Braveheart, Xcite, Alaw Bach vs CetusMV, eller Beaufort?

Kul med kajakfanatism, som jag känner en viss lukt av i denna tråd.

Jag är ju själv en kajakfanatiker även om jag inte tillhör gruppen skeddataliban utan kanske mer outsider och nerd grupperingen. ...
/Ankan

Men vad roligt! Tack för ditt inlägg Kåre. Vi är många här på Utsidan som har ett starkt intresse för olika saker som har med friluftsliv att göra. Det finns många eviga frågor att träta om: ska man ha alpina- eller telemarkskidor på toppturen, lätt packning eller rejäl packning, vilken kniv är bäst till att hugga ved, vad är god stil vid bergsbestigning och andra äventyr. Det är ju på sätt och vis det som förenar oss, friluftsliv och det starka intresset alltså. Själv har jag många friluftskompisar men alla kanske inte är lika fanatiska i det de gör som jag är. Då är det roligt att komma hit och umgås med dig och andra självutnämnda nerdar. Sedan är det ju egentligen inget problem om man har preferens för att luta kajaken eller inte. De ibland häftiga diskussionerna som kan uppstå bottnar ju i att samtliga inblandade är väldigt intresserade. Förutom att till nästan 100% dela arvsmassa så delar vi till alltså till nästan 100% samma livsstil och fritidsintresse, men har trots det väldigt starka motsatta uppfattningar om hur man på bästa sätt manövrerar farkosten eller liknande detalj. Bara ett brinnande intresse förmår människor att livfullt argumentera om detaljer.

Tack och lov för utsidan dit man som outsider kan komma och känna sig som hemma alltså.

Din kajak är brutal :) Anitas fulsnygga halvsyster. Hade hon varit från västerbotten hade hon kallats En "Ann-Anita" (Hon "den där andra Anita" på rikssvenska)
 
Kul kajak Kåre!

Antar att den vertikala skrovsidan sitter ungefär där skottet i de längsgående flyttankarna sitter på vanliga Anita K1.

Hur mycket har du höjt sitsen?

Thure
 
Antar att den vertikala skrovsidan sitter ungefär där skottet i de längsgående flyttankarna sitter på vanliga Anita K1.

Hur mycket har du höjt sitsen?

Thure

Jo jag tänkte först nyttja de gamla tankarna från åttiotalet, men de var skapligt rostiga och böggliga efter år av misshandel och år på kallagret. Jag lyckades engagera pappsingen lite och tillsammans gjorde vi ett par nya formar för ändamålet med lite bättre lyster. Och lite mer volym går bort då vi vägde av ytan mot sargkanten.

Vad gäller sits så hittade jag en gammal träpall på hyllan som är ca 4cm högre än standard. Jag är ju född på dessa, så de funkar ju som hålfotsinlägg på min röv samt ger mina hemosar ett bra mottryck och är lite mer isolerande mot istret under den svalare delen av året..

Fint skrivet och sant Jonas och förlåt för att breder ut mig i en tråd som har andra intensioner, som vanligt.

/Kåre
 
Kul med kajakfanatism, som jag känner en viss lukt av i denna tråd.

Det enda bekymret jag haft är att döpa den. Den vertikala ytan på sidan lämpar sig för en tjusig dekal, men jag har haft lite bekymmer med fantasin. Linjerna påminner om de så kallade ”Stelth” flygplanen/båtarna, men jag känner väl inte att kajaken bör förknippas med mördar maskiner. En kamrat föreslog ”Anita Anorectica”, men de drar ju tankarna lite åt sjukdomar och narr av det motsatta könet eller någon ny skapelse från Siljaline. Sedan tänkte jag på ”Extreme typ Anka”, men det finns ju andra som kanske vill ha rabarber på sådana fyndiga bokstavskombinationer.

/Ankan

Ja, den där skapelsen så onekligen rå ut, riktigt brutal design, häftig!

Onekligen dras tankarna direkt mot något hemligt vapen (en stealthig kombi av kajak och raket?) så även om du inte vill förknippa din kajakdesign med militära mördarmaskiner så är det som sagt ändå dit tankarna går. I den andan måste den givetvis heta något baserat på en 1, två eller treställig bokstavsförkortning följt av en siffra. Typ JAS-39, B-1, etc. I det här fallet givetvis först ett K för kajak därefter kanske ett J för jakt. KJ- följt av vattenlinjebredd i cm.

Designad för kajakjakt. Söka upp, surfa ikapp och sedan med sin spetsiga för ramma och sänka avfällingar från den Nordiska kajakläran, såna där skeddatalibaner. Kan de inte surfa ifrån Kåre och hans KJ-? förtjänar de inte att flyta på sjön...
 
Vilken dröm att ha en hel kajakfabrik att tillgå när man funderar på förbättringar av prylar!

Anti såklart. (möjligen Aanti) :)

Det enda bekymret jag haft är att döpa den. Den vertikala ytan på sidan lämpar sig för en tjusig dekal, men jag har haft lite bekymmer med fantasin. Linjerna påminner om de så kallade ”Stelth” flygplanen/båtarna, men jag känner väl inte att kajaken bör förknippas med mördar maskiner. En kamrat föreslog ”Anita Anorectica”, men de drar ju tankarna lite åt sjukdomar och narr av det motsatta könet eller någon ny skapelse från Siljaline. Sedan tänkte jag på ”Extreme typ Anka”, men det finns ju andra som kanske vill ha rabarber på sådana fyndiga bokstavskombinationer.

Sedan kan man ju dra de vanliga anglofil harangerna typ ultra shine super duper power action med microkrafter, men då känns det mer som att man skall lansera ett nytt tvättmedel och det ger ju bara fadd smak i munnen. Kort sagt förslag mottages.

/Ankan
 
Ja, den där skapelsen så onekligen rå ut, riktigt brutal design, häftig!

Onekligen dras tankarna direkt mot något hemligt vapen (en stealthig kombi av kajak och raket?) så även om du inte vill förknippa din kajakdesign med militära mördarmaskiner så är det som sagt ändå dit tankarna går. I den andan måste den givetvis heta något baserat på en 1, två eller treställig bokstavsförkortning följt av en siffra. Typ JAS-39, B-1, etc. I det här fallet givetvis först ett K för kajak därefter kanske ett J för jakt. KJ- följt av vattenlinjebredd i cm.

Designad för kajakjakt. Söka upp, surfa ikapp och sedan med sin spetsiga för ramma och sänka avfällingar från den Nordiska kajakläran, såna där skeddatalibaner. Kan de inte surfa ifrån Kåre och hans KJ-? förtjänar de inte att flyta på sjön...

Ha ha akta er alla skedda talibaner. Ont skall med ont fördrivas till polartrakterna för att aldrig få återvända Muuaahaaahaaa...........

Ang Adams kommentar:

Jo man kan ju välja att se det som en välsignelse eller ett ok och kanske är det både och jag tror mig att de flesta har de valet i livet dvs att gilla läget och göra det bästa av situationen. Jag har ärft ett previlegie och försöker förvalta det efter bästa förmåga till så mångas glädje som möjligt inklusive mig själv och givetvis måste det finnas en koppling mellan intresse och yrket för att man inte skall bli totalt avstängd mentalt.

/K
 
Åter till ämnet:

Trevlig tråd mitt i mörkret och kajakabstinensen. Nu har jag ju dessutom fått några förslag till: SKUK Explorer, Tiderace Xplore, Arrow Play, Trapper Albacore och Rockpool Isel. När responsen blev flera nya förslag väntade jag mig att Valley Etain skulle komma också för i mina ögon är den en konkurrent till Cetus MV och SKUK Explorer. Jag frågar igen efter fler egna erfarenheter av kajakerna i rubriken och av de nya förslagen. Gärna både positiva och negativa erfarenheter. Tack!
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.