Någon som provat Point 65 mercury gte?

Mina erfarenheter av Point 65 Mercury (tandem)

Nu har jag haft min Point 65 Mercury (tandem) i snart en månad. Så om nån vill ha fler synpunkter och erfarenheter av denna delbara kajak så kan jag dela med mig. Jag är ingen avancerad havspaddlare dock, kör mest älv. Köpte den oprovad då jag bor på ort som har dåligt utbud. Delbarheten är mkt bra, men den har def sina brister också.
 
Kan väl bidra lite då. "Råkade" köpa en Point 65 GTE med tandemdelen när de hade rea i Pampas, med 30% rabatt kändes den ganska prisvärd. Hade nog inte betalat fullpris dock.

Har använt den för solopaddling, tandempaddling och kajaksegling så här långt.

Den uppför väl sig i det stora hela som förväntat, varken sämre eller bättre. Ingen raket förstås då den är kort och ganska bred. Men ganska trevlig ändå, stadig och roderfunktionen är helt ok. Helt klart nybörjarvänlig. För mig som har rätt kompakt campingutrustning är det inga problem att få med saker för en veckotur i alla fall. Sittbrunnen är väldigt rymlig, enkelt att ha lite packning och nån vattensäck eller två där om man vill. Jag må säga att jag sitter riktigt bra, brukar ofta få problem med domningar i ben/fötter men inte i denna. Luckorna täta så här långt.

Vad det gäller delningskonstruktionen, det funkar ju helt ok, blir väl ännu smidigare när handgreppen sitter mer i ryggmärgen. Flexar en del men inte så det stör mycket. Känns som det blir fler "spontanturer" med denna än med en "vanlig" fällkajak som tar lite mer tid att montera.

Synd att den inte är nån meter längre och i glasfiber så den blev snabbare, lättare och styvare samt med lite precisare passning mellan delarna men det är väl ett val Point har gjort snarare än konstruktionsfel. Om det kom en sådan version skulle jag nog uppgradera.

Framöver tänkte jag testa den för lite rockhopping och snällare surf också, får se hur det går..
 

Bilagor

  • 1.jpg
    1.jpg
    61.1 KB · Visningar: 1,483
  • 3.jpg
    3.jpg
    72.8 KB · Visningar: 1,181
  • blogger-image--1546427921.jpg
    blogger-image--1546427921.jpg
    95 KB · Visningar: 1,045
  • Photo 2013-10-08 13 01 00.jpg
    Photo 2013-10-08 13 01 00.jpg
    46.5 KB · Visningar: 1,167
  • Photo 2013-10-08 16 16 41.jpg
    Photo 2013-10-08 16 16 41.jpg
    79.1 KB · Visningar: 1,157
Jag är väldigt intresserad av en delbar kajak, endast egentligen för att jag bor i lägenhet och får endast plats med en delbar i förrådet.

Tänker hellre en delbar kajak än ingen kajak alls!

Kommer paddla mest älv, ibland hav.

Är en Point65 Mercery eller martini att föredra tror ni?
 
Är du van kajakpaddlare? I så fall tror jag kanske du gillar Mercury bättre. Själv är jag helt ovan så jag valde Martinin. Väldigt lättmanövrerad, säkert på bekostnad av sämre kursstabilitet och maxfart.
Jag har paddlat ca en mil som längst och det var bekvämt i fint väder.
Vad gäller farten så har jag testat med telefonens GPS i en kart-app. (Platt vatten, ej vind el ström)
3-4 km/h: går MKT enkelt att komma upp i, ansträngningen motsvarar att strosa sakta på stan. Petar bara lite med paddeln.
5 km/h: motsvarar rask promenad och jag uppfattar detta som kajakens marschfart.
7-8 km/h: fortare än så här går det inte, även om jag orkar så "vill" inte kajaken det. Den flyttar mycket vatten i fören och det känns motsträvigt.

Delningsmekanismen har fungerat mycket bra. Slängt in den i bagaget och åkt iväg ett flertal gånger så man kommer ju ut! Tycker att Martinins delning ser ngt mer betryggande ut än Mercuryns. På Martinin går delarna mer omlott verkar det som. Vattnets kraft håller ihop bitarna så remmarna känns mer som en extragrej vid sjösättning etc.
 
Är du van kajakpaddlare? I så fall tror jag kanske du gillar Mercury bättre. Själv är jag helt ovan så jag valde Martinin. Väldigt lättmanövrerad, säkert på bekostnad av sämre kursstabilitet och maxfart.
Jag har paddlat ca en mil som längst och det var bekvämt i fint väder.
Vad gäller farten så har jag testat med telefonens GPS i en kart-app. (Platt vatten, ej vind el ström)
3-4 km/h: går MKT enkelt att komma upp i, ansträngningen motsvarar att strosa sakta på stan. Petar bara lite med paddeln.
5 km/h: motsvarar rask promenad och jag uppfattar detta som kajakens marschfart.
7-8 km/h: fortare än så här går det inte, även om jag orkar så "vill" inte kajaken det. Den flyttar mycket vatten i fören och det känns motsträvigt.

Delningsmekanismen har fungerat mycket bra. Slängt in den i bagaget och åkt iväg ett flertal gånger så man kommer ju ut! Tycker att Martinins delning ser ngt mer betryggande ut än Mercuryns. På Martinin går delarna mer omlott verkar det som. Vattnets kraft håller ihop bitarna så remmarna känns mer som en extragrej vid sjösättning etc.
Jag är ingen van paddlare heller så detta kanske är ett bra alt för även mig. Går de två delarna att lägga i varandra?

Står på hemsidan att den inte fungerar i hav, är detta din uppfattning också?

Tack för svar!

Skickat från min PLK-L01 via Tapatalk
 
Jag är ingen van paddlare heller så detta kanske är ett bra alt för även mig. Går de två delarna att lägga i varandra?

Står på hemsidan att den inte fungerar i hav, är detta din uppfattning också?

Tack för svar!

Skickat från min PLK-L01 via Tapatalk



Står det verkligen "hav"? Hittar inte det nu, bara den där tabellen som säger att "öppet vatten" inte är lämpligt...
Tänker att precis utanför landlinjen borde vara okej, om det är inomskärs... Inte testat dock, lite läskigt med vågor...

Du kan dessvärre inte lägga delarna i varandra. På Mercuryn går nosen ner i sittbrunnen, men den har ju å andra sidan tre delar.
 
Står det verkligen "hav"? Hittar inte det nu, bara den där tabellen som säger att "öppet vatten" inte är lämpligt...
Tänker att precis utanför landlinjen borde vara okej, om det är inomskärs... Inte testat dock, lite läskigt med vågor...

Du kan dessvärre inte lägga delarna i varandra. På Mercuryn går nosen ner i sittbrunnen, men den har ju å andra sidan tre delar.
Aa det var de jag tänkte på, men inomskärs borde nog funka då ja :)

Okej, då vet jag! Du vet inte om det finns någon bra tillhörande stor väska? Tänker när man ska köra dem i bilen så man inte smutsar ner för mycket.. Iofs bara vatten men ändå

Skickat från min PLK-L01 via Tapatalk
 
Jag har bilen fälld där bak och brukar sätta ett par remmar i bilens små lastöglor och genom båtdelarna ingjutna handtag om jag kör lite längre.
Väska tror jag blir svårt, hellre ngn gammal matta i botten som går att skaka om det följt med sand.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jörgen Larsson Någon som provat Oru kajak? Paddling allmänt 4
freetime Nelo Inuk, någon som provat? Paddling allmänt 12
martar Någon som provat Necky Narpa? Paddling allmänt 1
PrebenN Baltic 530 el Freeline 525 - någon som sett/provat/köpt? Paddling allmänt 10
Erik Barkefors Har någon provat Epic 18X? Paddling allmänt 31
Magnus_74 någon som provat Valley Rapier 18 eller 20? Paddling allmänt 9
Mallaskralla Har någon provat Trapper enmanskajaker? Paddling allmänt 1
1145 Har någon provat vituddens Paddling allmänt 3
friluftaren Någon som vet vilket format filmen kommer i? Paddling allmänt 16
krilars Söker någon som utför kajakreparationer Paddling allmänt 6
ChrL Söker neoprenlucka till Necky Looksha. Någon som säljer alt. kan sy? Omkrets 124cm, bredd 29cm, längd 46cm Paddling allmänt 1
PK Neelix Är det någon som har erfarenhet av Oru eller Nortik? Paddling allmänt 10
kennet_arvidsson Är det någon som testat/köpt Havkajak Coast-Trip 495 Paddling allmänt 0
Struensee Någon som hyrt packrafts? Paddling allmänt 2
Pjonta Paddlat någon av de oreglerade älvarna? Paddling allmänt 4
RoAlf Någon som har paddlat Nelo Waterman K2 Paddling allmänt 0
Lasse Be Båtmässan i Göteborg någon för den kajakburne? Paddling allmänt 4
Johan123 Någon som paddlar kanadensare med böjd paddel? (bent shaft) Paddling allmänt 3
birru Någon som paddlat Torneträsk-Kurravaara? Paddling allmänt 0
Kotten82 Någon som vill köpa en fin kanot? Paddling allmänt 6
nilsanders Någon som har monteringsanvisningen för Ally 560? Paddling allmänt 3
Flärp Kayman Fury - någon? Paddling allmänt 8
Nehrert Har någon paddlat den här sträckan Paddling allmänt 3
Kanii Någon som vet något om Oreälven? Paddling allmänt 0
Ballderrot Har någon tipps på fin åpaddling? Paddling allmänt 2
bååthen Någon som har paddlat Örekilsälven? Paddling allmänt 2
thejaccen Finns det någon liten kajak för under 4000kr? Paddling allmänt 4
bash Elie Straight 140 XE, någon som testat? Paddling allmänt 1
mattiasbacklund Aquilo Core någon? Paddling allmänt 6
NordenJolt Funderar på att köpa kajak, är någon av de här ett bra val? Paddling allmänt 3
gegga moya Några dagars tur i skärgårn, tips någon? Paddling allmänt 6
Calidris Någon som har en havskajak att hyra ut i sommar? Paddling allmänt 5
torger Någon som provpaddlat nya Point65 XP18? Paddling allmänt 109
fredl Köpt en "ny" tvåmanskajak, "Hart" någon som vet något om den? Paddling allmänt 6
olmar Alaska i Augusti någon? Paddling allmänt 0
peter1959 Har en ide, någon som testat ? Paddling allmänt 16
North shore Behöver någon plats? Paddling allmänt 0
Dagmar i Lund VKV rush, kanske någon som kan hjälpa? Paddling allmänt 1
North shore Snabbkurs Någon? Paddling allmänt 2
dunderbjorn Göta kanal någon? Paddling allmänt 1
Staffan Andersson Någon som... Paddling allmänt 3
Andtrax Biltemas sit-on-top någon? Paddling allmänt 29
plp Kan någon identifiera denna kajak? Paddling allmänt 2
Kajakjagare Någon som paddlar i Åar här? Paddling allmänt 18
progg Hajfiske från kajak, någon? :) Paddling allmänt 1
North shore Någon som har plats? Paddling allmänt 8
hs Paddla drag, någon? Paddling allmänt 2
kajaken_yahoo.com Bialowieza? Någon som varit där? Paddling allmänt 4
Lotta Svantesson Någon som har nåt bra svar på vad jag skall rätta till Paddling allmänt 0
hassex Någon forumit?? Paddling allmänt 1

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...