Kajakhållare

båten satt med spännband både framför och bakom kölen, så den kommer inte nånstans. det va för övrigt en skitbra vagn. den såg ut som skit men gick fantastiskt bra på vägen. mjuk å fin fjädring åxå.
det som i så fall skulle vara nåt att hänga upp sej på va att stegen som yoo-a-kimen låg på, låg i framkanten på 2 plankor som stog upp, med ett plankkors i mellan. det skymde sikten en del, men jag hade inget alternativ. å man åker ju inte frivilligt till skövde 2 ggr. alla fall inte från ostkusten. så det blev som det blev, men det funkade bra.

lasta kajaker på släp blir ju bara jävligt stötigt för kajakerna, om man inte har ett släp med jävligt låg totalvikt och riktigt mycket kajaker. annars blir det bara ett evigt studsande. det blir ju som att köra med olastad båttrailer, eller som att köra en 4-hjulsdriven fiat panda från -88 med bladfjädrar bak. det studsar som fan. men med enormt mycket last i bilen går det mjukt.

jag föredrar takräcket!!!
 
Vill man köra mer än tre kajaker med en bil så tycker jag släp är det rätta.

Instämmer, men ömtåliga kajaker trivs bättre på ett långt biltak med U- eller J- bågar då man kör på gropiga vägar... har man bara ett par kajakers vikt på vagnen fungerar fjädring och stötdämpning inte alla gånger så bra den borde. Med släpet träffar man lätt de gropar man väjade med bilen.
 
trä vs gummi och blad vs spiral

Gummibitar mellan bladfjädrar, nää det är ingen bra ide, träklossar när den ör olastad är bättre och sen är det bara att lasta.

Hrrm, pratade du bladfjädrar. OK, det var kanske en grönaktig lastbil.

Jag talade om spiralfjädrar. Det var till dessa jag sett gummimellanlägg.

Men utveckla gärna varför trä är bättre än gummi till dina bladfjädrar. Jag kan se att båda matrialen begränsar fjädrars rörlighet, både för spiral coh blad-dito.

/Patrik
 
Vad skönt att det fanns en bild så jag slapp skriva 1000 ord som beskrivning för Thure. :)

/Patrik

Jag är ju medlem i FF Växjö Kajaksektionen så det kändes naturligt ;)

Släpet fungerar bra. Har inte upplevt att det är särskilt hoppigt när man kör. Kan bero på att kajakerna delvis är löst upphängda, de kan röra sig lite fram- och tillbaka. Inte för mycket så det blir ostadigt men lite.
 
..............................

Vill man köra mer än tre kajaker med en bil så tycker jag släp är det rätta. Vill man lasta kajaker milt på släp så rekommenderar jag FF Växjös lösning. Du hänger kajaker i repvaggor och spänner sedan nedåt med spännremmar runt balken nedanför. På så vis ligger kajakerna inte stumt mot något.

/Patrik

Kallas loopsurrning och rekommenderas när man fraktar rör, timmer, brädor mm.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Lastsäkring
Fast i det här fallet loopsurras kajakerna fritt hängande. Jag skulle nog föredra bredare remmar, mer som sadelgjordar om kajakerna enbart hänger i remmarna.
För all lastsäkring, oavsett om det är på flak, släp, tak, i bagageutrymmet eller på annan plats ska surrningen klara en gång lastens totalvikt i riktning framåt och halva lastens vikt bakåt och åt sidorna.
 
Hrrm, pratade du bladfjädrar. OK, det var kanske en grönaktig lastbil.

Jag talade om spiralfjädrar. Det var till dessa jag sett gummimellanlägg.

Men utveckla gärna varför trä är bättre än gummi till dina bladfjädrar. Jag kan se att båda matrialen begränsar fjädrars rörlighet, både för spiral coh blad-dito.

/Patrik

Det var ingen grönaktig bil, nej, utan en Renault Master med en 5-tons svarv inuti och då får man ju tillgripa "liiite" udda lösningar (och en massa småvägar).
 
Föredrar själv att lasta mina kajaker liggande på sida, "pinne" om det ska lastas tre kajaker på taket annars kör vi med dessa:

http://www.thule.com/sv-SE/SE/Products/Watersports/WatersportCarriers/Thule-Hull_-_a_-_Port-Pro-837

Thule = dyrt men gedigen kvalitet och genomtänkta detaljer, t.ex. nedfällbara så de ligger platt längs lasthållaren när man inte har kajaker på taket. Praktiskt tycker jag som under kajaksäsong har tackräcket på mest hela tiden. I kombination med ett par låsbara spännband så känns det dessutom bättre när man är på resa och då och då lämnar bilen eller t.o.m. måste ha kajaker liggande på taket över natt.

Dessa är riktigt rejäla och bra vadderade. Kan rekommenderas.

Vill man inte ge ett par tusingar är en vanlig U-bar helt ok.

Ska man längre sträckor eller köra på stora vägar (högre farter) rekommenderar jag också att spänna fram och bak om det går. Både hängslen och livrem så att säga...
 
Det var ingen grönaktig bil, nej, utan en Renault Master med en 5-tons svarv inuti och då får man ju tillgripa "liiite" udda lösningar (och en massa småvägar).

Jag är fortfarande nyfiken på varför du förordar trä före gummi - eller råkade det vara vara så att det fanns trä att tillgå men inte gummi då du körde svarven på din Renault?

/Patrik
 
Det låg en gammal järnvägsslipers på stället och jag hade en motorsåg i bilen, endast därför. Det hade gått lika bra med betong, järn eller gummi.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.