Ska en instruktör/ledare kunna rolla?

Eftersom diskusitionen på föregående tråd börjat spåra ur i en diskusion om rollar så blir det mer intressant om vi har en tråd om bara rollar.

Min uppfatning efter att ha hållit havskajakskurser och turer i över 10 år är att ledaren för komersiella och större gruppper ska kunna rolla. Deltagarna behöver inte kunna rolla men däremot behärska kamraträddning om turen är mer avancerad.

Som ledare för en komersiell grupp är du i en helt annan situation än när du åker ut och paddlar med en några vänner.

En stor skillnad är att du inte känner deltagarna i gruppen sedan innan. Det är inte helt ovanligt att deltagare överskattar sin förmåga och anmäler sig till tuirer de inte klarar av. Åker du ut med vänner vet du om det är första gången eller om de är vana.

Du kan inte heller vara säker på vilka som har lätt att få panik och kan därför lätt sättas i helt andra situationer än om du gör en tur med vänner.

Sedan är det många andra saker du bör kunna som ledare, exempelvis vara en i övrigt duktig paddlare, gruppdynamik och mycket mer.

Självklart är det bästa att undvika situationer som kan bli svårhanterliga men ledaren måste kunna ordna upp situationen när den infinner sig.
 
Just att rolla tycker jag är en av de lättare sakerna en instruktör/ledare behöver behärska. Att kunna behärska och ha förståelse HUR man gör för att behärska sin farkost är nog ett absolut krav om man skall kunna lära andra att behärska sin farkost.

Jag har nog aldrig stött på någon som till fullo kunnat behärska sin kajak utan att ha minst en bulletproof roll i fickan. Visst finns det de som har grym erfarenhet av paddling och de som paddlar dubbelt snabbare än mej utan att kunna rolla...men jag hävdar i sten att de isf inte kan behärska sin farkost i alla situationer.

Sen är gruppdynamik, förståelse för gruppens styrka/svagheter, kommunikationsteknik och förståelse/ödmjukhet för väder mm kanske dubbelt så viktig som de tekniska egenskaperna hos en ledare.
 
Vad hjälper det gruppen om ledaren är en tjoflöjtare på att snurra i cirklar om han/hon samtidigt har förstånd som en ekorre?

Bra förvisso om ledaren kan behärska sin kajak och ha erfarenheter, som berikar gruppen, kan ta ansvar och vara lyhör etc mm och etc.

Visst är det ett pluss om ledaren även behärskar rollen då någon kan vara intresserad av att lära sig även detta men skall det vara ett krav för att kunna bli en kursledare generellt i alla kajaksammanhang tycker jag det är dags att fundera en vända till.

Jag skulle i alla fall som kursdeltagare bli spyfärdig på att bevittna någon sorts narcesistisk show och dessutom få betala för kalaset om jag ändå inte är intresserad av att lära mig färdigheten att snurra.

Men förståss alla har väl inte utveckat den mätnadskänsla jag har av detta tema.

/Kåre
 
Den här tråden förefaller diminuera vad en ledare behöver kunna. TS är måhända en ledare men uttrycker sig inte så, ännu.
 
Ja först måste man nog definiera vad en instruktör/ledare är..

Dels är ju Instruktör/ledare ingen direkt skyddad titel utan vem som helst kan kalla sig det. Dels finns det ju flera olika system med aktörer som utbildar/examinerar instruktörer/ledare. NIL - nordisk Instruktörslicens, Svenska Kanotförbundet – EPP (paddelpasset), Friluftsfrämjandet, Brittiska Kanotförbundet m f – plus en rad privata aktörer med helt egna system.

Det viktiga är ju alltså att tydliggöra för alla vad begreppet är. Om man tar NIL t ex, där jag är aktiv, så ska en Instruktör som är certifierad enligt NIL ha vissa kunskaper och färdigheter. Som är definierade i utvärderingsmallar (finns att ladda ner) och är prövade och godkända under en examination. Enligt vår standard ska en instruktör kunna rolla, i fullastad kajak, i sjögång. Men det är egentligen bara en liten detalj i det hela. Det ingår kunskaper/färdigheter i grupphantering, paddelteknik, räddningsteknik, navigation & sjömanskap, meteorologi, sjukvård, friluftsteknik och utrustning mm. Varav det mesta faktiskt syftar till att man inte ska komma i en situation där man behöver rolla..

Man kan tycka att vi skjuter lite högt och att så mycket ska man väl inte behöva komplicera saker bara för att paddla lite kajak. Och visst, det går utmärkt att paddla, själv, i varmt vatten, nära land osv. Du kan även lära dig själv, ge dig ut på svårare äventyr, mer eller mindre dumdristiga saker, utan instruktörer/ledare. Men anlitar/kommer du i kontakt med en NIL-instruktör ska du vad de kan. Det är vår standard. Paddelpasset, Friluftsfrämjandet osv har andra krav och regler.

Sen allmänt när det gäller säkerhet så finns det faktiskt en del lagar och regler som gäller, vare sig man vill eller inte.. Alla som idag tillhandahåller en vara eller tjänst berörs av Produktsäkerhetslagen, PSL. Det gäller kommersiella kajakföretag såväl som många ideella föreningar. Mer information på NILs hemsida.
Sverige har i nuläget inte riktigt lika hårda krav som Finland - det som Leif berättade om tidigare.

Rolla eller inte rolla.. Kan inte riktigt förstå aversionen mot att rolla. Det är det i särklass smidigaste sättet att komma upp efter en kapsejsning. Nej, remount av en surfski kommer inte i närheten och pontoner, flottörer osv är betydligt pyssligare. Kamraträddning tar också mer tid men är o andra sidan pålitligare. Visst, kan man inte/misslyckas man med rollen, så får man ta till nästa metod. Men börja med det enklaste först.. Och har man en kajak som inte går att rolla så får man väl bara hoppa över steg ett och gå direkt till metod två..

Till sist.. Blir tyvärr lite beklämd över alla som alltid snackar om hur många år de paddlat och att de har minsann aldrig gått runt.. Visst, ni kanske är jätteskickliga paddlare, paddlar bara i bleke, i varmt vatten, nära land, eller bara haft en otrolig j-vla tur i alla år.. Testa några gånger att hoppa i och klättra upp – med din utrustning, dina kompisar, i de förhållanden som du paddlar i. Inte bara i bassäng eller lånade prylar. Det är en hel världs skillnad när man ligger där utan torrdräkt, i 10° vatten, vågor och frånlandsvind..

/ Ulf
 
Senast ändrad:
Ulv i fårakläder eller skriftlärd.
Kan du inte ge ett tydligt svar på frågan om en instruktör/ledare skall kunna rolla?

Jag har som sagt inget i mot de som kan och tycker givetvis att det verkar vara ett smidigt sätt att paddla vidare efter ett haveri. Synd bara att det skall bli tjafs om detta som vanligt blandas äpplen och päron i hop.

Det jag har lite bekymmer med är faschism i alla dess former. Dvs blind tro på heirarki, uppdiktade regler som främst är till för att klämma folk på pengar och strypa det självständiga egna tänkandet.

Men nu var det väl inte detta frågeställningen gällde?

Mitt svar blir alltså NEJ! Undantaget kurs i Eskillära då det kan vara en fördel att veta vad man pratar om.

Annars är det uppfriskande när det blåser lite på utsidan
 
Det förefaller som betalda utfärder är grejen. Dvs mammon.
"Våra mycket högt ställda regler." Dylikt kan man plugga till och många omprov.

Ett gott huvud är inte allom givet, men stundom helt behövligt.

go tur
 
Hej,

Ja, jag tycker att paddel guide ska kunna rolla!

Inte att briljera främför sina kunder utan att komma upp så snabbt som möjligt för att fortsätta leda/hjälpa gruppen.

I min korta erfarenhet av paddlingar är det då när skit börja flyga och du som ledare skall börja rädda/boksera/osv paddlare i din grupp som du sätter dig själv i säna läge att kapsejsing kan hända mitt i aktion.
Skulle det vara bra att guiden börjar vifta handen till de andra att "kan någon komma och hjälp mig upp".

Att ta en guide exam i NIL/Kanotförbundet/BCU eller dyligt tycker jag är det bästa sättet att få en kvalitativt bedönming att vad du änttligen kan eller inte, och sen med den certifikaten i backfickan kunna leda turer med bra samvete att du har gjor ditt bästä och ta hela gruppen säkert tillbaka hem också.

Mvh Simo som skall ta sin NIL exam i sommaren 2013 fast den kostar lite...
 
På nåt sätt får jag känslan av att den enda sättet som säker paddling kan ske, är genom att en grupp okunniga nybörjare ska lotsas fram av en ledare som kan slå knut på sig och curla folk i alla upptänkliga situationer.
Om säkerheten skulle vara så beroende av att ledaren fiskar upp folk ur vågorna känns det i vilket fall som högst otillräckligt med mindre än en ledare per klient. Om ledaren kan rolla eller inte känns säkerhetsmässigt som högst marginellt, och dessutom förutsätter det att han sitter i en rollbar kanot.

Jag tycker nog att det har visat sig att säkra utfärder inte är situationer där det är en eller två ledare som tar huvudansvar, och gruppen sedan utgör passagerare.

Om roll däremot är nåt som en kursdeltagare ska lära sig under en kurs, är det förstås en helt annan sak.
 
Önskvärt men inte nödvändigt

I friluftsfrämjandets krav för kajakledare ingår det inte att kunna rolla, i alla fall inte då jag utbildades.
Jag har lett turer i vår lokala klubb och utbildat nya kanotister utan att kunna rolla - däremot känner jag mig väl övad på kamraträddning och flottöruppstigning. Sedan ger jag mig inte ut i värre förhållanden än att jag har marignal på egen förmåga och att jag behärskar en kamraträddning. Om jag sedan haft en portion tur eller inte vet jag inte, men alla som gett sig ut med mig har varit med hem, de flesta torra men även några som badat. Mina turer går oftast inomskärs men har även kamraträddat deltagare i öppet hav.
Jag kan tycka att det är önskvärt men inte krav, givet att ledaren/instruktören är ödmjuk och medveten som sina begränsingar och håller sina turer därefter.
Visst är det bra att vara "över-kompetent" men alla bilskolelärare har inte busskort om man kan jämföra det?

/Patrik, som ibland lyckas med sin rollning vid övning men långtifrån alltid
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Stuffuts K2 vilken ska man välja? Paddling allmänt 13
PS-VKF Freya Hoffmeister ska runda ny kontinent Paddling allmänt 1
Kaptenhammock Ännu en - vilken kajak ska jag ha fråga! Paddling allmänt 1
Stefan L Nybörjare vad ska jag tänka på? Paddling allmänt 16
fredrichusen vilken typ av kajak ska jag välja? Paddling allmänt 3
robrox Ska paddla i Tresticklans nationalpark Paddling allmänt 2
Elessario Tips på Vilken gbg-klubb ska jag bli medlem i tycker du? Paddling allmänt 4
ant_lill Ännu en sån där tråd... "Jag ska köpa kajak" Paddling allmänt 10
höjdrädd Vad ska jag provpaddla? Paddling allmänt 29
torger Plask! Gamla gubbar ska int paddla racers. Paddling allmänt 26
crilee Vart ska man köpa sin razor? Paddling allmänt 4
freetime Riktigt snabb havskajak...Vilka fabrikat/modeller ska jag titta på? Paddling allmänt 21
Erik Barkefors Vad ska klubben stå för och till vem? Paddling allmänt 13
Andreas7905 Vilken kajak ska jag välja? Paddling allmänt 5
ala Vilken kajak ska jag hyra? 6 alternativ Paddling allmänt 6
jamo Sommarlöfte - Rollen ska sitta Paddling allmänt 37
Alexander85 Vilken kajak ska jag köpa? Paddling allmänt 7
sb_stefan Var ska jag paddla? Paddling allmänt 4
UmeåAnna Vad ska en nybörjartjej satsa på för kajakmodell? Paddling allmänt 33
a95180 Paddla olastat, vilka egenskaper ska kajaken ha? Paddling allmänt 11
nisse_ Var ska vi paddla? Paddling allmänt 5
Jocka Vart ska vi paddla? Paddling allmänt 2
Lock-Kulla Vilka kajaker ska vi köpa? Paddling allmänt 5
Jocka Vilken kajak ska jag köpa? Paddling allmänt 5
jezz Ska köpa kajak och ut på äventyr. Tips? Paddling allmänt 1
Ska jag byta Hillebergmodell..? Paddling allmänt 13
Okej..vilket liggunderlag ska jag nu välja..? Paddling allmänt 15
ansjoblo Vilken karta ska jag ha i S:t Anna skärgård Paddling allmänt 10
skorpion Jag ska köpa ny padel, var ,vilken? Paddling allmänt 4
sidpatel Vilken 1:a havskajak ska jag köpa? Paddling allmänt 5
esra Vad ska jag tänka på? Paddling allmänt 4
Johan es Nybörjare, vilken kanot eller kajak ska jag välja? Paddling allmänt 5
popunonkok Certifierad kajakguide/instruktör, vad finns? Paddling allmänt 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.