS får ont i just högerhanden och inte vänsterhanden talar för ovanstående då de flesta självlärda paddlare håller hårt med högerhanden och lösare med vänsterhanden. Detta förutsatt att TS har en högerpaddel.

Jag (och många med mig) har gått igenom liknande problem och att öppna handen, flytta fram isätt och upptag, kortare paddel (runt 216 cm), och neoprenmuddar var lösningen för mig.

Mvh, Klas
 
Senast ändrad:
Nej, min erfarenhet är att rörelser under lätt belastning (som att öppna o stänga handen) snarare hjälper till att läka inflamationer och att förebygga dem. Som jag fått det förklarat för mig är det genomblödningen i vävnaden som ökar vid rörelser under lätt belastning. Mvh, Klas

Hm, OM det är karpaltunneln så är det helt enkelt för trångt i kanalen. Om det är infektion i en sena så är det lite annorlunda jämfört en muskel då senor inte utvecklas lika snabbt som muskler. Min rekommendation vid en seninfektion är nog först vila med en dos ibuprofen (dosen skall jag kanske inte sätta ut men den följer inte förpackningsrekommendationerna) för att förhoppningsvis få bort inflammationen innan jag sedan börjar träna upp handen försiktigt. Nästa steg är ju cortison men det skall man nog undvika om möjligt.
 
Jag (och många med mig) har gått igenom liknande problem och att öppna handen, flytta fram isätt och upptag, kortare paddel (runt 216 cm), och neoprenmuddar var lösningen för mig.

Mvh, Klas

Jag frågade ang neoprenmuddar tidigare just för att kunna utesluta infektion.

Sen är det inte bara paddlare med krampaktigt paddeltag som drabbas utan är man mycket ute så kan man få problem även med ett löst grepp.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...