Vad är en havskajak?

Är inte själva definitionen på kajak att det är en kanot som är täckt, har relativt liten sittbrunn och är anpassad för havspaddling? Så havskajak blir lite av en tautologi.

Om man frågor bekanta som inte vet vare sig vad Tiderace, Valley eller VKV är om paddling och kajaker så brukar alla börja orera om små ranka farkoster där man sitter fast som i ett skruvstäd, eskimåsvängar, grönland och inuiter.
 
Definition av kajak

Är inte själva definitionen på kajak att det är en kanot som är täckt, har relativt liten sittbrunn och är anpassad för havspaddling? Så havskajak blir lite av en tautologi.

Om man frågor bekanta som inte vet vare sig vad Tiderace, Valley eller VKV är om paddling och kajaker så brukar alla börja orera om små ranka farkoster där man sitter fast som i ett skruvstäd, eskimåsvängar, grönland och inuiter.

Definitionen av en kajak är att det är en båt som är spetsig i båda ändar, har sittbrunn och är konstruerad för att framföras med dubbelpaddel. Den exakta definitionen finns på Svenska kanotförbundets hemsida.

Det finns flera kajaker som inte är anpassade för havspaddling. Polokajaker, Racing kajaker, forskajaker etc. därför blir inte begreppet kajak en taulogi.

Däremot blir en Polokajak som framförs på havet inte en havskajak. Det blir en Polokajak som framförs på havet. Det är där mycket av resonemanget i dena tråd brister.
 
Fast kajak är ju en översättning av ordet qajaq som syftar till just en havsgående smal kanot med sittbrunn och spetsiga ändar som framförs med dubbelpaddel (av en man). Svenska Kanotförbundet är säkert bra på många saker men jag tror nte att just de sitter på makten att utfärda den "exakta definitionen" av någonting utanför de grenar av kanotträdet där man tävlar (där de ändå lyder under internationella regler som ändras med jämna mellanrum).

Jag har paddlat såväl slalom,freestyle, polo, motions, multisport och havskajaker men när jag tänker på kajak så tänker jag och de flesta som jag har frågat fortfarande först på en klassisk grönländsk tingest. Därför känns just havskajak lite onödigt i min värld, resten behöver definieras eftersom de särskiljer sig från originalet. Däremot så är ju havskajak ett inkört begrepp så det kommer säkert att hänga kvar och orsaka bajskastning mellan VKV:are, klepper-fanatiker och anhängare av brittiska eller grönländska lådor i många år till.
 
Det är väl ingen svårighet att definiera begreppet havskajak. Svårare kan vara att identifiera en. Om en designer/tillverkare klassifierar sin produkt som havskajak så är det onekligen en havskajak, sen är det bara upp till var och en att gruppera dessa havskajaker i mer eller mindre bra havskajaker utgående främst från egna personliga preferenser, behov och erfarenheter. Andras åsikter och erfarenheter kan vara värdefulla om faktorerna och omständigheterna som åsikterna bygger på är kända.
Det här tycker jag är både välformulerat och tillför diskussionen en dimension. Jag har själv tänkt i dessa banor men inte lyckats få ihop en begriplig text av det. Designerns rätt att klassificera sin produkt borde vara självklar. Med en inbyggd svaghet i resonemanget, designerns avsikt är dock inte lika med att han/hon lyckats. Men det betyder ändå att det som konstruerats och byggts som "havskajak" kan säljas/marknadsföras som detta. Oavsett tekniska lösningar.

Varför jag fortfarande anser att begreppet "havskajak" är myt, bullshit, obsolet och olämpligt att använda alls, är att några är bergsäkra på vad en havskajak är och kan definiera den exakt (Magnus_74 tex) samtidigt som många andra har helt andra uppfattningar. Många har inte en aning. Att ha en definition som inte inbegriper en Klepper verkar missa målet grovt. Eller kanske är det som Thure sa "Kajak lämpad för längre paddlingar över hav är en annan diskussion egentligen."

Sen håller jag med fuchs: Det är alldeles för många "ska" och hårdragningar inom kajakvärlden.

thomas
 
Om vi då i stället utgår från en rese/event/uthyrares perspektiv och får för oss att en samling skall ske med kajaker som någorlunda klarar öppet vatten i skärgården eller längs kusten.

En viss mått av försiktighet måste tas och både egen och gruppens säkerhet är viktig, så därför bör kajakerna klara den förväntade turen. Geniet kommer då på tanken att kalla det havskajkträff för att slippa mindre lämpliga flytetyg som kan orsaka dödsfall och lidande inte bara för den enskilde. Den geniale glömde i förbisvängen att fundera djupare i frågan ang bärighet hos kajak med fullpackade skott och fullt vattenfylld sittbrunn.

Tvärt om mot vad som påstås tidigare i tråden vill jag hävda att de så kallade Eng-havskajakerna har väldigt liten volym i ändskeppen samt att del av denna ofta innefattar skedda box. Fyller man på flitigt med packning utan täta påsar minskas bärigheten ännu mer samt om kajaken blir helt vattenfylld i mittbrunnen, så en definition att en kajak bör flyta med fullt packad och med vattenfylld sittbrunn kan ju vara ett förslag och gärna kunna bära även den som suttit i, sittandes i den vattenfyllda kajaken tex.

Kajak-kyrkan har jag ju nämnt tidigare och där gäller personligt ansvar om egen säkerhet, men risken är att satanisterna känner sig uteslutna och det vore ju lite taskigt då de kanske kan bjuda på mycket underhållning och hyss.

Ytterligare en variant blev jag bjuden på för några dagar sedan och som jag troligtvis tänker haka på om jag inte får förhinder är detta som jag ser som ett bra exempel på hur en träff kan arrangeras:

En kostnadsfri motionsrunda med kajak!
Vi är några stycken som tänker paddla kajak från Klintemåla den 20 juli kl 11.00!
Det spelar ingen roll vad du har för kajak eller hur fort du kan paddla,
bara du har ett gott humör är du välkommen att komma med!
Vi paddlar Klintemåla – Vinö – Karlskär (där vi gör ett lunchuppehåll mellan kl 13.00 – 14.00 – du tar med egen lunch) – vidare till Älö – sedan tillbaka till Klintemåla. Vi är åter ca kl 16.00. Då kommer vi att ordna med mat i hamnen för de som vill - betalning sker till Klintemåla sommarbutik.
Det finns inga funktionärer, inga följebåtar. Vi ställer krav på gott omdöme och sunt förnuft för dig som ställer upp.
Var och när? Klintemåla (som ligger mellan Västervik och Oskarshamn i Misterhultsskärgård).
Vi paddlar den 20 juli med start kl 11.00. Parkeringsplatser för bilar finns.
Anmälningsavgift Det är gratis att vara med. Men skänk gärna en peng till Sjöräddningssällskapet - om du vill – de gör en god gärning året runt i Sveriges skärgårdar.
Priser Ära och berömmelse till alla som tar sig runt
Vad du bör ha med dig! Det är helt och hållet upp till dig. Det kommer INTE att finnas några funktionärer, inga matkontroller, inga vätskekontroller, ingen support ö.h.t. Men för att ha det så bra och säkert som möjligt bör du ha med dig minimum:
- Sunt förnuft och stor respekt för havet.
- Vatten och lunchpaket
- Klocka som visar tiden.
- Karta, sjökort och kompass.
- Flytväst.
- Extrakläder i vattentät säck.
- Mobiltelefon i vattentätt fodral, som du kan komma åt under paddlingen.
- Papper och penna
- Flottör och pump.
- Sopsäck för skräp.
mm
Övrigt Denna motionsrunda har ingen organisation, alla deltagare är sina egna organisatörer. Motionsrundan kommer naturligtvis att ställas in vid hårt väder eller dimma. Alla som är med ställer upp på egen risk och på eget ansvar, och förväntas ha omdöme nog att själva avgöra om förhållandena är såpass goda att det är värt att ge sig av. Den som hellre kollar på sjökort än vanliga kartor kan nyttja Eniros sjökort online.
Eftersom motionsrundan arrangeras av deltagarna själva är ALLA varmt välkomna med förslag till hur motionsrundan kan förbättras. Huvudtanken är dock att alla ska kunna vara med, utan behov av funktionärer, samt att det skall utvecklas till en folkfest. Väderprognoser kan du bl.a. hitta på Klart.se eller på SMHI
Har du några frågor kan du kontakta:
Daniel Axelsson tel: 0705-49 36 59
David Ibison tel: 0735-22 52 80
Peter Thore tel: 0705-40 20 04
Thomas Lidberg tel: 0702-06 39 39
Anders Nilsson tel: 0706-97 67 54
 
Definition och användning

Det här tycker jag är både välformulerat och tillför diskussionen en dimension. Jag har själv tänkt i dessa banor men inte lyckats få ihop en begriplig text av det. Designerns rätt att klassificera sin produkt borde vara självklar. Med en inbyggd svaghet i resonemanget, designerns avsikt är dock inte lika med att han/hon lyckats. Men det betyder ändå att det som konstruerats och byggts som "havskajak" kan säljas/marknadsföras som detta. Oavsett tekniska lösningar.

Varför jag fortfarande anser att begreppet "havskajak" är myt, bullshit, obsolet och olämpligt att använda alls, är att några är bergsäkra på vad en havskajak är och kan definiera den exakt (Magnus_74 tex) samtidigt som många andra har helt andra uppfattningar. Många har inte en aning. Att ha en definition som inte inbegriper en Klepper verkar missa målet grovt. Eller kanske är det som Thure sa "Kajak lämpad för längre paddlingar över hav är en annan diskussion egentligen."

Sen håller jag med fuchs: Det är alldeles för många "ska" och hårdragningar inom kajakvärlden.

thomas

Havskajak är en benämning på en kajaktyp och det finns en exakt definition av en kajaktyp. Sedan finns det många andra typer av kajaker/kanoter somm är lämpliga för att paddla längre sträckor på öppet hav. Vilka egenskaper som är önskvärda hos en kajak som ska användas för längre turer på öppet vatten är en annan fråga.

Jag är mer praktiskt lagd och ser på kajaker som vilken sportutrustning som helst. Att ha en benämning på olika typer av kajaker/skidor underlättar i tal och skrift. Jag hitills aldrig sett någon diskussion om huruvida kängor ska bli kallade löparskor ifall jag använder dem till att springa med. De är fortfarande kängor.
 
Havskajak är en benämning på en kajaktyp och det finns en exakt definition av en kajaktyp. Sedan finns det många andra typer av kajaker/kanoter somm är lämpliga för att paddla längre sträckor på öppet hav. Vilka egenskaper som är önskvärda hos en kajak som ska användas för längre turer på öppet vatten är en annan fråga.

Jag har inte sagt att du har fel, bara att du är bergsäker på din definition av "havskajak". Jag tror (Obs! tror) faktiskt på att det ligger en del Svima-marknadsförings-taktik bakom begreppet oavsett vad du vet. Jag anar att begreppet ingick i "politiska" kampanjer och i det "krig" som tydligen pågick någon gång i början/mitten på 80-talet. Jag tror begreppet "havskajak" varken förtydligar eller tillför något idag. En gång i tiden kanske det gjorde det.

thomas
 
Svima

Svima har haft stort avtryck på den svenska havspaddlingen och har säkert en del i mycket. Jag har också läst mycket i Seakayaker magazine och på andra utlänska sajter och definitionen verkar vara den samma överallt. Men jag tror inte att Svima hade något intryck på Seakayaker magazin.

Jag skulle tro att definitionen kommer från Derek C Huchintson och hans böcker. Ska vi gräva i historien lite mer så är det oklart vem som började med luckor och skott på "havskajaker"

Problemet är inte definitionen på havskajak. det är snarare något sorts löjligt statuskrig om vilken typ av kajak som är finast. Det skiter jag i och väljer den kajak som är lämpligast för det jag gör och när jag gör längre turer så är det havskajaken jag använder.
 
Tvärt om mot vad som påstås tidigare i tråden vill jag hävda att de så kallade Eng-havskajakerna har väldigt liten volym i ändskeppen samt att del av denna ofta innefattar skedda box. Fyller man på flitigt med packning utan täta påsar minskas bärigheten ännu mer samt om kajaken blir helt vattenfylld i mittbrunnen, så en definition att en kajak bör flyta med fullt packad och med vattenfylld sittbrunn kan ju vara ett förslag och gärna kunna bära även den som suttit i, sittandes i den vattenfyllda kajaken tex.

Tar vi en NDK Explorer som är relativt vanlig kajak så har ändskeppen en uppgiven volym på 166 liter. Det innebär att en paddlare på 90kg med packning på 30kg ändå har ~40kg lyftkraft med full sittbrunn. Borde räcka för att hålla sig på ytan kan tyckas. Bärigheten om man inte packar i täta påsar är bara ett problem om man fyller skotten med vatten, men den risken finns ju i alla kajaker, inte bara de förhatliga så kallade Eng-havskajakerna.
 
Problemet är att många här förutsätter att det måste finnas någon av dessa som har ett större värde än den andra när de egentlgen är värda lika mycket.
Problemet är inte definitionen på havskajak. det är snarare något sorts löjligt statuskrig om vilken typ av kajak som är finast.
Jag har ingen avsikt att värdera något annat än begreppet "havskajak".

En havskajak är en kajak med minst 2 vattentäta skott och där du kan ha stöd för knäna alt att sittbrunnen är såpass liten att du får upp knäna mot däck.
Ska vi gräva i historien lite mer så är det oklart vem som började med luckor och skott på "havskajaker"
Enligt din definition fanns inga "havskajaker" innan någon började med luckor och skott. Korrekt?

Sedan har vi

Brittiska typen
Liten-mellanstor sittbrunn, största bredden nära sittbrunnen. Mer volym i stävarna och gärna något uppsvängda stävar.

Nordiska typen
Större sittbrunn, Swedeform dvs största bredden bakom sittbrunnen. Sett från sidan en rak profil utan uppsvängda stävar.

Eskimå typen
Långsmal med liten sittbrunn, skarpa slag och rejält överhäng.

Rockerkajak
Längd dryga 5 m. Mycket rocker och Skarpa slag. Rejäl volym i Stävarna.

Menar du att dessa inte är "havskajaker" eller att de är olika sorters "havskajaker"?

Slutligen menar du att en Klepper bra kan paddlas i havet men är inte en "havskajak"?

thomas (försöker att lära mig något)
 
Tar vi en NDK Explorer som är relativt vanlig kajak så har ändskeppen en uppgiven volym på 166 liter. Det innebär att en paddlare på 90kg med packning på 30kg ändå har ~40kg lyftkraft med full sittbrunn. Borde räcka för att hålla sig på ytan kan tyckas. Bärigheten om man inte packar i täta påsar är bara ett problem om man fyller skotten med vatten, men den risken finns ju i alla kajaker, inte bara de förhatliga så kallade Eng-havskajakerna.

Jag var lite otydlig och inte hatar jag engelska kajaker, men känner ett agg, då jag hör ägare av dessa som påstår att de är de ända som har riktiga havskajaker.

OK handen på hjärtat så är jag inte så förtjust i kajaker av den typen, men respekterar att andra gillar dem och kan ha samma uppfattning om de kajaker jag gillar samt att någon gång i framtiden så kanske jag och andra finner en mättnadskänsla och vill prova något annat.

Orsaken till att jag tog upp frågan om täta påsar var att jag ville påpeka att dessa ger flyt/lyftförmåga i avsaknad av skott eller om skottet eller luckan falerar.

Sorry jag borde vara tydligare.

Just det jag vill inte exkludera brittas byggen utan snarare finna en gemensam plattform för fler kajakemodeller och hemmabyggare.

/K
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
cjfriman Havskajak med utrymme för att arbeta med benen Paddling allmänt 5
WästyKajaky Expedition/ Långfärdspaddling Norge-Sverige.... Paddling allmänt 2
Blixten10 Havskajak med fotplatta? Paddling allmänt 12
Skafto_nordstrommarna Val av havskajak för paddling vid västkusten Paddling allmänt 17
GAVIAARCTICA Skäligt pris för en havskajak Artisan millennium 2000? Paddling allmänt 8
fredolund Tre dagars havskajak Paddling allmänt 6
Madmoustache Havskajak köptips Paddling allmänt 0
CamillaiSkåne tips vid val av havskajak - är själv kort & lätt Paddling allmänt 19
enlitendelfin Höj- och sänkbar sits till havskajak Paddling allmänt 1
Vaxholmarn Havskajak vs. Surfski Paddling allmänt 60
Neonz Havskajak köpråd 'lång paddlare' Paddling allmänt 23
Helsing Packa havskajak Paddling allmänt 21
manlan 148 dagar i havskajak Paddling allmänt 6
fson Tips på prisvärd havskajak? Paddling allmänt 16
trollstoll Ucpa havskajak i Sormiou Paddling allmänt 4
Benken84 Köpa havskajak Paddling allmänt 7
Linda111 Vilken storlek på havskajak? Paddling allmänt 24
Niklaski Funderar på att köpa en havskajak Paddling allmänt 2
Jonlund Havskajak för paddling i fjällen? Paddling allmänt 16
Blaise Rolig havskajak för mindre tjej? Paddling allmänt 16
höjdrädd Paddeltur i Skellefteå (havskajak) Paddling allmänt 7
Calidris Någon som har en havskajak att hyra ut i sommar? Paddling allmänt 5
LR97 Ny havskajak - Råd önskas! Paddling allmänt 30
Gröngöling X-LITE RS havskajak, nybörjar vänlig?? Paddling allmänt 4
OptimusHawK Havskajak i Dalälven Paddling allmänt 2
Alex_S23 Surf med havskajak Paddling allmänt 39
torger Tips på lös sits för snabb havskajak Paddling allmänt 21
Joran Havskajak till 190 cm Paddling allmänt 15
Timo M Havskajak + vingpaddel. Rätt eller fel? Paddling allmänt 24
matsh Havskajak kurser,Örebro Paddling allmänt 1
hassex Rollning av Havskajak Filmtajm Paddling allmänt 0
hassex Havskajak i forssurf filmtajm Paddling allmänt 4
~sweet~ Havskajak Phala coona? Paddling allmänt 0
marie82jonsson Hyra havskajak GBG - tips!?! Paddling allmänt 1
hassex Plastex Havskajak?? Paddling allmänt 8
frarol Bavari havskajak, ngt att satsa på? Paddling allmänt 0
freetime Riktigt snabb havskajak...Vilka fabrikat/modeller ska jag titta på? Paddling allmänt 21
idaljung Explorer havskajak-nybörjar frågor Paddling allmänt 4
Karrobarro Friluftsklubb i Umeåtrakten? (med havskajak) Paddling allmänt 6
barfotahippien Havskajak pris? Paddling allmänt 23
Anders Oak Tips om havskajak som är bra i surf och lek? Paddling allmänt 18
mingves Havskajak-nybörjare.. Paddling allmänt 2
kenzo00 Skall köpa havskajak Paddling allmänt 0
marshen Tips sökes för havskajak och barn Paddling allmänt 9
Mike C Tips på lättpaddlad havskajak av plast? Paddling allmänt 3
vete köpråd havskajak - snäppet bättre än brittany och reval Paddling allmänt 1
NBC2 Tips på plast-havskajak Paddling allmänt 12
veramolin kurs vågsurfing med havskajak Paddling allmänt 3
å_re Nybörjarkurs havskajak i Norge? Paddling allmänt 3
Sjöbacken behöver tips om havskajak paddling i frankrike Paddling allmänt 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.