Paddling från Öland till Gotland

Jag såg på TV om norrmännen som gjorde samma rutt som Nansen. De hade varsin Prijon Yukon som de band ihop på nåt sätt, de tog isär dubbelpaddlarna och paddlade på varsin sida. Det verkade funka.
Jag inbillar mig ju att det måste vara säkrare med kajaken som den är, det är ju en väldigt sjöduglig farkost.
Jag blir lite nyfiken på vilken kajak du tänkte använda, det har bara o göra med mitt egna intresse för kajaker.
Tycker det låter som du kan lyckas, det handlar ju bara om förberedelser.
Lycka till.
 
jag tycker det låter som en kul och klart genomförbar ide.
för det kan ju inte vara tråkigare än att segla watski 2-star. det är ju 3 st minst 14 timmarsetapper med knappt nån tid att sova vid pitstoppen.

med vettig kajak och gärna VKV-rör så man slipper försöka ta sej upp med flottör på en paddel instucken under några sketna däckslinor. då tror jag men reder upp situationen om man badar. fast det är ju inte lätt att ta sej upp i hög brytande sjö. men med rätt grejor så har man alla fall bättre förutsättningar. om man inte tror på att man rollar upp. jag tycker att det är en fördel om kajaken är liggbar. när man börjar få träsmak så är det inte dumt att kunna lägga sej en stund å vila arschlet. sen ä man nästan i nyskick när man sätter sej upp igen. är man dessutom 2 st så kanske man kan sätta ihop kajakerna och sova en stund om man behöver. nattpaddling är väl helt klart att föredra tycker jag. bättre temp, mindre vind och man ser lanternorna på fartygen. det är ganska mycket trafik längs med gotlands västkust.
sen är det väl bara att dra när det är sånt väderläge så vindarna är svaga och framför allt när det är noll risk för motvind.

jag tycker att det låter som en kul grej, om man förbereder sej väl och har grejor som funkar. å att man funkar själv under såna förhållanden som det kan tänkas bli.

jag som är lite sugen på en hobie adventure island skulle mycket väl kunna tänka mej en sån resa, eller en tur till gotska sandön med en sån. med den kajaken slipper man ju paddla och kan segla åxå om man har rätt vind. perfekt!!!
 
Jag antar att du har någon annan hobby/idrott som du tycker dig vara hyfsat bra på? Hur skulle du reagera om någon frågade dig: Jag har aldrig provat detta, men skulle jag kunna ta SM-guld i denna sport?

Svaret är: Ja kanske, men knappast idag eller ens i år. Sätt upp viktiga delmål med en genomtänkt progression. Lär dig ordentligt från grunden. Om du är tillräckligt motiverad skulle jag nog sätta en treårsplan på ditt projekt.

I år: Lära sig paddla från grunden, navigering, säkerhet, läsa väder osv.
Nästa år: Långturer och överfarter.
Nästnästa år. Finslipning och träning och sedan ett försök en bra dag.

Det finns tyvärr gott om folk som tror de kan bestiga Everest som sitt första berg. En del kommer aldrig hem. Det samma gäller paddling.

Lycka till med ditt projekt.
 
Bra inlägg, Anders.

Med trådskaparens kommentarer/frågor som:

Erfarenheten jag har utav paddling är i princip noll.
Hur är det med plats i en kajak? Jag tänkte om det finns plats för ryggsäck med mat, dryck, kläder och övrig materiell i kajaken?
Vad händer om man tippar? Fylls hela kajaken med vatten och sjunker eller finns det, i brist på vettigare ord, lufttankar i kajaken som gör att den har flytkraft att hålla sig kvar på yten?


kunde jag inte tro annat än att detta är ett troll. Profilen skapad samma dag som denna tråd, så det är väl troligt.

/Mats
 
Jag har haft en längtan att åka skidor från Sibirien till Nordpolen. För att känna på stora isar begav jag mig till Luleå skärgård. Det fullfyllde min längtan. Tycker det är bra att börja någonstans och ha ett mål. En stark vilja är en av sakerna som krävs. Fysiska förutsättningar och mentala aspekter en annan. Tycker att många inlägg här på utsidan är av det ganska negativa slaget. Om nu någon vill något kan man väl göra vad man kan för att hjälpa personen med ett säkert och seriöst försök istället för att börja med att racka ner?
 
Berätta mer. Har du några historier som utspelat sig på svenska vatten?

Inga dirrekt. Vi har ju sett en och annan nybörjare med vågade planer här i forumet. En paddlade ju till Gotska sandön. De senaste kända/omskrivna omkomna kajakisterna i svenska vatten var ju inte nybörjare precis. Hittade ingen statistik specifikt för kajakister, men förra året drunknade 40 personer i samband med småbåtar. Några av dessa kan nog relateras till paddling. Bör väl vara ett par fall om året. Som tur är har vi gott om skyddade vatten för nybörjare att lära sig i. I Danmark är kajaksporten på växande och med betydligt öppnare kust är risken för nybörjare än värre. De har regler om kajak-kort för att få hyra kajak. En snabb sökning ger ett flertal fall i Danmark. Det mest kända förra året var väl skolklassen som begav sig ut i drakbåt på vintern. De kantrade 500 m från land. Läraren drunknade och flera elever fick allvarliga nerkylningsskador. Vissa låg i koma under lång tid.

Jag kan förstå att unga (män) vill hitta någon kraftprovsutmaning. Jag kan också förstå att erfarna paddlare kan finna skärgården för trång och hittar tjusning i långa överfarter. Men jag har lite svårt för helt oerfarna som tror att det bara är att köra och hoppas på det bästa. Eller att man kan gå från nybörjare till att bli "paddelhjälte" direkt. Har de ens sett sjögången utomskärs från liten båt? Att man måste leta info om dylika överfarter kan ju bero på att väldigt få gör dem, av någon anledning.
 
Men jag har lite svårt för helt oerfarna som tror att det bara är att köra och hoppas på det bästa. Eller att man kan gå från nybörjare till att bli "paddelhjälte" direkt.

Vi kan ta ett exempel på en sådan hjälte. Det var Ola Skinnarmo. Han var väldigt ung. Att gå den raka vägen utan att först skaffa erfarenhet vet jag dock ingen som har försökt göra? Gör du?
 
Men jag har lite svårt för helt oerfarna som tror att det bara är att köra och hoppas på det bästa. Eller att man kan gå från nybörjare till att bli "paddelhjälte" direkt.

Lasse Schmidt var inte speciellt erfaren kanotist när han paddlade till Gotland. Har för mig att han gick från idé till genomförande på ett år.

Magnus Fischer hade ganska mycket paddelvana när han körde Skandinavien runt, men år som kanotist var inte många.

En av de som paddlade HBB på 27 dagar hade 1 års paddelvana.

Det finns olika drivkrafter hos oss. För vissa är paddling bara ett sätt att nå ett mål, medan andra gör det för avkoppling och upplevelser.

Jag tycker att den knasigaste idén någon på forumet haft var killen som ville paddla till Danmark i uppblåsbar kanot från Clas Ohlson. Många tyckte att det lät knäppt, men han genomförde köpet och turen.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tango Välja rätt torrdräkt för paddling? Paddling allmänt 15
-Ruff- Säkerhetstänk vid kraftverk/dammar? Paddling allmänt 6
Sven S Paddling i Vännäs? Paddling allmänt 2
Snödrivan Poncho för cykling och fika vid paddling Paddling allmänt 2
krilars Paddling från Åland till finland Paddling allmänt 15
aldrigsur Paddling med vildmarkskänsla Paddling allmänt 24
TazzRat Parkering Kloten (Långvattnet) för paddling Paddling allmänt 14
cheeredy Nekad paddling, hävdar att förenings regler går över allemansrätten Paddling allmänt 89
Rasmus_B Paddla i Nord-Norge (Lofoten, Vesterålen) Paddling allmänt 9
Wibrån Preben Mortensen, en inspiratör inom paddling, är död Paddling allmänt 4
WästyKajaky Expedition/ Långfärdspaddling Norge-Sverige.... Paddling allmänt 2
Urban packrafter Prisberömt packrafting film Earning a River Paddling allmänt 2
Wibrån Paddling genom Ålands å Åbolands skärgård Paddling allmänt 12
EricL Paddling ger bättre längd baksida lår? Paddling allmänt 16
Skafto_nordstrommarna Val av havskajak för paddling vid västkusten Paddling allmänt 17
LY90 Finns denna typ av paddling i Sverige/Norden? Paddling allmänt 2
avslutmedlemskap0904 Paddling i Finland större sjöar Paddling allmänt 3
GertF Paddling och åska. Paddling allmänt 13
Rinte Förbudsområden Paddling allmänt 3
Musiktoken Paddling Stekenjokk - Ransarån - Marsån - Malgomaj - Vilhelmina Paddling allmänt 7
Urban packrafter Ny film Paddling i Tresticklans National Park Paddling allmänt 1
Hylje Paddling Backe/Rossön/Fjällsjö Paddling allmänt 0
Hanna76 Paddling med barn i Rogen naturreservat Paddling allmänt 8
G.Kraft Å paddling kring Stockholm? Paddling allmänt 4
Zlagge Nikkaluokta - Kalix paddling längs Kalixälven Paddling allmänt 2
igs Paddling i Polen Paddling allmänt 0
hirro Avdomnad hand efter 30 minuters paddling Paddling allmänt 12
Peter_Östberg Paddling Helsingfors-Prangli-Pedassaar-Helsingfors, samt SKEG Paddling allmänt 0
fiskpropeller Ny inom paddling. Söker tips på kajaker. Paddling allmänt 18
ekaterina paddling med barn Paddling allmänt 9
Willetjåkkå Paddling Norr om Stockholm Paddling allmänt 3
igs Paddling runt Siljan Paddling allmänt 3
ackepacke Kajakfilm om paddling Marstrand - Fjällbacka Paddling allmänt 0
avslutmedlemskap0904 Kläder för paddling Paddling allmänt 14
calmelon Paddling med fiske norrut Paddling allmänt 2
Kal-P-Dal Paddling och prylar Paddling allmänt 10
Elin75 Söker snabbt svar om paddling vid Ingarö/Björnö Paddling allmänt 0
calypso63 Fira Nationaldagen med paddling Paddling allmänt 0
YvonneJson Paddling på Nya Zeeland? Paddling allmänt 2
parber Paddling med möjlighet att klättra Paddling allmänt 9
Sam Andersson Längre paddling i sommar helt novice... Än så länge Paddling allmänt 3
fingret Tips på paddling för 2 nybörjare (1 vecka) Paddling allmänt 6
davst Paddling i Misterhults skärgård - trailer :-) Paddling allmänt 7
rois Paddling i Ivösjön Paddling allmänt 0
Kangos123 Paddling från Kanogs till Luleå sommaren 2015 Paddling allmänt 0
utesälen Paddling i lä vid Orust/Tjörn Paddling allmänt 4
ElNisso Paddling i Sjaunja Paddling allmänt 12
Snuggles88 Enklare paddling i värmland Paddling allmänt 4
igs Paddling på Åland Paddling allmänt 21
saclawes Stand up paddling Paddling allmänt 7

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...