Ska en instruktör/ledare kunna rolla?

Jag har inte varit ledare för FF men min åskit är att ledaren ska ha rätt att i de fall då det krävs att kajaken ska ha tillräcklig flytkraft för att vatttenfylld kunna ta paddlare +packning kunna avisa en kajak som inte bemöter dessa kriterier.

En kajak med enbart bakre skott och för lite flytkraft i fören är värre än kajaker med längstgående skott eller Klepper.

Självklart är det en bedömning från tur till tur. En paddling i relativt skyddade vatten som exempelvis Mälaren är en annan situation än långt ute i ytterskärgården.

Min kajak, Braveheart LV flyter vattenfylld med mig + lätt packning. Jag har provat. Vill du veta om det samma gäller dinn kajak så prova.

Jodå, jag vet vad mina Klepper-kajaker klarar. Med packning, mig i sittbrunnen och fyllda med vatten är de paddelbara fram till närmaste terra firma.

/Mats
 
Med ansvaret kommer en rättighet/skyldighet att avvisa en person från en tur som beteer sig olämpligt eller inte är förberedd/utrustad för en specifik tur.

Håller med, men då ska väl denna rättighet/skyldighet basera sig på kunskap och inte fördomar om andra sorters kajaker?

/Mats
 
Det där är nog inte FF centralt utan en lokal bestämmelse för Lidingö

Det stod på varenda FF-hemsida, så det är ingen lokal bestämmelse på Lidingö. Men nu står det endast kvar på två hemsidor, så jag gissar att FF har haft bråda dagar med webuppdateringar... ;)

/Mats
 
@Ulf
Apropå SVEMO och SMC, som du nämnde, så har de olika fokus och SKF är inriktat på tävling.
Men FF och NIL borde ha samma målsättning och samma målgrupp, här borde man väl kunna samarbeta. Eller?

@alla
Magnus Fischer är väl en kajakkändis för er som har varit aktiva paddlare ett tag. Jag har köpt en keps av honom och tittat lite på hans hemsida. Förutom hans butik har han en långfärdsklubb där det paddlas rätt aktivt vad jag förstår. Dom har en uttalad miljöpolicy som jag tycker är vettig. Konstigt nog paddlar dom med sk svårrollade kajaker. Det är möjligt att dom är så skickliga på att rolla så det inte spelar någon roll (Ooops! sorry...).
Det finns en filmsekvens, bland kraven dom har på hugade medlemmar, på hur man tar sig upp i kajak, det ser så grymt enkelt ut att man knappt tror på det.

@alla som är instruktörer
I vilken ordning lär ni ut momenten "reentry och roll up" och "roll"?
Vilket är svårast att lära sig enligt er erfarenhet?
Hur lång tid tar resp moment att lära sig?

Som ren info kan jag inte något av momenten och paddlar dessutom en icke rollbar kajak.
Så det blir lite svårt att öva efter kursen...
Men alla säger ju att man kan ha flera kajaker samtidigt så det kan ju bli aktuellt med en rollbar och då tänker jag banne mig ge mig påt! :)

thomas

ps En Klepper räknas väl också som svårrollad? ds
 
Vi är betydligt mer fokuserade på funktionen än prylen och kräver ingen särskild kajak. Jag själv gick upp i en hembygd kajak, utan luckor och bara skott där bak (som gamla Anita/Lisa). Pyssligt men det funkade. Andi, som examinerar i en SOF-baidarka, med sittbrunnssäck och grönlandspaddel är ett annat ex. Men vi kräver att kandidaten ska kunna rolla, i fullastad kajak i sjögång.

Inser du inte att du säger emot dig själv här? Du säger att ni inte kräver någon särskild kajak men att kandidaten ska kunna rolla. Nå, som har framgått i tråden så vill jag mena att det finns ett antal ytterst beprövade och sjövärdiga kajaker - t.ex. Kleppers faltkajaker eller Verlen Krugers Dreamcatcher eller Scott Smiths Superior Expedition som är ytterst svåra om inte omöjliga att rolla (alla ligger runt 72 cm bredd). Dessa är kajaker där man använder andra metoder och "best practises" för att reda upp t.ex. en kapsejsning, med bibehållet säkerhetstänkande. Men bara genom att definiera ett rollkrav så sätter ni ju en baseline vad ni anser är en lämplig kajakmodell/-konstruktion.

/Mats
 
Magnus Fischer är väl en kajakkändis för er som har varit aktiva paddlare ett tag. Jag har köpt en keps av honom och tittat lite på hans hemsida. Förutom hans butik har han en långfärdsklubb där det paddlas rätt aktivt vad jag förstår. Dom har en uttalad miljöpolicy som jag tycker är vettig. Konstigt nog paddlar dom med sk svårrollade kajaker. Det är möjligt att dom är så skickliga på att rolla så det inte spelar någon roll (Ooops! sorry...).
Det finns en filmsekvens, bland kraven dom har på hugade medlemmar, på hur man tar sig upp i kajak, det ser så grymt enkelt ut att man knappt tror på det.

Jag gick en kvällskurs hos Magnus för några år sedan. Känner stor respekt för hans kompetens även om det han lär ut (ett kraftigt fråntramp, med väldigt accentuerad sätes-/bålrotation) inte passar mig personligen. Vad jag förstod så är inte rollen standard operating procedure i hans gäng, utan antingen häva sig upp (som på filmsekvensen) eller VKV:s pontoner (som han säljer och förespråkar).

ps En Klepper räknas väl också som svårrollad? ds

Aerius I är ytterst svårrollad, Aerius II i det närmaste omöjlig.

/Mats
 
Pontonerna kanske är bra i förebyggande syfte, typ man vill äta lite och fotografera. Då får man ju extra stabilitet under dessa processer. Men det verkar väl mycket mekande om redan ligger i vattnet. Därför gillar jag inte uppblåsbara paddelflottörer heller. Man kan ge sig f-n på att de inte är uppblåsta när man hamnat i vattnet.

thomas
 
Pontonerna kanske är bra i förebyggande syfte, typ man vill äta lite och fotografera. Då får man ju extra stabilitet under dessa processer. Men det verkar väl mycket mekande om redan ligger i vattnet. Därför gillar jag inte uppblåsbara paddelflottörer heller. Man kan ge sig f-n på att de inte är uppblåsta när man hamnat i vattnet.

thomas
OT:
De ska förstås vara uppblåsta och sitta på däck, redan under paddling.
Jag bukar på längre turer alltid ha en, antingen en uppblåsbar, eller en i cellplast som dessutom funkar som extra bekvämt sittunderlag vid rast och/eller som skydd när man drar upp kanoten.
 
Pontonerna kanske är bra i förebyggande syfte, typ man vill äta lite och fotografera. Då får man ju extra stabilitet under dessa processer. Men det verkar väl mycket mekande om redan ligger i vattnet. Därför gillar jag inte uppblåsbara paddelflottörer heller. Man kan ge sig f-n på att de inte är uppblåsta när man hamnat i vattnet.

thomas

Jag har gjort en egen variant som fungerar till skydd under kanoten på berget, sittunderlag och paddelflottör. Den finns alltid på akterdäck när det är kallt (<+10°) i vattnet och ibland även när det är varmare. Se bilder:
http://segelochpaddel.blogspot.se/2009/06/hemgjort-skydd-for-kanoten.html
 
Det stod på varenda FF-hemsida, så det är ingen lokal bestämmelse på Lidingö. Men nu står det endast kvar på två hemsidor, så jag gissar att FF har haft bråda dagar med webuppdateringar... ;)

/Mats

Jag ifrågasätter igen om det är FF centrala policy.
Då jag kollade in på ff's hemsida finner jag följande:
http://www.friluftsframjandet.se/for_vuxna/kajak_och_paddling/utrustning
och där ser jag inget om att skottlösa kajaker skulle vara förbjudna.
Tyvärr står det inte om sidan uppdaterats nyligen eller inte.

Dock föredrar jag att leda tur för paddlare som har skott, åtminstone akterskott för då kan jag som ledare ensam tömma den med T-teknik. Att tömma en skottlös kajak kräver i in värld två räddare som bygger ett H.

Vad är fördelarna med skottlös kajak egentligen?
Jag kan gissa på några:
- mer lättpackad - sittbrunnens hål är större än den största packlucka jag sett
- mer packutrymme - inga skottväggar so begräsnar - men min kajak med skott rymmer det jag behöver
- man kan ligga/sova i kajaken - men hur många promille av Sveriges paddlar övernattar någonsin i kajaken på vattnet? Inte jag och ingen jag känner, men visst jag känner inte alla paddlare.

Rätt eller fel ovan?
Något mera som talar för skottlös kajak?
Jag har mitt tömningsargument emot men det kanske finns någon smart teknik som jag missat för att ensam tömma en skottlöss kajak - i så fall hur?

/Patrik
 
Alla verkar ha en ganska liknande åsikt om en instruktör/ledares önskvärda kompetenser, förutom två saker: 1 – roll, och 2 - om de är organiserade/certifierade. Då tar det plötsligt hus i h-vete och börjar skrikas högt om mammon, narcissism och fascism. Vad är det för trams egentligen..


Eller rör det sig om nån förtvivlad rädsla för att styra upp den sista fria utposten i vår värld? Då är ni nog fel ute tyvärr. Risken att myndigheterna börjar lägga krav och regler är betydligt större än att några små frivilligorganisationer skulle få sina ev. viljor igenom. Och i så fall, varför inte förekomma och få det som vi själva vill - i stället för att vänta på att lagförslagen kommer ovanifrån? För det gör de, förr eller senare./ Ulf

För mig så är lydnad medels piska en form af Fachism blå som röd piska och en samhällsutveckling som blir allt tydligare då frihet,självständigt tänkande och ansvarstagande allt mer eroderas. Och jag vill inte bidra till den utvecklingen genom att välja att piska mig själv eller andra att göra det åt mig i förebyggande syfte.

Denna utveckling går att vända med ökad insikt, kunskap,kärlek. Inte med mera disiplin och ordning, rädsla. Rädsla hämmar, begränsar och kunskap, kärlek ger själförtroende och styrka.

Rädsla kräver beskydd av poliser, vapen, starka organisationer och mer upprustning och större vapenarsenaler är inte en utveckling jag vill ha. Jesus visade en annan väg liksom Saibaba Ghandi etc.

Att ställa krav på rollkunskaper är att exkludera inte inkludera dvs skapa en klubb för inbördes beundran och en delning av flocken till förmån för en överhet och skapa ett utanförskap för andra som inte är nödvändigt då dessa kan delta med hjälp av andra tekniker med minst lika goda chanser att värna sitt eget liv utan att belasta gruppen i övrigt.

Sedan väljer jag ett kraftigt språkbruk för att ruska lite förstånd i dig Uffe i all välvilja.

/Kåre
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Stuffuts K2 vilken ska man välja? Paddling allmänt 13
PS-VKF Freya Hoffmeister ska runda ny kontinent Paddling allmänt 1
Kaptenhammock Ännu en - vilken kajak ska jag ha fråga! Paddling allmänt 1
Stefan L Nybörjare vad ska jag tänka på? Paddling allmänt 16
fredrichusen vilken typ av kajak ska jag välja? Paddling allmänt 3
robrox Ska paddla i Tresticklans nationalpark Paddling allmänt 2
Elessario Tips på Vilken gbg-klubb ska jag bli medlem i tycker du? Paddling allmänt 4
ant_lill Ännu en sån där tråd... "Jag ska köpa kajak" Paddling allmänt 10
höjdrädd Vad ska jag provpaddla? Paddling allmänt 29
torger Plask! Gamla gubbar ska int paddla racers. Paddling allmänt 26
crilee Vart ska man köpa sin razor? Paddling allmänt 4
freetime Riktigt snabb havskajak...Vilka fabrikat/modeller ska jag titta på? Paddling allmänt 21
Erik Barkefors Vad ska klubben stå för och till vem? Paddling allmänt 13
Andreas7905 Vilken kajak ska jag välja? Paddling allmänt 5
ala Vilken kajak ska jag hyra? 6 alternativ Paddling allmänt 6
jamo Sommarlöfte - Rollen ska sitta Paddling allmänt 37
Alexander85 Vilken kajak ska jag köpa? Paddling allmänt 7
sb_stefan Var ska jag paddla? Paddling allmänt 4
UmeåAnna Vad ska en nybörjartjej satsa på för kajakmodell? Paddling allmänt 33
a95180 Paddla olastat, vilka egenskaper ska kajaken ha? Paddling allmänt 11
nisse_ Var ska vi paddla? Paddling allmänt 5
Jocka Vart ska vi paddla? Paddling allmänt 2
Lock-Kulla Vilka kajaker ska vi köpa? Paddling allmänt 5
Jocka Vilken kajak ska jag köpa? Paddling allmänt 5
jezz Ska köpa kajak och ut på äventyr. Tips? Paddling allmänt 1
Ska jag byta Hillebergmodell..? Paddling allmänt 13
Okej..vilket liggunderlag ska jag nu välja..? Paddling allmänt 15
ansjoblo Vilken karta ska jag ha i S:t Anna skärgård Paddling allmänt 10
skorpion Jag ska köpa ny padel, var ,vilken? Paddling allmänt 4
sidpatel Vilken 1:a havskajak ska jag köpa? Paddling allmänt 5
esra Vad ska jag tänka på? Paddling allmänt 4
Johan es Nybörjare, vilken kanot eller kajak ska jag välja? Paddling allmänt 5
popunonkok Certifierad kajakguide/instruktör, vad finns? Paddling allmänt 5

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...