Underställ under torrdräkt?

Har jag då gjort fel tidigare när jag har tvättat goretexplagg och sedan impregnerat utsidan som "alla" säger att man skall göra för att få tillbaka den pärlande ytan och att andningsfunktionen skall återställas på topp?
Korta svaret är. Nej du har inte gjort fel. Sen kan jag köpa teknikerns argument att klä sig för vattentempen och "kyla av sig". Samma knep brukar jag använda mej av på sommaren med en roll då det blir för hett.

På en längre tur på höst eller vinter så föredrar jag däremot att försöka hålla mej så torr som möjligt...vilket inte är helt lätt då man sysslar med en vattensport. ;)
 
Enligt Gore andas tyget sämre när det är blött (även om det fortfarande andas). Sen kan man ju som Teknikern anse att det är en fördel att använda avdunstningseffekten från det blöta tyget att hålla sig sval. Själv föredrar jag motsatsen, att inte kylas ner av ett tyg som blivit blött, s.k. "wet out",

Vidare kan vi konstatera att antingen har Gore eller Teknikern fel. Den som klickar på länken kan där läsa om vikten av att återimpregnera plagget d.v.s. tvärtemot vad Teknikern säger, att man skulle ha förstört det för all framtid genom att göra så.

Mina teoretiska kunskaper kring fuktvandring är ytterst begränsande men de praktiska erfarenheter jag har av membranplagg, impregnering och "wet out" stämmer till punkt och pricka med vad man kan läsa på Gores sida. Jag väljer alltså även fortsättningsvis att inte följa Teknikerns råd utan håller mig till samma rutin som jag hittills följt, den som också bekräftas på Gores site.

Egentligen spelar det väl ingen roll VEM som har rätt eller fel. VAD som är rätt eller fel tycker jag är mer intressant.
Jag tycker det verkar som att uppfattningen "blöt utsida på torrdräkten ger sämre fukttransport" har fler anhängare. I sådant fall borde youtube-snutten tolkas som grovt missvisande marknadsföring. Hennes händer torkar på några få minuter.
Impregnering gäller förutsatt att man vill ha en torr utsida på torrdräkten. Om vi bortser från att avdunstningen på utsidan ger en nedkylande effekt på den som befinner sig i dräkten, så är ett riktigt skäl alltså att fukttransporten är mer effektiv med en torr utsida.

Är det någon som sitter med fakta att det är så? En torr utsida ger bättre fukttransport?
Jag har hört förut att torrdräkten inte kan andas när utsidan är blöt. Jag är inte längre tvärsäker på detta.

thomas
 
Jag tycker det verkar som att uppfattningen "blöt utsida på torrdräkten ger sämre fukttransport" har fler anhängare. I sådant fall borde youtube-snutten tolkas som grovt missvisande marknadsföring. Hennes händer torkar på några få minuter.
thomas

Har inte sett filmen men för flera år sedan gjorde jag ett, vad jag förstår, liknande test hemma.

Blötte en hand som jag la i en 3-lagers handske utan fodere. Sen la jag handen i kallt vatten och visst torkade handen. Samma sak skulle givetvis hända utan att sätta handen i vatten. Det bevisar väl att Gore Tex och liknande material fungerar under vatten men det säger ingen om det fungerar bättre eller sämre.

På övernattningsturer och under kalla perioder försöker jag hålla mej torr mest av bekvämlighetsskäl.
 
I början av min andas-torriskarriär trodde jag också att torr utsida = maximal andning men jag började undra hur det kom sig att jag var avsevärt torrare när det regnade och torrisen var blöt på utsidan hela dagen så jag började experimentera lite med underställ, blöt-torr utsida och på så sätt kom jag fram till att andningseffekten var avsevärt bättre med våt utsida. Tom. en delvis nedisad torris andas bättre vintertid än en torr med samma fysiska ansträngning, samma temperatur och samma underställ.

Det låter helt bakvänt, jag vet, men det är mina iakttagelser under några år nu.
 
så jag började experimentera lite med underställ, blöt-torr utsida och på så sätt kom jag fram till att andningseffekten var avsevärt bättre med våt utsida. Tom. en delvis nedisad torris andas bättre vintertid än en torr med samma fysiska ansträngning, samma temperatur och samma underställ.

Är det en "upplevelsetest" du gjort eller är resultaten uppmätt på något sätt?

Ser man på hur is bildas naturligt så sker det genom att ytlagret avdunstar. För att det skall kunna ske så krävs energi. Energin fås genom en nedkylningsprocess och resultatet är då 1mm is avdunstar så bildas ca 8 mm ny is av vattnet som ligger närmast isen.

Kan förklaringen till de experimenten teknikern gjorde förklaras på samma sätt som exemplet ovan?
Avdunstningen ger en kyleffekt som helt enkelt leder till att kroppen behöver svettas mindre för att hålla temperaturenpå rätt nivå.
 
Blev en intressant

paddling igår. Jag tog på mig torrisen hemma inomhus vilket jag inte gjort tidigare utan då utomhus. Var ju markant skillnad i kroppsvärmen och jag hade samma tjocklek på ylleunderstället som sist och det var liknande lufttemperatur.
Kommer inte att göra om det, blev för varmt som helhet, föredrag att småfrysa lite när jag sätter igång och paddlar då har man en helt perfekt temperatur efter en stund. Blir till att ta på sig torrisen utomhus i fortsättningen.

/Kjell
 
Beror på temperaturen,,,,

Jag brukar åka torrisklädd hemifrån när det är kyligt men torrisen är öppen nästan ända tills jag ska i sjön. Jag är extremt frusen, har ev. lite dålig cirkulation i ben och fötter så torrisen sitter för mig garanterat inte i vägen. Det här med hur mycket "stoppning" man behöver är så himla individuellt, det enda är att testa tills man hittar en lösning som fungerar och jag har kompisar som skulle känna sig kokta i samma underställ som jag fryser i.
 
tuben och flytvästen andas inte

Tuben på kapellet och flytvästen är något som garanterat minskar andningsförmågan på torrdräkten när man är ute och paddlar. Självklart använder jag flytväst och kapell trots detta.

Sedan andas olika torrdräkter olika bra. Men extremt hög andningsförmåga och samtidigt tät(hög vatenpela)re är klurigt att få till.
 
Man kan faktiskt fylla på torrdräkten med utandningsluft. Bara att dra halstätningen över munnen och blåsa upp. Andas in genom näsan och ut i dräkten. Blir varmt och gott. Fukten i utandningsluften märks inte speciellt mycket med underställ på. Hamnar man i vattnet med uppblåst torrdräkt flyter man ganska mycket ovanpå vattnet. Det blir dock svårt att simma. Har ännu inte provat att fylla på dräkten liggande i vattnet.

thomas
 
Bröstsim är hopplöst med torris, med ryggsim kan man, trot eller ej, bogsera småbåtar och man simmar ledigt en km med kajaken på släp även om det går lite vågor. Personligen använder jag aldrig flytväst utan torrisen får fungera som det, och det gör den mycket bra. Jag har ju ingen som helst brådska så jag brukar faktiskt ha lite väl mycket "stoppning" i torrisen och anpassar farten efter värmeproduktionen.

Eftersom jag specialbeställde min torris så sitter dragkedjan omvänt mot dagens, det innebär att jag kan öppna den nerifrån och ventilera vid raster och fortfarande ha tätt över axlarna. Ursuks nuvarande AWS m.fl. öppnas ju annars uppifrån och ner numera.
 
Jo ryggsim

har jag märkt att det går alldeles utmärkt men betydligt svårare med bröstsim men det går. Har torris, flytväst o kapell på så det ska vara helt verklighetsrelaterat
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
manlan Underställ under våtdräkt Paddling allmänt 7
delfinen De finska paddlingsbanden under säsongen 2018 Paddling allmänt 0
mekare Kajak under 15 kg Paddling allmänt 14
McO Val av kajak (PE eller glasfiber) under 10.000 kr? Paddling allmänt 10
avslutat_17_06_20 fiskeutrustning under paddeltur i Nord Norge? Paddling allmänt 12
thejaccen Finns det någon liten kajak för under 4000kr? Paddling allmänt 4
Mats Bengtsson Erfarenhetsbaserad klädsel under torrdräkt Paddling allmänt 13
North shore Repor under vattenlinjen Paddling allmänt 3
Iguanodon Kläder under torrdräkten ? Paddling allmänt 5
Zingo62a Hur ofta justeras skäddan under färd.... Paddling allmänt 20
Arbogot 2 kanotplatser sökes i Stockholm under V429-430 Paddling allmänt 0
R E Hur mycket har Ni paddlat under det gångna året? Paddling allmänt 14
31742 Flytväst på! Över eller under kläder. Paddling allmänt 2
Jag vill hyra din kajak under några sommarmånader... Paddling allmänt 0
mielo Sugen på att tävla även under vintern..? Paddling allmänt 0
kajakmannen Vattenkonsumption under en 3-4 dagars tur???? Paddling allmänt 3
MrP Torrdräkt för kajakpaddling? Paddling allmänt 4
tango Välja rätt torrdräkt för paddling? Paddling allmänt 15
anholl Lång och smal torrdräkt dam, tips? Paddling allmänt 0
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Skor till torrdräkt vintertid Paddling allmänt 10
Livetiskuggan Byta muddar på torrdräkt Paddling allmänt 5
Mats L Tips torrdräkt Paddling allmänt 5
Kajakistan Köper torrdräkt/tuiliq för vintern Paddling allmänt 5
Knall Val av torrdräkt Paddling allmänt 23
Kaffekopp Läckande torrdräkt Paddling allmänt 4
Peterspeed Palm Bora Torrdräkt Paddling allmänt 2
hejpådig UL Torrdräkt för Packrafting i fjällen? Paddling allmänt 7
friluftaren Torrdräkt hobieshop? Paddling allmänt 0
friluftaren Erfarenhet kring denna torrdräkt? Paddling allmänt 2
avslutmedlemskap0904 Torrdräkt Paddling allmänt 24
thureb Tips och tricks sköta och trivas med torrdräkt Paddling allmänt 8
McO Problem med våt-/torrdräktsstorlek Paddling allmänt 6
pelle.k Ursuit torrdräkt Paddling allmänt 5
Johan60 Var köpa Kokatat torrdräkt? Paddling allmänt 9
gale warning Erfarenhet av Palm Lofoten Torrdräkt? Paddling allmänt 7
martallen Vilken torrdräkt håller längst? Paddling allmänt 4
khmd Torrt i torrdräkt? Paddling allmänt 12
Veon Nya muddar på torrdräkt Paddling allmänt 6
utesälen Passform torrdräkt Paddling allmänt 4
L.A. Torrdräkt, fluor och miljö Paddling allmänt 3
Trikåmannen Letar efter ny torrdräkt Paddling allmänt 79
manlan Torrdräkt - normalt slitage? Paddling allmänt 11
utesälen Vilka skor till torrdräkt Paddling allmänt 9
Lgm Byte av sockar på torrdräkt Paddling allmänt 1
avslutat_17_06_20 Reparation/byte av latexmuddar torrdräkt Paddling allmänt 6
Lgm Torrdräkt Paddling allmänt 14
Lgm Torrdräkt Paddling allmänt 7
arild rolla med torrdräkt Paddling allmänt 9
Anders V muddar på torrdräkt Paddling allmänt 18
manlan Hiko torrdräkt - erfarenheter? Paddling allmänt 12

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...