Är däckslinor nödvändiga?

För egen del drar jag vissa slutsatser av denna halvintressanta diskussion.

Jag sätter nog prio 1 på att inte komma ifrån kajaken, om jag gör det spelar det ingen roll hur den är utrustad. Alltså någon form av säkring mellan mig och min kajak, att användas vid utvalda tillfällen.

Prio 2 blir att kajaken och jag är förberedda/övade för att jag ska kunna ta mig ombord själv, under ALLA omständigheter. Vilket kan visa sig omöjligt beroende på extrema förhållanden eller min egen kondition vid tillfället ifråga.

Prio 3 är att kunna stanna kvar intill kajaken som förmodligen är lättare att upptäcka än en ensam människa i vattnet. Det är ju också en viss flythjälp om man kan hålla sig i kajaken. Alltså ska det finnas något greppvänligt på kajaken men inte nödvändigtvis däckslinor.

Jag noterar att vissa paddlare beroende på användningssätt och egna erfarenheter inte upplever några fördelar med däckslinor. Jag förstår deras ifrågasättande av däckslinorna. Andra paddlare har andra erfarenheter och jag förstår deras argument också.
Jag noterar också att det kan finnas andra, rent praktiska användningsområden för däckslinor och även några som upplever några mindre nackdelar.
Men jag har inte hört några verkliga/allvarliga argument mot däckslinor i denna tråd.

Vad gäller kamraträddning i busväder tror jag att det bara är en fråga om erfarenhet/vana/övning. Men jag har inte tillräckligt av den varan för att det ska vara något naturligt val för mig.
Det känns precis som Kåre sa, bara som en risk att fler hamnar i vattnet eller att man klämmer sig illa. Antingen paddlar jag själv eller med andra amatörer och vi ska inte ut i busväder.

God Jul och Gott Nytt År!
thomas
 
Citat
... Skämt och sido så är det kul att läsa om allas erfarenhet om linor och vad de kan göra för nytta och inte.
/Kåre

Det är lugnt Kåre, jag tror de flesta här har en hygglig inblick i både dina och mina åsikter om kajaker och väljer väl förhoppningsvis en egen väg. Det var bara ett alltför lockande bete att inte hugga på..

Den stora svårigheten att leka ordningsman är ju annars att den erfarenheten man grundar sina åsikter på, när man talar om för andra hur de ska göra och bete sig - den erfarenheten bygger ofta på att man inte själv har följt rådet. Samtidigt, skulle man själv alltid ta upp alla dumheter man gjort skulle ingen lyssna.. Lite moment 22 liksom..

/ Ulf
 
För egen del drar jag vissa slutsatser av denna halvintressanta diskussion...
...
thomas

Det var en bra sammanfattning..

Som alltid, träna med den utrustning du har, under de förhållanden du vill paddla i. Och tänj gärna på gränserna, lite svårare väder, andra prylar och nya metoder, så har du en större erfarenhetsbank när det händer något på riktigt..

/ Ulf
 
Olika för små och stora

Jag tror att de flesta inläggen på denna tråd är skrivna av starka unga killar med långa armar. Då kan jag tänka att däckslinor inte är lika angeläget att ha, när man ligger i sjön och vill ta sig upp i kajaken. Jag har sett imponerande exempel, då smidiga män med hjälp av en kroppsvridning och några benspark, efter en vurpa, snart är uppe i sittbrunnen igen.
Men jag, kvinna 66, som har korta armar och inte längre har den där smidiga lättrörliga kroppen, då är däckslinor en fördel i många sammanhang. Mest tänker jag på de gånger jag legat i sjön, intill en hög bullig kajak, och jag knapp når över midskeppslinjen med armen, då är det gott att ha däckslinan att greppa tag i. Men även vid självräddningsövningar i min egen låga Kåre, så sitter verkligen inte linorna ivägen.
Min lätta kolfiberkajak lyfter jag ofta med ett grepp i däckslinorna, det är också smidigt.
Vid förtöjning intill kajakbryggan används också däckslinorna, med extra tamp.
Vid parpaddling ute på havet, när lite större fikasug sätter in, då är det bra att ha däckslinorna att greppa om när vi öppnar varandras lastluckor för att plocka fram kylda fruktsmoothies (på sommaren) eller varma termosen (på vintern).
 
Jag tror att de flesta inläggen på denna tråd är skrivna av starka unga killar med långa armar. Då kan jag tänka att däckslinor inte är lika angeläget att ha, när man ligger i sjön och vill ta sig upp i kajaken. Jag har sett imponerande exempel, då smidiga män med hjälp av en kroppsvridning och några benspark, efter en vurpa, snart är uppe i sittbrunnen igen.
Men jag, kvinna 66, som har korta armar och inte längre har den där smidiga lättrörliga kroppen, då är däckslinor en fördel i många sammanhang. Mest tänker jag på de gånger jag legat i sjön, intill en hög bullig kajak, och jag knapp når över midskeppslinjen med armen, då är det gott att ha däckslinan att greppa tag i. Men även vid självräddningsövningar i min egen låga Kåre, så sitter verkligen inte linorna ivägen.
Min lätta kolfiberkajak lyfter jag ofta med ett grepp i däckslinorna, det är också smidigt.
Vid förtöjning intill kajakbryggan används också däckslinorna, med extra tamp.
Vid parpaddling ute på havet, när lite större fikasug sätter in, då är det bra att ha däckslinorna att greppa om när vi öppnar varandras lastluckor för att plocka fram kylda fruktsmoothies (på sommaren) eller varma termosen (på vintern).


Däckslinor kan säkert vara bra att ha ibland men om man vill ha något att greppa i finns ju ännu bättre alternativ...

Fundera på om inte ett par strategiskt placerade bra handtag skulle vara ännu bättre än linorna? Kika t ex på Seabirds stävhandtag som är gummiklätt och alltid står upp så det är lätt att få tag på men samtidigt mjukt så man inte skadar sig på det om man kryper över däcket. Sätt ett längs däckskanten på var sida vid främre änden av bakre stuvluckan och ett eller två längs mittlinjen på fördäck?
http://www.seabirddesigns.com/files/Expedition_H2O_ENG_01.pdf
 
Tack Erik

Rent praktiskt låter detta som en bra ide, ska bara fundera lite över vad mitt estetiska sinne säger.

Det tänkta handtaget längs däckskanten kan kanske samtidigt fungera som fender vid landning mot havstulpanskodda bryggor och bergshällar.
 
Jag tror att de flesta inläggen på denna tråd är skrivna av starka unga killar med långa armar. Då kan jag tänka att däckslinor inte är lika angeläget att ha, när man ligger i sjön och vill ta sig upp i kajaken. Jag har sett imponerande exempel, då smidiga män med hjälp av en kroppsvridning och några benspark, efter en vurpa, snart är uppe i sittbrunnen igen.
Men jag, kvinna 66, som har korta armar och inte längre har den där smidiga lättrörliga kroppen, då är däckslinor en fördel i många sammanhang. Mest tänker jag på de gånger jag legat i sjön, intill en hög bullig kajak, och jag knapp når över midskeppslinjen med armen, då är det gott att ha däckslinan att greppa tag i. Men även vid självräddningsövningar i min egen låga Kåre, så sitter verkligen inte linorna ivägen.
Min lätta kolfiberkajak lyfter jag ofta med ett grepp i däckslinorna, det är också smidigt.
Vid förtöjning intill kajakbryggan används också däckslinorna, med extra tamp.
Vid parpaddling ute på havet, när lite större fikasug sätter in, då är det bra att ha däckslinorna att greppa om när vi öppnar varandras lastluckor för att plocka fram kylda fruktsmoothies (på sommaren) eller varma termosen (på vintern).

Tillbringar man mesta delen av sin paddeltid i vattnet bredvid sin kajak har man helt enkelt valt en för rank kajak.

En touringkajak skall vara så stadig att man i princip aldrig slår runt

Hans Friedel
 
Hej o hå...

Jag tycker det låter väldigt konstigt att säga att man inte ska hjälpa kompisar som kapsejat i hård sjö. Jag och min paddelkollega brukar gå ut i nästan all väderlek och detta resulterar i att man ibland får STORA kallsupar. Då är det en självklarhet att hjälpa varandra, och då måstae det finnas däckslinor + en bogserlina. Jag vet att om detta inte funnits på våra kajaker så skulle nån av oss varit fiskmat nu.
Nu är det ju faktiskt så att vi paddlar väldigt mycket så vi känner att vi kontrollerar de flesta scenarior. men om man känner sig osäker så titta på väderrapporten noga.
Så för oss så kan vi inte avvara nån lina på däck.

Tjo flöjt.
Prankster
 
Hej Hassex

Visst viil jag vara _i_ min kajak, och det har jag varit sedan flera hundra paddeltimmar tillbaka. Sen jag valde rätt kajak.

Det har hitintills blivit tid i vattnet, bredvid kajaken, vid planerade räddningsövningar. I olika kajakmodeller och under olika årstider. Det ger en trygghet att känna sig bekäm med att kanske oplanerat hamna i havet, och det är intressant att prova på vänners kajaker i räddningssituation, för att kunna sätta sig in i deras omständigheter om jag ska assistera.

Hur definierar du en touringkajak, vad är det för något?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Fjorr Är packraft värt det 2023? Paddling allmänt 11
andremorgan Varför är baksida lår alltid spända när man roddar? Paddling allmänt 1
Wibrån Är Turingeån paddelbar? Paddling allmänt 8
Perambulate Hjälp om vad detta är för Kajak? Mysteriet med den förlorade modellen. Paddling allmänt 4
Wibrån Preben Mortensen, en inspiratör inom paddling, är död Paddling allmänt 4
patoll Vad är detta för kajak? Paddling allmänt 10
malaurin Vad är det här för kanot/kajak? Paddling allmänt 1
MieEss Är större eller mindre kajak att föredra? Paddling allmänt 44
RödNovember Melker och Aquilo, vad är skillnaden? Paddling allmänt 4
PK Neelix Är det någon som har erfarenhet av Oru eller Nortik? Paddling allmänt 10
Hur är Aquilo Vinga(Evolve)? Paddling allmänt 7
kennet_arvidsson Är det någon som testat/köpt Havkajak Coast-Trip 495 Paddling allmänt 0
Chrille999 Vilken kanot är det här? Paddling allmänt 0
CamillaiSkåne tips vid val av havskajak - är själv kort & lätt Paddling allmänt 19
swimmer2 Vad är detta för kajak? Paddling allmänt 4
RödNovember Vad är dessa remmar till för? (Boreal Inukshuk) Paddling allmänt 4
Adrianu Är denna kajak värd att laga och isf hur? Paddling allmänt 7
Silvaticus Vad är det här för en kajak? Paddling allmänt 9
MaritC Klepper - vad är bästa sättet att sälja faltkajak? Paddling allmänt 5
Örnsätrarn Vad är detta för kanot? Paddling allmänt 10
såg Vilka är återförsäljare av Packraft i Sverige Paddling allmänt 8
Aramidos Vad är det för kajak? Paddling allmänt 6
majjen Var i Fjällbacka är jag? Paddling allmänt 5
avslutad140107 Att snöra eller inte snöra, det är frågan... Paddling allmänt 83
puckelsnook Kapell med större midja. Är det måttbeställt som gäller? Paddling allmänt 6
puckelsnook Är Yak-grejer bra grejer? Paddling allmänt 0
Erik Barkefors Vad är en havskajak? Paddling allmänt 169
agadiver Kanot är samlingsnamn för smala vattenfarkoster Paddling allmänt 4
the_nice_dude Är du medlem i Sjöräddningssällskapet? Paddling allmänt 21
jazzmatsa prylar som man retar sej på/grejor som är skit Paddling allmänt 146
Silen Är en skumfylld paddel mer ömtålig jämfört med en homogen??? Paddling allmänt 2
NordenJolt Funderar på att köpa kajak, är någon av de här ett bra val? Paddling allmänt 3
521 Vad är detta för kajak? Paddling allmänt 3
sumpa Nu är dom iväg från Shetland! Paddling allmänt 4
Alex_S23 Vad tusan är detta? Paddling allmänt 21
Niftigolebb Hur viktig är vikten? Paddling allmänt 114
orjanraberg Min kajak är lite sned, bör jag reklamera? Paddling allmänt 49
minus7 Vilket årtal är min kajak från? Paddling allmänt 4
Welsh Vad är detta för kajak?? Paddling allmänt 4
torger Surfskis - vad är de bra på, egentligen? Paddling allmänt 14
hannulan Paddeljacka - vad är PU? Paddling allmänt 5
Hajpojken Vad är detta för Kajak? Paddling allmänt 12
PetNor Åsnen, paddling. Hur är det? Paddling allmänt 12
emil. Vilka är de vackraste, längsta och mest paddelvänliga åarn i Sverige? Paddling allmänt 9
jpk Hur är Everest kajaker? Paddling allmänt 2
lleberg Hur tålig är Pakboats kajaker? Paddling allmänt 12
peter1959 Är aluminiumkanadensare mer... Paddling allmänt 10
kajaken_yahoo.com Livet är livsfarligt Paddling allmänt 4
torger Nelos glasfiberlaminat, är det nåt att ha? Paddling allmänt 21
anna-r Vi är på väg runt västsverige, några tips? Paddling allmänt 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.