prylar som man retar sej på/grejor som är skit

tack james för erbjudande om hjälp. men dom har lovat att jag ska få byta kajakerna.

inte en chans att du eller nån annan skulle kunna få dom att se ut som dom borde se ut, med hjälp av värme. dom är timglasformade, och dom är verkligen INTE raka. det kan ju kanske vara så att fabriken hellre gör så många kajaker som möjligt, istället för att låta dom kallna tillräckligt länge, innan dom lyfts ur formen. det KAN ju vara den där lyftmekanismen som tryckt ihop dom, fortfarande alldeles för varma kajakern, på mitten när dom lyfts ur formen. men jag tror att det hela är resultatet av en dåligt och slarvigt utförd uppförstoring och förlängning av den mindre modellen. men jag kan ha fel : ) och jag hoppas att jag har fel. för trots att jag tyckte att modellen var skit, efter att ha paddlat den ett par ggr, så har jag lärt mej att tycka riktigt bra om den numera. så jag vill verkligen ha en RAK och icke timglasformad seayak 520. om dom finns raka??? och med ett liksidigt skrov, om möjligt : )
jag har faktiskt kikat på en ny hos en svensk firma och den såg tyvärr likadan ut som mina.

kajakerna är inte ens liksidiga .i botten t.ex ,på den nedra platta delen av botten. den är plan på ena sidan och konvex på den andra. kajakerna är ngt mer välvda på ena sidan av skrovet, dvs vinklarna i slagen är inte lika om man jämför sidorna.

den kajaken jag använder har jag liggande på höger sid, på 2 fotpallar. den ena längst bak och den andra längst fram. då blir kajaken hyfsat rak. men materialets minne gör att den kroknar igen om jag förvarar den på nåt annat sätt, dvs i vågrätt läge.

hur man kan sälja kajaker som dessa, och även kodiaken med det felborrade fusklagade hålet, är för mej en gåta. jag har varit tandtekniker och jag kanske är lite väl petig. men hade jag jobbat med kajaktillverkning och en kund som hittills köpt 8 prijon, hade klagat på dessa kajaker. då skulle jag som kajaktillverkare verkligen skämmas och tyckt att det skulle varit jävligt pinsamt.

men jag hoppas att jag får nya kajaker i vår som jag blivit lovad. och jag hoppas att folk som ska köpa kajaker tittar noga på vad dom köper , innan dom kör iväg med grejorna från butiken, så dom slipper sånt här skit. för det är verkligen inte roligt att hålla på och bråka och tjafsa med butik och tillverkare för att förhoppningsvis till slut få rätt. det tar på krafterna. man blir jävligt pisst off till slut.

man tack än en gång james för ditt erbjudande , men jag hoppas alla inblandade håller sina löften, för då ska det hela lösa sej i vår.

ps.sen är ju frågan OM det finns några seayak 520 som är perfekta, eller om alla ser ut så här???

ps.ps. james!
om du har nån smart lösning på hur man får dom läckade runda luckorna täta så skulle jag och säkert otroligt många andra vara oerhört tacksamma. så skriv gärna det här i så fall så alla drabbade kan ta del av det.

ps.ps.ps
trots alla problem som varit är jag en ganska så nöjd prijonägare som hoppas att alla mina kajaker håller livet ut : )
i nuläget så vill jag absolut inte tillbaka till "glasfiber och kolfiberträsket"
 
reply

tack james för erbjudande om hjälp. men dom har lovat att jag ska få byta kajakerna.

inte en chans att du eller nån annan skulle kunna få dom att se ut som dom borde se ut, med hjälp av värme. dom är timglasformade, och dom är verkligen INTE raka. det kan ju kanske vara så att fabriken hellre gör så många kajaker som möjligt, istället för att låta dom kallna tillräckligt länge, innan dom lyfts ur formen. det KAN ju vara den där lyftmekanismen som tryckt ihop dom, fortfarande alldeles för varma kajakern, på mitten när dom lyfts ur formen. men jag tror att det hela är resultatet av en dåligt och slarvigt utförd uppförstoring och förlängning av den mindre modellen. men jag kan ha fel : ) och jag hoppas att jag har fel. för trots att jag tyckte att modellen var skit, efter att ha paddlat den ett par ggr, så har jag lärt mej att tycka riktigt bra om den numera. så jag vill verkligen ha en RAK och icke timglasformad seayak 520. om dom finns raka??? och med ett liksidigt skrov, om möjligt : )
jag har faktiskt kikat på en ny hos en svensk firma och den såg tyvärr likadan ut som mina.

You would be suprised how much they can straighten out, but it does depend on several factors (I worked on the machine many years ago and have a lot of experience). Good thing is if its un recoverable then it can be 100% recycled into a new kayak unlike any other kayak production.

kajakerna är inte ens liksidiga .i botten t.ex ,på den nedra platta delen av botten. den är plan på ena sidan och konvex på den andra. kajakerna är ngt mer välvda på ena sidan av skrovet, dvs vinklarna i slagen är inte lika om man jämför sidorna.

den kajaken jag använder har jag liggande på höger sid, på 2 fotpallar. den ena längst bak och den andra längst fram. då blir kajaken hyfsat rak. men materialets minne gör att den kroknar igen om jag förvarar den på nåt annat sätt, dvs i vågrätt läge.

You have to think the form wasn't made bent and its here the memory should come back to.

hur man kan sälja kajaker som dessa, och även kodiaken med det felborrade fusklagade hålet, är för mej en gåta. jag har varit tandtekniker och jag kanske är lite väl petig. men hade jag jobbat med kajaktillverkning och en kund som hittills köpt 8 prijon, hade klagat på dessa kajaker. då skulle jag som kajaktillverkare verkligen skämmas och tyckt att det skulle varit jävligt pinsamt.

As I explained the plastic releases stresses several weeks after production, and this bending can happen for one of a few reasons such as incorrect cooling. So it can be mounted and sent out before it happens. regarding the hole, I guess if Prijon get the serial number then the worker will get a nice talking too.

men jag hoppas att jag får nya kajaker i vår som jag blivit lovad. och jag hoppas att folk som ska köpa kajaker tittar noga på vad dom köper , innan dom kör iväg med grejorna från butiken, så dom slipper sånt här skit. för det är verkligen inte roligt att hålla på och bråka och tjafsa med butik och tillverkare för att förhoppningsvis till slut få rätt. det tar på krafterna. man blir jävligt pisst off till slut.

If you had bought from us, yes you would have, to make sure yo were satisfied including freight etc.

man tack än en gång james för ditt erbjudande , men jag hoppas alla inblandade håller sina löften, för då ska det hela lösa sej i vår.

ps.sen är ju frågan OM det finns några seayak 520 som är perfekta, eller om alla ser ut så här???

I wil be checking and correcting any. Would be good if I had your serial numbers as this would help identify others. Can you mail them to me please?

ps.ps. james!
om du har nån smart lösning på hur man får dom läckade runda luckorna täta så skulle jag och säkert otroligt många andra vara oerhört tacksamma. så skriv gärna det här i så fall så alla drabbade kan ta del av det.

Working on it.

ps.ps.ps
trots alla problem som varit är jag en ganska så nöjd prijonägare som hoppas att alla mina kajaker håller livet ut : )
i nuläget så vill jag absolut inte tillbaka till "glasfiber och kolfiberträsket"

As I have always said even the best production will experience problems, and its here that service counts, and thats what we have always maintained as a distributor for Prijon.

Good luck.

James
 
james!
seayak 520 serienr 152883, 152884.
DONT BUY ONE OF THEM! even if the price is low : )
jag hoppas att dom går till återvinning!

ang dom 1000-tals läckande skruvluckorna.
ditt svar: "Working on it" = du har ingen lösning, du heller, på problemet??? eller??? jag menar att hur svårt kan det vara att ta fram en skruvlucka som är tät? tydligen svårare än att åka till månen.

anledningen att jag inte köpte kajakerna i sverige är att jag sparade ca 47 tusen totalt på 8 kajaker genom att köpa på billigaste stället utomlands. jag har gett ca 83000 för 8 st och det tycker jag är ett bra pris. 2 har jag gjort mej av med så då kommer man ner i 57000, vilket gör 9500 per kajak för dom 6 jag har kvar och vill ha kvar. så då får jag ta det extra krångel som blev med dom här sneda 520:na. hade jag packat upp kajakerna och kollat INNAN jag lastade dom på bilen, vilket jag kommer att göra nästa gång, så hade det inte blivit så här. och det är det jag gärna vill göra folk uppmärksamma på att man kanske bör kolla grejorna nogrannt redan i butiken.
hade priset i sverige varit i närheten av vad jag fick ge hade jag självklart köpt dom på närmre håll. men då hade jag inte fått 6 st för 57 tusen utan 3 st för ca 50 tusen. så valet va verkligen INTE svårt : )
kajakprylar och kajaker är helt omotiverat sjukt mycket dyrare i sverige än på många andra ställen. så då om man orkar åka och hämta eller beställer på nätet så köper man väl självklart där det är billigare. man är ju inte gjord av pengar. och om man då är slarvig med att kolla vad man lastar på bilen, som jag va, så kan det gå så här: )
men man lär sej på misstagen (sa igenkotten å klev av rotborsten)

ps. kajakernas nuvarande minne böjer dom åt höger, även om dom legat på sidan och blivit lite mindre sneda.
 
Det ställer kanske lite andra krav att vara företagare idag med internet som sekundsnabb jämförelse hela tiden. Jag tror inte att det handlar om att man måste vara billigast hela tiden utan bra service och tillgänglighet är också viktigt. Men prisskillnaden får inte vara jättestor får då tappar företaget trovärdighet. Detsamma gäller sådana saker som en läckande lucka som varit uppe i trådar, här på utsidan, i många år nu. Men Mats är ju nöjd med grundkonstruktionen så det finns väl hopp fortfarande både för fabrikatet och återförsäljarna!
 
klart man är ganska nöjd : ) å det mesta jag köper i kajakväg brukar ändå läcka, så jag är van att jag får täta skiten : ) oavsett vad jag köper. är man pedant så är man.
vattnet ska vara på utsidan av kajaken. men krokiga kajaker har jag inte köpt sen i slutet på 80-talet. då va det en sned P&H fjord. men swima tog tillbaka den, efter lite tjat.

fast jag har ju jävligt svårt att se hur man ska kunna "rikta" en sned kajak genom att värma den fläckvis med en varmluftspistol som james skriver. det är för mej helt obegripligt. ska man korrigera nåt som james påstår beror på att det kommit lite kalluft på ena sidan av kajaken efter tillverkningen så KAN det inte vara rätt att värma fläckvis med varmluftspistol. ska det bli nåt resultat så krävs det väl för tusan att man värmer HELA kajaken samtidigt, å inte små bitar av den. så funkar det ju alla fall om man ska få nån fason på en bucklig vanlig hinkplastkajak.

TIPS!
det kanske vore nåt för james att stå på båtmässan och "rikta" mina högerböjda kajaker med varmluftspistol???
då skulle jag alla fall jag boka sittplats hela veckan i kajaktivs monter, för att se hur det går. det skulle helt klart ha ett visst underhållningsvärde : ) så kan jag kolla om jag är nöjd. näe, ta lite mera på vänster sida, den går in lite mitt på. å sen vrid fören lite mer åt vänster, å höger sida av botten får du göra lite plattare så den stämmer med vänster sida : )
sen efter det så får man bara paddla i mulet väder på sommaren med kajaken. skulle man paddla på våren i kallt vatten och solen ligger på från ena hållet. då blir den väl sned igen : )
då kan du få veckan på dej att jobba på luckproblemet åxå : )

ang luckan så gissar jag att det är standardsvaret "working on it" när det gäller luckan. då håller folk käften ett tag innan dom frågar igen, å nästa gång då har man inte fått tag på rätt person, å sen så väntar man på svar osv osv..... till slut ger dom flesta upp.
jag hittade faktiskt en lucka i båtskjulet igår, som jag är ganska säker på att jag köpt hos onedesigncenter.se. den verkar stämma med både yttermått och innermått. jag ska ta med den nästa gång jag åker dit och kolla om den finns i svart åxå, för min va vit. då kan man ju byta prijon-orginal-skitluckan mot en sån. eller så kapar man bort påsen och stänger igen befintlig lucka för gott med tätning. då slipper man att det läcker in och man slipper att det blir kondens på insidan av luckan vintertid, som sen blöter ner grejorna i utrymmet. om dom nu inte redan är blöta, vilket dom troligtvis redan är.

du har helt rätt erik!
priset är verkligen inte viktigast i alla lägen. men när men kan köpa kajakerna för 2/3 av priset på annat ställe, och spara 47000, så gör man väl det.
kunde man köpa vkv i utlandet så mycket billigare så skulle man väl göra det åxå. dummare är man väl inte? men nu går inte det och då köper man dom hos vkv. där brukar det inte vara nåt tjafs heller om man, vilket är extremt ovanligt, skulle ha nåt att klaga på. då fixar dom det utan att knorra. där har man ju livstids garanti, utan tjafs. och mej veterligen har dom aldrig sagt att "dom jobbar på det" om nåt fel som förekommit under 4-5 års tid på kajakerna. och jag har svårt att tro att dom är så korkade så dom skulle fortsätta med en dålig konstruktion eller en dålig lösning. märker man att det är skit så gör man väl nåt åt det omgående. inte bara skickar med en varningstext på en lapp i kajaken där det står att luckan kanske inte är tät och dom ansvarar inte för förstörd utrustning som man lagt i utrymmet. å sen fortsätter man att sätta dit samma läckande skitlucka i 5 år till.
jag skulle kunna sätta en kajak, en krokig prijon förstås med otät lucka, på att prijon kommer att fortsätta använda samma skitlucka i säkert 5 år till. har man ambitioner att vara riktigt bra eller bäst. då kör man inte vidare i 5 år med en dålig (luck)lösning. då blir man aldrig bäst på det man gör.
hur kan det ta 5 år att hitta en bättre lösning på läckande luckproblemet om man "jobbar på det"??? på 5 år hinner man konstruera och bygga en raket och flyga till månen och tillbaka och påbörja nästa raket. men i tyskland kan man inte lösa ett luckproblem på ca 5 år. konstigt???

men vad jag egentligen bara skulle skriva va att den där "fixa med varmluftspistolförklaringen", den köper jag INTE

ps. tänkte på en sak. mina kajaker kanske har tappat formminnet efter att dom fått en smäll? eller har jag kanske råkat ut för dementa kajaker......???
 
Ang formdefekter i PE-kajaker kan vi skryta med att ha erfarenhet av formåterställande på ca 100st Seabirdkajaker.

Det är inte så lätt alla gånger.

En specifik buckla kan fixas med en varluftpistol, men när det kommer till skevheter och långskeppsböjningar krävs annan teknik, som knappast står amatörer till bruk.

De första 50-talet formförändrade kajaker värmde vi upp i vår autoklav (där vi formpressade faner en gång i världen), sedan vi satt dem i fixturer.

Då vi fått erfarenhet från detta byggde vi en specialugn, öppningsbar från uppsidan.

Där kan vi lägga ner kajaken i förberedda spantutskärningar i frigolit och efter uppvärmning till 90grader och avsvalning har minnet i plasten gjort att kajaker återtagit sin ursprungliga form.

PE-kajaker som travas på varandra i en plåtcontainer kan sommartid utsättas för sådan värme att stora defekter blir resultatet. Önskvärt vore att alla PE-kajaker skickades i vita containrar som reflekterar solvärmen bättre.

/Ingvar
 
Ang formdefekter i PE-kajaker kan vi skryta med att ha erfarenhet av formåterställande på ca 100st Seabirdkajaker.

Det är inte så lätt alla gånger.

En specifik buckla kan fixas med en varluftpistol, men när det kommer till skevheter och långskeppsböjningar krävs annan teknik, som knappast står amatörer till bruk.

De första 50-talet formförändrade kajaker värmde vi upp i vår autoklav (där vi formpressade faner en gång i världen), sedan vi satt dem i fixturer.

Då vi fått erfarenhet från detta byggde vi en specialugn, öppningsbar från uppsidan.

Där kan vi lägga ner kajaken i förberedda spantutskärningar i frigolit och efter uppvärmning till 90grader och avsvalning har minnet i plasten gjort att kajaker återtagit sin ursprungliga form.

PE-kajaker som travas på varandra i en plåtcontainer kan sommartid utsättas för sådan värme att stora defekter blir resultatet. Önskvärt vore att alla PE-kajaker skickades i vita containrar som reflekterar solvärmen bättre.

/Ingvar


Jag gissar att ni värmer upp plasten tillräckligt så att "minnet" nollställs. Sen får kanoten svalna i fixturen och då har ni fixat en rak kanot vilket fabriken alltså inte tagit sig tid till. Där är förmodligen flödet i produktionen för högt för att hinna med att låta svalna på ett optimalt sätt.
 
efter svaret från vkv ser jag ännu mer fram mot mässan. det känns som det skulle kunna bli en riktig publikmagnet om james skulle försöka sej på att rikta mina seayak 520 med varmluftspistol : )
jag vill boka en sittplats i montern, med helpension, och gärna veg kost : )

ps. det är väl lämpligt att ta den minst sneda på göteborgsmässan, så det blir lite enklare först. sen till stockholms mässan blir det den andra som är klart värre. det blir ett gyllene tillfälle att visa att det där med att rikta med varmluftspistol inte bara är snack!!!
 
Tja, det kanske är fullt möjligt att återställa formen med värmepistol, det har jag aldrig provat och kommer med all säkerhet aldrig att behöva heller. Jag har ingen erfaremhet av plast, men plåt o skrot har jag hållit på med över 30 år, och det riktar man med värme. Allt, ( nästan ) man svetsar slår sig av värmen, tex skopor till lastmaskiner, de värmer man med gasen så är det problemet löst. Konsten är att värma på den sidan som är för lång. Det krävs erfarenhet, så varför inte, plasten rör sig kanske på liknande vis.
 
Glasfiber för FAN! Jag vill också va med o gnälla. Jag har ingen jävla hinkplastkajak. Jag har en RAK glasfiberkajak som jag är skitnöjd med förutom den där idiotiska skäddan.
 
Inte så svårt

Jag har alltid varit en compositman. Men på äldre dagar har jag fått möjlighet att även konstruera rotationsgjutna kajaker.

Grunden till en bra produkt börjar vid dataskärmen. Kajaken måste helt enkelt vara anpassad för produktionstekniken. Den smälta plasten måste kunna flyta ut i formen. Kajaken måste också vara robust man för in stora mängder energi i processen.

Efter gjutningen krymper kajaken flera procent så det är viktigt att kajaken får svalna i lugn och ro. Kajaken läggs i en vagga som ger stöd åt kajaken när den svalnar

Fördelen med polyeten är att det är billigt och stryktåligt. För en längre kajak funkar 3-lagers bäst annars blir det för tungt. 3-lagers är också betydligt styvare. Men även 3-lagers mår bra av ett bra stöd vid förvaring. Den enda nackdelen är vikten det blir några kilo mer.

Att kajaken är välbyggd och välkonstruerad är viktigare än materialet
 

Bilagor

  • lifestyle420.jpg
    lifestyle420.jpg
    23.6 KB · Visningar: 738
  • ugn1.jpg
    ugn1.jpg
    90.6 KB · Visningar: 748
  • midi5.jpg
    midi5.jpg
    72.4 KB · Visningar: 762
  • islife.jpg
    islife.jpg
    110.9 KB · Visningar: 764
Reply from James

Mats, I am sorry if i have offended you so that you feel so aggressive in my approach to try and help you. The offer still strands that if I cant fix it for you I will replace it for you here in Sweden.

You are right, a heat gun may not be enough, we use a butane flame to fix larger problems.

I am working on solving the day hatch problem by giving Prijon every bit of feed back possible, and yes it is not good, and after several attempts from Prijon to use bigger O rings they are just that "working on a good solution", I don't have any news for you just yet, and I am more eager than you to see it done I can promise!!

Regarding pricing in Sweden, just to explain quickly, when we don't have the Euro in Sweden, we have to account for the likely hood of a dramatic change during the time when we set the prices and to when we pay, which can be a period of up to 9 months, so countries with the € have a large advantage just now. So this accounts for a good part of the pricing difference.

Secondly we have since 15 years ago had the vision to encourage kayaking, make it interesting and exciting, plus approachable to everyone to show there is some kind of paddling they could do, and I think we have done a pretty good job. When I read comments from Stefan for example I feel far more rewarded than any positive result in my books after a successful season I can tell you!

There will always be shops elsewhere in Europe with lower costs, less taxes etc who sell under recommended prices in low season or just because they can to maken a quick easy €, but they do nothing to support the sport here in Sweden, they simply make make large profits selling direct bluntly put. We instead have an extensive network of retailers so we can provide service, support, and availability plus support the sport with events, test days, the free "magalogue" and much more. We get no support from suppliers almost so sorry again, but this is also part of our costs.

I hope this helps a little so you understand our thinking. I am happy to discuss things in detail with you personally if it will help since things via e-mail and forums can easily be mis interpreted. I am sure you know where and how to find me in February when I return back to Sweden.

MVH

James
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Kal-P-Dal Paddling och prylar Paddling allmänt 10
Strmbrg Jag eller mina prylar? Paddling allmänt 11
andremorgan Varför är baksida lår alltid spända när man roddar? Paddling allmänt 1
Stuffuts K2 vilken ska man välja? Paddling allmänt 13
Moga Vinterkajak - vad har man på händer, fötter, huvud? Paddling allmänt 12
hlager71_gmail.com Kläder surfski vad behöver man? Paddling allmänt 1
SeekOut Vart kan man paddla i vildmark 15 maj? Paddling allmänt 3
Blade06 Helt Ny Hemsida om Surfskipaddling - och hur man börjar... Paddling allmänt 0
bahlgren8 Packraft i Rogen om 1 vecka - vad bör man inte missa? Paddling allmänt 4
andre123 Hur tar man sig genom slussen i Stockholm? Paddling allmänt 7
DalecarliaBushcraft Vart kan man paddla till helgen? Paddling allmänt 5
Nicopia Var hittar man krokar? Paddling allmänt 6
henka111 Hur tätar man en Alu-kanadenssare som läcker i mitt skarven Paddling allmänt 4
Jörgen Larsson Var kan man köpa delbar kajak i Sverige eller Europa? Paddling allmänt 59
Ainon Att tänka på om man paddlar själv? Paddling allmänt 96
plenty1 "Man får vad man betalar för" eller? Paddling allmänt 31
Bootsy25 Fiskekajak el. liknande där man sitter mot varandra? Paddling allmänt 6
PeterTK Hur går man i/ur vid hög brygga? Paddling allmänt 8
Ferry Hur lastar man bäst 3 kajaker på ett takräcke? Paddling allmänt 20
Kal-P-Dal Hur fort simmar man i en torrdräkt? Paddling allmänt 60
Kal-P-Dal Hur mycket vatten behöver man per dag? Paddling allmänt 43
lkp317 Var hyr man kajak nu i Sthlm området? Paddling allmänt 4
Stuvarn Kan man ha för liten vinge? Paddling allmänt 17
Ace 374 Ja då ha man vält ! Paddling allmänt 6
jamo Hur långt orkar man simma i 7-gradigt vatten? Paddling allmänt 65
crilee Vart ska man köpa sin razor? Paddling allmänt 4
fraewu Hur man botar rädsla efter paddelolycka Paddling allmänt 6
sir Toby Hur länge överlever man i vatten? Paddling allmänt 4
jamo Var kan man köpa en färdig Pagaj? Paddling allmänt 9
kajakmicke Hur stretchar man efter paddling? Paddling allmänt 3
marot858 Vart hittar man estlandskajaker? Paddling allmänt 9
lellky Hur långt paddlar man? Paddling allmänt 4
Hederstedt Kan man paddla från mälaren till yngern? Paddling allmänt 5
stefanhum Hur köper man en Lendal paddel ? Paddling allmänt 3
Bertil Får man tälta i Nationalpark? Paddling allmänt 3
fswede Var kan man provpaddla Reval Viking Paddling allmänt 0
xtrem Törs man paddla..? Paddling allmänt 23
Zingo62a Var kan man köpa epoxy..... Paddling allmänt 3
oberg_niklas Hur långt in på säsongen kan man paddla med våtdräkt Paddling allmänt 7
Mr Ardbeg Då är man Paddling allmänt 5
Zingo62a Hur bör man sitta.... ?...*L* Paddling allmänt 3
salgo60 Webservice hur lång paddel man skall ha Paddling allmänt 3
Kajakob Utrustning till point65 XP, vad skall man tänka på? Paddling allmänt 12
tstevg Skall man verkligen Behöva köpa kartor & Sjökort Paddling allmänt 12
Stadan Hur får man tag i kapellväv? Paddling allmänt 9
Stefan Torstensson Hur håller man sig torr i sittbrunnen ??? Paddling allmänt 12
gullegubben Då var man igång igen då... Paddling allmänt 2
mbm Hur får man isär VKV paddel? Paddling allmänt 11
lazze Vilken tur att man har statistik! Paddling allmänt 0
kajakmicke Hur lossar man skäddan på Artisan? Paddling allmänt 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.